Hur mycket är era hästar försäkrade för?

E

Elisabet

min häst är försäkrad långt under hennes värde... men det är ju för att det skulle vara otroligt dyrt för mig att ha henne försäkrade i den klassen..
hur har ni löst det hela? Hur mycket har ni dem försäkrade för?
 
Min märr har varit försäkrad på 15.000kr först när hon började travtränas igen,sen höjde jag livförsäkringen till 30.000,men nu funderar jag på att sänka till 10.000kr,för jag anser inte det är speciellt viktigt men däremot veterinärvårdsförsäkring på 50.000kr.
Enkelt!

//Carro.
 
Har mina på 10.000kr och 15.000kr i liv (kostade 3000kr och 10.000kr i inköp) och jag tror jag har max i veterinär (50.000kr?)
 
Båda hästarna i 30.000:- vet.vård
Favinas livf. ligger på 12200:- i A1 och 17600:- i A2. Lucky har inte någon livsförsäkring, jag prioriterar vet.vården i första hand.
 
Stoet är försäkrad i 65000:- maximal liv
Sen har hon veterinär vård och ökad veterinär vård.
Hingsten är försäkad i 15000:- begränsad liv (a2) och veterinärvård och utökad veterinär vård.

Stoet tävlades och tränades förut varpå den höga försäkringen, nu går hon som avelsto så jag funderar på att sänka den till typ halva eller ta en avelsförsäkring.
hingsten är nu åring och ska flyttas äver till 50/50 i maximal/begränsad till sommaren när han fyller två och sedan helt till maximal när man påbörjar inridningen då ska jag även höja värdet lite.
 
Halva livvärdet (köpesumman) i A6.
Dubbel vetvård (60.000:-).

Om han nu skulle dö så tror jag att jag ändå skulle behöva en viss tid att sörja innan jag skaffade en ny häst och då har jag ju tid att spara ihop pengar till köp. Jag lägger hellre mina pengar på att få ha kvar pålle i livet än att köpa en annan pålle.
 
35000kr i A1, hon är väl kanske värd lite mer men det motsvarar ganska bra. Ska höja till nästa gång det blir ny period, till 50.000 då.

Har en connemara och det kostar inte så mkt per månad.

60.000kr hästvård.
 
Det är alltid svårt det där med försäkringsvärdet på häst.. Jag försöker utgå från inköpspriset samt vad plånboken tål.

Det viktigaste är ju inte alltid livförsäkringen utan veterinärvärd!! Man vill ju ha råd att tillkalla veterinär när det behövs, vilket ofta blir dyrt :crazy:

Nu har vi 4(man får 5% rabatt) hästar har räknat ut att vi har c:a 11000 i årspremier på dem. 3 av dem är rejält underförsäkrade i A1 15000 var samt lite till i A2. den sista har 30000 i A1 samt 15000 i A2.

Men som sagt det är ju upp till var och en!!
 
:eek: Jag skulle kunna ha fyra Patsy försäkrade som idag för samma pengar som ni har fyra sämre försäkrade. Hu, jag SKA verkligen inte byta ras :crazy:
 
Min ärförsäkrad i 5000kr liv och 25000kr veterinärvård. Han är gammal så jag har inte så mycket att säga till om!
 
Spelar det roll vilken ras man har :confused:

Min A1 Liv 20 000:- A1 vet 30 000:- A2 Liv 20 000:-

Kram Favina :bump:
 
Det spelar STOR roll vilken ras man har. Man betalar premie utefter hur skadedrabbad den rasgruppen man tillhör är.

Ponnyerna ska väl som ex inte behöva betala för de störres skador?

Tror det finns tre rasgrupper, det är lite olika mellan bolagen men jag tror att alla finns på hemsidorna.
 
Min är försäkrad för 15 000 kr. Han är värd det dubbla kanske. Jag tog över försäkringen när jag köpte honom som 8-åring och han kostade 15 000 kr som föl.
 
Hejohå.. skamligt låga belopp får det bli då man nu har 9 hästar (araber, som hade låg skaderisk förut).. fast å andra sidan går det ju knappt att sälja en arab för mer än 15 - 25.000, kunde nästan skippat försäkringar helt och teckna en vid försäljningen!!!

Själv har jag inte behövt nyttja någon endaste Vet-vård, operation mm.. (peppar, peppar!!) men drabbas ju ändå av höjda premier p.g.a andras skador :crazy:

Tar A1 10.000 på hingstfölen, 15.000 på stofölen.. sen läggar jag till A2 5.000 årligen till 'smärtgränsen' 25 - 30.000 som sen får övertas av ev köpare!

Avelsstona har A1 15.000 + A2 20.000!

Många, många kronor blir det årligen ändå :smirk:
 
För oss är det de 2 halvbloden som höjer upp premien :( Sedan så har vi 2 arab korsningar som är lite billigare!
 
Min är fullt försäkrad för 200 000 iaf. Har dock inte riktigt koll på ur mkt det kostar
 
Livförsäkring 60 000 (är värd mer men plånboken sätter stopp) och enkel vet vård för 35 000 tror jag det är. Kostar 500kr /månaden för denna försäkring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: ameo
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 549
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp