Hur mkt kostar en gårdsbesiktning?

Iso

Trådstartare
Hej! Är det någon som har koll på hur mycket ungefär en enkel gårdsbesiktning kostar?

Jag har varit med vis massa, men faktiskt aldrig betalat för någon. Har fått totalthjärnsläpp vad det kan tänkas att kosta.

Alltså, en enkel gårdbesiktning av en jourhavande vet..

Sv: Hur mkt kostar en gårdsbesiktning?

Varför jourhavande? Jourhavande tar normalt bara akutfall, och det kan nog inte en besiktning anses vara.

Vi betalar mer för en gårdsbesiktning än på klinik, runt 2500 kr ligger det på här (distriksveterinär)

Åhh, ingen aning varför jag skrev jourhavande, tänkte på distriksveterinär.

jaså, det ligger ändå på såpass..vad kostar den om man gör det på klinik då? Det är nere i kristianstad hästen är. Kan ju lika gärna bara köra in till en klinik om det är bättre..

Jag betalade mellan 1000-1300:- för gårdbesiktning inkl. reseersättningen (Västmanland) för ett år sedan.

Oh gud, jag är trött, satt i flera minuter och funderade på varför du behövde en veterinär för att besiktiga gården!? :confused:

:rofl:

Tack för alla svar! Nu har jag lite bättre koll på det hela..

Vi betalar strax under 1500 kr för en klinikbesiktning.

Ska man göra en vettig gårdsbesiktning och inte bara slänga pengarna i sjön och köpa sig problem så kräver det ju bra förutsättningar och inte bara grusvägar och eländiga underlag.

Senast ändrad:

Oh gud, jag är trött, satt i flera minuter och funderade på varför du behövde en veterinär för att besiktiga gården!? :confused:

:rofl:

Det vet du väl? :confused: Det är nya EU-regler som kräver att en veterinär har besiktigat gården för att du ska få lov att ha hästar där?!

:angel: :rofl: :rofl:

Jo precis. Jag brukar vanligtvis heja för besiktning på klinik med röntgen och hela köret men i detta fallet räcker det med en gårdsbesiktning. Vill egentligen bara se så att hästen är helt ren när man böjer. Ska ha honom ett år framöver, typ hyra honom så han är redan försäkrad och allting. Mer för min egna skull jag vill veta att han är okej.

Då ska du vara extremt noggrann med underlaget. Att springa på kasst underlag kan ge helt missvisande resultat, alternativt dömer veterinären bort en ojämnhet som härstammande från underlaget

Jo, vi har en relativt nylaggd asfaltsväg som vi ska använda oss av. Ingen hålig grusväg =)

Jag har också betalat omkring 1000-lappen för gårdsbesiktningar på olika hästar (både egna och varit med vid andras). Södra Norrland här med.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det...
Svar
8
· Visningar
518
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 025
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 199
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18