Hur lättlurade är ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 844
C

chrysler

Kanske fräck fråga men jag kollar mkt annonser & senast idag ser jag annons på en wintecsadel, luftfylld, 2,5 år gammal som priset är 4900kr på, kan meddela att nypriset på den sadeln oanvänd är 4800 om man letar på de bra hemsidorna med hästutrustning.
I en annan annons för några år sedan skulle en tjej sälja en islandshästsadel som kostade ca 3000 ny-för 9000, hur dum får människan vara??
Finns det folk som sätter ut priser som är mkt över nypriset på varan för att de tycker att den borde kostat mer som ny, eller bara för att de helt enkelt vill ha mer?
Jag hoppas ni kollar upp vad varor kostar i nypris innan ni köper beggat, det akn löna sig att köpa nytt:crazy:
Måste bara skriva av mej, är aningen irriterad på dessa skojare.

Sv: Hur lättlurade är ni?

jag har sett det oxå. speciellt på tradera, där kan det vara helt galna priser :crazy:

Jo, på Tradera kan ju en vanlig, plastklädd hovkrats ropas ut för 20:-. Vad kostar en sådan ny? 5:-?:rofl:

Men där händer ju även att köparna själva trissar upp priserna över nypris, och det kan ju säljaren inte göra så mycket åt. Det är ju alltid upp till köparen hur mycket denne vill betala för varan.

Men att i en annons sätta ett fast pris som ligger över nypriset, det är ganska fult...:crazy:

mmm jag skulle aldrig ha mage att göra det iaf.
Sen att det finnas riktiga nissar som budar jättehögt över nypriset klagar jag inte på :p

Och priserna på Börjes Kingston-sadlar kan vara otroliga med tanke på hur mycket de kostar som nya:crazy:

I och för sig så kan det skilja en hel del på nypriset beroende på vart du köpt den. Och om säljaren har haft oturen att köpt den på ett ställe som är väldigt dyra, så har den ingen aning om att den finns billigare att köpa på ett annat ställe.

Ex. Jag gillar sadlarna Horse saver, och kollade lite på annonser på dom, och såg ett par som tog mellan 2000 kr och 2500 kr. Jag vet ett ställe där dessa säljs som ny för ca 3000 kr, men på Eko så säljs dessa nya för under 2000 kr. Inte alltid lätt för en säljare att hålla reda på sånt.

Fast i vissa fall så tycker man att lite koll ska man kunna ha, om det gäller allt för stor skillnad.

Man kan faktiskt inte bli irriterad på säljaren heller, de vill ju ha ut så mkt pengar som möjligt men sedan är ju frågan om de får sakerna sålda... Jag kollar alltid nypris innan jag köper och man kan faktiskt hitta bra billiga saker beg. också!

Fast ibland får man även titta på om detföljer med andra grejor också...

Köpte en begagnad sadel för ett antal år sedan för +10 000:-.

Men när jag sålt av övrig utrustning som av olika anledningar inte passade kostade sadeln mej bara knappt 5 000:-....
Rekomenderat begangat pris för den sadeln låg på + 5 000:- enligt sadelmakaren...

Jag gjorde en bra affär, likaså dom som köpte det jag sålde...

Jag säger samma sak men om westernsadlar. Herrejisses, det finns skit som säljs för 10 000:- Den sista sadeln jag såg som var så illa i pris, var någon helt ny struntsadel, med ena fendern felvänd, de ville ha 10 000:- och trodde det skulle bli budgivning :rofl: . Jag skulle inte ens ta i skiten med tång :crazy:.
Sedan såg jag en helt ny "ponnysadel", orange och svart(bara det :eek: ) för 5000:- och även de, trodde att det skulle bli budgivning.

Jag låter mig inte luras av sånt... Kollar alltid upp nypris på saker innan jag köper beg. Men man börjar undra när folk säljer "nya kvalitetssadlar" för 5000 och påstår att "det är en kopia på Frank Baines Reflex som kostar 17 000 ny" när jag SER att det är en billig indisk sadel som är gjord av barn och har kostat en butik 300kr att köpa in.

Tänker du och jag på samma sadel kanske :idea:

palle: Visst får man tänka på att det finns tillbehör till ibland men jag brukar fråga efter pris utan tillbehören och då kan det vara över nypris iaf.

Det roliga är att flera BoT grejjer har sålds typ 2 kr från nypris och då har det varit riktigt beg. :p (På tradera..)

Senast ändrad:

Det gör vi nog, annonsen finns på hästnet. Sök på Frank Baines...

Hon ville visst ha 1900 kr "bara" för det där skräpet... Hade jag aldrig betalat. Hade istället velat ha 1900 kr för att göra mig av med skiten.

jag köpte en gång en pfiff bomlös på tradera för 2500 inkl frakt (trodde det var ett bra pris) de va bara några minuter kvar så jag slog till utan o kolla upp först.

När jag red i den så halkade jag bara omkring i den så jag bestämde mig för o sälja den så jag satte ut den på annons för 2500 o den blev såld på nolltid:)

När jag väl sålt den hittade jag annonser överallt att den kostade typ 2295 eller nåt ny:o

Senast ändrad av en moderator:

Kanske fräck fråga men jag kollar mkt annonser & senast idag ser jag annons på en wintecsadel, luftfylld, 2,5 år gammal som priset är 4900kr på, kan meddela att nypriset på den sadeln oanvänd är 4800 om man letar på de bra hemsidorna med hästutrustning.
I en annan annons för några år sedan skulle en tjej sälja en islandshästsadel som kostade ca 3000 ny-för 9000, hur dum får människan vara??
Finns det folk som sätter ut priser som är mkt över nypriset på varan för att de tycker att den borde kostat mer som ny, eller bara för att de helt enkelt vill ha mer?
Jag hoppas ni kollar upp vad varor kostar i nypris innan ni köper beggat, det akn löna sig att köpa nytt:crazy:
Måste bara skriva av mej, är aningen irriterad på dessa skojare.

kan ju bero på att stigläder,sadelgjord och stigbyglar medföljer...

Har rätt bra koll på nypriset på de flesta märken, så jag låter mig inte luras. På Tradera säljs ju bl.a. det mesta från Gekås till dubbla priset (av en säljare speciellt) men folk verkar ju nappa på det ändå. Dock gjorde jag en liten säljmiss när jag sålde en ganska ovanlig gelpad på Tradera för något år sedan. Hade köpt den på EuroHorse för flera år sedan och aldrig sett den i någon svensk butik. Sålde den knappt använd för 250:- (gett kanske 600:- som ny, mässpris) och såg senare att den som ny kostar 1295:- i en webbshop... Så jag kunde nog fått ut det dubbla minst...

Känns lite trist när folk bjuder på skitsadlar till överpris och man själv sitter med fina sadlar i bra kvalitet som man inte får sålda trots att man sänkt priset under sadelns värde + skickar med kompletta tillbehör - fraktfritt! Kan inte sänka priset mer nu, då kan jag lika gärna skänka bort den. Trodde sadlar med x-vid bom skulle vara hyffsat lättsålda:cry:

fast det är ändå dyrt! Har precis själv köpt en wintec i nyskick, köpt i april, inklusive extra stöd, mattespadd, fina stigläder o ledade stigbyglar för 4000.

Nä jag brukar inte bli lurad ( tror jag inte ;)) när jag handlar på till exempel Tradera så bjuder jag bara på saker som jag inte hittar nytt i hästaffärer.
Kollar alltid upp vad saker kostar som nytt innan jag bjuder, dessutom kostar ju frakten och den räknar man ju in i priset.

Sadel köper jag aldrig via internet, vill veta att den passar till just min häst innan jag lägger ut pengarna.
Men visst finns det folk som köper bara för att det finns utan att kolla upp vad en ny kostar, sålde en sadel för ett tag sedan, billighetsadel, den var ganska ny eftersom jag provade ut en annan sadel kort efter köpet av billiga sadeln.

La utgångsbudet under det jag gav och fick 1000 kronor mer än vad jag gett från början! tilläggas kan att det var x-vid bom, så det är tydligen populärt :D

DK: Den som är till salu nu är en Zaldi Atlanta. Borde inte vara så svårsåld, men det är väl ett skitmärke enligt vissa och inte så inne. Råkade få ett par PM i.o.m. denna tråd så vi får väl se:angel:

Har tidigare haft en M&N till salu, vid bom, som jag till slut sålde för en struntsumma efterssom jag verkligen behövde pengarna till min nya sadel...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 940
Senast: Torktumlare
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: EmelieR
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 746
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka