Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vad har barbacka med saken att göra:confused:

Vi rider ofta barbacka i bara grimma lr bara halsrem...vad är skillnaden?

Du har oftast ännu mindre chans att hålla dig kvar barbacka vid en plötslig stegring el. bockning än med sadel men det största felet här är att sätta upp ett barn utan träns el. något som gör att hon lättare kan stanna hästen, dessutom verkar det ske på någon form av parkering med bilar i närheten?

Helt oansvarigt enligt mig.

Vad du som vuxen väljer att göra är din ensak (förutom att du får ta med i beaktningen om du visar dåligt omdöme och den ev. olycksrisken om hästen skadar någon/något el. sig själv) men barn har vi som förälder ett ansvar över.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Du har oftast ännu mindre chans att hålla dig kvar barbacka vid en plötslig stegring el. bockning än med sadel men det största felet här är att sätta upp ett barn utan träns el. något som gör att hon lättare kan stanna hästen, dessutom verkar det ske på någon form av parkering med bilar i närheten?

Helt oansvarigt enligt mig.

Vad du som vuxen väljer att göra är din ensak (förutom att du får ta med i beaktningen om du visar dåligt omdöme och den ev. olycksrisken om hästen skadar någon/något el. sig själv) men barn har vi som förälder ett ansvar över.

Ett: barnet är uppvuxet barbacka, och sitter väldigt mkt bättre barbacka (för tillfället) än med sadel. Jag själv är uppvuxen med barbackaridning:confused:

två: Jag står en meter ifrån, ögonblicket va enbart för korttagning,det va mellan byte från träns till grimma. Skulle försöka få en "kodacmoment":D
Grimma åkte på direkt efter bilden tagits.

tre:Om vi rider hemma i paddocken med grimma o tyglar, lr träns så flyger hon ändå i backen OM han skulle bocka,oavsett hur mkt det finns att hålla i.

fyra: ang. omgivningen så är bilarna parkerade, det är vår parkering vid sommarhagen som ligger långt bort mot skogen,med ett fåtal villor i närheten.
Förstår faktiskt inte vad det har med sammanhanget att göra?

fem:Jag kan meddela att jag gör så gott jag kan med att föregå med gott exempel,och min dotter vet mkt väl vad som gäller inom hästhantering.

Sen visst, brister jag, ex. så skäms jag över att jag cyklar utan hjälm, fast dottern får inte cykla utan, heller ej va runt hästarna utan hjälm,hämta hästar ur hagen själv,endast rida med hjälm och väst, etc.
Jag tycker du är ganska snabb att "hoppa på" om jag får säga så.

OT
Appråpå foton. jag brukar reagera väldigt när jag ser bilder där mammor har satt sina småbarn framför i sadeln,utan ens hjälm på, fast dom själva har det. Det brukar jag tycka är ganska vågat:crazy: Eller småbarn som får springa runt i stall mitt bland hästar som står i gången.... Så va det i ett stall jag stod för ett bra tag sen...hjärtat for upp i halsgropen varje ggn, så jag va mer nervös än mammorna tror jag (som iof inte alls verkade bry sig så mkt:grin:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Så här är det. Du gör precis vad du vill och önskar med din dotter (precis som vi gör med våra barn).
Men väljer du att lägga ut kort på en lös häst med dotter sittandes ovanpå så får du också vara beredd på att folk (jag) reagerar.

I mina ögon utsätter du din dotter för en stor risk (det är helt enkelt inte värt det för ett "kodac-moment"), om du sedan tycker att jag överreagerar då är det ditt val att bara "tänka bort" inlägget.
ELLER så har jag med mitt inlägg fått dig att reagera och kanske tänka till en extra gång angående säkerheten (det är ju -antagligen- det käraste du har som du sätter upp på en lös häst) och skulle det innebära att risken minimeras för olyckor för din tjej så skulle det kännas bra i mitt hjärta i alla fall.

Nu vet du vad jag anser, om du vill ta till dig det eller inte är upp till dig.
Lev gott! /Sar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 912
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp