Håller med ovanstående. Utan värden är det svårt att veta vad hästen behöver mer eller mindre av. Det är svårt också att veta vad "tunn" innebär utan att ha sett hästen, men eftersom du skriver att han har svårt att bygga muskler så antar jag att han får för lite protein i foderstaten. Lucern är då ett tips, det är proteinrikt. (Väljer du hackat strå räknas det som grovfoder och kan ersätta en del av höet, men så länge han är tunn och höet av vettig kvalitet tror jag inte du ska dra ner på det, bara komplettera det).
Du kan ersätta en del av havren med korn för att få lite långsammare energi, lite mer fett och ev lite lugnare häst. Eller lägga till korn utöver havren, om han funkar bra på havre.
Du kan lägga till lite kli för att öka på proteinet och fosforn i foderstaten, det håller magen igång också, fiberrikt.
B- och E-vitaminer hjälper hästen att bygga muskler och återhämta sig från hårt arbete. Hästar har visserligen sällan vitaminunderskott i en normal foderstat, men när vi inte vet värdena på höet, så kanske en vitaminkur kan vara en idé.
Men en viktig sak är att hästen inte kommer att bygga muskler om den inte får vila. Tränas den en timme om dagen så ansträngs musklerna, och bryts ner en aning. Det tar 48 timmar för dem att återhämta sig och då byggas upp lite starkare för varje gång. Vilar hästen för lite så kommer den att tappa i muskelmassa, just pga hård träning, oavsett vad den får i sig i matväg.
Väl i toppkondis och styrka kanske hästen inte längre blir så ansträngd av ett träningspass att den behöver vila lika mycket, men i muskelbyggarfasen och efter särskilt ansträngande pass är det viktigt. Du kan promenera avsuttet med honom så han får röra på sig om du inte tror hagen räcker för det, för det är viktigt att hålla cirkulationen igång under vilodagarna. Du kan även varva arbetet så att vissa dagar bara består av lugna skrittrundor i skogen eller t ex tömkörning för att undvika att belasta ryggen dagligen. Jag skulle nog begränsat mig till tre dagars hårdare arbete i veckan, det är nog för att bygga muskler och kondis, och stoppa in lättare, lugnare arbete respektive helvila ett par.
Hästen tappar inte heller i kondition om den vilar ett par veckor (även om man såklart behöver trappa ner och upp lite nätt, och anpassa foderstaten till vila), utan tvärtom intygar många att deras hästar musklat sig mer under sådan vila. Kanske din häst skulle muskla på bra om han bara får vila en vecka nu? Jag tycker generellt att det är lämpligt med ett par veckors vintervila, ett par veckors sommarvila, och någon vilovecka vår och höst, för allmän återhämtning för alla parter. På äldre hästar kan vilan bestå av tex skrittpromenader, eftersom deras leder inte mår bra av helvila. Men musklerna gör det.