Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

MagicaDeHex

Trådstartare
Häromdagen va det en clear round i närheten där många bekanta och deras barn deltog.
Så även min dotter,9 år, som för första ggn skulle hoppa en bana med min stora häst. Hon tog hela banan felfritt, men dock endast i trav. Hon är lite försiktig av sig när det gäller hästar och ridningen och har endast testat på att galoppera en gång. Hon har egentligen aldrig "lärt" sig rida,som på ridskola, utan struttat runt i skogen mest och lite i paddocken. Det har lixåm änsålänge räckt för henne. Hon hade en lånad shettis innan, men det va inte ridning i den benämningen, utan mest "strutta" runt:p
Iaf, så va det en bekant med på tävlingen med en dotter i samma ålder. Hon red väldigt bra och tog banan galopp runt,väldigt bestämt.
JAg fick då höra kommentarer som " kolla den ungen kan rida,hon vet minsann hur man gör osv."
Även min bekanta påpekade sen efteråt "jag trodde X hade kommit längre i sin ridning. Det va jättelängesedan min X(bekantas dotter)lärde sig galoppera och hoppa mer ordentligt. Jag tycker du ska låta henne börja på en ordentlig ridskola".

På ett sätt blev jag väldigt stött och ledsen, för jag och min dotter har kul som det är och hon tar det i sin takt. Å anndra sidan vet jag att jag inte hinner henne låta rida,och hjälpa henne med det, så mkt som jag skulle vilja.
Men sen så är det även väldigt dyrt med ridskola, och jag har ingen inkomst att skryta med....
Dottern fick va en vecka på ridläger i början av sommaren och det tog en del pengar...fast nu fick jag så dåligt samvete att jag ändå anmälde henne på ridskola till hösten,som en dyr födelsedagspresent, så hon får chans att lära sig och komma ikapp sina jämnåriga..

Hur långt ska en nioåring ha kommit med sin ridning om hon ridit sen femårs ålder? Kan tillägga att min dotter även är försiktig av sig när det gäller att umgås med hästar. Ex. kratsa hovar är ännu ganska läskigt etc.

Ville bara skriva av mig lite, vilket kanske betyder att jag tog mer illa vid mig än jag trodde.
Nu är jag skeptisk om jag verkligen anmälde henne på ridskolan för hennes lr min egen skull,så jag oxå kan säga att min dotter minsann kan galoppera:grin:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Här är hon och vår pålle:love:

28179693.jpg


28179696.jpg
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker inte du ska bry dig om vad de säger! (Även om det inte är så lätt).
Att svara på vad ett barn i åldern X ska kunna är omöjligt. Frågan är väl varför hon rider och vad hon vill göra. För mig handlar ridning om att ha roligt och må bra. Jag tror många hetsar sina barn för sin egen skull, inte för barnens. Varför ska man prompt kunna det ena eller andra? Livet handlar väl om att vara lycklig? Blir man det av att skritta i skogen eller vinna stora hopptävlingar, så är väl inte det ena bättre än det andra? Så länge din dotter mår bra och hästen inte far illa (vilket det ju inte är tal om i det här fallet) så tycker jag att du ska vara nöjd och glad! Bättre det än att ha en pressad dotter med prestationsångest, jag skulle vara stolt om min dotter var glad att få vara med hästen och mysa istället för att falla för gupptrycket att tävla och ha sig.
Lite rörigt kanske..men jag hoppas du förstår hur jag menar!
Lycka till med allt!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Nu har jag inga barn eller nån direkt erfarenhet av ngt liknande, men vad vill din dotter? Det borde ju vara det viktigaste...
All heder till dig från mig som låter din dotter ha kul - för det är det viktigaste i min mening!
Om du får en liknande kommentar en annan gång så säg att Ni har roligt tillsammans och det är huvudsaken för er båda (om det nu är det din dotter vill!)

Alternativt: finns det ingen privattränare som kan komma ut en gång/månad och träna din dotter? Borde bli mkt billigare än på ridskola....

Lyckar till & varma kramar!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Ja du...Jag har inget direkt svar på din fråga men när jag var liten så red jag på en väldigt dyr och stor ridskola, när jag ser tillbaka så förstår jag inte hur mina föräldrar kunde låta mig fortsätta rida där, det tog väl ca fem år innan vi fick prova att galoppera, fastän alla ville och kände oss redo flera år tidigare. Det byttes ridlärare hela tiden, det var väldigt stora grupper, och ibland kunde en hel lektion gå utan att jag fick en enda kommentar om min ridning. Det var inte ens roligt att rida där. Jag bytte ridskola efter ett tag till en mycket mindre, och jag utvecklades väldigt snabbbt, trivdes och hade framförallt ROLIGT! och när jag kände att den lilla ridskolan inte kunde erbjuda mig det jag ville längre (ville komma ut och tävla) så sökte jag mig till den stora ridskolan igen och blev direkt antagen till deras hopptävlingslag.

Så hur långt man "ska" ha kommit i en viss ålder är nog svårt att säga, men huvudsaken är nog att man har roligt och att det inte finns några "måsten" när man är barn..
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag förstår precis:)
Kan tillägga att jag dock märker det lite på henne ibland just när vi kommer samman med barn i hennes ålder som kan så mkt mer. Att hon känner sig lite "utanför". Vet inte om det är ordet jag söker, men att hon känner att hon inte kan lika mkt och jag märker på henne att det är lite frustrerande. Ibland vill hon så gärna våga mer men modet sviker henne.

Och jag känner skuld för att jag inte lärt henne mer, lr satt henne på ridskola redan från början....
Och att folk sen börjar påpeka det, gör ju saken inte mer bekväm:crazy:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

För det första...vad vill dottern? Är hon nöjd som det är?
Bry dig inte om vad andra kan o hur andra tycker det skall vara! Gör det som passar er.
Jag har en precis likadan situation med min dotter, ett par år äldre än din, hon är fullkomligt nöjd med att ta det lugnt i skogen och vill just nu inget annat. Hon har ett fantastiskt handlag med hästar och är följsam o mjuk i ridningen. Men hon har aldrig ridit på ridskola eller tränat. Hon rider i skogen, helst bara skritt o trav, o kan "åka" runt i hagen och "glida"över en stock då och då. Hon är försiktig av sig.

Hennes kompisar tränar o tävlar o rider på ridskola. Det har dock aldrig lockat henne.

Din dotter kanske också är helt nöjd som det är nu.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Det tycker jag inte du ska bry dig om ett enda dugg! Min tjej ska fylla 8 och har ridit sen hon var strax under 4 och hon har först nu blivit lite tuffare.

Ridfröken har velat pusha henne (hon hamnade med 12åringarna) för att hon har FÖRMÅGAN, ja men vad gör det när hon inte är mogen för det? Så jag höll medvetet tillbaka henne just för att hon blev rädd när det gick för fort och för snabbt.
Så hon fick gå tillbaka med de yngre och givetvis har även jag hört: Oj, vad X har kommit långt! För att X då sitter och är stentuff och slår fram hästen med spö hela tiden. Medan det inte ens märks när min dotter får igång stallets lataste häst utan hjälp av spö och rider mjukt och försiktigt.

Men jag vill ju att hon ska bli mjuk och försiktig. Idag var första dagen på ridlägret och för första gången har hon idag: galopperat när hon hoppat hinder (första medvetna galoppen hon gjort, de andra gångerna har det bara 'blivit', ramlat av (och dessutom i full galopp just efter ett hinder) och hon bara hoppade upp och fortsatte. Vilket jag blev helt förbluffad över när ridfröken berättade. Så stressa henne inte, låt henne vara på den nivån hon är. :) Det ska ju vara kul att rida, inte nervöst och läskigt.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker att du ska fråga henne vad hon vill. Är hon nöjd som det är nu så är det bra. Vill hon rida på ridskola och du vill ge henne den chansen så gör det! Eller som någon annan skrev, ta ut en tränare lite då och då bara.
Att säga vad en nio åring ska kunna är omöjligt, det är så individuellt. Att hon är nöjd och glad är det viktiga!

Jag tycker att det verkar som att hon får ha kul med hästarna och ta det lugnt i sin egen takt. Kanon bra!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Det är ju lite svårt det där med va hon vill. För jag tror knappt hon vet det själv:confused:
Ridskola som present kommer hon bli stormgla över, men hon vet det inte ännu, hon får det i present och hon fyller i augusti:p

När det bara är vi, tror jag hon är nöjd som det är...men när hon som sagt har vart med jämnåriga som kan mer känner jag att hon är lite frustrerad. JAg vet inte om dom barnen säger ngt nedlåtande, vilket jag inte hoppas, men jag märker på min dotter att efter hon träffat dessa barn och sett vad dom gör,galopp,hoppar,vågar mer..ex.kratsa bakhovar osv. så vill hon försöka mer men vågar lixåm inte och blir då ledsen frustrerad:(

Jag vet inte såklart, men jag tror hon tycker det är genant när andra barn är med som kan mer och hon inte kan göra samma saker.


Det där med tränare är ju ingen dum ide,men jag tänkte i ridskolan får hon testa på lite olika hästar och där ingår ju även lite teori och annan hästskötsel som kanske dom förklarar bättre än vad jag kan. Och hon får va med andra jämnåriga på samma nivå som hon.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Man kan alltid, i alla åldrar, jämföra sig med andra och komma till korta. Om din dotter och din häst har roligt och lär sig - om än i lugn takt så finns väl inget att säga om det?

När jag var 9 hade jag aldrig suttit på en häst förutom någon ponnyridning då.

Nu är jag vuxen och nybörjare, kan förvisso galoppera hjälpligt (åtminstone om jag får stå i fältsits...) men skulle absolut inte våga hoppa.

Jag kan det jag kan, jag fortsätter att lära mig och jag har roligt under tiden! Det är väl det som är meningen med att ha häst eller?

Låt din dotter njuta utan att drabbas av den allmänna prestigepaniken, tids nog hinner hon stressa upp sig över att inte vara bäst och snyggast och perfektast i alla lägen... var en stolt mamma över din underbara tjej!

Vill hon gå på ridskola och ni har råd att låta henne göra det så ska hon förstås, men jag tycker inte att hon ska gå på ridskola bara för att "alla andra gör det".
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vill hon gå på ridskola och ni har råd att låta henne göra det så ska hon förstås, men jag tycker inte att hon ska gå på ridskola bara för att "alla andra gör det".
HOn kommer att bli själaglad över att få börja på ridskola,hon har ju "tjatat" om det innan men gett upp:grin: Så det lär ju komma som en RIKTIG suprise:D
MEN, ska jag va helt ärlig mot mig själv, så visst, jag kände att jag ville låta henne börja lite för att "alla andra gör det" och för att hon ska få en CHANS att komma "ikapp". Klart hon ska få ta det i sin takt,skulle aldrig få för mig att pressa henne inom detta. Men jag känner att hon inte får en chans att lära sig det hon kanske ändå vill sålänge hon bara kan rida ibland på min stora häst. Att hon ändå får lite "grund" att stå på som jag kanske kan lära henne vidare på såsmåningom.
Sen så har jag ju förklarat för henne att alla lär sig olika fort och dom andra barnen har haft lite andra förutsättningar(egna ponnysar sen små etc.) och att hon inte ska bry sig om ifall ngn säger ngt, men det är såklart inte så lätt för en nioåring:(
På ridskolan kanske hon inte behöver känna samma press,då hon är med de på samma nivå. Rider hon hemma för tränare så står ju samma barn som kan mer vid staketet och ser på. Det kanske inte känns helt komfortabelt för henne?
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag har tyvärr inte mkt förtroende för ridskolor och hade även blivit tvär arg på din bekant. Vad spelar det för roll om dottern inte vill galoppera? Bättre att hon får ta det i sin takt och känna sig trygg än att hon blir en av dem som bara öser på även fast hon är livrädd och då förstör sin känsla för ridningen och hästen. Tränare tycker jag vore en bra idé. Eller kanske en privatlektion på ridskolan en gång i månaden? Kostnaden borde bli ca samma som att rida i lektionsgrupp. Då får hon hela tränarens uppmärksamhet och kanske kan slappna av och känna sig mera trygg. Det är förhoppningsvis inte heller 10 hästar till att hålla koll på i manegen.
Om hon nu är väldigt försiktig, så skulle jag nog inte låta henne byta häst för ofta, bättre att hon känner sig trygg! :)
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Just denna ridskola har jag fullt förtroende för. Känner även ridläraren som ska ha henne i gruppen. Det är även ganska små grupper och väldigt trygga ponnysar. Hon va även där på ridlägret och där hoppade hon för första ggn:) Men jag är ju med, så jag ser ju om jag tycker det går för fort fram.
Tanken va ju lite att jag tyckte hon kunde få en "grund". Kanske ridskola 2 terminer och sen att det kan komma en privattränare till stallet.
Ja, det är jobbigt när folk ska slänga ur sig ogenomtänkta kommentarer. Jag blev så ställd att jag inte svarade ngt alls:o Det blev mer ett "näeahmja" till svar:o
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

jag har inga tips att komma med men jag tycker inte du ska bry dej om hur långt din bekants barn har kommit i ridnigen och gämföra det med din dotter. det är 2 olika individer ju.

hästen var jätte fin ju. vad är det får en ?

tycker din dotter är jätte duktig som sitter där avslappnat på en häst utan sadel och träns. :)
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Förstår ibland inte hur folk tänker! Brukar inte orkar diskutera med människor som bara kan slänga ur sig sådana kommentarer, det är bortkastad med tid tyvärr. Men arg blir man efteråt iaf och sedan går man och tänker på det och får svårt att släppa det :(!
Vet inte vart jag vill komma med mitt svar, förutom typ ett vädjande till folket där ute att tänka efter en extra gång innan de öppnar munnen och även innan de slänger iväg skriftliga saker för all del.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Längst inne tror jag inte det handlar om hur mycket man kan. Däremot tror jag att det är rätt lite tid som ägnas åt ridning på ridskolan, om man ser till hur många timmar många barn faktiskt är där. Jag är uppväxt på ridskola, och jag var där mer än jag var hemma. Det var där jag lärde mig om vuxenlivet, ta ansvar, vad det innebär att lova och att hålla det man lovar. Vara ödmjuk, ta sin plats i gänget, hitta mig själv.

Men den delen som handlar om ridning kan vara vettig också, om det är en bra ridskola. Ungar som peppar varandra genom gemenskap och kunskap, hästar som man vågar med, lagom storlek, man får lära känna fler hästar genom ridningen, lära sig rida fler typer av hästar. Kan ta reda på vilken typ av häst man tycker om.

Finns det ett vettigt system på ridskolan blir ju ungarna ofta omhändertagna av lite äldre flickor (och pojkar) som visar dem hur de ska göra, som kanske gör att man blir lite modigare.

Jag tycker du har gjort helt rätt som anmält till ridskola, det handlar om så mycket mer än ridning. Vill inte din dotter fortsätta, om det inte är något för henne kommer du i alla fall att veta att ni har provat.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

hästen var jätte fin ju. vad är det får en ?

tycker din dotter är jätte duktig som sitter där avslappnat på en häst utan sadel och träns. :)

Tack:)Han är en arab,helt gudomlig:love: Och som man ser,väldigt snäll.

Ja, hon litar på honom, trots att hon faktiskt trillat av en ggn:crazy:
Dom skulle just trava över en bom på marken, men han kräver sin ridning vid hoppning , annars blir han osäker och han hoppade alldeles för tidigt i ett jättesprång(över en bom på marken:grin:) och dottern seglade sådär i slow motion över hans hals. Han skämdes dock sen för han stannade och nöp henne lite i baken...:p
Fast där va hon ganska tuff, hon grät en skvätt och sen upp igen, fast sen dess har hon inte vågat trava över hinder igen, men som sagt på ridlägret(snart ridskolan) fick dom henne att göra det igen:bow: Dom vet ju vilka av deras ponnysar som är bäst för osäkra ryttare.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Ja, det va lite det tänket jag hade ang. ridskolan.
Att hon blir lite "säkrare" i sitt umgänge med hästar. Hon litar inte helt på sig själv i alla lägen,tyvärr.
Och att jag känner ridläraren känns bra.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Om det dessutom är samma som ridlägret kommer det ju att bli ytterligare en trygghetsfaktor - att hon redan känner hästarna och lite av personalen också kanske.

Jag tror du har fattat rätt beslut, även om plånboken kvider en smula!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 661
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp