Hur lite hö?

Delade av hagen och satte valacken som behöver banta i delen med mindre gräs i går kväll och tänkte att han får gå där nattetid nu.
I morse när jag gick ut stod han ute på stora betet som jag inte ens inhägnat färdigt ännu och åt för fullt 🙈
Hagen var inte trasig så han måste ha krupit mellan trådarna på något sätt 🙄

Det är rena dynamiten i gräs just nu… mina har fått tillgång till sina sommardagar redan innan gräset kommit upp (i april) och det ser för ögat ut som om det knappt finns gräs. Det funkade väldigt bra hela maj, de gick ned i vikt och såg allt bättre ut men senaste två veckorna sväller B för varje dag jag ser honom och jag tycker att han redan börjat fylla på depåer med 🫣
Och då är mina två SWB på 174 och knappt 180 cm med en matchvikt över 650 kg som brukar kunna gå på fri tillgång. Men just nu känns det inte som om de kan det ;) Hoppas det lugnar sig snart.

Nu borde väl ändå sockerhalten i gräset vara skaplig? Det regnar regelbundet, sol ömsom molniga dagar. Ofta temp runt 16 grader.

Nu borde väl ändå sockerhalten i gräset vara skaplig? Det regnar regelbundet, sol ömsom molniga dagar. Ofta temp runt 16 grader.
Det är väl fortfarande rätt torrt? Väldigt nyligen regnet börjat komma med någon slags regelbundenhet. Men jag vet inte hur snabbt det förändras?

Nej , vänta till efter 15:e juli. Fotosyntesen gör att det är mindre socker på natten och morgonen även nu.

Här har det regnat ganska mycket och när värmen kom så exploderade allt grönt i vanlig ordning. Var ovanligt högt gräs när de släppte kvigorna bredvid mina hästar i början av veckan.

Zacke går på sin sväldiet nu men har fått ändra och ge ett kg hö I hagen på morgonen för han var se hemskt olycklig. Sen 3 kg blandat i halmen vid intag.

Här har det regnat ganska mycket och när värmen kom så exploderade allt grönt i vanlig ordning. Var ovanligt högt gräs när de släppte kvigorna bredvid mina hästar i början av veckan.

Zacke går på sin sväldiet nu men har fått ändra och ge ett kg hö I hagen på morgonen för han var se hemskt olycklig. Sen 3 kg blandat i halmen vid intag.
Här ska värmen komma (25+) nästa vecka. Jag skulle tro det exploderar då för det har regnat massor senaste veckorna

Dum fråga men jag bara funderar fritt - om man har en häst som riskerar fång, kan det vara värt risken att prova släppa hästen i en överväxt hage? Där gräset är typ gult.
Det lärde jag mig var det bästa. Alltså rejält överväxt, typ en meter högt. Inte mycket socker per kg ts då. Men vågar ej rekommendera det eftersom det är gammal kunskap.

Såhär ser min hage ut nu. Jag har börjat erbjuda halm i hagen med förutom den lilla mängd hö han får. Kalorier får han definitivt av det lilla gräs han skaver i sig, men ingen TS.

Det regnar frekvent och det kommer smälla till när värmen kommer, då tror jag tyvärr man kommer se en fångvåg.

PXL_20250608_131814683.webp

Jag har flyttat över mina ston inkl gammeltanten med (lindrig) ppid till en övervuxen, ögödslat hage, vilket jag hoppas ska få dom att hålla vikten bättre (dvs inte gå upp) jämfört med den nerbetade vinterhagen där jag fick stödfódra med hö.... Men hur mkt kan man räkna med att sockret höjs i långt gräs jämfört med kort, nu när värmen kommer framöver?? Aldrig haft sockerkänslig häst tidigare så har inte satt mig in i alla detaljer... men visst ska svängningarna bli något mindre i långt gräs som redan skjutit frö?

Står med samma fundering, att stängsla bort vinterhagen helt och släppa även lilla shettisen i övervuxen gräshage (men kanske inte så många timmar per dag).

Mina går i skogshage, väldigt lite gräs och inte nerbetat utan bara ren jord. Ändå har valacken blivit svullen och är mer rund än innan. Kan de få i sig för mycket socker från att gnaga på träd? O_o

Nu får de inte mycket hö så jag tror att det är lugnt, men ändå. Är van vid att bara ha hyfsat svårfödda hästar så det har var inte så väntat. Motion hade ju varit bra men vet inte när jag kan syssla med sådant igen, det kan nog vara några veckor.

Vår beteshage har väldigt högt gräs nu. Men skulle aldrig våga släppa min känsliga häst där. Även om gräset i teorin innehåller mer fibrer och mindre socker skulle hon vräka i sig på tok för mycket. De betar ju sällan de höga axen, utan går med mulen nere i backen och tar det kortare.

Jag har flyttat över mina ston inkl gammeltanten med (lindrig) ppid till en övervuxen, ögödslat hage, vilket jag hoppas ska få dom att hålla vikten bättre (dvs inte gå upp) jämfört med den nerbetade vinterhagen där jag fick stödfódra med hö.... Men hur mkt kan man räkna med att sockret höjs i långt gräs jämfört med kort, nu när värmen kommer framöver?? Aldrig haft sockerkänslig häst tidigare så har inte satt mig in i alla detaljer... men visst ska svängningarna bli något mindre i långt gräs som redan skjutit frö?

Ja, som jag har förstått det så är det liksom redan färdigvuxet och börjar satsa all energi på att släppa sina fröer och sen börjar det dö av. Men då kommer återväxten därunder!

Ett av problemen med långt gräs är också den enorma mängden mat.

Jag föredrar faktiskt stripbete i små små bitar på högvuxet, helt enkelt för att begränsa mängden. På större ytor har jag det faktiskt hellre kort. Ja, sockerhalten kan vara högre speciellt under soliga dagar, men det är ju en mängdfråga också.

10kg med 15% socker är mindre totalhalt än 30kg med 10% socker...

Men har man en superkänslig häst så är det bättre med sandade/grusade tracks och skogshage. I brist på det, enbart beta de skuggade kanterna.

Sol + vatten = fotosyntes (dvs, socker)

Mina går i skogshage, väldigt lite gräs och inte nerbetat utan bara ren jord. Ändå har valacken blivit svullen och är mer rund än innan. Kan de få i sig för mycket socker från att gnaga på träd? O_o

Nu får de inte mycket hö så jag tror att det är lugnt, men ändå. Är van vid att bara ha hyfsat svårfödda hästar så det har var inte så väntat. Motion hade ju varit bra men vet inte när jag kan syssla med sådant igen, det kan nog vara några veckor.

Ja, barkar dom sly kan dom få i sig en hel del. Dom äter även löv och buskar.

Han får garanterat i sig gräs i en "jordhage med väldigt lite gräs". Inte mycket men de han får i sig är högsockerdynamit.

I späda skott och späd bark finns också socker ja, så gnaga grov bark nej det är inte boven. Äga sly - absolut en risk.

Vad menar du med svullen och vad är lugnt? Menar du med svullen hård mankam och/eller depåer är det absolut inte lugnt tyvärr :(

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 579
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3... 2
Svar
31
· Visningar
3 334
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 499
Senast: CFrisk
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Fjärilar!
  • Allmänt Gamla katter