Hur lär man en hund kissa?

Bukefalos 30 år!

movi

Trådstartare
Snabbkiss??? Nä du matte, vi går 3km sen kan vi diskutera saken😁 Ja så är det typ.

Men hur får man till det att lära dom kissa på kommando? Ibland är det bra med en snabbkiss, men här ställer vi in oss på att minst 45 min behöver vi på oss att kissa om det är så att man har en tid att passa, så ut lite snabbt är bara att glömma.

Jycken är 2,5 år, har alltid haft sån blåsa, hon har aldrig kissat inne som valp ens. Inte ens bajsat inne.

Men det skulle ju vara skönt ibland att ta en snabbkiss, t ex som nu när det regnar på tvären och blåser, men jycken är lika glad ändå🤣

Har provat att belöna när hon kissar "bra kissa" men vill jag att hon ska snabbkissa och säger det, så har inte polletten trillat ner.

Bra med bra blåsa, men ibland behöver man kissa, t ex om man ska in i hall och träna nån timme, eller hem till nån och det var flera timmar sen hon kissade, men hon håller sig.

I-landsproblem och vissa skulle säkert tycka men gu va skönt, och visst är det det, men ibland måste man kissa😁

Hon är inte speciellt kissnödig efter 4-5 timmar, pch hon dricker normalt.

Mina hundar har alltid lärt sig kissa på kommando pga att jag sa kissa varje gång dom kissade som valpar och gav godis, så det är lite som ett trick. Det är kanske dock svårt att lära vuxna hundar det.

Men alltså går du minst 45 min 4 gånger om dagen?

Jag hade nog gått 5-10 min några gånger om dagen (enbart alltså) under några dagar så hon fattar 😅 säg kissa/bajsa när hon gör det och belöna med en godis. Förutsatt att hunden inte håller sig i 24 timmar liksom och blir sjuk, är väl bäst att tillägga eftersom att det är internet 😅

Gripa kan också hålla sig länge ibland, eller helt enkelt inte vara kissnödig. Men om hon inte kissar när jag ber henne så går vi helt enkelt in igen för då är hon uppenbarligen inte tillräckligt nödig. Någon gång ibland vill hon inte kissa på 8-9 h dagtid och det är inget jag direkt bryr mig om.

Mina hundar har alltid lärt sig kissa på kommando pga att jag sa kissa varje gång dom kissade som valpar och gav godis, så det är lite som ett trick. Det är kanske dock svårt att lära vuxna hundar det.
Tack för svar!
Jag sa kissa när hon var valp och kissade och belönade, så hon har kunnat ordet, sen vart efter så la man av sig det, och nu försökt att få in det igen som vuxen, men det verkar svårt med det ordet, men alla andra ord(kommandon) sitter som gjutet med köttbulle/belöningsgodis som belöning, då lär hon sig🤣 Men ordet kissa, det går inte in😁

Nej jag går inte 45min varje promenad, morgonpromenaden är alltid samma, typ 10-15 min. Då kan hon komma på oops, jag har inte kissat och sätta sig precis när vi är hemma. Jag kan gå även den som kissrunda på dan, men det är inte säkert att hon kissar då.

Vissa gånger när vi går ut en snabbis (typ morgonrundan) så går jag in igen , och så får hon vänta till vi går ut igen.

På em är vi oftast ute bra länge, tränar/fikar på klubben eller långis i skogen, då kan hon sätta sig att kissa.

Strulet är mest om man ska iväg några timmar, det kanske är ett tag sen hon var ute och skulle behöva kissa, det är då man vet att en snabbkiss går inte. Så ska man vara borta t ex kl 14, så får man gå ut 12.45-13, då vet man att hon kommer kissa.

Jag har bara sagt "gå och kissa" när jag ser att hunden är på gång, och så berömma när han faktiskt börjar pinka. 10 minuters tidsbegränsning på kissvändorna tills han fattat att det gäller att passa på när det bjuds, vilket inte tog många dar.

Nu pinkar han ganska omgående när vi går ut, oavsett om det är en lång eller kort vända. Gör han inte det så antar jag att han inte är särskilt nödig, helt enkelt. Enda gångerna jag säger till längre är inför längre bilresor eller om jag ska iväg utan hund, då är det bra som extra trygghet.

Jag har varit tråkig. Inte gått en meter längre än till lämpligt ställe. Sen har jag stått där

Tålamod tålamod
TS viljonas kamp - se till att vinna dem. :rofl:

Säg kissa kissa kissa när hon är påväg att sätta sig och belöna när hon sätter sig. Jag ger inget godis utan säger bara bra.
Har nog tränat in det främst i trädgården. Ibland får man tjata lite men till slut sätter hon sig.

Egentligen skulle det räcka att rasta henne 3 gånger om dagen, men det säger mitt samvete nej till, men då skulle hon säkert kissa fortare😁

En lycka när hon löper, då hinner vi knappt utanför dörren så ska hon sprida sin goda doft och sen fortsätta med det runt hela kvarteret🤣

När hon var valp, så funderade man på om hon gömt sig och kissat nånstans, men inte en ändå gång sen hon flyttade in vid 8v har hon kissat inne.

Jag får vara mer "ihärdig" och säga kissa kissa när hon kissar. Men utan att störa, för jag vet att hon kan vara på väg att sätta sig, sen händer nåt i omgivningen och då måste hon spana in det, och så var kissnödigheten borta😁 Hon är inte nervöst lagd eller så, men måste spana in om nåt händer

Nano var sån, tyvärr, men det blev bättre med åldern..
Efter den hunden uppskattar man hundar som bara gör det dem ska 😅.
Det som absolut underlättade var att vi hade flera hundar så kissade de andra så skulle hon också kissa på samma fläck. Det innebar att vi alltid rastade henne ihop med en annan hund på nya ställen för annars hade hon inte gjort nåt. Sen att promenader där man hade bråttom gick man inte en runda utan gick en bit och sen vände tillbaka vilket gjorde det tydligt att man var på väg hem igen.

Min förra hund var så stressad när han kom till mig och han blev distraherad av precis allt och kunde inte få ro att kissa utan kissade på sig till slut. Jag valde ut ett träd i trädgården, hade en meter långt koppel och sedan stod jag där med en flygande, flaxande hund och upprepade kissa. Igen och igen och igen. Jag rörde mig inte förren han hade kissat och när han hade kissat sa jag lugnt bra. Han lärde sig snabbt och det var efter det inga problem att få honom att kissa oavsett var vi var.

Nuvarande kan hänga med ut till stallet och vara med i timmar utan att kissa men säger jag att han ska gå och kissa så gör han det. Han fick lära sig på samma sätt. Jag stod där och var tråkig och sa kissa. Så, mitt tips är just det. Välj ut en plats och stå där med hunden i kort koppel och var tråkig och upprepa kissa och beröm med ett lugnt bra. Där handlar det som så ofta annars om att vara konsekvent.

Iom denna tråd tänkte jag på att mina kan detta :D inte reflekterat så mycket innan att jag lärt in det.
Blir att jag cirkulerar lugnt runt träd (nu när jag har en hane) o säger typ, "kiss kiss" o sen berömmer när han kissar.
DSGn var lätt, bara säga "kiss kiss" när de va dåligt väder och vi var på gräset för då ville hon kissa så vi gick in igen.

Jag pekar på valfritt föremål (träd eller nått) och säger kissa. Han kan, som vanligt när jag kommenderar, unna sig lite betänketid men sen skvätter han lite för att göra mig nöjd i alla fall.

Däremot har vi samma "problem" med bajsandet. Vilket inte är ett särskilt stort problem men man kan inte vara säker på att han har bajsat om han behöver när man bara går ut på trädgården. Däremot så räcker ett varv runt kvarteret. Ibland märks det så tydligt att han kommer på att han måste hinna bajsa när vi nästan är hemma :rofl: .

Jag pekar på valfritt föremål (träd eller nått) och säger kissa. Han kan, som vanligt när jag kommenderar, unna sig lite betänketid men sen skvätter han lite för att göra mig nöjd i alla fall.

Däremot har vi samma "problem" med bajsandet. Vilket inte är ett särskilt stort problem men man kan inte vara säker på att han har bajsat om han behöver när man bara går ut på trädgården. Däremot så räcker ett varv runt kvarteret. Ibland märks det så tydligt att han kommer på att han måste hinna bajsa när vi nästan är hemma :rofl: .
Vi fick hem en hund som bott i storstan.
Han tyckte nog livet på landet var lite udda.
En stressig morgon stood jag ute och visste att han behövde bajsa. Han tvekade, vandrade runt och jag blev otålig och morrade. Men bajsa då!
Hunden sätter sig omedelbart och ser väldigt lättad ut.
Han lärde mig sitt kommande :D

Min är också knepig med bajsandet... Sätta sig hemma på tomten, det går bara i nödfall. Annars tjurhåller han sig tills vi kommer där han kan gå långt ur spår, ut i nåt snår eller dike. Egentligen är han rätt civiliserad på det viset - det är ju naturligt att gå en bra bit ifrån boet för att göra ifrån sig - men det passar liksom inte alltid så ibland får jag säga till honom vad han ska göra. Ser han ut som ett frågetecken då så vet jag att han klarar sig tills nästa rastning.

Min är också knepig med bajsandet... Sätta sig hemma på tomten, det går bara i nödfall. Annars tjurhåller han sig tills vi kommer där han kan gå långt ur spår, ut i nåt snår eller dike. Egentligen är han rätt civiliserad på det viset - det är ju naturligt att gå en bra bit ifrån boet för att göra ifrån sig - men det passar liksom inte alltid så ibland får jag säga till honom vad han ska göra. Ser han ut som ett frågetecken då så vet jag att han klarar sig tills nästa rastning.
Vår har inte bajsat på gräsmattan sen vi tog bort hans valpinhägnad. Över hans döda kropp! Vi har skog precis bakom huset (så jag räkanr det ändå som trädgården, det är ju bara utanför huset) och dit ska han alltid och bajsa, flera meter in, snurra och testa sig fram till han hittar den perfekta fläcken i någon rishög. Vilket iof är praktiskt för då behöver jag inte plocka upp det (det är inte en skog som man flanerar i). Men att bajsa på kommendering har jag aldrig lyckats få han :).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar