hur motionerar ni era hundar?

R

ranger6

Vad jag har hört så räcker knappast långa promenader, för att få upp konditionen på sin hund.Hur motionerar ni era hundar? Cykel,jogging,Aghility? Inget av det?
;)
 
Då jag jobbar med hästar och hundar så är hon med mig på jobbet varje dag. Så en vanlig dag för min schäfer ser ut så här:

Promenad inkl. bus med andra hundar i skog mellan 10.00-12.00

Medan matte jobbar leker hon i STOR rastgård eller så vilar hon.

Ca 13.00-14.00 joggar hon med när jag är ute och rider/kör hästar.

14.30 är det dags igen med promenad tillsammans med andra hundar. Är ute 1 h.

Sen är det vila fram till att matte slutar jobba vid 17.00

Då gör vi något av dessa alternativ:

Tränar spår, sök eller lydnad
Cykeltränar mellan 1-1½ h
Ute och joggar ca 45-60 min
Kör/rider ytterligare ett pass då hunden joggar med
åker hem äter gott och myser i soffan. :banana: :d (dock max 2 dagar/v)

Schäfern jag har är 2 år och tävlas i lydnad och ställs ut. Hon ska även debutera i spår, rapport och IPO, BSL, BHP mm
Medan
 
jag brukar gå långa promenader + att hundarna kutar omkring på stranden som små galningar... :D
 
Vår hund är bara valp ännu och är mest ute på promenader och hjärngympar lite (lär honom trix etc).

Han är anmäld till valpkurs som börjar nu i höst och efter det blir det antagligen någon grundlydnadskurs.
Min syster vill gärna testa om agility är något för honom så det kommer de pröva sen när han är ordentligt lydig och har växt färdig.
Jag och pappa är nyfikna på spår och sök så något sådant kommer det antagligen bli i framtiden.
 
Tre promenader om dagen,lydnadsträning några dagar i veckan, bada i sjön på sommaren. Lek och bus när vi är ute.
Också får de gå lösa en hel del.
 
Brukar jaga runt våran varghund på gräsmattan :D
Hon älskar att leka jaga, o springer o fintar för att man inte ska få tag på henne (vilket är helt omöjligt), det ser så kul ut.
Sen cyklar vi och går ut o går. Något av detta varje dag.
 
Glömde...

på sommaren är det simträning i sjön och på vinter simträning i simhall. Men sim träning på vintern blir det inte så ofta då det är så dyrt. Hm! Undrar om chefen blir sur om jag börjar använda hennes nya jetstream pool. :devil: :angel:
 
Cykling,jogging,agillity,ridning,simning,promenader - d är med på d mesta :smirk:
springer även ute mest hela dagarna för vi bor på hästgård så d får även följa med andra ut i skogen, å d ska ju va med överallt :smirk: :D
 
Jag cyklar med min terrier en mil varannan dag ca, mist 3 dagar i veckan iaf. Tränar agility och viltspår och självklart är hon med på allt ute på gården och bland hästarna.

Dock får hon inte följa med när jag är ute och rider, vi måste korsa en stor väg och om man ska vara laglydig så får inte mmin vara lös i skog och mark mellan 1 feb-1 nov, så självklart är jag laglydig :D :D


//E
 
Vad är motionera ? :angel:...Närå, bara skojjar...i unga dagar så tog jag ut min slöa hund när jag red, men den lata saken satte sig ned i ett dike efter ett tag och väntade in oss ryttare tills vi var klar och vände hemåt...Nu är hon 10 år, och jag anser INTE hon behöver mer motion än våra rundor...dvs: jag spatserar i godan ro och hon letar mat i alla buskar hon hittar :D
 
guud vad det låter härligt :)
själv är jag inte riiktigt så aktiv :o
har heller dessvärre ingen STOR rastgård som min vovve kan få vara i på dagarna :/
 
Min hund klarar sig bra med promenader...Jag brukar träna lite trix också men det är inte mycket. På sommaren går vi ut 3 ggr om dan, tidigt på morgonen, efter jobbet och sen kväll/natt. Jag kanske ska påpeka att jag har en Tibetansk spaniel som inte mår bra av värmen och att morgon- och kvällspromenaderna är långa. Min hund tycker inte om att bada så det funkar inte att ta med honom till badet heller... :cry: Inga påhopp tack om att han lider, han lider mer om jag ska tvinga ut honom när han mår dåligt av det... :bow: På vintern blir det flera långa promenader, längden är inget jag bestämmer över då, det gör han eftersom han älskar snön och kylan... :) :crazy: Frusen som jag är gillar jag inte alls de promenaderna.. :smirk: Det är kläder för polcirkelvandring som gäller för att hålla älsklingen nöjd.. :love:
 
Min labradortik har simning som huvudmotion. Vi spenderar våra rastturer i skogen med att nosa och låta henne göra sina behov.
Hon håller på att rehabiliterar sig efter att ha opererat båda armbågarna så ensidiga promenader på längre sträckor undviker vi. Vi kommer aldrig att trötta ut henne med att promenera, jogga eller cykla. Det blir för ensidig träning för henne. Simma och hjärngympa får bli hennes motion i fortsättningen också. Målet är spårträning.
Vi bor tack och lov nära Strömsholm, så deras bassäng med strömt vatten kommer vi att att abbonnera på i vinter. :D
 
Har en taxis och vi går dagligen promenader i skogen som hon älskar, nosen i marken och svansen rakt upp och full av iver :love: Sedan så kör vi viltspår med jämna mellanrum när matte har tag i blod och någon rådjurskank eller dylikt.
Att busa, jaga bollar, pinnar odylikt näää det gillar hon inte e så tråkigt så. Försökt med lite inne aktiviteter, söka godis i rätt burk mm men näää hon är inte intresserad.
 
Nu på sommaren blir det 4-5 st promenader...Dom på dagen är korta eftersom vovvarna hatar värmen,dom är ju "vinterhundar"som grannbarnen brukar säga:-)
Är det varmt så blir det nästan ingen träning alls,förutom lite på kvällspromenaden,då brukar vi även sätta oss nånstans i stan och kolla på folk...Resten av året är det mer fart som tex:sök,spela fotboll,jogga,hemma lydnad,lite cykling och låånga promenader...
 
En promenad på morgonen för hans behov, sedan frukost. Sedan så är han med mig på stallet hela dagarna och där springer han lös. På kvällen blir det promenad.

Skall börja agility är det tänkt.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 767
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp