Bukefalos 28 år!

Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Jag är ingen försäkringsmänniska så jag kan inte uttala mig om allt som rör försäkringar;)

Men ett veterinärintyg är ju ett bevis på att hästen är frisk eller hur, du kunde ju inte ringa och säga: höj 15.000.

När jag har köpt hästar har de alltid frågat om jag har ett giltigt veterinärintyg, vilket jag haft. Ett ombud ville även ha in en kopia.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Min är försäkrad för 50. Kanske värd 40.
Men jag vet inte varför vi har honom försäkrad ens, när han hade sin ryggskada vägrade bolaget ersätta ett öre trots att vi hade den absolut bästa vet-vården, till o med utökad vetvård.
Skitbolag.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Alla försäkringar har ju fått höjda premier, oavsett vad man försäkrar.

Har man råd att mista en häst + en buffert om den ev blir skadad så kan det säkert vara värt att inte försäkra. Men alla har inte den möjligheten, då är försäkring ett bra alternativ.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Tänkte att du kanske hade lite koll :D

Precis, jag var tvungen att kunna visa upp intyg på att hästen var frisk.

Mvh Jordgubba
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Jag tror inte att det går att höja "hur mycket som helst" utan exempelvis tävlingsmeriter. Och de flesta bolag har att om man vill försäkra i A1 för 100.000 och över så ska hästen röntgas.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Jag har faktiskt ingen aning, men det låter vettigt. Något slags "bevis" måste man väl ha att hästen är värd så mycket pengar antar jag? Och att hästen är fullt frisk utan några som helst reservationer. Jag har dock själv aldrig försäkrat en häst för mer än 45'.

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

jag tror ja har A-1, 50 000 i liv. hon är nog värd mer men jag vet inte riktigt vad hon är värd.. :P
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Har mina hästar försäkrade från 80 000 till 100 000. Värda mer men har som många andra inte ekonomisk möjlighet till mer.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Jag har f.n fem hästar skulle jag ha alla dessa fullförsäkrade skulle jag kunna köpa mig en ny häst varje år för premien :smirk:

Tycker det är viktigt att ha en veterinärvårds försäkring. Tänk själva om hästen skulle behöva en buköppning på 50000 och man blir tvungen att göra valet att avliva en häst som kanske skulle klarat sig med operation. Ni som påstar att ni sparar till e.v akuthändelser. Ja jag kan ju säga att några 50-papp har då inte jag i bakfickan iaf.

Har också en ren livförsäkring på dom, den kostar ju inte så mkt men kan va bra om hästen tex bryter ett ben. Sen finns det ju dom som påstår att det är så omöjligt att få ut några pengar på den typen av försäkring, att det nästan kan kvitta.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Tack för rättelsen !! jag tänkte 3 siffriga tusenlappar men så uttrycker man sig nog inte "på riktigt" ;) sexsiffriga såklart!!
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Försäkrad 10 000:- LIV
Jag köpte honom för 8000:-
Det är en fd travare så priset vid ev försäljning skulle nog egentligen inte hamna så högt, däremot skulle jag inte sälja honom för under 15-20 000:- ens till en vän då han är välriden och dessutom är mig väldigt kär förstås.

Har dock tänkt ha honom tills hans dagar slutar om sisådär 20 år kanske. :D
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Men det är risken man mäter vid tecknandet av försäkringen, din villa är långt ifrån utsatt för de risker som din häst är. Du kan få inbrott, vattenskada eller huset brinner ner, beroende på var du bor skiljer sig också premien här. Ett hus i storstadsregionen är dyrare i prmie än lite längre ut mot landet, i de större städerna anses riskerna större för bl a inbrott.

Din häst är utsatt för risker hela tiden, jag tror att det beror på en kombination av outbildade hästägare och kravet på att hästen ska fungera för vad den är inköpt för nämligen ridhäst.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

På min dam så har jag veterinärvård 50.000:-,livförsäkring 14.000:- (har minskat från 20.000:- pga ålder) betalar 450:- ca i halvåret,så runt 900:-¨/året.
Men då har jag dock en rätt så hög självrisk,4000:-,men den är fasst,så det blir inget mer än 4000:-

Hästen har hafft samma försäkring i 18 år.

Köpte henne för 8500:- för 10 år sedan,vet inte vad hon är värd nu,inte mycket pga ålder och artros i ett framknä..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Jag har ingen livförsäkring på någon av mina hästar eller åsnor. Däremot har jag den allra bästa veterinärvårdsförsäkringen som innebär att jag bara betalar självrisken på 2800 (annars blir det ytterligare 20 %). Agria står för allt annat som veterinärens resor( får man ju inte ersättning för annars och det blir kostsamt på en storhelg) och all medicin som hästen kan behöva hela livet. Veterinärvårdsgränsen har jag valt till 60 000. Jag har lite rabatt eftersom jag har 10 djur. Jag har valt denna lösning eftersom det känns viktigare för mig att ha råd att hjälpa dem med bästa tänkbara vård än att få ett stor summa om de dör.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Bolaget var Folksam, året 2002. Vet inte om det funkar så fortfarande, de flesta har väl blivit lite "snålare"...;)
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Våran var värd 65000 men vi fick honom för 35000
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Min är försäkrad för veterinär samt för ungefärligt värde i fd A2, dvs dö knall fall försäkring. Detta är inte så farligt dyrt.

Måste man ta bort för tex kronisk hälta får jag inte ett öre. Räknade ut att om jag skulle fullförsäkra i A1 skulle jag kunna betala hela hästen i försäkringspremie på 4-5 år. Jag har ett importerat halvblod - inte direkt den bästa premieklassen!

Dock kan jag säga att jag det senaste året varit rätt glad för min veterinärförsäkring....
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Min hästs livförsäkring är 80% av priset vi köpte honom för. Vet. vård 60.000kr.
 
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

min är försäkrade för det jag köpte dem, ena i A1 och andra i halva värdet i A1 och andra halva i A2.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

vad är det för prat om att man inte kan försäkra hästen högre än man köpte den för??? jag gjorde det för 2 år sen, inga problem!

försäkrad 50 000 i både liv och vet, betalar 4000/år ca... borde försäkra henne högre igentligen... men det är ju dyrt.

anledningen till att premierna går upp kan ju vara inkompetenta veterinärer, tex som i mitt fall, har varit hos vet 8-9 ggr de senaste16 månaderna, anledningen till det är att de inte hittar felet... skulle en bra vet hittat felet första gången så hade det blivit betydligt billigare! och föresten... vi är nog inte klara än heller :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon som pluggat till/jobbar som equiopat? Hur ser arbetsutsikterna ut? Löner? Kan det vara en värd investering om man vill jobba med...
Svar
2
· Visningar
498
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
  • Artikel
Hästnyheter Jag tänker hur hästarnas värde ibland inte stämmer överens med vad de är värda. Det vill säga, många hästar har ett stort värde att ge...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att berika skogsvården med även kulturhistoriska värden tar nu Västerås stad hjälp av ett hästekipage.
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp