Hur man viker en armefilt for manskapssadel

moholmarabs

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, ar det nagon som vet hur man viker en sk hastfilt in till sadel pad, att anvandas under en manskapssadel. Och finns dessa filtar att fa tag pa idag? eller kan man anvanda de filtar som finns pa OB (gra stora tunga saker)?

Jag har fatt en manskapssadel och vill garna anvanda den som den skall. Visst kan ju ha en westernpad under ocksa men ville i alla fall prova.

Om ngn vet, eller vet var jag kan fa informationen, tacksam for svar.

Sv: Hur man viker en armefilt for manskapssadel

puttar upp mig sjalv sedan jag verkligen vill veta detta. ar det ingen som har en aning?

Ingen på AR som kan svara på det?? Någon där kanske jag kan tänka mig rider i manskapssadel. :)

Du kan använda Ö&B stora grå filtar....
Det var vad man använde på den tiden det begav sej.
Men hur man viker...

Jag tror man började med att vika den dubbel, filtarna var nästan fyrkantiga men inte riktigt, så man har själva "vecket" uppåt där man håller. Sen tog man ena handen mot den andra så man vet det dubbelt en gång till men fortfarande hade samma "ursprungsveckning" uppåt.

Sen la vi filten med den nerhängende sidansvikta del över manken och slätade till alla veck m.m. så det låg slätt innan vi la på sadeln....

Jag kan ha missat något då det är något jag inte gjort på ca 40-45 år............

Varför skulle dom kunna svara på det ?

Det är väl fler här som använder manskapssadel än AR - ryttarna....

Däremot tror jag inte det är så många som använder filtar under utan dom flesta använder nog westernpaddar.....

Jag visste väl att jag inte mindes riktigt.....
Man skulle vika den i "3" och inte "dubbel" "dubbelt"....

även jag fick friska upp kunskaperna :) jag lärde mig vika arméfilt för ett par år sedan bara, men har inte gjort det sen dess, och då faller ju saker i glömska..

jag tackar hjartligt.. har ju inte vikt en filt pa 40 ar ngnting sa minnet sviker, lol verkar som minnet sviker nar det galler allt mojligt niu for tiden..
skall checka link, och satta pa favourites, behover nog titta da och da.
Jag behover inte en westernpad, jag har dem och tycker de ar sa klumpiga och manga ganger for langa for mina pallar (fjordis och araber), sa tankte att filt kunde vara battre. Plus aven om de ar tunga ar de lattare att hantera.
OB gra filtar ar toppen, jag har sytt tacken/stall filtar av dem och pallar tycker det ar jatteskont. Plus de ar ju ull sa de tar at sig vata och fungerar utmarkt som torktacke... Hemska att forsoka torka efter tvatt men hey, de "gamla" sakerna fungerar oftast bast..
Tack igen for hjalpen..

Lite från ämnet, men du skulle inte kunna sätta in en bild på manskapssadeln?
Red i en sådan för många år sedan på ett ridläger.
Trodde att dom inte fanns längre. Lite nostalgi...:bow:

skulle garna vilja men sen ar det har att vara computer illiterate.. jag kan inte sattain bilder, dock kan jag sanda bild till dig, NAR jag har fatt tagit bild..lol..annars googla, och sen klicka pa bilder.. da kommer massor upp..den ar hard som sten men ack sa skon....

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa... 2
Svar
24
· Visningar
2 447
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 096
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan... 2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Bewildered
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva... 2
Svar
24
· Visningar
3 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka