Hur många av varje behöver man egentligen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tror nog att det är fler än jag på det här forumet som har lite mera prylar än vad man egentligen kanske behöver :angel:
Men så började jag tänka på det lite...
Hur många av varje behöver man egentligen?
Hur många av den ena eller andra prylen behöver jag egentligen för att "gå runt" så att säga?
Satt och spånade lite på det där i eftermiddags, och kom fram till att jag verkligen skulle behöva detta:

Jag
Hjälm: 1 st.
Jackor: 2 st - En vinterjacka och en vatten/vindtålig allt-i-allo.
Tröjor: 6 st - 3 st långärmade och 3 st kortärmade.
Handskar: 2 par - Ett par tjocka till vintern och ett par till resten av året.
Byxor: 1 par.
Strumpor: 4 par - 2 par tjocka och 2 par tunna.
Skor: 1 par.
Stövlar: 1 par.

Hästen
Träns: 1 st.
Pannband: 1 st - det som följde med tränset.
Bett: 2 st - för att ha något att byta med ibland.
Hjälptyglar: 1 st - martingal.
Grimma: 1 st.
Grimskaft: 1 st.
Sadel: 1 st - min allround.
Stigbyglar: 1 par.
Schabrak: 2 st - I fall det ena skulle vara jättesmutsigt och behöva tvättas.
Sadelgjord: 1 st.
Benskydd: 2 par - Ett par fram och ett par bak.
Täcken: 2 st - Ett tjockt vintertäcke och ett vind/vattentåligt att ha när det är 0-10.C.
Borstar: 3 st och 1 hovkrats.

Så, hur mycket behöver du, egentligen? ;)
 
Till hästen tycker jag att man behöver minst två av varje, nästan. Kanske inte sadel osv, men saker går sönder när du minst anar det och då är det inte alltid lägligt att köpa nytt i affären för flera hundralappar mer än om man tagit tid och skaffat en extra av den saken (t.ex. täcken, vattenhinkar osv). Kläder till mig själv är jag inte lika petig med, men det är nog för att jag inte har sönder mina saker genom att typ klia mig emot träd och backa in i saker så de går sönder. ;)

Jag känner definitivt att jag inte har mer saker än jag behöver. Förutom saker som inte ens passar min nuvarande häst såklart. Men ska sälja de när jag har ork. :p
 
Hästar: 3st ju fler desto bättre

Hjälm: 1 st.
Jackor: kanske 6st
Tröjor: kanske 10?
Handskar: ca 5 par
Byxor: 3 par vanliga 2 par vinter och 2par tävlingsbyxor
Strumpor: kanske 20 par?
Skor: 1 par.
Stövlar: 2 par.

Träns: 4 st.
Pannband: 9 st - utöver de som sitter på tränsen
Bett: ca 25st -
Hjälptyglar: 0st
Grimma: 8 st.
Grimskaft: 5 st.
Sadel: 2 st
Stigbyglar: 5 par.
Schabrak: kanske 15st ca
Sadelgjord: 8 st.
Benskydd: 11 par -
Täcken: gissar på kanske 25st
Borstar: kanske 5
 
Hjälm: 1 st. Jag har 2 st, en hjälm för vardalig ridning och en tävlingshjälm.
Jackor: 2 st - En vinterjacka och en vatten/vindtålig allt-i-allo. Flertalet jackor och västar i olika tjocklekar. Är frusen som bara den.
Tröjor: 6 st - 3 st långärmade och 3 st kortärmade. Inte ens räknat, men vill gärna kunna tvätta en full maskin med bara hästtröjor så behöver många.
Handskar: 2 par - Ett par tjocka till vintern och ett par till resten av året. Sliter oftast ut i par i taget, behöver 3 par. vardagshandskar, tävlingshandskar och varma vinterhandskar.
Byxor: 1 par. Behöver kunna byta eftersom jag åker och tränar en del och vill ha rena byxor. Har 3 favoritpar som jag växlar mellan mest samt då behöver tävlingsbyxor och vinterridbyxor (fodrade)
Strumpor: 4 par - 2 par tjocka och 2 par tunna. Många tjocka så jag kan ha dubbla strumpor på vintern. Flera tunna eftersom jag inte gillar att ha tjocka på sommaren.
Skor: 1 par. 1 par
Stövlar: 1 par. 3 par, gummistövlar, vardagsstövlar och tävlingstövlar.

Hästen
Träns: 1 st. Har ju flera hästar men varje häst har minst 1 träns var.
Pannband: 1 st - det som följde med tränset. Det som sitter på tränsen. Byter aldrig ut dem.
Bett: 2 st - för att ha något att byta med ibland. Eggbett, hackamore, tredelat bett i olika storlekar, alla hästar har eget bett.
Hjälptyglar: 1 st - martingal. 1 svart martingal, 1 brun (hästar som har olika färger på sin utrustning)
Grimma: 1 st. Alla hästar har varsin lädergrimma sen har dem flertalet hagrimmor men föredrar att låta dem gå utan i hagen.
Grimskaft: 1 st. Ca 2 per häst.
Sadel: 1 st - min allround. 2 hästar kan ha samma hoppsadel, 3 samma dressyrsadel, har sadlar till alla hästarna.
Stigbyglar: 1 par. 3 par för jag inte orkar byta hela tiden på sadlarna.
Schabrak: 2 st - I fall det ena skulle vara jättesmutsigt och behöva tvättas. Över 20 iaf. Dom tränas och svettas och jag tvättar bara full maskin.
Sadelgjord: 1 st. Flera strl så det passar alla hästarna.
Benskydd: 2 par - Ett par fram och ett par bak. Alla hästarna har egna benskydd sen har jag 2 uppsättningar tävlingskydd.
Täcken: 2 st - Ett tjockt vintertäcke och ett vind/vattentåligt att ha när det är 0-10.C. Alla hästarna har HW regntäcke och sen olika liners till dem som behöver det + halsar.
Borstar: 3 st och 1 hovkrats. Många borstar, vill inte använda samma till alla hästar. Alla har sina egna.

Så, hur mycket behöver du, egentligen? ;)

Det är vad jag minst behöver. Sen har jag mycket mer såklart :)
 
Herregud...

Hjälmar 6-7 st

Jackor: Ett 30 tal

Tröjor, inte så många faktiskt men runt 10 kanske?

Handskar , hmm 5 par ca

Byxor, ett 20 tal säkert inklusive ca 4-5 som jag tävlar i (tävlar ju ofta i ljusbeiga oxå)

Strumpor , ett 20 tal

Skor ca 5 st


Stövlar puuh 8 par tror jag? 4 rena dressyrstövlar och 4 hoppstövlar

-------------------

Träns säkert ett 20 tal varav jag bara använder Micklemet, har 2 st Micklem men har lånat ut det ena.

Pannband.. jaa lika många som tränsen iallafall.

Bett.. det går inte att räkna, eller ens få ett överslag för dom är mååååååååååånga

Hjälptyglar, 1 gouge och ett par martingals

Grimma.. alldeles för få 3 st

Grimskaft 3 st

Sadlar , 2 st

Stigbyglar 4 par

Schabrak 30- tal

Sadelgjordar 8-9 st

Benskydd ett 10-tal

Täcken ett 30- tal

Borstar 8-10 st

Nä jag behöver inte allt.. använder inte ens en bråkdel av det jag har faktiskt!
 
Herregud...

Hjälmar 6-7 st

Jackor: Ett 30 tal

Tröjor, inte så många faktiskt men runt 10 kanske?

Handskar , hmm 5 par ca

Byxor, ett 20 tal säkert inklusive ca 4-5 som jag tävlar i (tävlar ju ofta i ljusbeiga oxå)

Strumpor , ett 20 tal

Skor ca 5 st


Stövlar puuh 8 par tror jag? 4 rena dressyrstövlar och 4 hoppstövlar

-------------------

Träns säkert ett 20 tal varav jag bara använder Micklemet, har 2 st Micklem men har lånat ut det ena.

Pannband.. jaa lika många som tränsen iallafall.

Bett.. det går inte att räkna, eller ens få ett överslag för dom är mååååååååååånga

Hjälptyglar, 1 gouge och ett par martingals

Grimma.. alldeles för få 3 st

Grimskaft 3 st

Sadlar , 2 st

Stigbyglar 4 par

Schabrak 30- tal

Sadelgjordar 8-9 st

Benskydd ett 10-tal

Täcken ett 30- tal

Borstar 8-10 st

Nä jag behöver inte allt.. använder inte ens en bråkdel av det jag har faktiskt!
Bara tre grimmor, hur har du tänkt att det ska fungera?! :p
Varför så många stövlar?
 
Hjälm: 1 st.
Jackor: 2 st vinterjackor och 1 st sommarjacka + regnkläder
Tröjor: Ingen aning
Handskar: 5 st kanske? Lyckas alltid lägga av mig dem och när jag letar hittar jag ett annat par som jag trodde var borta.
Byxor: 3 par.
Strumpor: Ingen aning (både strumpor och tröjor hör till sånt som jag tar av slit och släng lådan)
Skor: 5 par
Stövlar: 2 par (gummistövlar :p)

Hästarna
Huvudlag: 1 st.
Tyglar: 3 st.
Bett: Ingen aning, en del
Grimma: 10 st (?)
Grimskaft: 5 st (får också fötter och hade gärna haft dubbelt så många)
Sadel: 2 hemma och nån på nått annat ställe
Schabrak: Vanliga schabrak en del, eftersom jag numer rider western så har jag 2 st paddar.
Sadelgjord: 4 western och några vanliga (till tömkörningsgjorden o.s.v.)
Benskydd: 4 par + boots
Täcken: 10 kanske?
Borstar: Mängder!

Rensade ut en del för inte så länge sedan och det märks! Ska nog flytta efter sommaren (kanske) och då ryker det som inte rök sist (och inte har använts).
Sedan har jag ett par mössor, halsdukar, kepsar, överdragsbyxor, reflexsaker, skjortor o.s.v. i all oändlighet.
 
Jag har tre hjälmar: en sammet feel-good hjälm. En hjälm att svettas i på sommaren. Och en slalomhjälm för extremt kalla vinterdagar. Behöver dem alla:-)
 
Som läget är JUST NU behöver jag inte så mycket till mina två hästar.

Det nödvändigaste är:
Två grimmor, två grimskaft. Två regntäcken. En borste och en hovkrats.
Ett träns med bett och tyglar. Tömkörningsgjorden och tömmar. En sadeL.
Hjälm, skor.

Hrm, fyrhjulingen med balvagnen är inte ett måste men det blir bra mycket lättare med grovfoderhanteringen om jag har dem till hjälp.
 
Jag har så myyyycket grejer så jag orkar inte ens räkna.

Här är en del av min schabraksamling. Ni som orkar kan räkna hur många det är och så lägg till kanske 10 till. Det luddiga som ligger ovanpå förstår jag inte alls varför jag köpte för det har jag aldrig haft nån nytta av. :rofl:


Oj, här hittade jag visst två till. :angel:
 
Herregud...

Hjälmar 6-7 st

Jackor: Ett 30 tal

Tröjor, inte så många faktiskt men runt 10 kanske?

Handskar , hmm 5 par ca

Byxor, ett 20 tal säkert inklusive ca 4-5 som jag tävlar i (tävlar ju ofta i ljusbeiga oxå)

Strumpor , ett 20 tal

Skor ca 5 st


Stövlar puuh 8 par tror jag? 4 rena dressyrstövlar och 4 hoppstövlar

-------------------

Träns säkert ett 20 tal varav jag bara använder Micklemet, har 2 st Micklem men har lånat ut det ena.

Pannband.. jaa lika många som tränsen iallafall.

Bett.. det går inte att räkna, eller ens få ett överslag för dom är mååååååååååånga

Hjälptyglar, 1 gouge och ett par martingals

Grimma.. alldeles för få 3 st

Grimskaft 3 st

Sadlar , 2 st

Stigbyglar 4 par

Schabrak 30- tal

Sadelgjordar 8-9 st

Benskydd ett 10-tal

Täcken ett 30- tal

Borstar 8-10 st

Nä jag behöver inte allt.. använder inte ens en bråkdel av det jag har faktiskt!
Bara tre grimmor, hur har du tänkt att det ska fungera?! :p
Varför så många stövlar?
Jag håller med, grimmorna är för få (jag har säkert 5 lädergrimmor och ett par nylon) men varför i hela friden har du 8 par stövlar?? Jag har två, sommar och höst/vinter.
 
Jag håller med, grimmorna är för få (jag har säkert 5 lädergrimmor och ett par nylon) men varför i hela friden har du 8 par stövlar?? Jag har två, sommar och höst/vinter.

Ja men du är ju hoppryttare! Då klarar man sig på 2 par stövlar :D

Jag använder inte alla.. en del står där och samlar damm :angel:

Varför har du 5 lädergrimmor ??!!??
 
Ja men du är ju hoppryttare! Då klarar man sig på 2 par stövlar :D

Jag använder inte alla.. en del står där och samlar damm :angel:

Varför har du 5 lädergrimmor ??!!??
Jamen en att använda till vardags, en att vara fin i, en att använda när den är uppbunden och ett par som ligger och skräpar i skåpet... :angel:
Nylongrimmorna är såna där eh... jättefina (typ neonorange) som man kan råka vinna på lokaltävling.

Iofs har jag två par stövlar till men de har jag bestämt att min mamma ärvt av mig. :angel: Oftast rider jag i shortchaps och de har jag tre par av. :o
 
Jag
Hjälm: 1 st.
Jackor: 4 st -en super tjock vinterjacka, en mindre tjock vinterjacka, en mellan jacka och en rengnjacka.
Tröjor: Har inga specifika stalltröjor, använder det som gjort sitt i "vanliga" livet i stallet.
Handskar: ca 5par, tappar alltid bort mina vantar så har många i omlopp så hittar jag kanske ett par när jag ska rida.
Byxor: 3 par.
Strumpor: samma som i vanliga livet
Skor: 1 par.
Stövlar: 2 par. ett par ridstövlar och ett par gummistövlar.

Hästen
Träns: 3 st. Ett dressyr träns, ett hoppträns och ett rid ut träns.
Pannband: ? st
Bett: 3 st -som jag använder.
Hjälptyglar: 1 st - martingal.
Grimma: 3 st.
Grimskaft: 10 st.
Sadel: 2st en hopp en dressyr
Stigbyglar: 2 par.
Schabrak: oandligt många
Sadelgjord: 3 st.
Benskydd: 3 set, rida ut, hoppa och dressyr
Täcken: Ska man räkna alla jag har så har jag att göra, men har väl ca 10 som jag använder regelbundet..
Borstar: en full låda.

Enligt mig kan man inte ha för mycket hästgrejer!
 
Häst: 1
Hjälm: 3 st, men en är för stor och används inte, och en sitter inte optimalt.
Jackor: 5 st, två vinterjackor och tre höst/vår-jackor, dessutom 3 västar.
Tröjor: Ett tiotal som jag mest använder i stallet.
Handskar: 2 par, ett par varma, och ett par till resten av året...samt några i reserv som jag hade kunnat rensa ut.
Byxor: 7 par som jag använder mer eller mindre ofta varav två skoridbyxor och ett par vinterridbyxor. Har dessutom några som är för små eller kan rensas ut av annan anledning.
Strumpor: Hur många som helst.
Skor: 2 par, ett par varma, och ett par vanliga. Har dessutom ett par stallskor i gummi och ett par short chaps.
Stövlar: 1 par.
Nånting som jag verkligen inte kan vara utan är min säkerhetsväst som jag använder varje gång jag rider. Har också ett dressyrspö.

Hästen
Träns: 1 st, använder bara Micklemtränset, har dock även en huvudlagsrem och en nosgrimma som jag kan använda.
Pannband: 1 utöver det som sitter på Micklemtränset.
Bett: 3 st, i stort sett bara ett som jag använder, och ett av de återstående två som variation, ett ska eventuellt säljas.
Hjälptyglar: 0 st.
Grimma: 4 st. 2 st som jag varvar med dagligen, varav den ena för transport, och två som mest hänger.
Grimskaft: 3 st kanske.
Sadel: 1 st.
Stigbyglar: 1 par.
Schabrak: 5 st kanske varav tre är vojlockar.
Sadelgjord: 1 st.
Benskydd: 0 st, har dock ett par gummiboots som aldrig används.
Täcken: 2 st, ett fleecetäcke som används emellanåt och ett regntäcke som jag inte använt hittills.
Borstar: 5-6 stycken plus hovkrats och ryktskrapa. Har nyss äntligen hittat en perfekt, riktigt tät gammaldags ryktborste som är kanon.
Dessutom kan jag inte vara utan putsgrejer till lädret samt pälsglans till man och svans.

Jag tycker inte heller att man kan ha för mycket hästprylar, men har köpstopp för tillfället, särskilt på ridbyxor/ridkläder :D Har dock varit duktig och sålt ett bett nyligen och en sadel för några månader sedan :up:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Cattis_E
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 727
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 365
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp