Bukefalos 28 år!

Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

T

Tinni

Veterinären sa att vi ska ge shettisen kli för att hålla magen igång på den.Då undrar jag hur mkt man ska ge den? Är det någon som vet?
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Vad jag förstått så gör kli varken till eller från för magen, dessutom innehåller det nåt ämne (minns inte vilket) som tydligen kan hämma upptaget av mineraler. Om det är fibrerna ni vill åt så är ju inte rikligt med bra grovfoder så dumt. Betfor innehåller fibrer som är lättsmälta för hästen. Om du ändå vill ge kli så brukar man väl säga att maxgivan är 100g per 100 kg häst. Om detta är riktig fakta kan jag inte svara på. Sök på vetekli på forumet, så får du fram flera intressanta trådar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Tack för snabbt svar.Jag ska ta och ge shettisen betfor istället.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Du kanske ska höra med vet. oxå vad h*n tycker. Testa du med betfor, skadar ju aldrig.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Jag skulle inte ge en fånghäst Betfor, utan bara Linfrö för magen.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Hade visst missat att hästen hade fång, det stod visst som rubrik.. Ja, så kanske inte betfor är så lämpligt.. Då håller jag med om att linfrökaka nog skulle vara lämpligare.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Jag skulle inte ge en fånghäst Betfor, utan bara Linfrö för magen.
När vi hade fång på våran ponny så fick hon "betforsoppa" Hon blev pigg och det resulterade i att hon rörde sig mer. 3 olika vet. rekomenderade betfor till henne.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

Jaha, intressant. Det verkar vara lite olika vad gäller fång och betfor.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

När vi hade fång på våran ponny så fick hon "betforsoppa" Hon blev pigg och det resulterade i att hon rörde sig mer. 3 olika vet. rekomenderade betfor till henne.

Vad har du i "betforsoppan"? Bara betfor eller? Shettisen skulle behöva bli lite piggare igen.
 
Sv: Hur mkt kli ger man till shettis med fång?

När vi hade fång på våran ponny så fick hon "betforsoppa" Hon blev pigg och det resulterade i att hon rörde sig mer. 3 olika vet. rekomenderade betfor till henne.
Din häst kanske var smal?
Jag vill inte att min fånghäst ska få mer energi o hoppa runt på de trasiga hovarna.:crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 599
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 307
Senast: Bee
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp