Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Om det går att se till att dottern får en riktigt bra och pedagogiskt ridlärare tror jag det är jättebra med ridskolan, det gäller även se till att hon hamnar i rätt grupp.
Som det låter skulle nog jag sätta henne i en grupp med barn som är snäppet under din dotter i nivån.
Min egen dotter har alltid varit tvärtom, jag flyttade upp henne i en grupp som kommit längre än vad hon hade när hon var 9-10 år.
Nu vet jag att mitt barn behöver lite utmaning annars blir hon lätt lat :p

Min dotter travade också runt sin första Clear-Round men hon var lika glad för sin rosett iallafall,
Ibland känns det som att ungarna tror man måste galoppera som speedegonzales inne på banan annars räknas det inte
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

nars blir hon lätt lat :p

Min dotter travade också runt sin första Clear-Round men hon var lika glad för sin rosett iallafall,
Ibland känns det som att ungarna tror man måste galoppera som speedegonzales inne på banan annars räknas det inte

Det va ju det som va ganska trist...hon va så glad att hon kommit runt felfritt och så måste folk kommentera efteråt, och dottern hörde ju allt. Nu va ju det folk sa omkring inte direkt riktat mot henne, men undertonen va ju som sån att man förstod att dom andra barnen minsann kunde rida...underförstått , min dotter va inte lika bra...
Det min bekanta sa, hörde inte min dotter,som tur va. Och jag HOPPAS innerligt inte ngt av de andra barnen sa ngt som min dotter tog illa vid sig av.
Men barnen i stallet har ju frågat ibland..."varför galopperar inte du ?" etc.
Fast barn frågar ju,inget ont i det, jag bara märker att dottern blir frustrerad:(
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Usch vad trist med dessa "experter" som alltid ska visa sig överallt!
Blir ju jätteglad när jag läser om en mamma som låter sin dotter ta allt i sin takt och hålla på för att det är roligt!
Du är ett föredömme!
Stort lycka till er bägge och hoppas ni fortsätter på samma sätt!:bow:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

KL
Mina barn har ridit sedan de var 3 resp 1 år gamla men trots egen häst har de fått tagit det i sin egen takt. Idag tävlar den äldsta LA dressyr (hon är 14 år) och den yngre (12 år) L:B hoppning. Jag tror inte de galopperade förrän de var i 10 års åldern. Låt din dotter ta det i sin egen takt. Det är hennes nöje, ingen annans, tids nog kommer hon att flyga fram i högre farter. Min 7 åriga son är fullt nöjd med att skritta på sin ponny trots att hans fd stallkamrat som är 1 år äldre far o flyger över hinder i alla gångarter. Jag är nöjd med att han gillar hästar och vill rida någon gång ibland :love: 5 åringen är fullt nöjd med att bli ledd på ponnyn.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker helt klart att du ska låta din dotter gå på ridskolan.
Min dotter började rida när hon var sju och kunde när hon var nio galoppera och gick i märke III grupp, att hon kunde det berodde på en enormt intresse, total oräddsla, en känsla för hästarna bra balans och bra instruktörer.
Men baksidan var att hon alltid var yngst, de andra i gruppen var 15-17 år.
Visst fick hon höra att hon var duktig men det var inte bara positivt för det fanns ganska mycket elak svartsjuka med.

Resultatet blev att hon slutade på ridskola när hon var elva och började rida för en privat instruktör.

När hon ser tillbaka på sin ridskoletid så är det just det att hon var yngst som hon minns bäst, att hon aldrig riktigt fick vara med i gänget och hur jobbigt det var att förstå instruktioner som gavs med tanke på att mottagarna var så mycket äldre.
Min dotter visste ju inte automatiskt hur stor en tio meters volt var, det tog instruktören för givet och de andra visste ju.

Min dotter tog sig alltså fram väldigt snabbt i ridningen, hon kunde inte ens läsa när hon började i märke I grupp efter en termin och det blev ju svårt att göra teoriprov skriftligt då:crazy: hon kände sig hela tiden antingen utpekad för att hon var så liten eller för att hon var så duktig och hade det väldigt jobbigt med läsningen så det är inte alltid bra heller.
De runt hennes ålder var ofta så avundsjuka att hon bara fick vara med dem på nåder och det kände hon ju men förstod inte varför.

Det finns inget "så långt ska man ha kommit när man är x år gammal eller har ridit x år" det finns så otroligt många orsaker till varför vissa kommer jättelångt på kort tid medans andra tar det långsammare.

Jag har ju jobbat på ridskola och de som jag minns bäst är de där försiktiga ryttarna som oftast var väldigt grundliga i sitt tänkande och verkligen funderade igenom vad de skulle göra och om de vågade.
Jag minns den enorma glädjen hos dessa barn när de första gången vågade kratsa hovarna alldeles själva, första gången de kom upp själva, första gången utan ledare, första galoppen och första hoppet.
Jag minns hur otroligt mycket kunskap som fanns i deras huvuden för ofta läste de mycket och inhämtade kunskap genom att se på.

Jag tror att ridskolan du beskriver är perfekt för din dotter, om du vet att hon blir glad kan du se det här tillfället som en knuff i rätt riktning istället för att du anmäler henne dit av fel orsak.
Ibland behöver man få sig en tankeställare och bli arg/irriterad/ledsen för att det ska komma något bra ut av det.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tyckte väll de såg ut som en arab :) vad är det får stam på han ? (arab nörd som man är :o)

Fader: Buskaszi Farfar:Partner

Moder: Chatira Morfar: Bakir

Han är uppfödd på skåregärde Arabstuteri i kungsbacka, men dom har lagt ned sin verksamhet sedan några år tillbaka.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker det är kanon att din dotter är med o tävlar. Bättre att trava runt banan kontrollerat än att flänga i galopp och inte veta vad man gör.:grin: Precis vad jag säger till min egen dotter, 10 år.

Sen tycker jag nog att ridskolan är bra för den sociala biten när det gäller ridningen. Hade min dotter på ridskola i 3 år, skaffade sen egen ponny och hon fick då privatlektioner på vår egna ponny.
Men hon saknade verkligen ridskolan och gemenskapen. Även om vi har nära till vår ridskola, rider våra privatlektioner där och är med på små blåbärshoppningar osv. Så i mars skrev jag in henne igen och hon tyckte det var jättekul.
Min dotter är inte heller en av de modigaste. Hennes älsklingsponny är den trögaste och tråkigaste ponnyn enligt "alla". Men hon vill inte ha någon busig racerponny, för då blir hon osäker och går bakåt i sin ridning. Och hon är stolt över att hon nu får fart på den tröga feta lilla (146 cm) ponnyn efter att ha hittat knapparna.

Givetvis ska du ju göra det som känns bäst för just er och inte falla för trycket av dina sk. vänner.
Lycka till med vad du än beslutar dig för :).
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Kan du inte svara dem att det är hästen som av en eller annan anledning behöver trava? Det går väl alltid att hitta ett skäl för det, för att utbilda hästen eller nåt. På så sätt kan du stötta din dotter inför andra människor, få henne att känns sig stolt över det hon gör istället för att hon ska känna sig mindervärdig. Barn behöver föräldrar som kan stå upp för dem inför andra människor. Du kan säkert hitta en bra förklaring.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Har en lillasyster på 9 år som varit på ridskola 2 terminer, första terminen bestod av ridlekis där dom fick lära känna hästarna från marken och sen började hon riktig ridskola och hon tycker det är jätte kul och ska dit och rida en gång i veckan oavsett vad vi andra vill! Dom har inte börjat galoppera än utan travar på, lär sig rida lätt, slalom mellan koner och trava över bommar

Har följt med henne några gånger och har själv hållt till på samma ridskola i flera år och under senaste året har vi haft våran ridundervisning där, har just tagit studenten från Naturbruks med hästinriktning och det är jätte kul för mig att följa med dit, och för henne också även om jag sätter lite mer press på henne än hennes pappa men jag håller allt till nivån som hon är i, t.ex. kratsa hovarna är ju läskigt och jag följer med och kan hjälpa henne med att hålla ett extra stöd i hoven. Även om jag pushar på henne att ta mod till sig så skulle jag aldrig låta henne göra något som jag inte vet att hon är redo för, finns en sur ponny i stallet som jag själv hanterat mkt och då hon blev tilldelad han så gjorde jag i ordning han åt henne just för att jag inte vill att hon ska sluta med hästar efter att ha blivit inklämd, sparkad eller biten av en ponny som jag själv VET inte har ett trevligt temprament och bara blir värre då barnen blir rädd! Är inte med varje gång utan har följt med då jag fått en ledig eftermiddag från skolan och jag vet inte vem som är stoltast över framstegen, jag eller den som gör dom!

Till saken, jag tycker att det är jätte bra att du låter din dotter utvecklas i hennes takt, och även att du har skrivit in henne på en ridskola.. Även om du har väldigt mycket kunskap så som du själv skrev tidigare så förklarar en utbildad ridlärare bättre och har mer erfarenhet av hur mkt man ska pressa och ser vad eleven klarar!

Skulle jag haft häst/hästar och mamma satt mig på att lära min syster så hade nog min syster gett upp för länge sen eller så kanske hon blivit som jag, helt galet orädd
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Här är en till med en försiktig dotter, dock 11 år snart.

De flesta av hennes kompisar fick börja ridskola i 6 års åldern, ja somliga ännu tidigare. Dessa mammor berättar lite skrytsamt (låter så i mina öron) att deras dotter har ridit i nu 5 eller 7 år osv. De har halva väggen full av clear roundrosetter osv.

Jag som är uppvuxen med hästar, ridit hela livet själv på risdkola, ägt flera ponnysar osv osv har inte velat påverka vår dotter vad hon vill ägna sig åt. Fast hennes kompisar åkt iväg på sin ridskola sa aldrig dottern ett knyst om att hon också ville förrän hon var över 8 år.

Jag vet att hon är en försiktig tjej det har hon alltid varit så jag har inte viljat pressa henne för jag vet av egen erfarenhet att blir man rädd så är det så lätt att se ge upp hela grejen och innerst inne har jag ju önskat att hon blir en hästtjej......

När hon i 8 års åldern frågade lite försiktigt om hon kunnde få börja på ridskola så åkte vi en gång/veckan iväg på prova på ridning. Sen efter 1 termin kom hon in på en nybörjar grupp, då var hon lycklig!

Fortfarande efter snart 3 år på ridskolan så kan hon avstå galoppen om hon inte känner sig 100 på ponnyn hon rider. Tar alltid hindrena i trav. Men jag är en superstolt läktarmamma för hon har den bästa sitsen av alla i gruppen, mjuk i sina händer och skänklar, nogrann med ridvägarna som få!

Sen några veckor tillbaka är vi nyblivna ponnyägare till en supertrevlig äldre läromästare. På dessa få veckor så har hennes mod vuxit just för att hon litar helt på vår ponny så det blir riktigt intressant att sen hur ridskolan går i höst. Jag har bestämt att hon inte ska behöva sluta ridskolan, ibland tar vi med vår ponny på lektionerna. Jag tycker det är viktigt att hon inte slutar utvecklas bara för hon fått en egen ponny. Hon älskar sin ridlärare, ponnysarna och hela anläggningen sen är det viktigt att rida andra hästar ibland tycker jag. Det blir dyrt och vi har inga drömlöner men det får gå på något vis.....

Försök att inte ta åt dig av andra föräldrar även om det kan vara svårt. Fråga framförallt vad din dotter vill. Hon kanske är nöjd med den ridning hon får genom dig? Men jag vet nu hur svårt det är att hålla lektion för sin egen unge......Har povat det några gånger nu sen vi köpte vår ponny och det är inte lätt heller...Jag har svårt att förmedla mina kunskaper har jag märkt.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vilken superduktig nioårig (!) dotter du har som kan tävla på en arab.

Om du har råd att låta henne gå på ridskola, är det säkert bra. Barn tycker ju om att göra saker tillsammans med andra barn, och de sporrar oftast varandra under rätt överinseende.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Även om du har väldigt mycket kunskap

:o Men jisses, hehe, det har jag VERKLIGEN inte...genera mig inte:p
Fast jag tror oxå personligen att man har svårare att ta till sig det mamma lr ex. syskon säger än en främmande vuxen. Skulle iaf jag tyckt när jag va liten
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

De flesta av hennes kompisar fick börja ridskola i 6 års åldern, ja somliga ännu tidigare. Dessa mammor berättar lite skrytsamt (låter så i mina öron) att deras dotter har ridit i nu 5 eller 7 år osv. De har halva väggen full av clear roundrosetter osv.

Så har vi det i vår stall umgängeskrets oxå. Det blir lite amerikansk förortsmammor över det hela. Alla ska överträffa varandra, mammorna alltså:p
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Tycker din dotter är skitmodig som törs tävla och det är j*kligt modigt att ta saker och ting i sin egen takt mycket modigare än att gallopera. Sen blir det säkert kalas med ridskola.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Hej!

Bara du och din dotter har roligt vid ridningen, så räcker väl det!
Modigt av er att åka ut på en hopptävling och bra gjort att komma runt felfritt - oavsett gångart!


Det låter väl klokt att du låter dottern ta den tid hon behöver för att känna sig bekväm med hästarna. Jag tänker på det du skrev om att hon är lite "försiktig" och att det är otäckt med hovkratsning och så vidare.

Alla vill inte bli tävlingsryttare och jag tror att det roliga håller i sig längre om man inte hela tiden jämförs med andra jämnåriga och får krav på sig om vad man ska göra (exempelvis galoppera när man inte riktigt vågar).
Sådana krav på att man "måste" prestera, kan ju göra att man får ångest och inte alls tycker att det är kul längre.

Om dottern vill gå på ridskolan så är det fint att du vill ge henne det i födelsedagspresent, men om hon hellre vill skrota i skogen ser jag inget fel med att göra så!

Lycka till!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

På ridskolan där min 17-åriga dotter rider sen 8 - 9 år tillbaka är det ofta clear-roundhoppning. Det som är så härligt är att alla får ta sin tid på sig runt banan, den som behöver får hjälp och vi ser allt från rena nybörjare som leds runt 30 cm, till mycket erfarna ryttare men på en "grön" häst vinglar runt samma bana. Jätteroligt!
Och alla i publiken hejar glatt på varje prestation, inga sura miner där! En del barn som redan är ute o tävlar kanske tar chansen att hoppa på en högre höjd men utan tävlingens press, andra sätter igång hästen efter en skada osv, osv.

Visst kan det bli bra för din dotter att gå på ridskola, med bra ridlärare o i en bra grupp. Håller med om att hon bör vara i en grupp där de andra ligger snäppet under henne i kunskap, och tänk på att det kan vara en massa uttryck som haglar under en lektion som kan vara bra att ha lärt sig innan. Min yngsta som nu är 15 började samtidigt som storasyster men tröttnade snart. Dels var det inte hennes grej att rida efter någon annans kommando, hon vill vara ute o lufsa (eller rejsa, beroende på vilken häst hon rider) efter eget huvud, men dels förstod hon inte alltid vad ridläraren menade. Då hon var för blyg för att fråga om när hon inte uppfattade/förstod så kom hon ofta efter i rörelser o det kändes inte bra.
Hon har fortsatt rida sporadiskt hemma o även på mina vänners hästar o drar sig inte för att rida bettlöst på kompisens heta kallblodstravare, så trots väldigt lite kunskap om "skolad ridning" har hon kommit rätt långt!

Lite rörigt blir det, men jag vill komma till att det är så olika vilka förutsättningar vi har när det gäller framåtanda, rädsla/orädsla, balans, mål med ridningen så det går ju aldrig att säga hur långt man ska ha kommit.

Jag har t.ex en fyraårig nordsvensk som jag håller på att köra in. I hans ålder borde han ha dragit vagn, kanske till och med kunna gå nån uppdragskörning, vara inriden osv, men när han inte började sin utbildning förrän i början av mars i år, hur skulle han kunnat hinna allt detta??? Vi har ingen brådska, och det verkar inte din dotter ha heller. Ska man inte till OS ett visst år kan man väl se det som att man har ett helt liv på sig att ha roligt, och det är väl det som är målet???

Lotta
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Pressa henne inte, trots vad alla andra tycker lita på hur din dotter känner de och fråga. Stötta henne. Vi barn är smartare än vad folk tror! :idea:
Vill folk snacka massa skit, låt dom göra det. Det är vad din dotter tycker och känner som räknas!:) Låt henne ta det i egen takt nu när hon har möjlighet att ni har häst, och så. Då lär hon förhoppningsvis utveckla ett bra förtroende till hästar, som förhoppningsvis följer med henne i resten av livet.
MEN!!
Vill hon rida på ridskola ( fråga!) så kanske du kan börja tänka om det finns en möjlighet till det? :)
Man ska INTE pressa barn, när man är mindra och inte tänker som man gör när man blir äldre, då ska ridningen vara kul. När man blir äldra ska ridningen förståss också vara kul, men då tror jag att man kan sätta pressen själv så högt man vill ha den. :)
Lycka till!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Man ska INTE pressa barn, när man är mindra och inte tänker som man gör när man blir äldre, då ska ridningen vara kul. När man blir äldra ska ridningen förståss också vara kul, men då tror jag att man kan sätta pressen själv så högt man vill ha den. :)
Lycka till!

Absolut, håller med fullt:)
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Du kan inte hitta någon duktig ung tjej som ger henne lektioner för en billig peng? :) För är det något det finns gott om är det duktiga hästungdomar i behov av någon extra hundring i månaden..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 654
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp