Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Det funkar inte när man tävlar på Msv nivå. Jag personligen får ju också göra en egen prioritering - satsa hårt på skolan eller satsa hårt på hästarna. Mitt liv mina val.

Jag kan tycka att det är ditt val när vi kommer till viljan. Viljan att vilja satsa på hästarna eller att inte vilja det.

Men, man är inte ensam i en familj och är man 14 så finns det andra faktorer att ta hänsyn till. Att välja att satsa är ditt men, precis som vuxna så måste man se till vad familjen har tid och råd till.
Vill man inte det så får man vänta till man är 18, flytta hemifrån och skaffa jobb och satsa själv. 18 är inte sent att börja satsa.

Vill hela familjen satsa på ditt liv med hästarna så är det ju självklart att det kan gå lättare men annars är det faktiskt familjens tak och vilja som bestämmer hur snabbt du kan satsa på det hela.

Utbildning är ändå A och O i hela ens liv, oavsett om man satsar på ridningen eller inte.
 
Jag tycker du verkar vara en klok och ansvarstagande tjej! En del talar om 'kvinnofällan' - den är granne med 'duktig flicka fällan' som du riskerar att fastna i. Jag tycker att både du och din mamma ska prioritera ner städning och annat trist och ha mer kul istället - du med dina hästar och din mamma med en egen hobby!
 
När jag var i den åldern och hade häst hade jag hela tiden kravet att skolan går först, sedan hjälps hela familjen åt för att hemmet ska flyta. Städ, tvätt och allt som behövs, det hjälptes alla åt med. Sedan att morsan alltid gjorde det grövsta, men alla vi andra (jag och min bror) hjälpte till med det vi kunde, dammsugning, sopor, tvätt, städ etc.
Orkade jag inte hjälpa till hemma så orkade jag inte heller ta hand om min häst, hjälpte jag inte till hemma så hjälpte inte mamma mig att köra på tävlingar. Vi hade en bra uppdelning på det, vi hjälpte hela tiden varandra, man får ta och ge.
Hinner jag inte med att hjälpa till hemma och faktiskt umgås med min familj, då har jag inte tid med häst = mamma säljer.

Vi hade även överenskommelsen att jag städade och hjälpte till extra för all tid och de pengar hon la på tävlingar, träningar och allt vad det innebar. Det är inte fören nu när jag sitter här med eget körkort som jag faktiskt har förstått vad allt verkligen har kostat och det jag gjort medan mamma stått för bla, bensin det är bara en minimal del av vad hon faktiskt har lagt ned.
 
Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....


Din mamma verkar ju oerhört lat! Hon är vuxen och har skyldighet att ta hand om och försörja sina barn.
Att hon låter sin dotter ha hästar är hennes problem och yttersta ansvar.
Att du tar hand om dom så mycket, sköter skolan och städar ditt rum är fullt tillräckligt tycker jag.
 
Hur kom detta upp att du skulle städa hela huset? Vad var det som fick din mamma att säga det?

Vårt hem har aldrig varit något hotell men det har också alltid varit vårt hem, inte mitt som barnen bara har fått bo i utan det har alltid varit deras lika mycket som mitt. Det innebär bland annat att deras önskemål har varit lika viktiga som mina.

Att alla hjälps åt efter sin förmåga ser jag som självklart och att byta en städning av huset mot att någon annan gör en tjänst tillbaka ser jag inte som något fel.

Att ta hand om skolan, sitt rum, sin tvätt, hålla ordning på sina grejer och att hjälpas åt med handling, matlagning och allt annat som behövs i ett hem borde vara självklart för alla barn/tonåringar utefter deras förmåga och ålder. Det är ju endel av livet.

Det är jättebra med fritidsintressen. Det är något jag verkligen har uppmuntrat mina barn att ha för man behöver den där pausen i livet då man verkligen gör något bara för att det är roligt och för att man vill men alla vill ha rena kläder, alla vill ha mat och ingen vill bo med stampat jordgolv och då behöver man hjälpas åt. Självklart är det de vuxnas ansvar men det betyder inte att de vuxna ska serva barnen med allt utan att de vuxna har ansvar för att det finns mat, att det blir städat och att det blir tvättat.

Det är omöjligt att säga om du gör för mycket, för lite eller lagom. Allt beror ju på era livsvillkor. Att du har hästar innebär i vilket fall inte att du kan strunta i ert gemensamma hem.
 
Hade en mycket liknande situation när jag var i din ålder, exklusive tävlandet. Jag var överlycklig. Jag hade bett och bönat om att få egen häst sen jag kunde prata och drömmen blev sann när jag var 14. Vi hade också eget stall på gården, så det var givet med två hästar. I övrigt hade jag skola och hushållssysslor som skulle skötas, ibland blev det mer, ibland mindre.

Det var jobbigt ibland, men jag vågade inte ens fundera på att yttra mig. Jag var så lycklig över att få möjlighet att äntligen ha egen häst, det betydde verkligen allt.

Du kanske får överväga att minska på tävlandet? Ta hjälp? Måste bägge hästarna tränas? Ta ett par dagar i veckan då du bara mockar och gör det viktigaste?
 
Jag fick dessutom ge halva min lön till hästeriet varje gång jag sommarjobbade eller jobbade på mina lov från att jag var 14 till jag skaffade eget jobb. Då fick jag försörja min egen häst.
Det gick oavkortat till hästarna. Det var nödvändigt för mina föräldrar att få bidrag för att vi skulle kunna ha kvar hästarna. Samtidigt, när vi blev lite äldre så körde vi bröllop och fester med hästarna och det vi tjänade ihop gick direkt till hästarna. Inget gick ner i egen ficka.
 
Jag fick dessutom ge halva min lön till hästeriet varje gång jag sommarjobbade eller jobbade på mina lov från att jag var 14 till jag skaffade eget jobb. Då fick jag försörja min egen häst.
Det gick oavkortat till hästarna. Det var nödvändigt för mina föräldrar att få bidrag för att vi skulle kunna ha kvar hästarna. Samtidigt, när vi blev lite äldre så körde vi bröllop och fester med hästarna och det vi tjänade ihop gick direkt till hästarna. Inget gick ner i egen ficka.
:up:
 
Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....

Det finns inte heller i min mening något svar som alltid är rätt.
Jag förstår att du tycker att det är mycket, och att det är tufft att bli ombedd att städa hela huset.

Att använda argumentet "men jag har ju häst" för att inte göra större insats i hemmet, tycker jag inte håller riktigt.
Dina farföräldrar finansierar hästarna, din mamma hjälper dig ganska mycket med skjuts utifrån hur du själv beskriver det.
Den tid som du är "borta" på träning och tävling, är ju din mamma också "borta" och kan inte sköta hemmet då vilket hon kanske skulle kunnat göra annars.
Så det handlar ju också om att hon skänker en hel del av sin tid till ditt intresse och din satsning.
Att då be om en motprestation i form av exempelvis städning, tycker jag ändå låter ganska rimligt.
Ett annat alternativ för din mamma kan ju vara att hon måste säga nej till att skjutsa dig på träningar eller tävlingar.

Jag tycker, vilket också framförts tidigare i tråden, att det låter som om två ponnyer för träning och tävling, för en skolungdom, är för mycket.
 
Ska skaffa en medryttare som kommer underlätta allt. Skolan går det bra i etc. Men det tar mycket ork och tid att hålla igång allting.. Det är därför jag inte vill ha mer sysslor. Jag vill hjälpa till och det gör jag, men till en viss gräns .. Vuxna verkar inte förstå att ungdomar också blir trötta någon gång PRECIS som dom själva blir.. Dagens ungdomar har mycket press under skolan med betyg osv
Å andra sidan är det rätt få vuxna som har tid/ork (och råd) med två tävlingshästar...
 
Jag har också varit 14 år med egen häst, dock bara en häst men som stod uppstallad ca en kvart hemifrån. Jag fick inte åka på träningar/tävlingar för min ensamstående mamma hade varken tid, ork eller råd med det. Hon pendlade till heltidsjobb och var oftast borta 10 timmar om dagen i veckorna. Jag gjorde mycket hemma; städade, tvättade, fixade middag. Min storebror gjorde i stort sett ingenting, vilket jag tyckte var orättvist, men han hade å andra sidan ingen häst. Nu som vuxen har jag så mycket större förståelse för mamma, för det är jättetufft att få ihop jobb, hushåll och ekonomi. Men jag hoppas också att om jag någon gång får barn att jag kan minnas hur det var att vara tonåring. Alla faser i livet har ju sina svårigheter liksom. Det jag ville komma till är att det nog inte går att säga rakt av vad som är en rimlig arbetsfördelning hemma mellan tonåring och förälder, det måste man komma överens om inom varje familj. Men ni verkar åtminstone vara inställda på att försöka stötta varandra; att du vill hjälpa till hemma och att mamma vill kunna köra till tävlingar och sånt. Det är ju en bra grund att jobba vidare på. :)
 
Utifrån din beskrivning tycker jag du gör tillräckligt.

Jag tycker barn i din ålder ska hjälpa till genom att sköta sitt eget rum, hålla ordning på sina saker och sortera sina kläder och kunna starta en tvättmaskin nångång ibland, hjälpa till o plocka i och ur disk och dammsuga nångång emellanåt. Samt givetvis prioritera skolan i första hand och sedan ha ett bra fritidsintresse.

De vuxna ska ta största delen av hushållet, medan barnen kan hjälpa till efter förmåga. Men att dagligen sköta om huset för att mamma har ont i nacken och har en tvååring att ta hand om tycker jag är för mycket. Mamman får ju skaffa hjälp om hon inte klarar av att ta hand om hem och familj, ett barn bör inte belastas för tungt för det.

Skolan kan absolut vara tung. Jag tycker definitivt att det är enklare att arbeta än att gå i skolan. När jag kommer hem från jobbet behöver jag inte känna någon press över prov, betyg och prestation. När man går i skolan är kan det vara svårt att känna sig ledig på sin fritid, för det finns alltid något man kan plugga eller förbättra.

Däremot kanske två hästar är lite mycket att orka med på egen hand, en häst eller som du redan föreslagit medryttare kan vara en bra idé.

Tycker det är bra att du har ett vettigt fritidsintresse och sköter skolan bra, många unga hamnar snett för att de har för lite att engagera sig i.
 
Vid 14 tycker jag att det du redan gör räcker. Det andra känns lämpligt att lägga på vid 16, 17 år. Tycker jag. Men så vet vi ju inte mycket mer än vad som sagts av TS.
 
Din mamma verkar ju oerhört lat! Hon är vuxen och har skyldighet att ta hand om och försörja sina barn.
Att hon låter sin dotter ha hästar är hennes problem och yttersta ansvar.
Att du tar hand om dom så mycket, sköter skolan och städar ditt rum är fullt tillräckligt tycker jag.

Lat? Hon har för sjutton värk.

Tror du hon ligger på soffan för att det är bekvämt?
 
Lat? Hon har för sjutton värk.

Tror du hon ligger på soffan för att det är bekvämt?


Då finns det hemtjänst, hemhjälp osv...
TS bad inte om att bli född för att få arbeta som hembiträde åt sin mamma.

En förälder är en förälder och får ordna så att barnet kan få vara ett barn.
 
Då finns det hemtjänst, hemhjälp osv...
TS bad inte om att bli född för att få arbeta som hembiträde åt sin mamma.

En förälder är en förälder och får ordna så att barnet kan få vara ett barn.

Vilken värld lever du i? Hur tror du att ett barn lär sig ta ansvar och hjälpa till hemma? Genom att läsa om det? Hur lär man sig hur en familj fungerar? Genom att leva och verka i en - familj. Som en familj.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2
Svar
20
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp