Hur många ggr/dag fodras era hästar?

B

Bessie

I vårat stall får hästarna kraft + hö kl 7 ca.
Ute får de lunchhö kl 13.
Och eftersom hästarna går ute till max 20.30 så fodras de inte mellan dessa tider om inte jag är där då och rider dvs, men det är ju inte alltid man kan komma ut samma tid på eftermiddagen. Men jag försöker att hålla tiden och ge min häst mat mellan 17-19
Kl 21 får de kraft + hö.

Tycker ni att detta är helt fel och hur gör ni med fodringar, hur fördelar ni höt (jag ger min häst mer hö på kvällen än de övriga givorna) osv?
 
Mina får 4 vår/höst/vinter.
Stallägarens hästar har fri tillgång på hö, de får kraftfoder 3 ggr/dag.
Sommartid mina 2, men då finns det rejält med gräs i hagen.

Hö och kraftfoder alla ggr, men nu när mina pållar vilat har de inte fått ngt kraftfoder på em.
 
Hej!
Mina hästar får frukost mellan kl 8-9 Lunchhö i hagen mellan kl 12-13
Middagsmat när de kommer in mellan 16-17, och kvällsmat mellan 21 och 22.
Jag ger de kraftfoder morgon, middag och kväll och endast hö i hagen. De får 4-5 kg hö på kvällen och 3-4 kg på middan. De får 2-3 kg på morgonen beroende på häst, årstid och om de går på gräs eller inte.

Men grannarna ger sina hästar mat 7, 16 0ch 21 och det tykcer jag är fel. Eftersom hästarna står i grushagar hela dagarna står ju bara magsyran och droppar i magen på dem.
Jag har som regel att jag ger dom så mycket hö att det finns kvar hö vid nästa måltid. Då har de ätit det dom vill ha och behöver.


:-What goes around, comes around-:
 
6 ggr! :banana:

Frukostkraft inne. (ca 6.30)
Frukosthö ute. (ca 8)
Lunchhö ute. (ca 11.30-13)
Insläppshö o krafft inne. (ca 16.30-17.30)
Kvällshö. (ca 19.30-20)
Kvällskraft. (ca 21.30)

De får 2 kg hö morgon o lunch. Min pålla får 1 kg vid insläpp och med nya foderstaten får hon 3 kg kväll- just nu är det 2.5 kg. Hon väger ca 450 kg.
 
Våra hästar får frukost senast 7, hö + kraftfoder.
Vid 12 middagshö i hagen (grushagar).
När de kommer in vid 16 får de lite hö + kraftfoder.
Kvällsmat runt 20, hö + kraftfoder.
Min häst får mest hö på kvällen, det är ju rätt naturligt eftersom de har längre tid på sig att äta upp då. Han får även betfor efter ridning..
 
ca 7.30 frukost inne
8.00 2 kg hö ute
12.00 2 kg hö ute
ca 16.00 1 kg lucern ute
18.00 2 kg hö + krafft
ca 21.00 3 kg hö + betfor

så det blir sammanlagt 6 fodringar :)

hästarna går ute mellan 8.00 och 18.00
 
hmm.. 6 ggr?
Hinner man rida hästen emellan utan att hästen är proppmätt?

:confused: :confused:
 
3 ggr/dag.
De äter så litet att det blir svårt att mäta annars.
Jag har försökt med 4 ggr, men då var det liksom matdags hela tiden. Och det blev svårt att mäta och fördela.

Nu, när det finns gammalt gräs att äta i hagen.
Morgon runt 8 hö
Eftermiddag någon gång mellan 15 och 17 hö.
Kväll kanske vid 20-tiden hö och pellets.

Men då så måste man komma ihåg att dessa hästar, dygnet runt, kan gå och käka gammalt gräs och gnaga barken av ett och annat träd.

Mitt i vintern när det är svårare att hitta något att tugga på, så får de även halm på morgonen. Då så äter de först höet. Sedan så vilar de ett tag. Och sedan så äter de halmen. De har då avslutat sin frukost runt 11 på förmiddagen. Det får duga.
 
Kraft två ggr/dag (vid utsläpp och intag) + kvällshö.

Tre utfodringar alltså, resten av dagen är det fri tillgång som gäller.
 
Frukost: 05:45 ( 1 kg hö)
Utsläpp: 07:00 ( 1 kg hö)
Middag: 16:45 ( 1 kg hö)
Insläpp: 18:00 ( 1 kg hö)
Kvällsmat: 20:00 ( 3 kg hö + kraft)
 
Våra 8 hästar fodras 6ggr/dag

Morgon 5.30 hö + kraft
Ut 8.30 hö + fri tillgång på halm
Lunch 13.00 hö i hagen
EM INSLÄPP 16.00 hö+ kraft
19.00 lusern mix
22.00 hö + kraft

Helst så skulle man väl vilja fodra lite senare än 22 men man måste ju sova lite oxså. Nu är det ca 5-6 timmar till morgonfodring ifrån att höt tog slut på kvällen. Helt acceptabelt tycker jag :)
 
07:00 krafftfoder inne, hö ute
12.00 hö ute
15:00 krafft och hö inne (min får bara hö)
19:30 krafft och hö inne

så 4 gånger om dagen får dom mat
 
Mina pållar får fyra ggr per dag (eller tre, om man räknar frukost 1 o frukost 2 som en, de hinner ju knappt sluta äta emellan):
6.30: Kraftfoder, betfor samt liten högiva (1-2 kg, beroende på häst) inomhus

7.30: Utsläpp och mer hö i hagen

16.00 (senast): Insläpp, hö o kraftfoder. Den ljusare delen av året får de hö i hagen vid samma tid och em. kraftfoder vid insläpp senare.

20.30-21.30: Hö (största givan) o kraftfoder.

Tycker inte att det är idealiskt att inte kunna lumchfodra vig 12-snåret, men vad gör man när man jobbar? De har kvar av utefrukosten till framemot tio, och då är det iaf bara 6 h till em fodringen, samt att de kan gnaga fjolårsgräs mm så länge det inte är helt snöigt. Jag ökar oxå på utehöet allteftersom kylan kommer.

Vad jag tycker är ett större problem är vattenhållningen i hagen under frysperioden. Än funkar det ju, men snart går det ju inte att ha flytande vatten ute. Jag ger mina hästar väldigt blöt betfor på morgonen för att garantera att de fått i sig lite vätska iaf innan de går ut (de kanske inte känner för att dricka just på morgonen annars).

Tack å hej!
 
Mina ponnisar får mat exakt som du skriver(dock ej betfor):
(Mycket lite vid insläpp bara en tuss hö och en näve müsli.)
 
4 ggr.

8.00 (3 kg hösilage + kraftfoder)
11.30 (2 kg hösilage + kraftfoder)
16.00 ( 1 kg hösilage)
19.00 (får 8 kg hösilage sista målet så det räcket länge + kraftfoder)
 
Utan några större problem. :) Rider innan han får lusernen. 2 kg får han kl. 12.00. Har ätit upp allt 40 minuter senare. Klockan ca tre rider vi ut. Är tillbaka en timme senare då han får lusernen. Om jag rider lite längre eller senare får han lucernen lite senare.
 
våra får 4 ggr/dag.
vid 7 kraft inne + hösilage ute.
sen vid 12-13 hösilage, och vid intaget mellan 18-20 hösilage och en del hästar äter kraft också.
kväll runt 21 hösilage + kraft.
 
Kl 8-9.00 Kraft plus hö i hagen (2kg)
Kl 12-13.00 Hö i hagen (1,5-2kg)
Kl 16-17.00 Krafft plus hö vid insläpp (3kg)
20-21.00 Hö (4kg)

Hon får även krafft innan och efter ridning!
 
I "mitt" stall får hästarna 3 mål per dag
Frukost 7:00 + utsläpp
Middag 16:00 + insläpp
Kväll 20:00
Alla hästarna får all mat inne, utom min! :d Han får halva frukosthöet ute + lunch av mig när jag kommer. Går i sjukhage pga griffelbensfraktur hb. :(
 
Min häst får:

ca kl 7: 2 kg hösilage + kraftfoder
ca kl 14: 1 kg hö i hagen
ca kl 17: Kom in - hösilage 3 kg
ca kl 21.30: 5 kg hösilage + kraftfoder
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp