Bukefalos 28 år!

Hur lyckas man börja äta igen?

Hazel

Trådstartare
Jag har varit sjuk i influensa eller liknande och nu har lyckats bli såpass mycket bättre att jag får behålla både mat och dryck. MEN jag mår så fruktansvärt illa att jag nästan inte får i mig någonting ändå :crazy: Jag försöker tvinga mig i vatten åtminstone men jag förstår ju själv att kroppen behöver lite energi med för att jag ska må bättre. På 48 timmar har jag fått i mig en halv banan, 1 dl yogurt och vatten samt lite coca cola. Men yogurten smakar plötsligt konstigt och bananen va ett helt projekt att få i sig. Försökte även tvinga i mig resorb men bara tanken på det får det att vända sig i magen. Hur jag än gör mår jag bara jätteilla och det kvittar om jag ligger/sitter/står upp.
 
Det är hemskt svårt. När jag hade körtelfeber åt jag inte fast föda på sju veckor efteråt (jo, vid ett tillfälle tvingade en kompis i mig lite foccacia)... vilket förstås inte hjälpte tillfrisknandet på traven.

Juicer av olika slag (tomat, grönsaks- och fruktversioner med massor av socker i) samt väldigt mycket vatten var väl det som "räddade" mig.
 
Jag har varit sjuk i influensa eller liknande och nu har lyckats bli såpass mycket bättre att jag får behålla både mat och dryck. MEN jag mår så fruktansvärt illa att jag nästan inte får i mig någonting ändå :crazy: Jag försöker tvinga mig i vatten åtminstone men jag förstår ju själv att kroppen behöver lite energi med för att jag ska må bättre. På 48 timmar har jag fått i mig en halv banan, 1 dl yogurt och vatten samt lite coca cola. Men yogurten smakar plötsligt konstigt och bananen va ett helt projekt att få i sig. Försökte även tvinga i mig resorb men bara tanken på det får det att vända sig i magen. Hur jag än gör mår jag bara jätteilla och det kvittar om jag ligger/sitter/står upp.
När jag var sjuk senast knaprade jag på dessa:
crisp%C2%B4n-wheat-110g-wasa-1578909153.jpg

Matchade med sånna där trepack-festisar som man brukar köpa till barn som ska på utflykt. Det var det enda som fungerade för mig, och ger både salt och socker. Det kanske kan vara nåt för att börja komma igång?
När man sen känner sig lite piggare kan man börja lägga på olika pålägg och börja äta annat.
 
flytande, typ soppa, yoghurt, juicer osv. Lite, lite åt gången, men ofta istället brukar få mig bättre. Få i sig något salt, typ buljong kan göra att man känner sig lite bättre också.
 
Blåbärssoppa är bra mat när man varit sjuk.

Illamåendet kan ha att göra med att saltbalansen i kroppen rubbats så jag säger som Angua: försök få i dig något salt.
 
Jag började med blåbärssoppa och skorpor när jag varit sjuk häromveckan, men det tog nästan 4-5 dagar att komma igång att äta igen, och mer än en vecka innan det gick att äta som vanligt.
 
Vilka jävla skitsvar ni ger :mad:
Jag vill va frisk, helt frisk till imorgon. Inget annat duger!

Suck. Får väl försöka äta den förut så goda men nu döäckliga yogurten och hoppas det blir bättre. Tur att det är så sällan jag får sånt här för jag är verkligen jättedålig på att va sjuk :down:
 
Är du lite sugen på något?

Jag kan ibland lyckas äta chips och avslagen Cola när inget annat fungerar....
 
Är du lite sugen på något?

Jag kan ibland lyckas äta chips och avslagen Cola när inget annat fungerar....

Nej. Sådär en halv dl cola kan jag va "sugen" på. Sen är det stopp, va sugen på den där yogurten men nu tycker jag den är hemsk. Provade också med proviva men det gick verkligen inte.
 
Har aldrig haft influensa, men blev däremot rejält dålig efter att jag fick snabb smärtlindring i somras (morfin). Klarade inte av att äta något i början. Mådde bara illa och allt kom upp igen. Försökte i början med att knapra knäckebröd och dricka lite vatten eftersom jag både hade näring- och vätskebrist. Åt väldigt lite, men ofta. Åt det jag kände mig mest sugen på. Tog lite yoghurt, blåbärssoppa, nyponsoppa. Drack avslagen cola. Tror även jag knaprade på dextro druvsocker. Jag testade helt enkelt olika saker för att se vad som gick lättast att äta. Men bara små mängder.
 
Det finns ingen risk att jag skulle äta för mycket som det ser ut nu. Problemet är väl att jag mår såpass illa att det är svårt att hitta många luckor att äta något litet heller. Hoppas verkligen att det lugnar sig snart för att käka ett par kex och lite yogurt om dagen funkar liksom inte :crazy:
 
Ät ofta men lite. Jag är en sucker för frukt och salta nötter/chips när jag är sjuk. Du kanske kan få i dig lite clementiner nu när dom är så fina? Vindruvor, kiwi, gurka, lättätna saker med myket vatten i.

Sen avancera till lite "tyngre" saker som äpple, och när du börjar kunna få i dig banan då är du nästan normalfrisk igen :).
 
Kan det funka med näringsdryck, typ Nutrilett?

Spinner vidare lite på samma tema.
När jag var ordentligt sjuk sist var Naturdiets laktosfria "choco fudge" det enda jag kunde få i mig förutom vatten, och även om det säkert mest är konstigheter i dem så är det ju ändå bättre än inget.
Så laktosfria näringsdrycker och liknande, får bli mitt tips.
 
Jag brukar försöka äta lättsaltade riskakor och skorpor. När det gäller dryck så är det blåbärssoppa och avslagen sockerdricka. Sockerdrickan ska tydligen fungera på samma sätt som Coca Cola.
 
Buljong is the shit! Det finns inget annat som funkar så bra enligt min mage :). Har iofs aldrig haft maginfluensa men blir lätt illamående och har jag väl börjat kräkas så kan jag inte sluta. Men dricker jag buljong så återhämtar jag mig mycket snabbare och blir sugen på riktig mat. Söta saker och sådant med kletig konsistens går bort direkt. Så jag är impad över att du fick i dig en banan ;)
 
Kan det funka med näringsdryck, typ Nutrilett?
eller kanske en riktig näringsdryck, sån som man får när man bara kan få i sig flytande... Finns att köpa på apoteket.

Jag brukar försöka börja med att få i mig saft, då får jag både lite energi av sockret i saften och den vätska jag så väl behöver. Efter saften fortsätter jag gärna med läsk, av samma orsak. Och något salt, jag brukar ha sug efter det...
Man får strunta lite i att det inte smakar och bara stoppa i sig för att man vet att man behöver det.
 
Har superlätt för att må illa och jag kör helt enkelt på att äta det som funkar och framförallt det jag mår bra åt sen efter att jag ätit.

Banan och yoghurt mår jag illa av även när jag mår superbra om det inte äts tillsammans med (vissa bestämda) andra saker :p Knäckebröd med riktigt smör på funkar oftast bäst för mig, och två olika drickor att alternera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Så har jag fått magsjuka, fyra dagar in på "vanlig" influensa. Är törstig men kan knappt dricka, för då mår jag illa eller kräks. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 258
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
712
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: Zody
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 942
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp