Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

pulkaskurk

Trådstartare
Hur mycket motionerar ni era hästar för att ni skall anse det som mycket?

Jag har märkt att det skiljer väldigt mellan bara mig och mina vänner och bekanta.

Många verkar tycka att rida 30-40 min 3-4 dagar i veckan är att motionera sin häst mycket?

Min häst motioneras 6-7 dagar i veckan och på de dagarna går han ca 10 pass, vissa veckor mer och andra mindre såklart men oftast brukar det landa på 10 pass i veckan.

De passen består av:

1 hoppträning för tränare
1 löshoppning
1 dressyrträning för tränare
ca 2 pass med dressyr hemma och resten skogsridning med inslag av både dressyr/lydnasövningar och hopp över både diken, bäckar och träd.
För tillfället även en hel del pulsning i djup snö och ibland även tömkörning.
Passen är minst 1h långa men oftast längre.

Det vore intressant att veta hur mkt ni motionerar era hästar och om ni tycker det är mycket eller lite? Vart går gränsen liksom?
Åker ni häst eller rider ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag rider min häst max två dagar i rad, travar och galopperar 20 minuter och skrittar 35-40 minuter varje pass.
Hon gör ett mycket lätt arbete är under igångsättning. Hon är dock väldigt explosiv, så därför går hon så lite då hon tar i och arbetar mer än vad hon borde.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min häst rids 6 dagar i veckan, varvat dressyr i ridhus, hoppning, uteritt, skrittrunda, longering. Rider normalt dressyr för tränare en gång i veckan, och hoppning för tränare varannan vecka.

Skulle vilja säg att han rids på lätt till medel hobbynivå.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Hej!

Min häst går inte alls.

Dvs jag skrittar ca 30 min /dag och har precis börjat trava ca 5 min/dag.

Det räknas väl som väldigt lätt motion, vi har dessutom plogade ridvägar, så inte ens pulsa får hon göra..

Jag har nog ännu inte kommit upp i riktig träning med henne, tyvärr. Målet är träning, då med träning i hoppning och dressyr helst varje vecka, varvat med långa pass och snabba pass i skogen. Minst 1 timmes motion/dag vill jag att hon ska ha- men motion, då är det mest skritt..

Det vore skoj att komma upp i 1 timme träning iaf varannan dag:-)

/Lavinia
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Två av mina går ca 3-5 gånger i veckan á 20-60 minuter. Enligt mig är dom under mycket lätt träning nu.

Min andra går 6-7 dagar i veckan á 60- 120 minuter.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

För dagen är mina under igångsättning efter vintervilan som blev längre än vad jag planerat p.g.a. stark kyla och oerhört mycket snö. Vi har fortfarande mycket snö men kylan är inte riktigt lika skarp längre.

Ridschemat när dom är igång ser ut ungefär så här:
Arbete i skog och mark minst 4 pass i veckan. Alltid i arbete, utnyttjar hela naturen som redskap och där jag bor är det en kraftansträngning bara genom att skritta en runda p.g.a. att det är väldigt kuperat. Passen i skogen är 1-3 timmar. Utöver det tränas det på ridbana med inriktning på western. Det innebär dressyr och teknikträning. De passen är ca 1 timme beroende på hur fint hästen går. Vi åker på clinics lite då och då (2 x 45 minuter ca) och målet är att komma till tävling under året.

Jag bedömer själv att mina hästar jobbas medelhårt och lagom mycket. Dom orkar hur mycket som helst och är väldigt välmusklade ;)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Hur ofta och hur länge man rider är totalt oinstressant det är inte det som avgör om en häst jobbar mkt eller lite det är hur den jobbar som är det intressanta alltså intensiviteten i arbetet och effekten av arbetet.
Att ridas ett pass av en kass ryttare där hästen inte jobbar effektivt för fem öre är inget som borde kallas jobba utan det borde kallas att man sliter på hästen 1 timme.
En häst behöver mer träning i uppbyggnadsfasen men när den väl är uppbyggd och i bra kondition behöver den inte alls jobba mkt för att underhålla detta, att överträna en sådan får bara negativa effekter vad gäller hållbarhet och förmåga att prestera. Att sitta och nöta på en häst 6-7 dagar i veckan finns ingen anledning alls att göra för hästens skull då är det bara för att tillgodogöra sin egen lust att rida.
En muskel har en återhämtningsfas på 48 timmar innan den kan tillgodogöra sig ny träning innan dess sliter det bara på den. Finns nog många ryttare som skulle behöva läsa på lite om träningsfysiologi. Allra snabbast musklar man upp en häst med varannandags ridning där musklen är mottaglig för uppbyggnad varje pass och där man inte gör skada på muskeln genom att belasta den i återhämtningsfasen.
Här rids alla såväl tävlingshästar som unghästar varannan dag och ett pass på bana (ridhus/paddock) är aldrig längre än 30 min om inte det uppstår problem som behöver korrigeras då får det naturligtvis dra över tills man är klar. Dock jobbar de intensivt under dessa pass ingen lallaridning eller skrittpauser, utan intensivt arbete hela passet. Att sitta och mala runt runt på en ridbana är inte givande för någon återigen utsätter man bara hästen för slitage vid långvarigt monotont arbete.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Hur ofta och hur länge man rider är totalt oinstressant det är inte det som avgör om en häst jobbar mkt eller lite det är hur den jobbar som är det intressanta alltså intensiviteten i arbetet och effekten av arbetet.
Att ridas ett pass av en kass ryttare där hästen inte jobbar effektivt för fem öre är inget som borde kallas jobba utan det borde kallas att man sliter på hästen 1 timme.
En häst behöver mer träning i uppbyggnadsfasen men när den väl är uppbyggd och i bra kondition behöver den inte alls jobba mkt för att underhålla detta, att överträna en sådan får bara negativa effekter vad gäller hållbarhet och förmåga att prestera. Att sitta och nöta på en häst 6-7 dagar i veckan finns ingen anledning alls att göra för hästens skull då är det bara för att tillgodogöra sin egen lust att rida.
En muskel har en återhämtningsfas på 48 timmar innan den kan tillgodogöra sig ny träning innan dess sliter det bara på den. Finns nog många ryttare som skulle behöva läsa på lite om träningsfysiologi. Allra snabbast musklar man upp en häst med varannandags ridning där musklen är mottaglig för uppbyggnad varje pass och där man inte gör skada på muskeln genom att belasta den i återhämtningsfasen.
Här rids alla såväl tävlingshästar som unghästar varannan dag och ett pass på bana (ridhus/paddock) är aldrig längre än 30 min om inte det uppstår problem som behöver korrigeras då får det naturligtvis dra över tills man är klar. Dock jobbar de intensivt under dessa pass ingen lallaridning eller skrittpauser, utan intensivt arbete hela passet. Att sitta och mala runt runt på en ridbana är inte givande för någon återigen utsätter man bara hästen för slitage vid långvarigt monotont arbete.

Ang fetmarkerat. Går unghästar under uppbyggning även de utan skrittpauser fast kortare eller hur gör ni med dem?


TS: Min häst får vanlig motion i nuläget. Det innefattar alla gångarter utomhus i kuperad mark med ridning varje steg inkl så väl intervaller som ren dressyr i 1-1.5 h. Eftersom han är under igångsättning än så länge så kallar jag inte det direkt träning. Träning blir det när man kan rida mer intensivt - dvs när han kommit igång mer.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det är svårt att säga något generellt om just hur passen ser ut för unghästarna (eller för den delen äldres igångsättning) där är upplägget mkt mer individuellt från häst till häst. Det är där den viktiga rutinen i att rida in och utbilda unghästar kommer in, unghästarnas pass är inget som fungerar att spika i sten innan man har suttit upp även om man har en ide om hur man vill utforma passet, utan där handlar det om att rida med känsla att läsa individen under passet för att veta hur man skall gå vidare under passet. Det är ju också så extremt olika nivå på hur mkt jobb de skall utföra på ett pass och det skiljer ju från vecka till vecka i utbildningsfasen så att säga något generellt att si och så mkt jobbar de med so och så många pauser är ganska omöjligt utan att detaljstudera en enskild individ eftersom alla har mer eller mindre individuellt upplägg och som dessutom ändras efter dagsformen ganska ofta just när det handlar om unghästar. Vägen till att hitta rätt arbetsglädje (och behålla den) och få dem att jobba bra och effektivt på rätt sätt och att bygga upp dem såväl mentalt som fysiskt ser nog aldrig likadan ut för två olika individer även om slutmålet är det samma.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Allt är ju relativt som jag brukar säga ;) beror ju på ålder skick kanske även årstid ibland..

Men min häst går (när han är hemma) 6-10 dagar i rad, med olika jobbiga pass ett av dem är träning troligtvis hoppträning ngt är bara tömkörning medan de andra är för det mesta uteritter men vi "rider" ordenligt minst 6-7dgr utav de 10 resten är "slapp" dgr sen kan han ibland alltså vila 2dgr en vecka och ingen någon vecka osv..Han trivs av att hålla igång, och jag tycker det är till att motionera och bygga..
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Fast ALL ridning sliter ju på hästen vare sig den är "rätt" eller "fel" eftersom de inte är byggda för att rida på öht.

Att rida varje dag inte skulle vara bra för hästen köper jag inte, sålänge man varierar sin ridning.
För olika moment kräver träning av olika muskler.
Att variera träningen kan man ju göra hur mycket som helst om man är öppen för det mesta :)
Men visst att hoppa 7 dagar i rad eller ja göra samma sak flera dagar i rad är inte bra för musklerna det håller jag med om.
"Fel" ridning utesluter jag helt som träning..

Om man ser till elitidrottare så tränar de ju betydligt mer än 4 dagar i veckan men de tränar olika muskelgrupper för att hålla..

Och en hästmuskel och en människomuskel fungerar ju på samma sätt...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Fast ALL ridning sliter ju på hästen vare sig den är "rätt" eller "fel" eftersom de inte är byggda för att rida på öht.

Att rida varje dag inte skulle vara bra för hästen köper jag inte, sålänge man varierar sin ridning.
För olika moment kräver träning av olika muskler.
Att variera träningen kan man ju göra hur mycket som helst om man är öppen för det mesta :)
Men visst att hoppa 7 dagar i rad eller ja göra samma sak flera dagar i rad är inte bra för musklerna det håller jag med om.
"Fel" ridning utesluter jag helt som träning..

Om man ser till elitidrottare så tränar de ju betydligt mer än 4 dagar i veckan men de tränar olika muskelgrupper för att hålla..

Och en hästmuskel och en människomuskel fungerar ju på samma sätt...

Hur lyckas du överhuvudtaget rida utan att belasta ryggmusklerna ? Det är enorm skilllnad mellan möjligheten till träningsupplägg för en människa kontra en häst. Som du säkert vet så finns det maskiner för människan som enbart tränar vissa muskelgrupper tex ben en dag rygg en annan dag osv. Lite svårare att träna en häst lika uppdelat om man inte vill sätta tyngder på benen på den och stå och lyfta benen i stallgången tex.

En häst som jobbar rätt använder alla sina muskler vid ett träningspass = alla muskler har en återhämtningsfas på 48 timmar innan de bör utsättas för ny träning för att få bästa resultat.

Nej all ridning sliter inte på hästen om den är rätt utförd och hästen är uppbyggd på rätt sätt från början. Finns många gamla hästar som är i skick som unghästar i veterinärstatus trots mångårigt användande.

Att köra på 10 pass på en vecka tyder ju verkligen på att man inte har någon som helst kunskap om träningsfysiologi och kommer knappast resultera i en häst som ser ut som en unghäst i vetrinärstatus när den blir äldre.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det är svårt att säga något generellt om just hur passen ser ut för unghästarna (eller för den delen äldres igångsättning) där är upplägget mkt mer individuellt från häst till häst. Det är där den viktiga rutinen i att rida in och utbilda unghästar kommer in, unghästarnas pass är inget som fungerar att spika i sten innan man har suttit upp även om man har en ide om hur man vill utforma passet, utan där handlar det om att rida med känsla att läsa individen under passet för att veta hur man skall gå vidare under passet. Det är ju också så extremt olika nivå på hur mkt jobb de skall utföra på ett pass och det skiljer ju från vecka till vecka i utbildningsfasen så att säga något generellt att si och så mkt jobbar de med so och så många pauser är ganska omöjligt utan att detaljstudera en enskild individ eftersom alla har mer eller mindre individuellt upplägg och som dessutom ändras efter dagsformen ganska ofta just när det handlar om unghästar. Vägen till att hitta rätt arbetsglädje (och behålla den) och få dem att jobba bra och effektivt på rätt sätt och att bygga upp dem såväl mentalt som fysiskt ser nog aldrig likadan ut för två olika individer även om slutmålet är det samma.

Det är klart :) Min fråga grundade sig mest på att du skrev just att det var effektivt arbete utan massa skrittpauser upptill max 30 min (om korrigering inte behövdes) medan jag ofta hört att det ska vara många pauser i arbetet. Så jag hoppades väl att ni hittat något mirakelsätt att träna hästar på eller nåt :D
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min motioneras dvs. skritt trav och galopp minimum en timme om dagen. 3 dagar i veckan tar vi hjälp av tränare och då blir det ibland rätt så intensivt. Jag anser att hon går lätt till medelhård träning. Idealet hade varit att hon var i arbete två timmar eller två pass på en timme om dagen, men tiden räcker inte riktigt till.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag håller med Gylle här.
Har själv upplevt många gånger hur hästar går mycket bättre om de får vila mellan (men så klart röra sig i hagen) än om de arbetas varenda dag.

Jag föredrar att rida korta pass. Ca 20-30 minuter. Ett lyckat ridpass är när man kan arbeta väl och intensivt för att sen vara nöjd och gå in.

Min uppfattning är att folk som rider långa pass ofta sitter och kämpar och kämpar, lyckas få till det på slutet och avslutar då efter en stund av bra arbete.
Inte särskilt lyckat egentligen.. Som en tränare till mig sa: "Vad minns hästen? De 40 minuter som man suttit och bråkat eller de sista 10 då det äntligen går bra?"

För om det gick bra hela passet hade man inte haft någon anledning att rida länge.

(Har själv varit en sån som rider långa pass, så det jag säger kommer dels från egen erfarenhet och från observationer/andras erfarenhet)

Står hästen på box stora delar av dygnet kan jag dock tycka att man bör skritta/jogga mellan passen för rörlighetens skull.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Medryttarhästen rids just nu ca 5-7 dagar per vecka. Skrittas nästan bara eftersom vi bara har en stenhård grusväg att rida på. Det blir 1 h och uppåt. Föröker jobba henne i skritten. Fom 1 mars har vi tillgång till ridhuset så då ska vi börja röra mer på henne :) vi har skrittväg ca 20 minuter till ridhuset så då blir passen längre än en timme.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min häst går just nu 3-5 dagar i veckan, 30-60 minuter per dag/pass och jag anser att det är lätt träning. Jag kommer gradvis trappa upp träningen när hon får mer muskler och ork, men eftersom hon fortfarande är ganska ung (4½) så vill jag inte gå för fort fram. Jag varierar inensiva, korta pass med lite lugnare, längre pass, så jag antar att jag både rider ordnetligt och åker häst emellanåt :p
Jag tycker att "normal" träning är ca 1 timmes riding 6-7 dagar i veckan, att rida 30 minuter per dag några dagar i veckan är nästintill ingen träning alls om det bara rör sig om skogsturer på lång tygel dessutom.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag anser att en häst går mycket om den trav/galopp-tränas, går på elitnivå i ridningen. Allt annat räknar jag som lätt eller medel motion.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Eftersom det gällde motion och inte specifikt enbart ridning så svarar jag också.

Mängd två ggr/vecka
Intervaller en gång/vecka
Snabbjobb en gång/vecka

Alternativt intervaller två gånger/vecka och inget snabbjobb. Varannandagsprincip. Travhästar som åtminstone är grundtränade. Intervallerna kan ske antingen i vagn eller under sadel, då i galopp. Ganska normal träning inom travet.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag föredrar att rida korta pass. Ca 20-30 minuter. Ett lyckat ridpass är när man kan arbeta väl och intensivt för att sen vara nöjd och gå in.

Rider du totalt 20-30 min då ? Tycker det låter väldigt lite om man räknar med skritta igång och av dom. Tycker annars 20-30 min är lagom att träna efter man skrittat igång. Men ett "helt" ridpass blir ju då på 40-50 min.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp