Smart! Det är en bra idé. Behöver lite fler stolpar bara.
Jag gjorde med plaststolp och utan el i innerstaketet i början och testade mig fram. Sen fick jag gräva ner en matarkabel pga hungriga ponnys

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Smart! Det är en bra idé. Behöver lite fler stolpar bara.
Det är väl fortfarande rätt torrt? Väldigt nyligen regnet börjat komma med någon slags regelbundenhet. Men jag vet inte hur snabbt det förändras?Nu borde väl ändå sockerhalten i gräset vara skaplig? Det regnar regelbundet, sol ömsom molniga dagar. Ofta temp runt 16 grader.
I det långa är det nog okej men det korta tror jag är för stressat änNu borde väl ändå sockerhalten i gräset vara skaplig? Det regnar regelbundet, sol ömsom molniga dagar. Ofta temp runt 16 grader.
Nej , vänta till efter 15:e juli. Fotosyntesen gör att det är mindre socker på natten och morgonen även nu.Nu borde väl ändå sockerhalten i gräset vara skaplig? Det regnar regelbundet, sol ömsom molniga dagar. Ofta temp runt 16 grader.
Här ska värmen komma (25+) nästa vecka. Jag skulle tro det exploderar då för det har regnat massor senaste veckornaHär har det regnat ganska mycket och när värmen kom så exploderade allt grönt i vanlig ordning. Var ovanligt högt gräs när de släppte kvigorna bredvid mina hästar i början av veckan.
Zacke går på sin sväldiet nu men har fått ändra och ge ett kg hö I hagen på morgonen för han var se hemskt olycklig. Sen 3 kg blandat i halmen vid intag.
Det lärde jag mig var det bästa. Alltså rejält överväxt, typ en meter högt. Inte mycket socker per kg ts då. Men vågar ej rekommendera det eftersom det är gammal kunskap.Dum fråga men jag bara funderar fritt - om man har en häst som riskerar fång, kan det vara värt risken att prova släppa hästen i en överväxt hage? Där gräset är typ gult.
Jag har flyttat över mina ston inkl gammeltanten med (lindrig) ppid till en övervuxen, ögödslat hage, vilket jag hoppas ska få dom att hålla vikten bättre (dvs inte gå upp) jämfört med den nerbetade vinterhagen där jag fick stödfódra med hö.... Men hur mkt kan man räkna med att sockret höjs i långt gräs jämfört med kort, nu när värmen kommer framöver?? Aldrig haft sockerkänslig häst tidigare så har inte satt mig in i alla detaljer... men visst ska svängningarna bli något mindre i långt gräs som redan skjutit frö?
Mina går i skogshage, väldigt lite gräs och inte nerbetat utan bara ren jord. Ändå har valacken blivit svullen och är mer rund än innan. Kan de få i sig för mycket socker från att gnaga på träd?
Nu får de inte mycket hö så jag tror att det är lugnt, men ändå. Är van vid att bara ha hyfsat svårfödda hästar så det har var inte så väntat. Motion hade ju varit bra men vet inte när jag kan syssla med sådant igen, det kan nog vara några veckor.
Jag betar i huvudsak på nätterna i början av säsongenMen har man en superkänslig häst så är det bättre med sandade/grusade tracks och skogshage. I brist på det, enbart beta de skuggade kanterna.
Sol + vatten = fotosyntes (dvs, socker)
Han får garanterat i sig gräs i en "jordhage med väldigt lite gräs". Inte mycket men de han får i sig är högsockerdynamit.Mina går i skogshage, väldigt lite gräs och inte nerbetat utan bara ren jord. Ändå har valacken blivit svullen och är mer rund än innan. Kan de få i sig för mycket socker från att gnaga på träd?
Nu får de inte mycket hö så jag tror att det är lugnt, men ändå. Är van vid att bara ha hyfsat svårfödda hästar så det har var inte så väntat. Motion hade ju varit bra men vet inte när jag kan syssla med sådant igen, det kan nog vara några veckor.