Bukefalos 28 år!

Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag lever också efter vad jag kallar "gamla skolan" man skrittar fram 10 helst 15min samma sak när man är färdig låter hästen skritta av däremellan rider jag 20-30min "intensivt"..

Tycker de verkar som att enligt line_n har vi samma arbete på den intensiva men att de inte lägger ner ngn tid på att verkligen för arbeta hästen och låta den skritta av efter...Tycker detta är skitviktigt mjukgöra och känna av hästen även när man är färdig få ur mjölksyran ur musklerna och få lite nedvarvning..


Så gör jag med. Men det beror också på hästen, en häst som hämtas direkt från hagen är oftast mjukare redan från början än en häst som stått på box. Liksom en häst under sommaren är mjukare, än en häst som vinglat runt på puckelpist-isen i hagen hela dagen.

Hästis är stor, mycket massa, lite stel - han behöver lång tid för att komma igång. Men lillfjollan som jag hopptränar är liten och mjuk redan från början - henne kan man börja rida travserpentiner och annat på ganska snabbt.

Däremot nedvarvningen i skritt tycker jag en enormt viktig om hästen faktiskt fått arbeta - börjat producera mjölksyra och tagit i - det handlar både om fysisk och mental avslappning.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Okej, jag ser inte direkt det som arbete för hästen om den bara springer brevid dig när du löptränar. Vi har nog olika syn på vad som är arbete.

Ett kort pass varannan dag är då själva arbetet sker. Jogging eller skrittpass i skogen kan man ju göra där emellan, men det är inget direkt arbete.
Med arbete menar jag exempelvis 15-20 minuters aktiv dressyrträning. Man hinner ganska mycket på en kort stund om allt går bra och man rider intensivt.
Sen är det kanske 5-15 minuters uppvärming på det = ett totalpass på ca 20-30 minuter.
Hur mycket man behöver värma beror ju på hur hästen har varit igång tidigare under dagen samt vad man ska utföra för arbete.
En häst som har stått på box hela dagen behöver såklart längre tid för att komma igång än hästen som går ute hela dagen. Elithästen behöver mer tid än hobbyhästen.
Men jag föredrar att renodla passen, har ett visst fokus under varje pass. Då kan man hålla det kort.
Då och då är det ju funktionellt att rida längre pass. Ex om man ska träna hela dressyrprogram. Men det gör iallafall inte jag till vardags.

Jag tror inte att folk tänker på sitt pass som "traggla 50, 10 min bra". Jag själv ansåg att det var uppvärming, att vi behövde komma igång innan det gick riktigt bra. Så traggla behöver inte betyda att man sitter och bråkar.
Men min tränare belyste det så bra, och med ett annorlunda upplägg kunde vi sluta med de där oändliga "uppvärmningarna" och komma till arbete mer direkt.

Att jogga/gå en timme är ju utmärkt komplement till de korta intensiva passen du beskriver. En häst är ju byggd för att röra sig MÅNGA timmar per dag. Pratar du med vilken veterinär eller kiropraktor som helst är det ju det de alltid propsar för. Mycket rörelse för hästen i alla tempon och även i fri form.

Varför tycker du inte att det räknas? Visst, det bygger inte lika mycket muskelmassa som ett mer intensivt pass, men senor och ligament och lungkapacitet byggs upp. Eller ställer du hästen i skrittmaskin, eller har den en stor hage att röra sig i som kan ersätta den typen av träning? Tex en höjdhoppare tränar också långa lågintensiva pass, inte bara korta explosiva. Dessutom tränar en elitidrottare på heltid, dvs flera pass om dagen. Inte ett intensivt 20minuterspass och sedan vila i två dygn. Och det ger resultat!
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Överlag så tycker jag att hästägare ofta överdriver vilken träningsnivå som hästarna ligger på, likaså som man ofta överdriver ekipagets kunskapsnivå.

Håller med dig fullt ut!

Men det är ju också en defenitionsfråga, därav min frågeställning här vad tycker ni är lätt, medel, hård träning?

Just för att min uppfattning är att många hästägare anser sig rida/motionera sin häst väldigt mycket och hårt men i mina ögon är det oftast bara medel nivå...Men allt är ju relativt :)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Håller med dig fullt ut!

Men det är ju också en defenitionsfråga, därav min frågeställning här vad tycker ni är lätt, medel, hård träning?

Just för att min uppfattning är att många hästägare anser sig rida/motionera sin häst väldigt mycket och hårt men i mina ögon är det oftast bara medel nivå...Men allt är ju relativt :)


Visst är det en definitionsfråga - och svaret beror delvis på erfarenhet och delvis på önsketänkande tror jag... :D

Det gör ju egentligen ingenting, så länge man inte börjar mixtra med en massa extra tillsatser i fodret/tredubbla täcken i hagen och tjafs för att "hästen går så hårt". De flesta hobbyhästar har en väldigt soft liv.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Haha javisst är det så :)

Jag skulle bara vilja få ut något typ av medelvärde på lätt, medel och hård träning är så man vet på ett ungefär vart hästen ligger i kontition och styrka..
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Haha javisst är det så :)

Jag skulle bara vilja få ut något typ av medelvärde på lätt, medel och hård träning är så man vet på ett ungefär vart hästen ligger i kontition och styrka..

Motsvarar det inte på ett ungefär tävlingsklassernas Lätt, Medelsvår och Svår typ? Iaf tänker jag så i fodersammanhang när man fodrar utefter träning. Mao går min på Lätt när han går som mest, allt innan dess är motion för hushållsbehov typ :D
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Motsvarar det inte på ett ungefär tävlingsklassernas Lätt, Medelsvår och Svår typ? Iaf tänker jag så i fodersammanhang när man fodrar utefter träning. Mao går min på Lätt när han går som mest, allt innan dess är motion för hushållsbehov typ :D


:bow: Smart och enkel definition, den kan jag ställa mig bakom.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Motsvarar det inte på ett ungefär tävlingsklassernas Lätt, Medelsvår och Svår typ? Iaf tänker jag så i fodersammanhang när man fodrar utefter träning. Mao går min på Lätt när han går som mest, allt innan dess är motion för hushållsbehov typ :D

Det borde ju vara så..

Men man borde ju samtidigt kunna träna ganska så mycket och hårt även för att tävla lätta klasser om hästen inte är utbildad mer än så och ryttaren inte behagar vidareutbilda sin häst?

Förstår du hur jag menar då? Jag förstår i mitt huvud iaf men det var svårt att få ut i skrift...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det borde ju vara så..

Men man borde ju samtidigt kunna träna ganska så mycket och hårt även för att tävla lätta klasser om hästen inte är utbildad mer än så och ryttaren inte behagar vidareutbilda sin häst?

Förstår du hur jag menar då? Jag förstår i mitt huvud iaf men det var svårt att få ut i skrift...

Jo, så har jag oxå tänkt. Tex ang unghästar som blir väldigt trötta både i kropp och knopp i början av utbildningen just för att det är så mycket nytt. Dock tror jag det är helt annan "trötthet" som unghästar/lättklass ekipage uppnår än den påfrestning som träning för medelsvår/svår klass innebär. Där är ryttarna kunniga nog att utnyttja och träna hästarna mer mot maxprestation - kräver mer.

Typ: Ett lättklass ekipage som är ute och intervalltränar kan få en rejält trött häst men inte på samma nivå som en rejält trött svårklasshäst. Därför att den är betydligt bättre tränad för sin uppgift - är på väg att nå sin kropps gräns medan lättklasshästen bara är "otränad".

Lättklasshästens följd av denna "hårda" intervallträning blir kanske träningsvärk och ömhet som i längden ger skador (pga för hård träning i förhållande till hur uppbyggd hästen är) medan svårklasshästen är mer "jämnt slutkörd" och bara behöver återhämta sig/mjukas upp följande dagar.

Fan vad svårt det var att förklara :D Men du kanske förstår lite mer hur jag tänker? Även om en lättklasshäst går "hårt" så unyttjar den ju inte sin kropp på långa vägar - just föratt den inte är upptränad nog att göra det - den begränsas av sin bristande träning. Medan svårklasshästen går på max vad den kroppen går att tränas till.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tror jag förstår hur du menar och jag köper det du säger :)

Jag har dock en liten invänding men jag vette fasiken hur jag ska skriva för den förstår jag knappt i mitt huvud så jag får fundera på den en stund till...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jadu, jag jobbar lite och är i stallet mycket :)

Men en ganska vanlig dag brukar se ut såhär:

05,00 Är jag i stallet med häst och hund, fyller på hö och vatten.
Tar med mig en häst och hund och ger mig ut på en löparrrunda som är ca 1h.

06,30 Hemma igen duscha byta om, åka med hunden till dagis.

07,00 Är på arbetet som är fysiskt krävande.

16,00 Slutar jobbet åker och hämtar hunden från dagis sen hem.

17,00 Spinningpass

18,30 Middag

19,00 Stallet igen och då rider jag oftast och hunden hänger med här också.

22.00-23.00 Hemma igen och då är det dags för sängen.


Puh...! Blir alldeles matt av att läsa :P Antar att det är all träning som gör att du orkar med :)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Puh...! Blir alldeles matt av att läsa :P Antar att det är all träning som gör att du orkar med :)

Jo det är lite mycket ibland :)
Men jag är av den åsikten att aktivering stärker kroppen och håller oss friska och vem vill inte vara så stark och frisk som möjligt?
Människokroppen är ju även den skapt för att röra sig mycket och idag har man ju tagit bort nästan all naturlig rörelse för oss med så jag tror att de flesta skulle vara friskare om de rörde sig lite mer på ett eller annat sätt :)

Men jag tar mig mina vilodagar med, tex igår och idag har jag varit helt färdig så då har hästen fått vila och jag har bara kört 1 spinningpass för att få ur lite slaggprodukter och inte jobbat...
Man måste ju lyssna på kroppen när den vill ha lite vila också :)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag blir trött bara av att läsa vad du gör :p Måste erkänna att jag är lite avundsjuk, jag har inte ens hälften av den energin! Just nu känner jag mig som en möglig säck potatis bara av att stiga upp på morgonen..

Jag motionerar min häst i någon form (ridning, körning, tömkörning, promenad, markarbete...) ungefär 1 timme om dagen. Ambitionen är minst en timme per pass, men på sista tiden har min energi varit i botten så det har blivit några kortare pass också.
Just nu skrittar vi mest, veterinärens inrådan. Hästen har någon metabolisk störning (sköldkörtel förmodligen, medicineras med levotyroxin) och har varit väldigt trött och tappat muskler, så vi har mest skrittat sen i julas. Medicinen har äntligen hamnat på rätt dos så nu har trav- och galopparbetet kommit igång så smått.

Det vi pysslar med klassar jag som lätt träning. Träningstillägg i foderstaten räknar jag på genomsnittligt antal minuter i varje pulsintervall.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det är faktiskt helt okej att inte göra någonting med varken sig själv eller sin häst om man inte vill :)
Sen har vi nog alla dippar med energin nivån med jämna mellanrum, jag har min just nu tex...
Då tror jag att man ska lyssna på kroppen och vila när den ber om det!
Men sen är det ju den lilla detaljen att se till att man inte fastnar i det där energilösa eländet - för det är jätte jobbigt att ta sig ur om man varit där lite förlänge!

Du kanske behöver se över din egen foderstat och träningsupplägg med?
För att bli lite piggare, gladare och känna dig fräschare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Ja, jag skulle verkligen må bra av att lägga om allt just nu! Jag vet ju att jag har legat på latsidan med träningen (influensa för två veckor sen..), vilken gör att jag får ont i kroppen och då blir det ännu segare att komma igång med träningen :crazy: All is gör att jag inte cyklar till stallet längre, och allt skolarbete och jobbsökande gör att jag inte tar någon tid till mig själv.. Och när jag väl gör det blir jag stressad och börjar hetsäta. Blää..!
Just nu lever jag på hoppet att det blir vår snart :angel:
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det låter onekligen så!

Känns som att det kanske vore bra för dig att låta hästen vila någon vecka eller två och hinna ta tag i dig själv innan du fortsätter med hästen?

För om inte du mår bra tror jag att du ofrivilligt för över lite av det till din häst med och det är dåligt...

Försöka arbeta fram ett schema som är rimligt för dig med häst, träning, pluggande, jobbsökande och äta bra mat regelbundet?

Du får gärna PMa om du vill ha hjälp med tips och ideér...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tror ni fått det om bakfoten ganska mkt, de som jobbar absolut minst på hemmaplan i veckorna är svårklasshästarna, de är redan uppbyggda och underhåller bara detta mellan starterna, ingen är förhoppningsvis så korkad att de sitter och slutkör en häst på den nivån hemma. På tävling har de ett hårdare jobb än de i lägre klasser men däremellan får de ladda batterierna med lätt underhållsjobb.
Nu har jag ju mest insyn inom hoppningen där jag själv har och har haft flera aktiva svårklasshästar.

Nära vän är proffstravtränare med flera V75 hästar och de gör nästintill inte ett skit mellan loppen är det tätt mellan loppen så skrittas de bara i vagn någon dag i veckan emellan.

Samma har gått att läsa om flera av våra namnkunniga världscups ryttare att hästarna i stort sett bara skrittas eller joggas hemma mellan tävlingarna med ibland något enstaka genomkörningspass.

En fälttävlans häst kan jag tänka mig behöver mer underhåll då de måste vara uthålligare eftersom de är igång längre tid på tävling.

Att som någon ovan skrev bedömma om en häst arbetat efter hur svettig den är, är riktigt skrattretande och visar på enorm okunskap. Om den svettas eller inte avslöjar absolut ingenting om hur mkt den har jobbat. Hur mkt och när en häst svettas finns det lika många varianter på som det finns hästar nästintill. Vissa svettas nästintill aldrig speciellt när det är kallare ute andra svettas så det rinner av dem efter 10 minuters joggning trots att de är precis lika vältränade och precis lika "trötta". Jag har bland annat en här hemma i stallet som aldrig någonsin svettas om det inte kommer in nerver i sammanhanget, blir hon uppstressad så svettas hon men det är ända gången hur hårt hon än jobbar och hur trött hon än blir så länge hon håller sig cool i huvudet.

En annan sak i tråden som gör mig mörkrädd är att flera skrivit att man skulle rida upp mjölksyra i musklerna. HJÄLP.......... Man skall ALDRIG rida fram mjölksyra i muskeln, alltid alltid bryta före det inträffar då mjölksyran skadar muskeln. Har man ridit fram mjölsyra i musklerna så förstår jag att man behöver lång nervarvning. Men då har man misslyckats kapitalt med sin träning och totalt missat känslan för var i nivå man ligger i sin träning. En häst som drabbas av mjölksyra är helt enkelt för lite uppbyggd för den uppgift den ställs för.

Har man lösgjorda välarbetade yngre hästar som dessutom varit ute och rört på sig i hage innan ridning så behöver de ingen större uppvärmning utan kan börja jobba nästan direkt. Likadant har gett de ett väl avvägt arbetspass för vad de är uppbyggda för så finns inte heller någon anledning till någon överdrivet lång avskrittning, det räcker mer än väl att trava av ett par varv och sen skritta av 5 min har man kört för hårt för vad den är tränad till så att den inte gått ner helt i varv på denna tid ja då bör man vara skysst mot hästen och sitta av och gå med den istället för då har man redan överbelastat den och bör lämpligen inte använda den som soffa utan göra det så lätt som möjligt för den att återhämta sig.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Då tror jag att man ska lyssna på kroppen och vila när den ber om det!
Men sen är det ju den lilla detaljen att se till att man inte fastnar i det där energilösa eländet - för det är jätte jobbigt att ta sig ur om man varit där lite förlänge!

Åh, det där har du verkligen så rätt i! Livsfarligt att slacka efter för länge ju:p Energi förnyar sig som en snöboll, skulle man kunna säga. Märker själv att jag blir mer effektiv och får mer gjort om jag har ett lagom pressat schema hela tiden, istället för att ha en massa dödtid.

Nu kom vi kanske från ämnet lite, men ja ;)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

De gånger hästen visar ovillighet till det jag vill lägger jag ner direkt och rider ut alternativt hoppar av och tar en promenad.

Hum.. Rätta mig om jag missförstått dig nu.
Om vi säger att du sitter och rider på ridbanan, och du gör något som hästen tycker är jobbigt, eller helt enkelt inte vill göra det du ber den om. Då ger du upp helt och hållet med det du höll på med och gör nått annat istället?
Hur utvecklas ni då om du slutar så fort hästen inte helt är med på noterna?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min lilla Chili behöver mycket och regelbunden träning.

Stor skillnad på hur han är i humöret om han får vila efter någon skada.

Ser riktigt besviken ut på sina Vilodagar 1 gång i veckan när man bara tar hand om honom och lämnar i hagen. Han har även fått flytta ut på lösdriften med sina islandshäst kompisar, och han älskar verkligen det :laugh:

3 gånger i veckan rider jag då är det träning i ridhus som gäller.
ca 15 uppvärmning, 30-40 min träning och 15 nerkylning.

Har i dagsläget 3 underbara medryttare ( Min tränare är avundsjuk på att dom är så superduktiga) :love: Ibland har man tur.

Person 1 rider 1 gång i veckan. ( ridhus och skogsridning blandat)
Person 2 rider 2 gånger i veckan ( 1 ridhus och 1 skogsridning)
Person 2 rider 1-2 gånger i veckan ( skogsridning)

Blir då totalt 8 pass i veckan. Ibland fler och ibland mindre.

De dagar han går två pass rids han på förmiddagen skogsridning och på sen eftermiddag träningspass i ridhus.

I och med att jag måste träna honom ganska hårt i ridhuset på mina pass, så gör detta att jag inte behöver ha dåligt samvete att han inte kommer ut i skogen. Resultatet är också att utbildningnivån på honom har stigit markant på det år jag haft mina underbara medryttare. :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 807
Senast: fio
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 687
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp