Bukefalos 28 år!

Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

När jag tävlade så red jag min häst minst 6 dagar i veckan, tre dressyrpass, ett hoppass och resten ut i skogen. Red jag i paddocken red jag 45-60 minuter (fram- och avskrittning borträknat), oftast längre när jag red ut.

Nu är mina hästar inte direkt igång eftersom det har varit i princip omöjligt i vinter, men annars rider jag D-ponnyn mellan 5 och 7 dagar i veckan, C-ponnyn runt 4 (halvpensionerad).
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag har valt att inte ge min häst mycket motion av den anledningen att jag har honom som sporthäst (och kamrat) och vill att han ska vara hel och arbetsvllig många år framöver. Han arbetas fyra ordentliga dressyrpass i veckan, varannan vecka är ett av dem utbytt mot hoppträning. Mellan dessa arbetspass är det inte ovanligt att det blir någon tur ut på ridvägarna, bara för att han ska få röra på sig. (han har rätt lite hagvistelse

Ett normalt dressyrpass inleds med 10-15 minuters skritt innan han joggas lite några minuter där jag kollar att han svarar för hjälperna. Sen "kläs" ridtäcke av och arbetet inleds. Arbetar sedan aktivt på MSV nivå ca 20-30 minuter (oftast med någon/några liten "micropaus", sedan joggas han av någon minut för att därefter skrittas 10-15 minuter. Jag är noga med att alltid ha en plan för varje ridpass som jag försöker hålla mig till och avbryter när vi nått passets mål. Det känns som att ju duktigare ryttare jag blir desto lättare har jag att avväga varje pass:s mål så att det blir "lagom" svårt. Sen är det ju alltid viktigt att vara lyhörd och ändra planerna om något uppstår eller om jag känner att hästen inte riktigt är i form. En sådan dag backar jag av kraven eftersom jag tycker att det är viktigt att inte hamna i sådana lägen där större delen av ett pass blir en kamp. Håller med tidigare talare om kvalitet före mängd. (sen kan jag lätt erkänna att jag gärna skulle vilja rida längre pass bara för att det är så himla roligt och min häst är så underbar)

Med tidigare hästar har jag ridit fler pass i veckan men inte alls med samma krav. Då var det vanligare att jag red ut hästen de flesta dagarna och sen kanske ett eller två dressyrpass på ridbana. Dessa hästar "arbetade" alltid ute men mer på ett lösgörande än samlande sätt. Utbildningen och resultaten tog längre tid....
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Att köra på 10 pass på en vecka tyder ju verkligen på att man inte har någon som helst kunskap om träningsfysiologi och kommer knappast resultera i en häst som ser ut som en unghäst i vetrinärstatus när den blir äldre.

Undrar hur jag då kan ha haft hästar i 20 år utan att de varit varken skadade eller sjuka och alltid varit vältränade och de gamla hästarna har alltid varit fin fina i kroppen vilket jag även fått beröm för av veterinärer som träffat dom.

Mina hästar torde ju enligt dig vara en stor del i försäkringsstatistiken och jag har aldrig under 20 år använt en hästförsäkring...

Så ngt måste jag ju göra rätt eftersom de håller och presterar det jag förväntar mig av dom.

Jag sitter inte heller och tragglar i 1 h varav 10 min är bra för mina djur gillar att arbeta och gör det bra den tiden vi håller på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Rider du totalt 20-30 min då ? Tycker det låter väldigt lite om man räknar med skritta igång och av dom. Tycker annars 20-30 min är lagom att träna efter man skrittat igång. Men ett "helt" ridpass blir ju då på 40-50 min.

Jag brukar inte skritta fram/av några långa stunder. Några minuter innan och efter räcker utmärkt.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Självklart räknar man inte in lugna skogsturer till arbetet.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Men varför behöver du rida så länge om nu hästen går på topp hela tiden?

Sen tycker jag att det är en annan sak när man kommer upp i riktigt hög nivå. Då är arbetet så pass ansträngande att hästen behöver en längre uppvärmningsperiod. Men jag tror inte att så många här på buke är där..
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Om jag skulle behöva "bråka" med hästen i 50 minuter innan jag kom till ridning, skulle jag absolut ändra mitt ridupplägg. Uppvärmningen utan krav på någon direkt form räknar jag inte som bråkande. De gånger hästen visar ovillighet till det jag vill lägger jag ner direkt och rider ut alternativt hoppar av och tar en promenad.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Men varför behöver du rida så länge om nu hästen går på topp hela tiden?

Sen tycker jag att det är en annan sak när man kommer upp i riktigt hög nivå. Då är arbetet så pass ansträngande att hästen behöver en längre uppvärmningsperiod. Men jag tror inte att så många här på buke är där..

Jag till skillnad från dig tex skrittar och travar fram och värmer upp ca 30 min med mycket lös/mjukgörande innan det "riktiga" arbetet börjar och efteråt så travas och framförallt skittas hästen av mellan 30-60min både uppsuttet men även att jag går med hästen.
Det fungerar för oss mina hästar har inga problem med muskler och leder och är alltid lösgjorda så jag behöver ju aldirg jobba för att få hästen mjuk i sidorna utan det ser jag bara till att underhålla, sen vill jag inte heller släppa ut en svettig häst i hagen om jag inte måste.

Sen har jag ju inte 10 pass RIDNING i min planering heller utan det går ju att göra väldigt mycket från marken med.
Jag tar tex ofta med mig både häst och hund på mina löparrundor och då måste de trava/jogga med mig i 1-2h som är bra konditionsträning i skogen för både mig och djuren.

De långa passen är dessutom helt avgörande för när jag vill rida antingen långritter eller ngn distanstävling med jämna mellanrum.
Utan de långa passen så klarar hästen helt enkelt inte av det.

Men alla pass är olika både i vad vi gör och även längden på dom, vissa pass är 1h andra 2-3 h
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Men, hur HINNER du människa???
Jag jobbar inte ens, utan pluggar (visserligen krävande utbildning), men jag hade aldrig haft tid att motionera hästen så mycket.

För att svara på frågan så brukar mina hästar gå varannan dag, och har gjort det även när jag red på SM-nivå. Ibland blir det ett par dagar i rad, ibland ett par vilor i rad. Rider 30-60 minuter beroende på om det är ut i skogen eller paddocken. Intensivt men inte så länge, kör vi.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jadu, jag jobbar lite och är i stallet mycket :)

Men en ganska vanlig dag brukar se ut såhär:

05,00 Är jag i stallet med häst och hund, fyller på hö och vatten.
Tar med mig en häst och hund och ger mig ut på en löparrrunda som är ca 1h.

06,30 Hemma igen duscha byta om, åka med hunden till dagis.

07,00 Är på arbetet som är fysiskt krävande.

16,00 Slutar jobbet åker och hämtar hunden från dagis sen hem.

17,00 Spinningpass

18,30 Middag

19,00 Stallet igen och då rider jag oftast och hunden hänger med här också.

22.00-23.00 Hemma igen och då är det dags för sängen.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tycker 10 pass i veckan är att ta i om man inte rider på elitnivå (vilket i min ögon är kanske 140 och uppåt eller höga klasser i fälttävlan).

Mina går under vintern 3 pass i veckan (pga avsaknad av ridhus inom vettigt avstånd) och under sommaren 5 pass, ca 45-1 h varje gång och då är det inkl. fram och avskrittning. Ett pass hoppning, 2 uteritter, 3 dressyr (el. 2 dressyr och 1 hopptävling).

På uteritterna är det kanske 50/50 "rida/åka" häst. På hopp/dressyrträningarna är det "rida" som gäller.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Okej, jag ser inte direkt det som arbete för hästen om den bara springer brevid dig när du löptränar. Vi har nog olika syn på vad som är arbete.

Ett kort pass varannan dag är då själva arbetet sker. Jogging eller skrittpass i skogen kan man ju göra där emellan, men det är inget direkt arbete.
Med arbete menar jag exempelvis 15-20 minuters aktiv dressyrträning. Man hinner ganska mycket på en kort stund om allt går bra och man rider intensivt.
Sen är det kanske 5-15 minuters uppvärming på det = ett totalpass på ca 20-30 minuter.
Hur mycket man behöver värma beror ju på hur hästen har varit igång tidigare under dagen samt vad man ska utföra för arbete.
En häst som har stått på box hela dagen behöver såklart längre tid för att komma igång än hästen som går ute hela dagen. Elithästen behöver mer tid än hobbyhästen.
Men jag föredrar att renodla passen, har ett visst fokus under varje pass. Då kan man hålla det kort.
Då och då är det ju funktionellt att rida längre pass. Ex om man ska träna hela dressyrprogram. Men det gör iallafall inte jag till vardags.

Jag tror inte att folk tänker på sitt pass som "traggla 50, 10 min bra". Jag själv ansåg att det var uppvärming, att vi behövde komma igång innan det gick riktigt bra. Så traggla behöver inte betyda att man sitter och bråkar.
Men min tränare belyste det så bra, och med ett annorlunda upplägg kunde vi sluta med de där oändliga "uppvärmningarna" och komma till arbete mer direkt.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Fast trav 1-2 h i sträck utan ryttare är ju konditionsträning som är ack så viktig vid tex distans, vart ska man annars få uthålligheten ifrån?

Att rida i djupsnö som går upp till knäna på ryttaren är ju rena styrkepasset för hästen.

Att skritta rakt upp och ned utan någon typ av motstånd ser jag inte som träning om det inte är väldigt många timmar i sträck för då är det ju uthållighet..
De som tävlar distans kan ju sitta å skritta sina hästar 3-5h för uthållighetens skull så det måste ju då vara träning och det är ju en viktig del i deras träning.

Men sen är det antagligen inte nödvändigt för en hopphäst som bara ska hoppa.

Däremot är det nödvändigt för min häst som ska göra "allt" för jag är inte insnöad på en viss gren.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag är inte det minsta intresserad av distans så där erkänner jag att jag inte har tillräckligt koll på hur man bör träna osv.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Fast trav 1-2 h i sträck utan ryttare är ju konditionsträning som är ack så viktig vid tex distans, vart ska man annars få uthålligheten ifrån?

Att rida i djupsnö som går upp till knäna på ryttaren är ju rena styrkepasset för hästen.

Att skritta rakt upp och ned utan någon typ av motstånd ser jag inte som träning om det inte är väldigt många timmar i sträck för då är det ju uthållighet..
De som tävlar distans kan ju sitta å skritta sina hästar 3-5h för uthållighetens skull så det måste ju då vara träning och det är ju en viktig del i deras träning.

Men sen är det antagligen inte nödvändigt för en hopphäst som bara ska hoppa.

Däremot är det nödvändigt för min häst som ska göra "allt" för jag är inte insnöad på en viss gren.

Bra där! :bow:
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Skulle gärna träna korta intensiva pass men...
Har problemet med min häst att hon lätt blir tittig och explosiv, vill bara springa om hon stått en dag utan någon aktivering alls (beror inte på foderstaten då hon enbart får grovfoder, noga beräknat, lättfödd...).

Hur gör ni med sådana hästar? Min måste få springa av sig överskotts energi för att det ska gå att jobba henne alls och eftersom hon är lättfödd, under banting, så måste även hullet hållas efter.

Förstår tanken bakom träna effektivt och korta pass men hur löser man det praktiskt med en sådan här häst? Behöver tips. Att skritta henne 30 minuter före pass gör inget för hennes energi direkt :laugh:
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag till skillnad från dig tex skrittar och travar fram och värmer upp ca 30 min med mycket lös/mjukgörande innan det "riktiga" arbetet börjar och efteråt så travas och framförallt skittas hästen av mellan 30-60min både uppsuttet men även att jag går med hästen.
Det fungerar för oss mina hästar har inga problem med muskler och leder och är alltid lösgjorda så jag behöver ju aldirg jobba för att få hästen mjuk i sidorna utan det ser jag bara till att underhålla, sen vill jag inte heller släppa ut en svettig häst i hagen om jag inte måste.

Sen har jag ju inte 10 pass RIDNING i min planering heller utan det går ju att göra väldigt mycket från marken med.
Jag tar tex ofta med mig både häst och hund på mina löparrundor och då måste de trava/jogga med mig i 1-2h som är bra konditionsträning i skogen för både mig och djuren.

De långa passen är dessutom helt avgörande för när jag vill rida antingen långritter eller ngn distanstävling med jämna mellanrum.
Utan de långa passen så klarar hästen helt enkelt inte av det.

Men alla pass är olika både i vad vi gör och även längden på dom, vissa pass är 1h andra 2-3 h

Jag lever också efter vad jag kallar "gamla skolan" man skrittar fram 10 helst 15min samma sak när man är färdig låter hästen skritta av däremellan rider jag 20-30min "intensivt"..

Tycker de verkar som att enligt line_n har vi samma arbete på den intensiva men att de inte lägger ner ngn tid på att verkligen för arbeta hästen och låta den skritta av efter...Tycker detta är skitviktigt mjukgöra och känna av hästen även när man är färdig få ur mjölksyran ur musklerna och få lite nedvarvning..
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Skulle gärna träna korta intensiva pass men...
Har problemet med min häst att hon lätt blir tittig och explosiv, vill bara springa om hon stått en dag utan någon aktivering alls (beror inte på foderstaten då hon enbart får grovfoder, noga beräknat, lättfödd...).

Hur gör ni med sådana hästar? Min måste få springa av sig överskotts energi för att det ska gå att jobba henne alls och eftersom hon är lättfödd, under banting, så måste även hullet hållas efter.

Förstår tanken bakom träna effektivt och korta pass men hur löser man det praktiskt med en sådan här häst? Behöver tips. Att skritta henne 30 minuter före pass gör inget för hennes energi direkt :laugh:

Min förra häst var också sån. När vi kom till ordentlig ridning försvann problemet. En häst som är väl mellan hjälperna och lösgjord brukar gå att arbeta bra oavsett.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag lever också efter vad jag kallar "gamla skolan" man skrittar fram 10 helst 15min samma sak när man är färdig låter hästen skritta av däremellan rider jag 20-30min "intensivt"..

Tycker de verkar som att enligt line_n har vi samma arbete på den intensiva men att de inte lägger ner ngn tid på att verkligen för arbeta hästen och låta den skritta av efter...Tycker detta är skitviktigt mjukgöra och känna av hästen även när man är färdig få ur mjölksyran ur musklerna och få lite nedvarvning..

Jag både värmer upp och varvar ner. Men jag tycker inte att 15 minuters skritt på lång tygel både före och efter är nödvändigt. Jag tycker det är mer effektivt att jogga igång och efteråt, med mycket lösgörande övningar.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag upplever att hobbyhästarna häromkring tränas lätt, i vissa fall på medel nivå. De flesta rids mycket på banan - vanligen absolut max en timme per träningstillfälle och max ett träningstillfälle per dag med en vilodag i veckan. Majoriteten svettas inte under arbetet, som brukar läggas upp efter devisen - framskrittning och framjoggning 20 min, "aktiv träning" 20-30 min, avskrittning 10 min. Kanske träning för tränare en gång i veckan.

Hästis går just nu väldigt lite då det är is överallt och svårt att ta sig till manege. Han skrittas enbart, ca 1,5 tim, 4-5 dagar i veckan. Han blir rätt så sprättig av bristen på motion och hittar på en massa egna grejer, så jag ser verkligen fram emot att kunna dra igång ordentligt.

Skulle säga att hästis nu med skrittningen tränas "lätt". Hästarna som går i alla gångarter, 4-5 dagar i veckan tränas väl ungefär medium då, sådana som kanske aspirerar på att starta någon lättare tävlingsklass. Hård träning - då snackar vi svettiga högpresterande hästar som balanserar på sin formtopp.

Överlag så tycker jag att hästägare ofta överdriver vilken träningsnivå som hästarna ligger på, likaså som man ofta överdriver ekipagets kunskapsnivå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 883
Senast: fio
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 197
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp