Bukefalos 28 år!

Hur mkt dricker en björk?

Sv: Hur mkt dricker en björk?

alltså, det beror ju helt på hur stor björken är och hur varmt det är ute.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

:rofl:
Vilken konstig fråga, varför undrar du det?

Haha, det har jag aldrig tänkt på faktiskt, men nu blev jag såklart nyfiken:D
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

Första länken på google....
Hur mycket vatten ett träd "dricker" beror i huvudsak på hur stort det är, dvs hur mycket blad det har. Generellt kan man säga att fristående träd förbrukar mer än träd i grupper eller bestånd. Eftersom vattenförbrukningen styrs av hur mycket ljus trädet får så varierar förbrukningen mycket över året och också över dygnet. På morgonen kan förbrukningen vara så låg som 0,5 dl i timmen per kvadratmeter bladyta, för att mitt på dagen en solig dag stiga till 5 dl i timmen och mer.

Stora, friväxande träd kan mycket väl nå upp till så höga värden som 200-300 liter per dag, om det är riktigt soligt, och om det finns tillräckligt mycket vatten i marken. Men förbrukningen ligger inte konstant på den nivån. På skogsmark är en rimligare förbrukning 30-40 liter per dag och träd.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

Vilken jäkla flummig fråga.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

Seriöst.
Jag skrattade så jag nästan kissade på mig!
:rofl:

Vilken jävla fråga. ;)
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

till TS försvar sås äger jag att det e skitbra att veta om man planerar att "dränera upp" runt diken mm. en av anledningarna varför det ofta är björkar vida alleer osv.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

Jepp,där vi bor finns det en alé,och hagen närmaste alén är torrast av alla.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

De dricker asmycket! Vi hade två stora björkar på vår tomt som vi högg ner och då fick vår granne in vatten i sitt hus.
 
Sv: Hur mkt dricker en björk?

Precis! Tycker inte frågan är dum alls.
Vi har fem björkar på tomten och funderar på att ta ner tre....men frågan är vad det gör med marken runt om!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
483
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Hellhound
·
Mat Ni som dricker morgonkaffe, som att det inte fanns en morgondag (eller ens ett idag) annars, minns ni hur det började? När blev det...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 824
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Då och då blir jag galet törstig men jag kan dricka vatten tills jag nästan kräks men är fortfarande lika törstig. På senare tid tycker...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp