Hur mycket betalt kan/ bör jag ta?

S

Sunnan

Jag funderar på att hyra ut min transport till en kvinna med två hästar under 5 veckor.
Hon skall köra dem minst 110 mil, och ha transporten nere i hennes stuga under denna tid.

Jag brukar ej hyra ut transporten, men en tjej som har en likadan tar 400kr/ dag, och dte råder stor brist på transporter här.

Det finns inga transporter att hyra på mackar eller liknande.

så hur mycket betalt kan jag ta? Vad brukar det kostar att långtidshyra en transport?

mvh
 
vi lånar släp här för 90-150 kr/dag.
vi har oxå rätt så lite släp härikring, så nu har jag köpt ett eget.
 
Du måste vara medveten om att transporten måste vara godkänd för uthyrning innan det att du hyr ut den.

Uthyrning räknas som verksamhet och då skall dels försäkringsbolaget veta om att du hyr ut och dels så skall Miljökontoret godkänna transporten för Djurtraansport, kontakta Niljö och Hälsoskydd i din Kommun, då det är de som kan ge tillstånden. Ett tillstånd kostar 1100:- om jag minns rätt och är ganska så lätt att få.
 
Långtidshyr du transport så kostar ett nytt enkelaxlat av lågbudgetvariant från 800kr/månad inkl skatt och försäkring.

Premien för en transport som hyrs ut är ca tre gånger högre än standardpremie.

Sedan kan du ju sköta detta utan "inblandning" men då heter det att kvinnan lånar transporten och det är något ni båda skall vara införstådda i om transporten är med i någon olycka.
 
Tack för era svar.

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra, mest troligt kommer jag ej hyra ut eller "låna ut" transporten alls, för det "är inte värt det

mvh/ A
 
Glömde att nämna att om du hyr ut som "hobbyverksamhet" och ej som företagare så krävs ingen speciell försäkring.
 

Liknande trådar

Äldre Sambon och jag har pratat om att åka skidor någonstans i februari-mars. Vi tänkte först ta oss till Bulgarien, Slovenien eller Rumänien...
Svar
13
· Visningar
723
Skola & Jobb Mitt jobb vill skicka mig på en utbildning i gbg i en hel månad och det känns super läskigt! Jag har varit där en gång i mitt liv och då...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 015
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 708
Senast: Maoam
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 127
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp