Hur lär man hunden var tomten slutar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 028
Ä

Ängslig

Min 2 åriga "schabrador" har alltid varit underbart lättlärd och trevlig, och det är han fortfarande! Men :angel:

Jag bor nu mer eller mindre hos min pojkvän. Han bor fortf hos sina föräldrar i väntan på att huset vi renoverar (som ligger 20 meter bort från deras) ska bli klart för inflyttning! Det är ungefär 50 meter upp till en mindre asfaltsväg, åt andra hållet är det åker och skog så det är inte så intressant för honom.
Men han har börjat springa upp mot vägen!
Särskilt när det kommer folk gående.
En dag var det en man som stod och ville klappa mina hästar (det gillar jag inte:mad:, vet aldrig om de försöker mata lr så) så då var Xerox snabbt upp och skällde! För klappa "hans" hästar får man inte göra :D:angel:
Och ibland springer han upp och skäller på folk som går förbi på vägen!

Hur får man bort detta?
Alt är ju att binda honom, men det funkar ju så bra annars med honom lös, han sticker ALDRIG efter djur lr försvinner bort från tomten, bara just upp till vägen.
Jag proppar på ett staket runt vårat hus och trädgård sen, men det blir ju inte än.

Tips mottages tacksamt!

Vi behöver träna mycket inkallning, för han skiter nästan helt i ens ropande när han ska upp till vägen. Det kan funka om man stampar foten i marken och ryter till, då kommer han tillbaka, om det händer innan han är framme.

Sv: Hur lär man hunden var tomten slutar?

Vi har faktiskt inte haft ngn planerad inlärning gällande detta. När han gått upp på vår parkering som gränsar mellan tomten och vägen så har vi sagt nej och kallat tillbaka honom. Han har med tiden lärt sig att det är inte önskvärt att han går ifrån tomten. Han märker ju också att ingen går in på vår tomt mer än vi så det blir ju en tydlig revirgräns.

Han har under vår vardag också lärt sig att han inte får gå fram till andra hundar utan tillåtelse. Därav går han inte heller fram till andra hundar som passerar på vägen. Inte heller människor om de inte kallar på honom förstås.

Han vet också att han inte får skälla men om han gör det (han kanske känner sig hotad av en passerande, skällande hund eller liknande) så går han genast till dörren, så han utgör inget hot för de som passerar. Vi har alltid kallat in honom när han skäller för att ge honom ngt annat att göra, varpå han tar till detta.

Om han gör ngt som inte är ok ska han genast återvända till oss. Blir han orolig, ska han komma till oss. Behöver han varna, ska han gå till oss. Och han ska veta vart gränsen går, hur långt han får vandra på egen hand.

Det har vi lärt honom genom konsekvent upprepning.

Inkallning ska också vara konsekvent. Kalla inte på hunden om du inte är helt säker på att den kommer. Jag har ett kommando som jag vill ha 100% respons på - "HIT". När jag ger det kommandot ska han komma omgående. Avbryta vad han än håller på med - kissar, bajsar, leker, varnar.. Det använder jag regelbundet för att behålla konsekvensen men endast när jag vet att han kommer direkt eller när jag vill ha ett starkt inflytande omgående (tex om han möter en hund och jag vill att han återvänder till mig). Vill jag att han kommer men inte lika fast, om jag är lite osäker på honom eller inte behöver ha så skarpt inflytande direkt så säger jag tex "kom" eller "tuffe".

Under en ridtur vid ett tillfälle mötte jag två hundar i skogen och min hund gick lös. Jag sa åt min hund att inte hälsa som då tvekade på mitt kommando, inte gav mig sin fulla uppmärksamhet samt tog kontakt med och närmade sig de andra hundarna. Jag kastar mig av hästen, hoppar över hunden och säger nej! De trodde nog att jag var galen de andra hundägarna.

Jag gjorde honom inte illa, jag var inte långsint, jag såg bara till att mitt kommando fick den respons jag bad om. Han ska aldrig nånsin kunna nonchalera mitt inkallningskommando för då kan jag inte ha honom springa lös när jag rider eller själv uta på tomten. Han ska aldrig ens hinna tänka när jag säger "hit", han ska agera på ren reflex i alla situationer och misslyckas jag och han tvekar måste jag se till att han fullföljer det jag bad om.

Min hund är absolut inte aggressiv dessutom är han extremt intelligent och läser av andra hundar glasklart. Är en hund minsta hotfull eller aggressiv går han inte fram då han är ranglåg och aldig ger sig in i bråk. Han har vid påhopp aldrig ens bitit tillbaka för att försvara sig. Så det handlar inte om att jag är rädd att ngt ska hända, det handlar om respekt för min omgivning och ffa att jag skapar ett tryggt ledarskap för min hund.

Jag utnyttjar hans signaler när vi får möte och kan genom att titta på min hund avgöra om hunden vi möter är aggressiv eller ej. Och genom att alltid kalla in honom (och aldrig låta honom bryta mot detta) när vi får möte, när han beter sig illa, när han skäller, när det är mkt runt ikring, så inväntar han min signal av sig själv när vi hamnar i dessa situationer eller ännu bättre, kommer innan jag hinner be om det.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 075
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 681
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 660
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025