Hur många här har egen gård och hästen där hemma??

chilling

Trådstartare
Här kommer en liten enkät! Hur blir ekonomin, alltså är det någon som har räknat på hur mycket pengar varje häst häst kostar i stallkostnad?
1.Vad kostar foder, strö, gödselhantering, hagmaterial, vatten och el, m.m. per häst per månad för er?
2.Är det billigare för er att ha hästen hemma än inhyrd?
3. Hur mycket tid tar stallsysslor för er per dag (inte ridning) och hur många hästar har ni?
4. Nackdelar och fördelar med att ha hästen på gården?

Mvh chilling
 
Det är väl mest fördelar att ha hästarna hemma men varför skulle jag räkna ut vad det kostar.
Jag tänker inte heller räkna ut hur mycket tid det tar , varför skulle jag göra det ?
 
Varför ens svara när du inte är ett dugg hjälpsam. Konstigt folk. :mad:
 
1. Jag köper hö av grannbonden (som kör hem det) för 1.50:-/kg. Hur mycket det kostar per häst beror ju lite på storleken på hästen. Halvblodet äter hö för ca 500:-/månad tex. Sen tillkommer kraftfoder, ca 150:-/månad. Har inga utgifter för gödselhantering i nuläget. Hagmaterial är en engångsutgift, det är svårt att beräkna per månad, man får väl lappa och laga nån gång ibland... Egen brunn har vi, så vatten kostar inte på det viset. El? Har inte räknat på det.

2. Betydligt billigare, så länge det inte dyker upp nåt stort underhåll. När elaggregatet går sönder, stallet ska underhållas etc. Sånt tänker man ju inte på när man har hästen inhyrd.

3. Jag har tre hästar just nu. Det tar ungefär en kvart på morgonen (fodra, släppa ut), 10 min på e-m (middagshö i hagen), en timme på kvällen (mocka, fixa foder, insläpp).

4. Jätteskönt att att kunna ha egna rutiner, hästarna mår bra av att samma person sköter allt (på samma vis). Man får bättre kontakt med hästarna och slipper restid till stallet. Nackdelarna är ju just det att man inte har nån som löser av en. Ibland är det väldigt motigt att gå upp varje morgon året runt för att fodra hästar och svårt att lösa när man ska åka bort. Men jag tycker att det är värt det! :)
 
Har inte exakt koll på vad varje häst kostar, har sex hästar plus tre inhyrda som jag sköter om.

1. Hagmaterial engångskostnad som sedan kostar i underhåll, säg en tusenlapp om året om inget oförutsett händer. Vatten, egen brunn, el, vet ej eftersom det går på hela gården och vi har anan verksamhet där.
Gödseln tar vi hand om själva på markerna. Gratis torv (bor vid torvmosse) har eget hö med bra värden (som förhoppningsvis räcker). Köper havre av en god vän som är bonde för ca 500 kr i månaden till alla hästar,betfor ca 350 kronor i månaden och soja 100 kronor. Mineraler ca 50 kronor/ månad.

2. Eftersom jag har så många så är det det.

3. På morgonen tar det ca 40 minuter att fodra, släppa ut och mocka. Eftermiddagen ca 1-2 timmar för intagning, fodring, hästskötsel, foderhantering (slänga ner hö från skullen, förbereda inför morgondagen). Senare på kvällen ca 15 minuter för kvällshö och nattning.

4. Nackdelar att jag måste fodra själv sju dagar i veckan, kan få hjälp av föräldrar ibland, men det använder jag bara när jag måste. Det är skillnad att be om hjälp när man har sex hästar jämfört med en eller två.

Fördelarna överväger, jag kan göra på mitt sätt och har den standard som jag vill ha.

piggy
 
Jag tänkte väl mest att de som hade gjort det redan, räknat ut eller kanske funderat över vad det kunde kosta kunde svara:)

Ingen är väl tvingad och svara, eller hur ;)
 
1. Det kostar i mat och strömaterial ca 600 kr/häst när jag fodrar med 1 kg havre, 1 kg fibergi, 3 dl betfor och 10 kg ensilage (storbal) samt med halm eller torv som strö. Har lagt på 50 kr för div. småplock, mineraler, b-vitamin, morötter (50 kg säckar) och bioglucomin. Eltråd och stolp är väl en stor post inledningsvis men som man sedan har i många år, satsa på kvalitet! Elkostnaden är den lilla i det hela men jag har ingen ridbana med belysning och då blir det väl en annan sak. Vatten har vi oxå från egen brunn och gödselstacken på plattan har jag ännu efter 4 år inte behövt tömma så det vet jag inte (ca 1500 enl. grannen)

2. Definitivt, jag har alltid betalat 4-800 i kallhyra och då kommer allt annat utanpå. Huset har jag ju ändå...

3. Precis som någon annan skrev 15 min. på morgonen, 5 min på eftermiddagen och ca 45 min på kvällen, jag har 4 hästar som jag sen försöker pyssla med och då går väl i alla fall 1 timme till det utan ridning. Men vissa dagar blir det bara allmän koll och avborstning av värsta leran vilket lätt går på 5 min/häst.

4. Fördelen är att man kan springa fram och tillbaka, allt behöver inte göras på en gång. Nackdelarna; går något sönder måste JAG laga det nu, vill jag åka på semester 1 vecka vintertid måste jag ha väldigt goda vänner. Det är lätt att bli bekväm och låta bli att rida i ruskväder, man behöver ju som sagt inte göra allt samtidigt och då skjuter man lätt upp saker tills det inte blir gjort...

Har 2 barn under 5 år så det kanske är en del av problemet men det underbaraste som finns är att i lugn och ro kunna fodra sina hästar och stå och prata med dem på julaftons morgon liksom alla andra kvällar. Världen krymper till hästarnas rofyllda mumsande :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 653
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp