Hur många utetäcken äger ni?

Bukefalos 30 år!

Valacken halvblod oklippt men täckas ungefär som om han vore klippt då han är nöjdare om han är lite för varm samt har väldigt lite vinterpäls.
1 50g Amigo bravo som efter tre års användning inte håller tätt längre samt har flera små hål.
1 nytt 50g Haglunds med hals till
1 Rambo 0g som sällan används
1 Amigo bravo 250g med fodrad hals till som används om det är mer än -10 ungefär.
Plus liner 100g och 200g som används till 50g täcket och 250g täcket beroende på temperatur och väder.
Två Rambo hoody insektstäcken.

Ponnyn Welsh/arab oklippt fram till vårkanten då hon blir för varm av sin vinterpäls.
1 0g Amigo bravo med hals till.
1 50g Haglunds med hals till.
1 Amigo 200g med fodrad hals till.
1 Lippo 400g som använd om det är mer än -20 ungefär.
Plus en 100g liner som används i alla täckena efter behov.
Flugtäcke.

Sto halvblod 23 år oklippt. Har blivit mer frusen med åldern. Gick utan täcke året om i flera år efter att hon slutade ridas och klippas.
1 Fairfield 0g
1 Haglunds 50g med hals till
1 Fairfield 150g
1 Himalaya 300g
Kompletterar vid behov med innetäcke under om det är riktigt kallt, typ -30.
Flugtäcke.

Alla är ute ca 7-21 oavsett väder i Norra Västerbotten med fri tillgång på halm eller hö och gott om skog som skyddar.
Rider enbart utomhus.

Hur många utetäcken har ni?

Till EN häst, som ni faktiskt använder. Hur många och vilka tjocklekar? Vad har ni för häst? Var bor ni? Är hästen klippt?

Jag har ett regntäcke (0 g), ett 50 g, ett 100 g och ett 200 g. I år har jag dock klippt hästen (filtklippning, rygg och rumpa kvar) och funderar på om jag ska utöka till ett 300g också. Vi bor i Stockholm.

Vill veta hur andra har och gör 😁
1 ofodrat, användes sällan.
2st 50gr, lätt dessa som användes mest.
1 70gr (varför? Användes minst.)
1 100gr
1 200gr
1 300gr
Häst på lösdrift. Alla täcken med lös hals, förutom 300gr.

Min förra häst hade alla tjocklekar tror jag. Helklippt i varmstall, ute på dagen.
Jag älskar täcken och klippta hästar 😍

Flugtäcke med regnrygg, 0g, 50g, 100g, 200g, 250g, 300g och 400g. Alla med avtagbar hals som användes vid regn eller kyla. Några dubbla uppsättningar. Bara Horseware Amigo och Rambo.
Stalltäcken fanns i 0g, 50, 100, 150, och 200g men där användes mest 50 och 100g.

Nu har jag en treåring på lösdrift. Hon har eksem så jag har fått börja lägga alla pengar på eksemtäcken och luvor, såklart de dyraste Rambo och Boett.
Regntäcke har hon haft kanske 2 gånger i sitt liv. 😁
Skulle jag köpa täcken idag hade det blivit ett 0 eller 50g Horseware Rambo med några liners för att enkelt kunna tvätta dem utan att slita på utetäcket.
Förutsättningarna ändras 🤷🏼‍♀️

Till isisen på lösdrift (som jag ägt i 10 månader) har jag tre ofodrade regntäcken (alla i stl 115) och 2 50 g täcken stl 115 och 125 och ett 150 g stl 115. Och ett helt oanvänt flugtäcke i stl 115. Och så har jag kvar ett fleecetäcke med fast hals i stl 135 och ett f

Till isisen på lösdrift (som jag ägt i 10 månader) har jag tre ofodrade regntäcken (alla i stl 115) och 2 50 g täcken stl 115 och 125 och ett 150 g stl 115. Och ett helt oanvänt flugtäcke i stl 115. Och så har jag kvar ett fleecetäcke med fast hals i stl 135 och ett f
? Blev avhugget, skulle stå flugtäcke i stl 135 kvar från fjordingen. Och så har jag kvar ett Bucas Irish turnout med hals 50g och en liner 100 g och ett 300g täcke Fairfield i stl 155 från Belgiska varmblodet.

Hur många utetäcken har ni?

Till EN häst, som ni faktiskt använder. Hur många och vilka tjocklekar? Vad har ni för häst? Var bor ni? Är hästen klippt?

Jag har ett regntäcke (0 g), ett 50 g, ett 100 g och ett 200 g. I år har jag dock klippt hästen (filtklippning, rygg och rumpa kvar) och funderar på om jag ska utöka till ett 300g också. Vi bor i Stockholm.

Vill veta hur andra har och gör 😁
Flugtäcke HW bugrug
Flugtäcke HW rambo protector
Flugregntäcke Lippo (35g fodrad ryggdel)
0g HW amigo hero
0g HW amigo bravo
50g Lippo
100g HW amigo bravo
250g HW rambo

Vill ha fler i alla möjliga tjocklekar (typ 150g och 200g) men har stoppat mig själv 😂😂
Jag bor utanför Göteborg, oklippt häst men sätter inte så mycket vinterpäls och är en importerad fryslort med fynd i ryggen. Jag har stalltäcken från HW jag lägger under vid behov, har lite svårt för deras liners då det känns som de glider bak och trycker väldigt framtill med det enkla kardborret?

Oklippt irländare som knappt har någon päls. Bor utanför Helsingborg NV Skåne.

2 st 50g Haglunds
2 st 100g Haglunds 1st och Horseware 1st
1 st 200g Horseware som inte är helt
1 st 250g Horseware
1 st 400g Haglunds med fast hals.
1 st 200g stalltäcke som är minst 6 år gammalt och tvättat X antal gånger.
1 st 350g stalltäcke flång nytt.
Vill ha täcken som jag kan byta med så de får chansen att bli riktigt torra.

Har alltid hatt 2x av alle täcke, for alla stall har krav om tørt täcke skal henge på døren til dagen etter.
Så hadde 0, 50, 100, 250 utetäckenx2, 100, 200 stalltäcke, ull, thermatex och bomulls täcken, samt ridetäcke. Å et 400g, och en 100g liner.
Har hatt samme til alle häst och ponnys jeg har eid. Alle har varit helklipt.

fruset halvblod, är halvklippt. Bor i södra Norrland

Rambo protector
Rambo summer series med 100 g liner
Rambo 0 gram regntäcke
Rambo 150 g
Rambo 250 g
Rambo 400 g

Är det kallt och blåsigt (han står på en ö så blåser ofta och mycket) har han innehållet under, men vill helst byta täcke helt

Varför det? Läcker täckena? Våra är torra på insidan även efter en regnig dag. Enda risken att stå med blött täcke är om man rider och tar av det och det blir genomslag - då är det en fördel att ha ett linersystem. Jag knäpper alltid loss linern från ett blött täcke när jag tar av det för att borsta/rida. Då kan hästen få torrt in mot kroppen när jag är klar. /också Skåne, där det blåser och regnar på tvären från nu och fem månader framåt
Täcken och hästen är torra vid insläpp men eftersom vi tar av täckena på natten så blir det genomslag och de behöver ett par dagar att torka då allt är fuktigt så här års i Skåne.

2 funkar hyfsat då blir det varannan dags på hästen varannan dag på tork.
Har man tur så det är uppehåll en stund innan insläpp är problemet löst

Två oklippta shettisar på lösdrift, så inget täcke som används regelbundet :p Jag äger ett täcke till en av dem, men mest för att hon behöver träna på att ha saker på sig då hon är lite känslig för sådant än så länge.

På en lite kallare plats i Östergötland - inte särskilt mycket vind, men det blir lätt några minus kallare om det är en klar natt. Men de har också hela tiden tillgång till att gå in i stallet under tak.

Mina två senaste storhästar var också oklippta på lösdrift (även om de reds), och hade väl vars ett vintertäcke och regntäcke, typ. Men typ en handfull gånger per år som något täcke användes. De hade ordentlig vinterpäls (även om det inte är i nivå med shettisarna).

Ena shettisen - i augusti i år. Det är mycket mer nu :p

IMG_20250823_070716280.webp

Täcken och hästen är torra vid insläpp men eftersom vi tar av täckena på natten så blir det genomslag och de behöver ett par dagar att torka då allt är fuktigt så här års i Skåne.

2 funkar hyfsat då blir det varannan dags på hästen varannan dag på tork.
Har man tur så det är uppehåll en stund innan insläpp är problemet löst
Då hade jag skaffat täcke med liner och tagit av linern när jag tar av täcket. Om det då blir genomslag på skaltäcket får hästen ändå en torr liner innerst.

Oklippt häst på lösdrift, sätter ingen monsterpäls och är lite känslig över ryggen så har börjat täcka upp eller vad man ska säga.
Tror jag har följande..

Ofodrat regntäcke
50 g regntäcke
100 g täcke
200 g täcke
400 g täcke

Lippo är hittills det som ligger bäst på min häst, men Nisch har också funkat bra så regntäckena är därifrån :)

Använde mest 50-200 g täckena men det tjocka åker fram kalla dagar (vi får ofta någon period med -20 under vintern) och det ofodrade på våren.

Ja, flugtäcke och fleecetäcke har jag också :)

Shettisen har ett lätt fodrat regntäcke från Hööks, inte för att hon behöver foder utan för att jag inte hittade något utan som passade 😅 används mest som lerskydd om vi har något på gång.

Jag har:
1 Rambo Summer Series
1 helt Amigo 0g med avtagbar hals
1 trasigt Amigo 0g som jag borde slänga för det håller inte tätt
1 Rambo Wug 50g
1 Premier Equine 100g med avtagbar hals samt 100 och 300g liner. Guld värt!
1 Amigo 250g med avtagbar hals
1 Amigo 350g med avtagbar hals (arvegods från förra hästen, används typ aldrig)

Använder Summer Series, 50g och Premier Equine-täcket mest. Har haft hästen klippt senaste åren, i år får jag se hur jag gör. Har även några fleecetäcken och innetäcken men de används sällan eftersom vi kör samma täcke inne och ute.

Ponnyn har ett angio 50g med hals och ett amigo 200g med hals, storhästen har två lite tjockare, Rhino resp Rambo, men han har aldrig täcken utöver vintertid. Ponnyn halvklippt och storhästen klippts halsen bara
Stockholm

Till islandshäst strax norr om Göteborg. Halvklippt. Tycker inte om att vara blöt men får vara det i perioder ändå. Blir det minusgrader är han supernöjd med att vara naken.

3 flugtäcken med regnrygg om de räknas in i denna redogörelsen + många flugtäcken
3 st 0g (2 är vällagade så jag förväntar mig inte att de håller hela denna vintersäsongen, därför jag köpte ett nytt på rea under sommaren)
2 st 50g

Alla täckena är Horseware Amigo, ett av 0g har avtagbar hals som går att sätta på de andra om jag vill. Dock använder jag nästan enbart hals när jag lägger täcke på för att han ska vara ren till klippning.

Har väl lite olika men utgår från varsitt 0 gram, 200 gram och 300 gram. Sen har jag lite olika liners och några 400 grams, halsar till de flesta. Och såklart en massa flugtäcken men fastnat för aussie-täckena som fyller de flesta sommarbehoven.

Då hade jag skaffat täcke med liner och tagit av linern när jag tar av täcket. Om det då blir genomslag på skaltäcket får hästen ändå en torr liner innerst.

Tyvärr funkar det inte med liner på vissa hästar. Min ponny tex glider linern ner längs bogarna, fastnar där och ger skav. :( Hade gärna haft fler liners på henne istället för en massa täcken.

Lite olika beroende på vilken häst.

Häst 1 - 19 år SWB som hobbyrids, oklippt eller i vissa fall endast "spårklippt". Ogillar regn/blåst. Står på lösdrift.
- Insekt/flugtäcke (2 st)
- 0g (1st)
- 50g (2st för att kunna bytas)
- 100g + avtagbar hals (1st)
- 200g + avtagbar hals (1st)
- 100g stalltäcke (1st)
Sen finns det ett gäng till i garderoben bla tjockare men det har faktiskt inte använts de senaste åren. Hästen gillar inte täcken men gillar heller inte nederbörd 😅 men är inte speciellt frusen av sig om man bortser från hård vind eller regn.

Häst 2 - 20 år ridtravare som är sällskapsdam, oklippt. Står på lösdrift.
- Insekt/flugtäcke (2st)
- 0g (1st)
- 50g (2st)
- 100 g (2st)
Samma här finns ett gäng till i garderoben men kan inte minnas när de används sist.

Häst 3 - 7 år korsningshäst som hobbyrids, oklippt eller i vissa fall "spårklippt". Står på lösdrift. Välpälsad 😅, fryser i regel aldrig, varm av sig och uppskattar endast täcke vid riktigt riktigt skitväder.
- Insektstäcke (1st)
- 0g (1st)
- 50g (1st)
- 100g (1st)

Sen finns det ett gäng ulltäcken, fleecetäcken etc som i stor del delas mellan hela gänget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar