Hur många husdjur har du?

Bukefalos 30 år!

Jag har två (inne-)katter, kostar mig totalt ca 1600:-/mån. De är bara 4 och 6 år, så fortfarande hyfsat billiga i försäkringen och inga krämpor eller behov av specialfoder.

När jag hade en äldre katt med njursvikt var det snarare kostnaden för mat för en katt på en månad. :bag:
Oj
Ja kan ju bli jättekostsamt om man ska ha dyrt särskilt veterinärfoder.... 😩

Bor man på gård med många djur överhuvudtaget, boskapsdjur osv, då kanske man har en annan syn på att försäkra varje djur, göra allt för att rädda deras liv etc.
Men man kan vara en bra djurägare ändå!

Ibland verkar det bli en del polarisering och de i stan i lägenhet med "vanligt" jobb och två innekatter har svårt att förstå den på landet som jobbar på egna gården med många olika djur och vice versa. 🤗

Jag är nog mer som du i mitt resonemang, men är ganska säker på att jag skulle ha en lite annorlunda syn på hur många djur jag skulle ha och hur långt jag skulle gå för att rädda varje enskilt djur om jag bodde och arbetade på gård.
Hur menar du nu? Att man bor på gård och har många djur innebär inte att man inte försäkrar djuren och gör det man kan om de blir sjuka eller skadade. Det är absolut ingen som helst skillnad på det beroende på hur man bor.

Produktionsdjur som jag utgår ifrån att du menar när du skriver boskapsdjur försäkras inte på det sätt som en hund, häst eller katt gör utan är endel av produktionen och behöver de djuren veterinärvård ska de få och får med största sannolikhet det också. Även djur som föds upp för slakt får veterinärvård vid behov. Djurskyddslagen gäller alla djur.

Jag bor på gård och har tre hästar och en hund. Alla är försäkrade och alla får veterinärvård vid behov. En gång om året kollas allihop igenom av veterinär i förebyggande syfte. När jag hade ett gäng katter fd hemlösa gällde samma för dem samt för de katter jag valt att skaffa. De får då också tänderna kollade och åtgärdade om behovet finns, de vaccineras och på en av hästarna tas blodprov årligen och han får medicin dagligen då han har PPID.
Hunden som är allergisk medicineras dagligen och får hydroliserat foder. Det är absolut ingen som helst skillnad på det om jag hade bott i stan eller så som jag gör nu.

Hur menar du nu? Att man bor på gård och har många djur innebär inte att man inte försäkrar djuren och gör det man kan om de blir sjuka eller skadade. Det är absolut ingen som helst skillnad på det beroende på hur man bor.

Produktionsdjur som jag utgår ifrån att du menar när du skriver boskapsdjur försäkras inte på det sätt som en hund, häst eller katt gör utan är endel av produktionen och behöver de djuren veterinärvård ska de få och får med största sannolikhet det också. Även djur som föds upp för slakt får veterinärvård vid behov. Djurskyddslagen gäller alla djur.

Jag bor på gård och har tre hästar och en hund. Alla är försäkrade och alla får veterinärvård vid behov. En gång om året kollas allihop igenom av veterinär i förebyggande syfte. När jag hade ett gäng katter fd hemlösa gällde samma för dem samt för de katter jag valt att skaffa. De får då också tänderna kollade och åtgärdade om behovet finns, de vaccineras och på en av hästarna tas blodprov årligen och han får medicin dagligen då han har PPID.
Hunden som är allergisk medicineras dagligen och får hydroliserat foder. Det är absolut ingen som helst skillnad på det om jag hade bott i stan eller så som jag gör nu.
Jo jag menar att det kanske är lite skillnad på om man har stort bestånd av boskapsdjur t ex.

Då kanske inte alla "gör allt" för att rädda varje enskilt djur till varje pris.
Men de flesta ser ändå till att inget djur ska lida.
Precis som jag skrev.

Jag skrev också att man kan vara en bra djurägare ändå. :)

Ha en trevlig dag!

Du får ju se kontexten i det jag skriver om.
Nämligen att det så lätt blir just sådana här polariseringar...... O_o
Att man ställer sig själv och "andra" emot varandra hela tiden. :)
Och skapar konflikt även i fall där det inte finns någon grund för det.

Så tråkigt.

Du får ju se kontexten i det jag skriver om.
Nämligen att det så lätt blir just sådana här polariseringar...... O_o
Att man ställer sig själv och "andra" emot varandra hela tiden. :)
Och skapar konflikt även i fall där det inte finns någon grund för det.

Så tråkigt.
Jag har inte ställt någon mot någon annan. Det är det bara du som har gjort. Jag undrade hur du menade och skrev att det inte är någon skillnad på om man bor i stan eller på landet. Det är inte jag som ställer folk mot varandra utan du som tror saker som inte stämmer och dessutom skriver att man kan vara en bra djurägare ändå 😅 Vad menar du ens?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka