Träns - hur många har ni?

Bukefalos 30 år!

Hur många träns till en häst?

• 1-2 träns

• 3-4 träns

• 5-10 träns

• Över 10 träns

• Har inget träns till min häst

Resultat syns endast efter röstning.

DarkInNight

Trådstartare
Funderar över träns.
Rent krasst behövs ju egentligen bara ett (även om variation kan vara bra), men hur ser det ut i verkligheten?

Hur många träns per häst har ni?
Vad har ni träns/tränsen till?
Har ni lagom, för många, eller för få?
Vilket är ert favoritträns och varför?
Drömtränset?

Jag vill ha 3-4 olika betslingar till varje häst, så jag har lika många träns för att lätt kunna växla. Jag har i grunden en betsling för dressyr, en för WE-teknik och speed och eventuellt ytterligare en betsling för uteritter. Det kan också vara samma som för dressyr. Till den äldre hästen har jag även ett kandar. Den yngre har idag samma för dressyr och uteritter - men jag har ett lite finare träns som jag bara använder ibland. Så mitt svar blev 3-4 till en häst, men totalt har jag ju fler eftersom jag har fler hästar och kan flytta en del av dem mellan de olika hästarna (även om de har lite olika storlek och just nu en med svart sadel och en med brun)

Jag har galet många träns… Just nu vet jag inte ens om nuvarande ridhäst ska ha träns, men det hänger iaf två i sadelkammaren, resten är nerpackade i väntan på att de kanske behövs.

Jag köpte mitt drömträns 2018 när jag fick en sadelmakare att sy upp ett träns i Tärnsjöläder som 10 årspresent till min dåvarande ridhäst. Främst tyglarna är helt ljuvliga, exakt den längd och bredd jag vill ha och med stroppar på insidan.

Brukar använda ett träns till hästen, varierar sällan. Brukar heller inte ha nosgrimma och ser nog inte något vidare behov i att byta sidostycken och nackstycke. Hästarna delar utrustning, de har inte varsitt av de flesta saker. Sen har jag lite nosgrimmor att sätta på vid behov, men då har jag ju också specifikt den nosgrimman för att den passar bäst så att byta ut den blir lite dumt. Jag har inget intresse i matchning och struntar fullständigt i om färgerna är lika eller ej. Nuvarande ridhäst har ett ljusbrunt basträns, så simpelt det rimligtvis går, och en svart nosgrimma till.

Jag håller helst utrustningen så simpel som möjligt, så jag föredrar ett enkelt träns utan något speciellt nackstycke eller annat. Nosgrimmor som sagt vid behov. De flesta av mina hästar är också fluffiga, manen tordes fördela trycket fint utan något ludd.

Två träns var till hästarna. Ett att rida i och ett för longering, promenader mm.
Ponnyn har kimblewickmed huntergrimma i ridtränset och vanligt tredelat med remont i det andra.
Den store har tredelat i båda i lite olika utformning. Båda engelsk nosgrimma.
Sen har jag 7 miljoner lösa tränsdelar liggandes........

Min tävlingshäst har ett träns för uteritt som jag också använder till longering, ett träningsträns, ett tävlingsträns och ett kandar. Unghästen har ett finare och ett för uteritt.

Jag har mitt drömträns redan, kandaret är måttsytt till tävlingshästen från Steinhaus, men skulle vilja ha även träns från dem till båda hästarna. Även träns specifikt för longering vore smidigt.

Till min hade jag ett vardagsträns för ridning, ett för hackamore, ett ledträns och ett finare träns. Ett kandar också.

Vi har två
Ett till körning och ett till ridning, för att vi är för lata att byta bett och tyglar/tömmar 🤣

Funderar över träns.
Rent krasst behövs ju egentligen bara ett (även om variation kan vara bra), men hur ser det ut i verkligheten?

Drömtränset?

• Gilla
Reactions: Sel
Ett hack, ett dressyr och 2 hopp/vardags. Rider med även med dressyrtränset till vardags. Tar träns efter sadeln så det matchar :D sen har jag lite träns som ligger i reservlådan.

Eftersom jag hade tre hästar under flera år och de hade 2-3 olika träns var har jag minst tio stycken nu. Den häst som jag har kvar har knepig huvudform, bred över nacke och ganascher men kort huvud och nätt runt nosen, så det har varit bra att kunna plocka ihop olika delar.

Sen hittade jag för några år sen ett stilfullt enkelt träns på Hööks rea, och inget har någonsin suttit bättre på henne!

B9C96974-5638-45AF-99CD-E43434439DAB.webp

Jag har fyra träns, använder alla.
Olika bett och olika nosgrimmor.
Ett för uteritt, ett hopp/terräng, ett för träning/tävling i dressyr och ett trimma hemma.

Har två träns som jag använder till nuvarande ridhäst. Ett för tömkörning och rida på banan och ett för uteritt, olika bett och nosgrimmor på dem.
Longerar alltid i grimma.
Har ett par andra träns också men de används inte just nu.
Har flera träns sedan tidigare hästar. Tex så har jag inte förmått mig att sälja min fina dressyrhästs kandar trots att han är i himlen sedan flera år.

Ponnyn har två träns men bara det ena används. Dottern rider en hel del i bara grimma också.

Gammeltanten har ett träns men eftersom hon bara är sällskap sedan flera år tillbaka så används det aldrig.

Funderar över träns.

Drömtränset?
Har en hel del träns liggande nedpackat iom bra att ha när man jobbar som tränare.

Till min egen har jag 2 träns och ett kandar. Ett träns jag brukar ha vid longering iom att det är rätt brett och ligger stadig även utan nosgrimma. Det är något billigt från Globus som jag tror jag tom fick med honom för 16 år sedan.
Han har också ett rundsytt från OS, engelsk nosgrimma som används ibland och ibland inte. Det används ofta när jag rider eller jobbar för hand. Har också ett rundsytt kandar från OS med engelsk nosgrimma som även den används ibland och ibland inte. Det använder jag ibland då jag rider eller jobbar för hand, främst när det är fokus samling.
Har också en kapson med fast, brett nosjärn och lagom långa "piggar" ringarna för tygel/lina sitter på för att kännas tränslikt.
Tycker jag har lagom många, iom lite olika storlekar, passform och funktioner.

Haft mängder med träns genom åren men säljer av de titt som tätt och köper mer än gärna nya. Min nuvarande häst är ju dock så himla tråkig då han inte alla trivs att ridas på bett så rids endast bettlöst i sidepull så använder bara två träns till honom - ett sidepull från Hööks samt ett ihopplockat träns utan nosgrimma med ett rakt eggbett som han accepterar i tömkörning/long reining. Extremt trist, men brukar kompensera genom att byta mellan diverse glittriga pannband 😁

Lite sugen dock på att köpa ett komplett hackamore dock och testa då han ibland kan få lite feeling ute och blir lite jobbig att hålla in.

Fyra till min stora ridhäst :)
Ett för tömkörning, ett för dressyr, två andra. Olika bett och olika nosgrimmor, men mest för att få olika tryckpunkter och inte att jag "måste" ha ett visst träns till en viss uppgift. Har inte köpt nytt träns på flera år, inte pannband heller utan har känt mig "nöjd".

Sålde min drömträns för inte så längesedan, efter att ha legat nerpackat i flera år (fel storlek).

Lite olika med mina hästar. En har fyra träns; ett hack, ett med pelham, ett med pessoabett (🙈) och ett med vanligt bett. Dom andra två har vars två träns, den ena; ett med pelham och ett med tränsbett. Den andra ett med nosgrimma och ett utan.

Sen har jag två kandar som hänger och dammar och ett träns jag använt i perioder på lite olika hästar med sidepull och tränsbett.

Jobbade i hoppstall i mim ungdom och då valde en träns utifrån bett vilket jag tycker är smidigt när jag har flera hästar i stallet.

Jag har ett gäng träns eftersom jag har haft häst i många år och inte är så duktig på att sälja grejer.. Men hur som så till nuvarande har jag ett träns till tömkörning, ett vardagsträns, ett vardagskandar för framförallt uteritt eller som nu under vintern när han tydligen käkar raketbränsle och är lite väl pigg/explosiv.. Sedan har jag ett tävlings/träningsträns och ett tränings/tävlingskandar för det är så skönt att veta att dom alltid är fräscha och rena när man ska åka iväg och vara lite mer prydlig sas.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka