Bukefalos 28 år!

Hur mkt är 1kg havre?

Okej.
är inte 1 liter för mkt att ge hästen? eller jag helt borta?
 
Det beror ju på vad det är för häst och hur mycket den arbetar. Min häst får 3 liter havre/dag, uppdelat på 3 fodringar.
 
En kilo havre är INTE en liter... så tung havre finns inte.
En liter havre brukar väga runt 0.5 - 0.6 kg.
 
Jag försökte väga en liter havre, dette var dock på hövågen, mer exakta vågar finns ju! Men då vägde 1 liter ca 1 kg, jag får prova väga om igen ikväll.
 
Hej!

Jag har fått lära mig att 1 kg havre är 0,7 liter. Inte är 1 liter havre för mycket att ge, men det beror förståss på vad det är för häst du har. Jag ger min unghäst 2 liter havre och 2 liter korn per dag uppdelat på 4 fodringar!
 
Konstig havre jag har lyckats få tag på då... Har vägt både på elektrisk och "gammal vanlig" våg, och båda gångerna har ca 1 liter havre motsvarat 1 kg. Havren har varit från olika ställen/skördar.
 
Är du säker på att du har ett litermått? Det är inte ett stort Krafftmått (de rymmer 15 dl)?

Havre väger 450-700g, tyngre havre har inte ens din gamla stallägare som har MYCKET fin havre i år :D
 
Konstig havre jag har lyckats få tag på då... Har vägt både på elektrisk och "gammal vanlig" våg, och båda gångerna har ca 1 liter havre motsvarat 1 kg. Havren har varit från olika ställen/skördar.

Jaadu, ytterst märkligt :confused:
Under alla år som vi skördat egen havre och även levererat till Lantmännen (Granngården), så har vikterna legat runt 550 - 720g/L, det har vi invägningspapper på!
 
Whatever, det är väl bara att väga sin egen havre, så kan man räkna ut exakt hur många liter man behöver. Jag har iaf vägt drygt 5 dl och då blev det ca 500 g.
 
Varför väger du "drygt 5 dl"? Om du har en bra våg är det väl lättare att mäta upp exakt 1 liter och väga.

Om det var jag som fått ett mått och ALLA andra säger att de ALDRIG nånsin fått så tung havre skulle jag börja fundera och göra om och vara supernoga.
 
Hur mycket är drygt 5 dl?
Som sagt så tung havre som 1 kg per liter finns inte om den är tillfredsställede torkad.
Är den syrad istället för torkad är det en annan sak.
PL
 
ojoj, om den är krossad väger 1 liter ännu mindre. Har ni noll koll tjejer?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: MiniLi
·
Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Hur mkt minus och hur länge krävs det innan gräset dör/är lågt i socker? Vi har nu haft minusgrader en vecka. Max +2 ett par dagar. Snö...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp