Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Jag sitter i samma båt, jag tycker det är noll mängd gräs i hagen men de är nere på 6kg inte särskilt kraftigt hö, några björkgrenar plus att jag flyttar tio meter staket någon dm varje kväll. Min är ju dessutom unghäst så jag kan ju inte ut och hårdträna i den mängd som hade behövts 😅

Visa bifogad fil 168719
Jag känner mig osäker om detta ens räknas som en mängd gräs? För jag hade nog kunnat dra ner till 5kg för tjockis-dponnyerna men vill helst slippa dra hem en hel halmbal om det går att undvika...

Detta är inte en nedbetad hage för feta hästar. Detta är väldigt mycket gräs!

Min vinterhage, som de ännu går i, är bara jord men trots det har de gått upp och jag sänkt höet med något/några kilo.
Visst, jag har fjordingar men de brukar faktiskt äta ganska mycket hö, med bra värden, för sin ras.

Jag ser ju hur det ser ut mellan hagarna och där är gräset knähögt så man vet ju hur mycket de faktiskt ätit.

Detta är inte en nedbetad hage för feta hästar. Detta är väldigt mycket gräs!

Min vinterhage, som de ännu går i, är bara jord men trots det har de gått upp och jag sänkt höet med något/några kilo.
Visst, jag har fjordingar men de brukar faktiskt äta ganska mycket hö, med bra värden, för sin ras.

Jag ser ju hur det ser ut mellan hagarna och där är gräset knähögt så man vet ju hur mycket de faktiskt ätit.
Tack, tycker det är så svårt att se mängden när det alltid är kortkort och jag blir orolig för att deras magar ska krascha om jag drar bort för mycket. De går ju fortsatt i sin vinterhage här också. Men jag drog bort två kg nu och fortsätter i samma riktning.

Mina två (stor knabbe + shettis) har just nu tillgång till 20 x 30m kortbetat gräs, under cirka 8 timmar. Knabben går ner långsamt i vikt men shettisen upp, så jag ger förmodligen för mycket hö fortfarande (10kg att dela på under tiden dom inte kommer åt gräset).

Gräset är otroligt näringsrikt just nu.

Mina två (stor knabbe + shettis) har just nu tillgång till 20 x 30m kortbetat gräs, under cirka 8 timmar. Knabben går ner långsamt i vikt men shettisen upp, så jag ger förmodligen för mycket hö fortfarande (10kg att dela på under tiden dom inte kommer åt gräset).

Gräset är otroligt näringsrikt just nu.
En höproducent la ut det här för ett tag sedan:

Så här starkt är betet nu.

Prover från 14 maj. (rp, MJ, NDF): Vårgårda (209,12.7,386): Brålanda (175,12.8,416): Färgelanda (240,12.8,404): Grästorp (182,12.5,409): Orust (174,12.7,434): Töreboda (200,13.0,430): Uddetorp (175,13.0,390): Vårgårda (206,12.7,375): Väse 12/5 (235,13.4,363)

Värdena är inte översatta till smältbart/omsättbart men bilden är tydlig; Så här års pratar vi dynamit.

Prover från 14 maj. (rp, MJ, NDF): Vårgårda (209,12.7,386): Brålanda (175,12.8,416): Färgelanda (240,12.8,404): Grästorp (182,12.5,409): Orust (174,12.7,434): Töreboda (200,13.0,430): Uddetorp (175,13.0,390): Vårgårda (206,12.7,375): Väse 12/5 (235,13.4,363)

Värdena är inte översatta till smältbart/omsättbart men bilden är tydlig; Så här års pratar vi dynamit.

Mycket bra info! Och väldigt tydligt ja.

Perfekt för en häst som svultit hela vintern... Vilka inte våra nutida gottegrisar har gjort 😂.

Det är jätteintressant att se men om jag inte minns fel så är detta från mark som de tar hö på. Jag såg vissa på facebook som delade vidare det som ville översätta det rakt av till hästhagar oavsett andra förutsättningar (inklusive magra skogshagar). Det är inte nödvändigtvis så enkelt.

Men mycket krut är det i gräset oavsett.

Går ute från ca 6-20 varje dag. Får 2 kg hö i hagen på morgonen som han pillar i sig under dagen. Sen har han fått 4 kg på kvällen. Har faktiskt minskat en cm i omfång senaste veckan😅. Behöver dock gå ner betydligt mer!
Pillar han bara i sig höet får han i sig mycket mer gräs än du tror.
Z pillade I höet i hagen första veckan. Nu äter han det som en dammsugare. Han går i nedbetad hage. Men innan när höet inte var intressant var tillväxten ändå såpass att det gräs han pillade i sig var tillräckligt. Nu får han uppenbart i sig mindre och är rabiat hungrig och äter upp både morgon och lunchhö direkt. Även höet i boxen går åt snabbare

Haken med nedbetat är ju att det växer fast man inte ser och de gnager ner i samma takt - och det är närmast raketbränsle det gräset.

Z äter inte heller halm, men jag blandar hö och halm i finmaskigt nät så det tar en halv evighet för honom sortera ut och det åker med några strån halm i tuggorna här och där. Föredrar eg inte hönät men vill han ska ha att tugga på större delen av natten utan att han får i sig mycket
Han är ju mkt mindre än din Z men han får 2 plus 2 kg ute och 4 kg inne. Målet är kunna sänka det och lura i honom halm i hagen med.

Ska se om jag kan ta en bild men det är mer jord än grönt och man ser även på håll att det är mycket jord mellan gräset.

Senast ändrad:
Är ungefär samma mängd i Zackes hage. Har lite svårt att uppskatta hur stor den är. Rätt smal typ 15-20 meter och ca 200 meter lång.

Här syns halva hagarna. Zacke går i andra hagen uppifrån.
Visa bifogad fil 168721
Hur långt är eg gräset? Det där är inte hårt nedbetat som det ser ut? Jag skulle sätta betesbegränsare i en sån hage faktiskt
(Med reservation för att bilder kan luras)

Stämmer detta verkligen?
För något år sedan köpte jag halm samtidigt som ridskolan intill, dvs vi körde med en transport och sedan tog jag hälften av det vi lastade in. Mina två hästar åt det glatt, men de två som ridskolan skulle ha det till (tjockisar som behövde minska på högiva men ändå få tuggtid) var inte intresserade av det. Men - de åt sedan utan problem en annan halm som de köpte in när det visade sig att hästarna inte ville ha det som ursprungligen köptes. (om jag minns rätt)
Nej. Det finns enstaka hästar som inte äter halm oavsett. De svälter sig hellre till magsår. De är sällsynta men de finns. Jag har haft en - den åt ingen halm alls oavsett. Sen har jag haft en som vägrade allsköns halm men kunde tänka sig äta kornhalm

De flesta äter när de blir hungriga men tyvärr inte alla. Så man måste se till att de faktiskt äter

När jag läste om hästars utfodring för ungefär 1000 år sedan lärde jag mig att i en nerbetad hage med kort gräs kan hästen få sig otroligt mycket mer näring än en överväxt hage. Vill minnas att unga, korta grässtrån i regel har högre koncentration av protein och lättsmälta kolhydrater, medan högre, äldre gräs innehåller mycket mer fibrer. I en hage med högt gräs betar hästarna mindre, eftersom längre och grövre gräs kräver mer tuggande.

Så länge hästen är fet och inte går ner i vikt tillräckligt snabbt får den ju i sig för mycket mat. Just nu kanske det är svårt att få hästen att gå ner i vikt med de förutsättningarna, men det hade nog varit bra om det fanns möjlighet att släppa den i en överväxt hage senare i sommar.

När jag läste om hästars utfodring för ungefär 1000 år sedan lärde jag mig att i en nerbetad hage med kort gräs kan hästen få sig otroligt mycket mer näring än en överväxt hage. Vill minnas att unga, korta grässtrån i regel har högre koncentration av protein och lättsmälta kolhydrater, medan högre, äldre gräs innehåller mycket mer fibrer. I en hage med högt gräs betar hästarna mindre, eftersom längre och grövre gräs kräver mer tuggande.

Så länge hästen är fet och inte går ner i vikt tillräckligt snabbt får den ju i sig för mycket mat. Just nu kanske det är svårt att få hästen att gå ner i vikt med de förutsättningarna, men det hade nog varit bra om det fanns möjlighet att släppa den i en överväxt hage senare i sommar.
Ja det är min betesstrategi, i huvudsak högt gräs (som sen får putsas några gånger/säsong).

Hur långt är eg gräset? Det där är inte hårt nedbetat som det ser ut? Jag skulle sätta betesbegränsare i en sån hage faktiskt
(Med reservation för att bilder kan luras)
Det ser mycket mer ut på bilden, i synnerhet med det uppväxta betet i framkant. Gräset är helt nerbetat och så finns det ett gänga rator med mest nässlor. Han går I den minsta av hagarna som inte är särskilt bred.

Det ser mycket mer ut på bilden, i synnerhet med det uppväxta betet i framkant. Gräset är helt nerbetat och så finns det ett gänga rator med mest nässlor. Han går I den minsta av hagarna som inte är särskilt bred.
Mm det kan luras på bild. Men då skulle jag iaf ta bort höet i hagen så länge han inte kastar sig över det och slukar det direkt så att säga.
Det är helt jäkla hopplöst banta häst nu 🙈

Mm det kan luras på bild. Men då skulle jag iaf ta bort höet i hagen så länge han inte kastar sig över det och slukar det direkt så att säga.
Det är helt jäkla hopplöst banta häst nu 🙈
Det är borttaget! Han har faktiskt minskat lite i omfång senaste veckorna, har får spännande in täckesgjorden en cm😁. Men med SM-start som närmar sig vill jag gärna ha honom lite mer fit😅.

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn