Dyrt med hundförsäkring?

ylvalill

Trådstartare
Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt första året, men nu var det fullpris som gällde och priset är i klass med försäkringen på min stora halvblodsvalack. Är det verkligen rimligt? Tänker att både livvärde och veterinärkostnader bör vara betydligt högre på en häst. Är det verkligen så dyrt att försäkra hundar, eller är det vi som blir blåsta av försäkringsbolaget?
 
Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt första året, men nu var det fullpris som gällde och priset är i klass med försäkringen på min stora halvblodsvalack. Är det verkligen rimligt? Tänker att både livvärde och veterinärkostnader bör vara betydligt högre på en häst. Är det verkligen så dyrt att försäkra hundar, eller är det vi som blir blåsta av försäkringsbolaget?
Jag kollar runt på nätet och jämför försäkringarna innan jag väljer alternativ, men nu tyckte jag det blev för dyrt att försäkra dem i jämförelse med vad jag får så jag har valt att avsluta hundarnas. De kommer avlivas om det är något större som sker, varulven lever iaf på tidsbegränsad tid som det är nu men det är skillnad på en gammal hund och en valp.

När det gäller katten har jag enbart goda erfarenheter av Many Pets, men de lägger ner nu och något som heter Hedvig tar över. Kanske idé att kolla dem?
 
Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt första året, men nu var det fullpris som gällde och priset är i klass med försäkringen på min stora halvblodsvalack. Är det verkligen rimligt? Tänker att både livvärde och veterinärkostnader bör vara betydligt högre på en häst. Är det verkligen så dyrt att försäkra hundar, eller är det vi som blir blåsta av försäkringsbolaget?
Jag vet inte vad det kostar att försäkra hästar men tycker ofta det kommer upp att hundarnas försäkringar är dyrare än hästarnas.

Min hund är försäkrad i Agria självrisk 5000+15%. Kostar ungefär 5500 på ett år. Hade jag behållt den lägre självrisken hade det kostat i alla fall 4000 mer per år i försäkringspremie.
 
Båda mina hundar har dyrare försäkring än hästen (alla tre hos Agria) och då har jag precis som @Takire valt 5000 kr i fast självrisk. Annars hade vi pratat typ 12 000 per år istället för runt 7 000.
 
Sånt där varierar mycket(!) mellan olika försäkringsbolag och såklart även beroende på vilken nivå man valt på självrisk m.m.

När jag skulle välja till yngsta dåren så kollade jag runt noga, konstaterade att något bolag var dyrare än ett annat och kollade ordentligt i villkoren varför det var dyrare. Det visade sig att det som gjorde bolag 1 dyrare, var för att det täckte sådant som jag känner mig 99% säker på att jag aldrig kommer utnyttja och då kändes det lugnt att välja bort det. Hade det istället varit så att den dyrare täcker saker som då och då drabbar rasen, men att den billigare inte täcker det, ja då kan det ju absolut vara värt att ta den dyrare försäkringen.

Väldigt många verkar tänka "försäkring som försäkring", och blir sedan upprörda över att antingen ha betalat "i onödan" eller att inte få saker betalda när djuret blir sjukt/skadat. Det gäller att ha koll på vad som står i avtalen.
 
Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt första året, men nu var det fullpris som gällde och priset är i klass med försäkringen på min stora halvblodsvalack. Är det verkligen rimligt? Tänker att både livvärde och veterinärkostnader bör vara betydligt högre på en häst. Är det verkligen så dyrt att försäkra hundar, eller är det vi som blir blåsta av försäkringsbolaget?
Tycker inte att det är dyrt alls när man tänker på vad man får om olyckan är framme. Valpen skulle ha kostat mig över 50 000 kr i år utan försäkring. Även om hans försäkring ökar med 100% efter valprabatt så behöver jag betala försäkringen i 8 år innan jag når den summan. 😅
 
Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt första året, men nu var det fullpris som gällde och priset är i klass med försäkringen på min stora halvblodsvalack. Är det verkligen rimligt? Tänker att både livvärde och veterinärkostnader bör vara betydligt högre på en häst. Är det verkligen så dyrt att försäkra hundar, eller är det vi som blir blåsta av försäkringsbolaget?
Valprabatten brukar vara rejäl, oftast 50% eller mer. Så inte konstigt att den ökar rejält efter första året.
Och ja, det brukar ofta vara dyrare med hund- än med hästförsäkring.
 
Det beror på ras, livvärde och vad som ingår, precis som med hästar.
Min hund betalar jag fullpris för nu, ligger runt 3500:- per år med 25 i liv och maximal veterinärvård. Betydligt billigare än en ridhäst.

Veterinärvård är väldigt dyrt och det drar iväg snabbt.
 
Mina kostar 3500 per år ca, 60000 i vetvård och 15 i liv. Har Folksam. 1800 kr självrisk och 25% rörligt. Lite osäker nu dock på om det är nåt väsentligt som den inte täcker.
 
Jag har alltid valt att inte ha något livvärde på mina djur. Det kostar helt enkelt mer än det är värt.
Veterinärvård har jag hittills alltid haft, men blir premien mycket dyrare kommer jag nog att välja att ha djuren oförsäkrade.
Blir det större, kostsamma skador kommer jag (beroende på vad det rör sig om) välja att ta bort djuret.
Jag vet att det låter hårt, men för egen del lägger jag inte hur mycket pengar som helst på exempelvis operationer med osäker utgång.
Jag ser alltid först till djurets livskvalité och ibland är avlivning ”bättre” än omfattande operationer med lång rehab.
 
Jag har alltid valt att inte ha något livvärde på mina djur. Det kostar helt enkelt mer än det är värt.
Veterinärvård har jag hittills alltid haft, men blir premien mycket dyrare kommer jag nog att välja att ha djuren oförsäkrade.
Blir det större, kostsamma skador kommer jag (beroende på vad det rör sig om) välja att ta bort djuret.
Jag vet att det låter hårt, men för egen del lägger jag inte hur mycket pengar som helst på exempelvis operationer med osäker utgång.
Jag ser alltid först till djurets livskvalité och ibland är avlivning ”bättre” än omfattande operationer med lång rehab.

Men det behöver ju inte ens vara omfattande skador för att det ska dra iväg. Min vuxna Border Collie har en autoimmun sjukdom där han får hög feber och mår dåligt, att vara inlagd med dropp och kortison ett par dar kostar jättemycket. 30-40 000 kr. Om det händer två gånger på ett år är det 60-80 000 kr och han mår inte dåligt annars, han är precis som vanligt efter insjuknandet och har dessutom vuxit ifrån sjukdomen och har inte haft några symtom sedan han var 2 år gammal. Min valp som blivit utredd för hälta, dålig mage och ätit upp ett garnnystan som han behövde kräkas upp har kostat över 50 000 kr om jag inte hade haft försäkring. Jag fattar att man inte kanske lägger pengar på operationer med osäker utgång, men det är ju sällan dom sakerna som händer ofta eller drar iväg.

Livvärdet förstår jag om man skippar, men det är typ 50 kr i månaden.
 
Men det behöver ju inte ens vara omfattande skador för att det ska dra iväg. Min vuxna Border Collie har en autoimmun sjukdom där han får hög feber och mår dåligt, att vara inlagd med dropp och kortison ett par dar kostar jättemycket. 30-40 000 kr. Om det händer två gånger på ett år är det 60-80 000 kr och han mår inte dåligt annars, han är precis som vanligt efter insjuknandet och har dessutom vuxit ifrån sjukdomen och har inte haft några symtom sedan han var 2 år gammal. Min valp som blivit utredd för hälta, dålig mage och ätit upp ett garnnystan som han behövde kräkas upp har kostat över 50 000 kr om jag inte hade haft försäkring. Jag fattar att man inte kanske lägger pengar på operationer med osäker utgång, men det är ju sällan dom sakerna som händer ofta eller drar iväg.

Livvärdet förstår jag om man skippar, men det är typ 50 kr i månaden.
Exakt.
 
Jag och sambon har god ekonomi och kan snabbt spara ihop en budget igen, men vad händer om ena hunden får ett skärsår på promenaden som slutar med akutbesök där dom behöver söva och sy ihop såret, valpen äter garnnystan/benbit som skadar tarmarna och måste buk-öppnas och ligga inne ett tag för observation på samma månad. Där försvann 80 000 kr(?). Tänk om något inte speciellt allvarligt i längden men dyrt händer nästa månad igen?
 
Jag har alltid valt att inte ha något livvärde på mina djur. Det kostar helt enkelt mer än det är värt.
Veterinärvård har jag hittills alltid haft, men blir premien mycket dyrare kommer jag nog att välja att ha djuren oförsäkrade.
Blir det större, kostsamma skador kommer jag (beroende på vad det rör sig om) välja att ta bort djuret.
Jag vet att det låter hårt, men för egen del lägger jag inte hur mycket pengar som helst på exempelvis operationer med osäker utgång.
Jag ser alltid först till djurets livskvalité och ibland är avlivning ”bättre” än omfattande operationer med lång rehab.

Det behöver inte ens vara något omfattande för att det ska dra iväg.
En katt fick förkylningsvirus med feber, en natt på djursjukhus med febernedsättande fick på närmare 18 k. Han kryade sig snabbt efter det.

Förra hunden fick en liten utväxt vid en tårkörtel, en simpel operation men kostade ändå 15 k.
Utan försäkring krävs en rejäl buffert.
 
Jag och sambon har god ekonomi och kan snabbt spara ihop en budget igen, men vad händer om ena hunden får ett skärsår på promenaden som slutar med akutbesök där dom behöver söva och sy ihop såret, valpen äter garnnystan/benbit som skadar tarmarna och måste buk-öppnas och ligga inne ett tag för observation på samma månad. Där försvann 80 000 kr(?). Tänk om något inte speciellt allvarligt i längden men dyrt händer nästa månad igen?

Det är ju just det där med att spara ihop budgeten igen. Vi har tre hundar, samtliga försäkrade till 120 000 kr i veterinärvård. Det är 360 000 kr per år. Vi har också god ekonomi men nog tar det många månader för oss att spara ihop 120 000 kr om skiten skulle träffa fläkten, och då ska det ju inte hända något med de andra hundarna under de månaderna, precis som du är inne på. Nä, jag är för nervöst lagd att vara utan försäkring. Den ekonomiska risken tar jag inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 771
Senast: Picky
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 377
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag fick mig en liten tankeställare när jag kikade i tråden om haltergrimmor....vilka priser det är på "vår" utrustning, är det värt...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp