Hur många hästar räcker marken till?

Dingelass

Trådstartare
Har svårt att uppskatta hur mkt mark är i siffror,
så jag undrar,på 10 000kvm,hur många hästar e d rimligt o ha på den ytan(vinterhage)?

Sv: Hur många hästar räcker marken till?

10 000 kvm är en hektar (100 x 100 meter, två fotbollsplaner), så det får inte plats så hemskt många hästar. Jag skulle nog inte ställa dit mer än två, om inte marken är extremt väl dränerad, annars blir det ett enda läskigt gegghål av det hela.

Till sommarbete brukar man räkna en hektar/häst.

hmm...o marken som inte e dränerad alls o rätt sumpig på sina ställen..synd:(

Det beror på vad du vill ha för hagar åt dina hästar... Vi har tre stora o en shettis på ungefär den ytan (hela fastigheten har 1 ha mark men lite e juh trädgård o annat oxå...) fast då är den uppdelar i 3 gräshagar (20x100) och 4 grushagar (10x15), funkar kanon för oss.

1 ha/ häst är en gammal regel som gällde när hästarna gick på naturbete.
Nu ser många beten helt annorlunda ut, ofta är det vall med mycket fett gräs. Med så feta beten och stora arealer är det stor risk för fång.
Jag hade 3 hästar på 1 ha odlad vall i somras och de hade gott om bete i 3 månader.

Beroende på hur marken ser ut skulle jag säga att 1 ha räcker till 3-7 hästar som vinterhage. Det beror ju helt på vilken typ av hage man vill ha.
På de flesta inackorderingsstall får man ju nöja sig med betydligt mindre.

Växlar ni mellan d 3 gräshagarna då?

Det e ett hus me stallar till men bara så mkt mark(finns arrendemark oxå, vet ej hur länge än)som vi ska titta på på fredag:)
I stallarna finns plats för ca15 hästar..

mmm d e ju så..står inackorderad nu..
tilldelad en hage på ca25x100m att dela på 6 hästar:eek:
Pållen min flyttar den siste nu o Aldrig mer kommer jag ställa mina hästar där...

Växlar ni mellan d 3 gräshagarna då?

Det e ett hus me stallar till men bara så mkt mark(finns arrendemark oxå, vet ej hur länge än)som vi ska titta på på fredag:)
I stallarna finns plats för ca15 hästar..

Jag blir avis:) Lycka till

Tack! d lär behövas...kommer va jättemånga med på budgivningen..:crazy:

Det beror på vad du siktar på för hästhållning. Siktar du på en uppstallad anläggning med rastrrutor får det vär plats en 1000 stycken:angel: Vill du ha normal vinterrasthage för hästar som används får det plats några stycken, helt beroende på hur pass stor del av motion och rörelse, samt bete som hagen ska stå för.

Jag vill bara inte att det blir en enda stor lerpöl för dom att vada runt i..
Till att börja med ett par avelston o en hobbyponny eller två e d tänkt..

Jag har en tomt på ca hälften... Byggde hage och stall för att ha mina 2 hästar hemma... Men nä- en sån sumphåla ska dom två slippa... Hade säkert räckt och inte blivit söndertrampat om det hade varit två cponnisar.
Men om man gör grushage att ha de i när det behöver vila tycker jag de e ok... Men så hatar jag att se när folk har sina hästar i hagar med BARA lera. Vet att det är så i många fall- så även i mitt om jag hade haft dom hemma...

Har man lite mark så är det bästa att göra en grushage att ha dom i den när vädret är som värst. Sen när marken är frusen är det inga problem att ha dom i vanliga hagen.

Fast att jag har gott om mark så har jag gjort ett par grushagar för hästarna kan förstöra en fin hage på en dag när snön smälter och marken tinar. Tycker det är hemskt att se hästar med lera upp till knäna.

Det är väl jag som är bortskämd... Mina tre ponnyer delar på drygt tre hektar vinterhage tillsammans med två russflickor. :banana:

Jag skulle inte ens bry mig om att köpa ett ställe med bara 1 ha mark om jag ville ha hästarna hemma, att det finns arrenden är inget bra argument. Arrenden kan man bli av med. :crazy:

mmm...d e klart...men paddocken kan ju komma till pass isf...?
elle några nackdelar me o ha d så?
tänker bara att man tjänar i marken om man slipper ta yta för o göra grushagar o man slipper kostnaden/jobbet med o göra en...

Fast är man inte villig o bo mer än 2 mil från stan här så finns det inga uppsjöar med hus+stall+mark...tyvärr...
visst är arrende mark inget argument som köpet står o faller med,
men arrendemarken är utöver dom 10 000kvm så d e ju inte all mark som e på arrende...

Nej alla hästarna har vars en gräshage o en grushage som det växlas mellan bara, går på grus vid dåligt väder o gräs när det är torrt o fint väder.

nu är det lite väl kategorisk, hon kanske bara har en häst och en ponny? då räcker det bra med 1 ha, tänk på hur hagarna ser ut på inackorderingsstallen! det är inte så lätt att hitta bra ställen...

själv har jag 3,5 ha, men hus+trädgård tar ju en del plats. Har sex ganska stora hagar som hästarna (två) får växla mellan (naturbete i alla), och ridbana med trästaket så dom kan i värsta fall stå där.

Har dock funderat på att grusa en liten hage, någon som har koll på vad det skulle kosta?

Nja, lite fler hästar hade hon tänkt sig, 1-2 ponnyer och ett par avelsston (de sistnämnda brukar ju multiplicera sig också). Det fanns 15 boxar i stallet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 687
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 230
Senast: Raderad medlem 147980
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 881
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈