Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Då finns det hemtjänst, hemhjälp osv...
TS bad inte om att bli född för att få arbeta som hembiträde åt sin mamma.

En förälder är en förälder och får ordna så att barnet kan få vara ett barn.

Ge dig. För ett barn som är endel av en familj, som vet att hen är precis lika viktig som någon annan familjemedlem är det inget konstigt att göra sin del hemma. Hade Ts skrivit att hennes mamma alltid låg på soffan helt utan anledning och Ts hade skött sitt småsyskon, lagat mat, handlat, städat, diskat, tvättat, betalat räkningarna, jobbat extra och verkligen fixat allt, ja då hade jag hållt med dig men inte för att Ts mamma vill ha hjälp när hon är sängliggande just där och då. Vi vet inte ens varför samtalsämnet kom upp. Kanske ville Ts ha skjuts till en tävling långt borta och mamman svarade att hon då behöver hjälp med städningen för att hon inte orkar både ock när hon är skadad. Ts är inte fem år, hon är fjorton. Då bör man kunna hjälpas åt.
 
Då finns det hemtjänst, hemhjälp osv...
TS bad inte om att bli född för att få arbeta som hembiträde åt sin mamma.

En förälder är en förälder och får ordna så att barnet kan få vara ett barn.

Hemtjänst går knappt att få i dagsläget.

Ett barn lär sig hur man sköter ett hem genom att hjälpa till hemma.
 
Då finns det hemtjänst, hemhjälp osv...
TS bad inte om att bli född för att få arbeta som hembiträde åt sin mamma.

En förälder är en förälder och får ordna så att barnet kan få vara ett barn.

Jag reagerar på ditt tonfall, både när du kallade mamman för lat och i det här inlägget.

Att satsa järnet med två fina tävlingsponnyer är inte att vara barn det heller.
Det är att ha fantastiska förutsättningar.
Att hjälpa till och städa hemma, även om det gäller att dammsuga ett helt hus, är en ganska rimlig motprestation mot att mamman kör på träningar och tävlingar.
Det tar jättelång tid för mamman att skjutsa och serva på träningar och tävlingar, tid som inte längre finns tillgänglig för varken mamman eller TS.
Eftersom TS satsning på ponnyerna är krävande.

Ett barn ska få vara ett barn..

Det håller jag i och för sig med om, men den här situationen handlar ju om en elitsatsande ungdom.
Och visst kan man tycka att det räcker att göra en elitsatsning, men det är ju TS och farföräldrarnas val och inte mammans (åtminstone inte helt).
 
Om det inte bara är ett tillfälligt problem utan familjen har svårt att få det att fungera på längre sikt behövs förstås någon form av förändring. Att skaffa medryttare eller sälja en häst har redan föreslagits, en annan variant är väl att titta på boendet. Man kanske inte måste bo i hus, en lägenhet kräver mindre jobb.

Men jag skulle vilja ha mammans bild av det hela, pappa verkar inte finnas med i bilden, farföräldrarna verkar ha en väldigt stor roll i familjens ekonomi osv
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2
Svar
21
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp