Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

njaa, fast det va ju lite det här med hästgemenskapen på en ridskola.
Och ridläraren där känne rju henne lite grann iaf så det skulle nog kännas tryggare för mig.
Dessutom är ju min pålle lite stor för henne:p
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker det låter som en jättebra ide att låta dottern prova på en termin på ridskolan. Inte bara för lärandets skull utan för kompisarna i ridgruppen. Du vet ju redan att det funkar bra med instruktören, och att hon hamnar i en lagom grupp.

Sen får du ju se hur det går och om hon trivs. I så fall får du gräva djupt i plånboken igen... Och om hon inte vill fortsätta är det inte hela världen. Huvudsaken är ju att hon tycker hästeriet är roligt.

Korkade kommentarer får man försöka strunta i. Inte det lättaste, jag vet. Ibland vill man ta den ena och slå till den andra med:devil:. Själv skulle jag tyckt din dotter var väldigt förståndig som tog det lugnt på sin första tävling!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Bra svar och jag håller med dig :bow:

Till TS, jag tycker att du resonerar hur bra om helst och jag önskar att det var fler föräldrar som kunde tänka på sina barn på ditt sunda sätt :idea:
Hoppas att det går bra för din flicka på ridskolan - lycka till!!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

För stor???
Som jag uppfattar dina bilder är hennes ben nästan i jämnhöjd med magen på hästen, det kan väl inte vara för stort i den mening att hon inte skulle kunna rida den?
Ojojoj, på många lektioner på ridskolor har jag sett ungar rida hästar där benen inte varit i underkant på sadeln!

Därmed inte sagt att hon inte kan ha nytta av att rida på ridskola!

Lotta
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

För stor???
Som jag uppfattar dina bilder är hennes ben nästan i jämnhöjd med magen på hästen, det kan väl inte vara för stort i den mening att hon inte skulle kunna rida den?
Ojojoj, på många lektioner på ridskolor har jag sett ungar rida hästar där benen inte varit i underkant på sadeln!

Därmed inte sagt att hon inte kan ha nytta av att rida på ridskola!

Lotta

det blir ingen bra ridning för henne på honom. Han ÄR i största laget för henne tyvärr. Iaf om man ser dom IRL tillsammans.
HAn kräver ändå sin ridning litegranna.

Jo, på ridskolor är vissa ungar väldans små för vissa hästar, men då får de kanske rida en annan häst nästa lektion istället. Jag tror det blir svårt för henne att LÄRA sig ordentligt. Kan hon lite mer så tror jag det går bättre:)
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag är både ridlärare med lång erfarenhet och mamma till två döttrar som rider. Det är så himla olika helt enkelt. Min yngre flicka som är 9 år nu hon tävlar hoppning i full galopp och rider omhoppningar och har full koll. Hästen kan busa och bocka och det är bara kul tycker hon. Hennes stora syster är försiktig och har travat runt och varit nöjd med det. Jag har försökt peppa och få henne att galoppera lite och nu har hon en gammal läromästare som vi har på foder. Den kan galoppera sakta sakta och det funkar för henne. Hon vågar inte rida fort och chansa när hon känner att hon inte har full kontroll. Det går inte att jämföra barnen. Det gäller nog att hon får ta det i sin takt och få lite utmaningar som gör att hon vågar klättra i svårighetsgrad. Hon behöver dock rida ganska mycket och på snälla hästar om hon ska bli en ryttare är min erfarenhet.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Hej hopp i sommarrusket... Jag tycker du ska strunta i alla dessa "prestigemammor" och deras extremt dumma tyckande och tänkande... Låt jäntan ta sin tid, låt henne njuta och uppleva hästen med ALLA sina sinnen utan massa krav och prestigemål... Min yngre dotter på 11 år har börjat rida vår älsklingsmärr och gör det med bravur... Hon är mjuk och fin i händerna, samtalar mkt både med oss som rider brevid och med Maya (stoet) och är ödmjuk inför upplevelsen hon får på hästryggen... Inga krav eller måsten.. vi mullar på i skog och mark, vissa ggr bara skrittar vi ,andra travar vi lite och galoppen har hon börjat nosa på när det känns rätt i "magen" och tillfället är passande... Hon tycker också att bakbenen är läskiga att kratsa, men med vår guidning ( jag och mina 2 äldsta töser) går även det bättre och bättre... Vi njuter av djuren och deras umgänge utan krav på att vara "duktiga"... och det har enligt MIG gett oss ett väldigt avspänt och rogivande förehållande till våra pållar... Personligen skulle jag bli vansinnig om någon kom å tryckte ner töserna när dom rider... Har man inget vettigt att komma med och framför det på ett vettigt vis kan man lika gärna hålla truten anser jag och det gäller även alla förståsigpåare.... Goda råd och rön ska man kunna ta, men dom ska framföras på ett vettigt och konkret vis, respektfullt och pedagogiskt... Meningen med att ge ett råd ska alltid vara att förbättra och inte trycka ner... :D Dina vänner och deras barn verkar inte riktigt nått din mentala mognad utan sitter fortfarande kvar i "Piluttadig-träsket" och bör således totalt ignoreras...

Lycka till och varma sommarkramar... (från en urusel ryttare med stor kärlek för djuren):D
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vad vill din dotter? Det är kanske frågan du ska ställa dig först. Trivs hon med den lilla ridningen hon håller på med nu räcker ju det. Det är ju bara patetiskt av vuxna människor att jämföra barn sådär.

Hur mycket kan du lära henne själv? Jag kan förstå att det är lite knepigt med galoppen, en mindre häst blir nog lättare att lära sig på.

Men vill din dotter börja på ridskola, så är det ju en fördel. Men så är ju det flesta ridskolor inte de billigaste heller.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

KL
Jag tycker att TS skall lyssna till sin magkänsla, det låter som att den är jäkligt vettig.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Hur mycket kan du lära henne själv? Jag kan förstå att det är lite knepigt med galoppen, en mindre häst blir nog lättare att lära sig på.

Kan inte lära henne så mkt mer nu. Hon kan det absolut grundläggande, som halt,framåt svänga,osv. (på min häst)
På ridlägerponnyn kunde hon själv få igång den i trav,hoppa och klara av sadling och sånt själv.
Det tråkiga är att hon inte ens kan lära sig sadla och tränsa själv för han är helt enkelt för hög för henne.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag började rida som 9-åring så du behöver verkligen inte känna att hon ska ha hunnit med att lära sig en massa innan den åldern. Det man 'lär' sig som väldigt liten är inte så mycket kvalitet ändå för det mesta (tänker t.ex. shettisridskola för 4-åringar) utan handlar mer om att bygga upp en balans och ett förtroende för hästarna. Detta har din dotter säkerligen redan. Att rida lite mer regelbundet gör nog gott för att hon ska komma över sin försiktighet men annars tycker jag inte du behöver känna någon press. Det är ju din dotter som ska ha roligt och trivas, inte din bekant.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker att det är bra att ni går sakta och säkert fram. Vissa nio åringar hafsar och rider i en fart de inte alls behärskar.

Hellre att barnet rider en bana i trav, än i en slarvig galopp.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker det är jättebra att du verkar ta det så lugnt och att det framför allt ska vara roligt :bow:
Jag själv red msv. hopp som 12-åring. Red för några av Sveriges bästa tränare osv. Tillslut var jag ett nerv vrak, kräktes innan varje tävling. Jag satte stopp själv och vägrade tävla på ett år, tävlade sedan några år till och la sedan ner tävlandet helt. Resultatet av att jag blev puschad av en elittänkande mamma, visst var jag duktig men jag hade inte kul längre.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

*kl*

Tänkte bara berätta att idag va fjärde lektionen,och det går superbra!

Gruppen som hon skulle vart i från början ändrade till tidigare tid,och då kunde inte jag,så då va alternativet en grupp duktigare...jag va ju nervös och skeptisk:crazy:
Hon va den enda som inte kunde rida lätt ordentligt (har ju nästan bara ridit barbacka),men så idag släppte det och hon gjorde det kanon!
dom första tre lektionerna fick hon som tur ha samma häst som på ridlägret och det gjorde ju såklart sitt:) På lägret lärde hon sig otroligt mkt!

Hon har galopperat på varje lektion, trots att hon egentligen inte gjort det innan, hon kunde inte ens galoppskänkel, men sa inget till läraren utan bara susade med:p Hon är visst tuffare än jag tror ibland.
Fördelen med all barbackaridning är, att när ungarna ska sitta ner i traven, så sitter hon som gjutet *stolt*
Hon va med skolan på bibblan , och där lånade hon hem 2 ridböcker så nu läser hon på för fullt om ridvägar etc. för hon har nämligen strulat till det ibland,när de ska vända snett igenom osv.

Och idag gick det som sagt superbra!

Hon har hoppat oxå, och ska snart va med på en CR på sin lägerponny.

Det enda hon fortfarande är lite ängslig är vid hanteringen av hästarna, men det kommer väl. Jag är heller inte alltid världens modigaste:p

Och så är ridläraren supergo
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Hej! Vad roligt det är att du kommer tillbaka och berättar! Även om jag inte alltid skriver så följer jag många trådar med stort intresse och undrar ofta "hur gick det sen"........... Det gäller särskilt dem där man upplevt liknande situationer! Du hade fått så många bra svar så jag hade inget att tillägga tidigare (det skulle varit en massa bows och "tycker jag också").

Så himla roligt att din dotter fått både pepp och motivation! Om man själv är intresserad av hästeri vill man ju gärna att barnen också ska tycka det är roligt - men det är ju ingen självklarhet.

Du känner också stolthet över din dotter ´- t ex när det gäller sitsen och att hon kan vara tuffare än du tror.

Det jag kände att jag ville skriva nu är (beroende bl a på egna misstag in the past) - låt henne söka kunskap och lära sig på egen hand så mycket som möjligt (på ridskolan och i böcker). Var alltså inte den som "kan". Det gör att intresset hos henne djupnar och blir hennes eget.

Och fortsätt visa hur stolt du är!
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Underbart... Vad glad jag blir för både din dotter och din skull... Jag fortsätter hejja på.....:banana:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jag tycker du verkar vara på rätt spår själv. Blir hon jätteglad för att gå på ridskolan så låt henne gå några terminer. Mina barn har fått rida för min tränare hemma en stund när hon ändå är där, men min flicka får ändå gå på ridlekis nu (när hon själv efterfrågat det) vilket hon verkligen älskar, just för att det är så mycket mer, samvaro, lek, kompisar! För de som blir riktigt intresserade kommer ju oftast den dagen då man själv känner att det inte ger tillräckligt längre och då är det ju dags för privatträning. Jag har inte heller mycket förtroende för ridksolor i allmänhet men eftersom min tjej har så roligt så tror jag nog att hon kan lära sig skilja på vilken hantering och ridning som krävs på ridskolehäst resp ponnyn hemma. Ger hon honom sådana skänklar som på ridskolan så hade det bara hänt en gång, kan jag säga, och hittills så har hon fortsatt vara mjuk och fin här hemma och ändå kunnat tuffa till sig på ridskolan lagom tycker jag. De andra ungarna som inte rider mer än där är betydligt mer hårdhänta tycker jag.
Trivs din dotter på ridskolan så är det ju bra, om inte så är det lika bra, då fortsätter ni som ni har det nu!:bow:
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Jätteroligt att höra att det gått så bra och att din dotter trivs!:)
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vad roligt att det går så bra för dottern! Däremot måste jag säga att jag får lite ont i magen av din sista bild, ICKE att jag hade låtit någon av mina barn sitta barbacka utan träns med hästen lös:eek:. Även den snällaste häst kan bli skrämd med en olycka till följd.
 
Sv: Hur mkt krav kan man ställa inom ridning för barn?

Vad roligt att det går så bra för dottern! Däremot måste jag säga att jag får lite ont i magen av din sista bild, ICKE att jag hade låtit någon av mina barn sitta barbacka utan träns med hästen lös:eek:. Även den snällaste häst kan bli skrämd med en olycka till följd.

Vad har barbacka med saken att göra:confused:

Vi rider ofta barbacka i bara grimma lr bara halsrem...vad är skillnaden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 703
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp