Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Såklart den gör, så är fet alltid. Jag anser inte att min mamma på något sätt är DÅLIG förälder eller liknande. Jag älskar min mamma o allt hon hjälper mig med. Men i nuläget känns inte arbetet och sysslorna rättvisa. Vill bara höra vad folk tycker om detta.

Nej självklart, man älskar ju sin mamma även om man inte kommer överens.
Har du sagt till henne att det känns väldigt jobbit men skola, hästar och städa? Vad säger hon?
 
Jag kan inte se att någon tycker att ansvaret ska ligga på TS. Att sköta sysslor är inte samma som att ta ansvar för en x-del.
Fast i praktiken blir det väl samma sak? Dvs om du får utökad mängd med sysslor som alltid ligger på dig så kan man nog dela upp den totala mängden sysslor i x-antal.
 
Fast i praktiken blir det väl samma sak? Dvs om du får utökad mängd med sysslor som alltid ligger på dig så kan man nog dela upp den totala mängden sysslor i x-antal.

Att göra något är inte samma sak som att ha ansvar för det. Det går ju defacto inte att lägga ansvar på en 14-åring. Att hon däremot utför vissa sysslor är ju en annan sak.
 
Har jag sagt det eller?? Nej.
"Vuxna förstår inte hur stressigt det är med läxor o betyg" fritt återgivit ur minnet.
I trådstarten står det att mamman inte arbetar. Inget arbete=arbetslös. Föräldraledig lär det väl inte vara då syskonet är 2 år gammalt. Möjligtvis sjukskriven istället för arbetslös.
Arbetslös är en term som betyder att man är arbetsför o inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande.
 
Att göra något är inte samma sak som att ha ansvar för det. Det går ju defacto inte att lägga ansvar på en 14-åring. Att hon däremot utför vissa sysslor är ju en annan sak.
Nja, nöjer mig med att vi är oense där men det är ju bara hårklyverier som jag känner är onödigt att hävda min åsikt för.:D
 
Om TS är 14 år antar jag att hon går i 8:an? Det kan vara mycket läxor, prov och annat då, på högstadiet. Att komma hem från stallet vid 20-tiden på kvällen och då förväntas utföra en massa hushållsarbete OCH läxor etc tycker jag låter hårt. Hon bör ju vara i säng senast halv elva och det ger inte många timmar till övers.

Givetvis tycker jag TS ska göra vissa saker hemma; hålla ordning i sitt rum, kanske diska efter maten, fylla/tömma diskmaskinen etc om man har en sån. Hålla ordning på sina kläder. Men inte så mycket mer.

Kanske du, @Sheges kan få hjälp med dina hästar så du slipper åka ut till dem varje dag? En bra och pålitlig medryttare? Många med egen häst har det så, för att få tiden att räcka till. Det kunde bli en vettig kompromiss.

Lycka till!
 
De flesta ungdomar i den åldern i min omedelbara närhet får göra läxor först och hästarna sedan. Just för att prioriteringen är så klar, skolan är viktigare än fritidsintresset.

Bara en kort brasklapp.
Det funkar inte när man tävlar på Msv nivå. Jag personligen får ju också göra en egen prioritering - satsa hårt på skolan eller satsa hårt på hästarna. Mitt liv mina val.
 
Det där tycker jag är jätteonödigt att kalla en tonåring som nog har mer ansvar än många andra i hennes ålder.
För att inte tala om att det är sjukt otrevligt öht.
Till viss del håller jag med dig, men efter inlägg #62 i tråden kan man ju börja undra.
Mig veterligt har jag inte ägnat mig åt personangrepp.

kl
Vi vet fortfarande inte hur familjen försörjs.
 
Det funkar inte när man tävlar på Msv nivå. Jag personligen får ju också göra en egen prioritering - satsa hårt på skolan eller satsa hårt på hästarna. Mitt liv mina val.
Är du 14 år så är det inte så - dels är du omyndig, dels väljer du faktiskt för din mamma också. De flesta av oss som arbetar har jämt skägg med att sköta hushållet på helgerna.

Om din mamma ska orka städa huset själv, så kanske hon inte orkar åka på tävlingar/träningar med dig eller skjutsa till stall etc. Orkar hon inte så har hon inget val, då ryker hästarna. Och du och alla vi andra kan tycka att det är hur orättvist som helst...men det är the simple fact of Life. Vi alla här på Buke kan vara helt eniga i att du är en duktig unge (vilket du säkert är) som gör mer än din del, att din mamma är lat och att det är alla barns rätt att ha ponnisar. Orkar inte din mamma - så kan du inte ha två ponnier och tävla och då spelar det ingen roll att ponnyerna egentligen är dina farföräldrars eller att du jobbar jättehårt.

Du kanske kan bo hos din pappa istället - han kanske har mer ork? (Ursäkta om han är död eller så)

Det var någon här som hade ett motto: "Livet är orättvist och det ska tränas"
 
Men hur mycket jobb ska egentligen utföras därhemma? Varje dag? Jag kan förstå om mamman har det svårt - just nacksmärtor är väldigt nedbrytande och kan ta över ens liv. Hon måste givetvis få hjälp med sitt problem med nacken.
Men, igen - hur skulle det fungera med medryttare? Och hur kommer du dig till stallet? Är det en lång bussresa eller cyklar du?
 
De flesta av oss som arbetar har jämt skägg med att sköta hushållet på helgerna.

Skojar du? Vad i hela friden har du för hushåll som du måste tillbringa hela helgerna med att sköta? Jag har heltidsjobb i annan stad, 2 barn och 3 hästar varav 2 som rids dagligen. Är ensam på veckorna med sambo som arbetar i annan stad. Givetvis är inte mitt hem nåt lyxhem i tiptopskick men det är ett normalt hus med normalt boende människor i och städas därefter. Upprätthåller en hyfsad nivå dagligen för att slippa mastodontstädning på helgen och har således mesta tiden på helgen fri att göra vad vi vill.
 
Det var någon här som hade ett motto: "Livet är orättvist och det ska tränas"
Det kan nog ha varit jag.
Men jag brukar säga "Livet är inte rättvist och man får lära sig att leva med det".
Annars så blir man ju bitter.

Med en 14-åring som TS som satsar på sina Ponnyer så handlar det ju om vad familjen i övrigt vill.
Om den inte vill eller kan serva en sådan satsning så kan den ju inte det.
Om en familj tycker att det är en kul grej att göra så är det ju en annan sak.

Men en människa orkar och kan bara vad den orkar och kan.
Om inte föräldrarna orkar vara taxi och service-enhet så gör de ju inte det.
Och det spelar i det läget ingen roll vem som har betalat för Ponnyerna eller om TS egentligen gör tillräckligt hemma för övrigt.
Mamman orkar inte med att serva 14-åringens tävlings-satsning.
Mamman har dock givit TS en öppning i att i stället städa huset, för att spara på mammas ork.

TS får ta sig en funderare på hur hon vill lösa sin tävlingssatsning.
Den är ju hennes och inte mammans.
 
Men hur mycket jobb ska egentligen utföras därhemma? Varje dag? Jag kan förstå om mamman har det svårt - just nacksmärtor är väldigt nedbrytande och kan ta över ens liv. Hon måste givetvis få hjälp med sitt problem med nacken.
Men, igen - hur skulle det fungera med medryttare? Och hur kommer du dig till stallet? Är det en lång bussresa eller cyklar du?
Har stall på gården
 
Min 15-årings "livskrav" från mitt håll, just nu i den åldern är att fokusera på skolan, hålla ordning på sina prylar, sköta sitt rum, se till att hon är där hon ska vara när det är sagt att hon ska vara där osv.

Att se till att huset är städat, att fixa mat, disk och tvätt och sådan är mer mitt ansvar som vuxen än hennes oavsett om jag jobbar heltid, är arbetslös eller sjukskriven, men självklart kan hon kan städa, diska, laga mat, tvätta hon med och även gör ibland, men det är inget hon måste göra i parti och minut och definitivt inte om det inverkar negativt på hennes ork/energi för att sköta skola etc.

Och hon är inte mer curlad än sina syskon, dvs inte överhuvudtaget men hon är fortfarande ung tonåring som går långa dagar i skolan och nu i 9:an dessutom ska komma fram till vad hon vill göra med sitt liv inför gymnasievalet.

Hjälpa till med div hushållssysslor ibland; Ja
Storstäda huset ensam; Nej
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 656
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp