Hur mycket bryr ni er om stammen?

Jag har köpt en med knepig stam (skarp far) och det fick jag höra flera gånger efter köp. Hon passade mig jättebra, var trevlig så länge man respekterade henne och hon fick mycket motion.
Sen hade jag Pricken där det också senare kom fram att fadern var svår/tuff och lämnade liknande avkommor. Hon passade inte mig men det var inte hennes fel direkt utan mer jag som inte mådde bra vid tillfället och min stress triggade henne. Upplevde henne som signalkänslig men snäll.
Nu har jag en med fader okänd och ja, hon är kanonsnäll :D

Nu är ju inte jag en av de med stora ambitioner och jag tittar inte alls på stam..
 
Ja de med okänd stam är ju intressanta ta med i diskussionen. Jag avlar inte kanske ska tilläggas. Jag vill ha bussiga, snälla tanthästar för hobbybruk.

Min nuvarande är gudasnäll, men känslig och mer nerv. Inget som stört mig minsta för hon är det på ett vis som jag inte ser som besvärande. Känsligheten är i 9 fall av 10 något jag ser som positivt. Man behöver bara viska. Den tionde gången ger det en oönskad reaktion. Men den är så mild ändå att den varken skrämmer eller stör. Jag tar hellre en lite mer tittig häst men som hoppar till på stället och sen är det bra, än en som är mindre tittig men när den väl reagerar är det större reaktioner.

Samma med nerv, en som kokar över oftare men då bara blir yrig och man får andas och börja om så är det bra är bättre (för mig) än en som sällan kokar över men när den väl gör det blåser alla packningar.

Så min nuvarande kallar jag för min gudasnälla tanthäst med turbo. Och hon har varit helt perfekt för mig. Hon saknar stam dock, import med helt blanka papper. Teoretiskt kanske hon har en stam som som är ökänd för att ge nervig, hysteriska hästar. Och om jag vetat det hade jag troligen suttit av efter provridningen och sprungit för livet. Istället proved jag, hoppades jag tolkat rätt och köpte. Och ångrade mig inte en sekund.
 
Jag är även intresserad av avel, så köper jag ett sto så kommer jag titta på stammen, även om jag kanske bara tar ett eller två föl under hennes livstid. Det finns vissa stammar som jag väldigt gärna undviker, och vissa som jag inte skulle ta i med tång ens.
 
Ja de med okänd stam är ju intressanta ta med i diskussionen. Jag avlar inte kanske ska tilläggas. Jag vill ha bussiga, snälla tanthästar för hobbybruk.

Min nuvarande är gudasnäll, men känslig och mer nerv. Inget som stört mig minsta för hon är det på ett vis som jag inte ser som besvärande. Känsligheten är i 9 fall av 10 något jag ser som positivt. Man behöver bara viska. Den tionde gången ger det en oönskad reaktion. Men den är så mild ändå att den varken skrämmer eller stör. Jag tar hellre en lite mer tittig häst men som hoppar till på stället och sen är det bra, än en som är mindre tittig men när den väl reagerar är det större reaktioner.

Samma med nerv, en som kokar över oftare men då bara blir yrig och man får andas och börja om så är det bra är bättre (för mig) än en som sällan kokar över men när den väl gör det blåser alla packningar.

Så min nuvarande kallar jag för min gudasnälla tanthäst med turbo. Och hon har varit helt perfekt för mig. Hon saknar stam dock, import med helt blanka papper. Teoretiskt kanske hon har en stam som som är ökänd för att ge nervig, hysteriska hästar. Och om jag vetat det hade jag troligen suttit av efter provridningen och sprungit för livet. Istället proved jag, hoppades jag tolkat rätt och köpte. Och ångrade mig inte en sekund.
Det känns som att det är mer ovanligt idag med okänd stam, förr hade ju var och varannan importerad häst okänd stam men så upplever jag inte att det är idag.

Jag har inga svårklassambitioner utan är hobbyryttare, men jag vill ändå veta vad jag köper så sålängt det går. Vill slippa obehagliga överraskningar (så gott det går) som kan göra hästägandet mindre roligt.
Med okänd stam har man ju ingen aning, det hade inte jag velat köpa om hästen är ung. Möjligen om den är typ 10 och man har väldigt bra info om historik.
 
Jag märkte när jag hanterade min med okänd stam att när hon blev rädd ryckte hon till men sen släppte det snabbt. Hon vände sig om och tittade men sen var det liksom bra igen.
Lite som det du beskriver att man inte får världens reaktion där.
Jag ska bara ha min till hobby med och filmen jag fick se när hon hoppar är hon oduglig men efter ett år på lösdrift och fått röra sig på ganska kuperad mark med jämnåriga hoppar hon bättre!
Jag vill gärna hoppa lite men har inga direkta krav på det, det är psyket och hållbarheten jag haft "krav" på.
 
Jag brukar vara nyfiken på modersstammen, vad de har lämnat själva men även vad mormor osv lämnat. De säger oftast en hel del om hästarna, sen självklart är ju hingsten också involverad men som sagt för mig är de mest intressant vad mamman lämnat tidigare om hon har haft föl.

Kan bara se till mina egna uppfödningar här hemma de här ärvt både mamma och mormors temperament i många fall men en viss procent kommer från deras gudomligt snälla Pappa vilket är tur för annars hade vart väldigt skarpa båda två hela tiden men nu finns de ändå lite mjukt i dem trots vassa temperament och åsikter om saker och ting. Ska tilläggas de är inte elaka har bara mycket åsikter som de flesta ston 🤭

Sen lämnar ju vissa hingstar vassare avkommor en andra de går ju inte att se förbi..
 
Det känns som att det är mer ovanligt idag med okänd stam, förr hade ju var och varannan importerad häst okänd stam men så upplever jag inte att det är idag.

Jag har inga svårklassambitioner utan är hobbyryttare, men jag vill ändå veta vad jag köper så sålängt det går. Vill slippa obehagliga överraskningar (så gott det går) som kan göra hästägandet mindre roligt.
Med okänd stam har man ju ingen aning, det hade inte jag velat köpa om hästen är ung. Möjligen om den är typ 10 och man har väldigt bra info om historik.

Min var 12. Men helt utan möjlighet kontrollera historik. Därför jag menar det är intressant att som någon gjorde lyfta upp det i diskussionen. Åtminstone för mig blev det en tankeställare kring hur olika man kan resonera även själv. Jag hade ju dock med två identiska hellre köpt en med stam och historik - såklart. Men att jag uppenbart å ena sidan kan köpa en utan stam, om än vuxen men jag visste ju inget om historik. Kunde varit (eller för all del vara) en känd tokstolle i sitt hemland. Medan jag funderar över stammens betydelse på en svenskfödd med stam och historik.
 
Jag köpte min förra häst som fyraåring. På enbart film (nyinriden, gick runt spåret i alla gångarter), utan stam och nyimporterad. För mig var det viktiga att hon såg snäll och glad ut på filmen. Det visade sig stämma och hon var en kanonhäst för mig. Stammen fick jag reda på senare, men jag hade inte brytt mig en sekund om vilken hingst hon hade varit efter.
 
Min var 12. Men helt utan möjlighet kontrollera historik. Därför jag menar det är intressant att som någon gjorde lyfta upp det i diskussionen. Åtminstone för mig blev det en tankeställare kring hur olika man kan resonera även själv. Jag hade ju dock med två identiska hellre köpt en med stam och historik - såklart. Men att jag uppenbart å ena sidan kan köpa en utan stam, om än vuxen men jag visste ju inget om historik. Kunde varit (eller för all del vara) en känd tokstolle i sitt hemland. Medan jag funderar över stammens betydelse på en svenskfödd med stam och historik.
Frågan är väl om du skulle fundera lika mkt om den hör hästen hade varit 12? 😊
Men jag tänker att det är naturligt att man funderar mer över kända aspekter. Lättare att tänka bort när man har noll koll liksom, även om det inte nödvändigtvis blir bättre 😆
 
Frågan är väl om du skulle fundera lika mkt om den hör hästen hade varit 12? 😊
Men jag tänker att det är naturligt att man funderar mer över kända aspekter. Lättare att tänka bort när man har noll koll liksom, även om det inte nödvändigtvis blir bättre 😆

Jag funderar ju inte över någon särskild häst nu. Utan frågan väcktes hos mig. Förutom typ D-day så finns det nog ingen stam jag skulle reagera på. Dels för att jag kan för lite (dvs jag vet inte vad som är känt att ge si eller så), dels för att jag just aldrig har funderat på det med stam kopplat till temperament tidigare. Oavsett ålder vid köpet.

Men just när det kom ett påpekande om att det var en vass stam på en specifik häst, som jag gillade just för hur den verkade vara, så började jag fundera. Dels på hur mycket vikt andra lägger vid stam - och om man kanske i framtiden skulle ta med den mer I beräkningen vid hästköp.
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.

Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?

Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..

Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.

Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.

Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?
Jag tittar mkt på stam om jag köper yngre häst <6-7 år. Jag har jobbat mkt med unghästar och nästan alla ändrar sig jättemkt i temperament mellan 3-6år. Den snällaste 4-åring kan vara en Ferrari som 6-åring och tvärtom.
Däremot bryr jag mig inte så mkt om vad andra säger utan går på egen erfarenhet. Jag har en rätt bra koll på vad jag själv söker i temperamentsväg och vilka linjer jag ”aktar mig för”.
 
Hade vi sett till stammen bara när vi köpte vår nuvarande (Briar-Amiral) hade det nog inte blivit så mycket hästköp. Speciellt inte om man dessutom ser till att han har en tidigare godkänd hingst till helbror men som var så jäkla jobbig som hingst att den kastrerades rätt snabbt efter godkännandet.

Men vår B2 var 7 år när vi köpte honom och hade ägts av en tonårig tjej som bara hoppat honom. Han är väldigt snäll men har en jäkla massa för sig i huvudet. Han är smart som tusan, kan vara rätt brötig och har lite väl mycket idéer och påhitt för sig ibland. Vi får hålla honom kort och inte låta honom gå över våra gränser alls men samtidigt välja våra strider s.a.s. Han är vår underbara lilla guldprins, men jag hade ju aldrig rekommenderat honom eller en Briaravkomma som första häst om den inte visat sig uppföra sig bra av sig självt s.a.s.
 
Jag frågar vänner jag litar på och som jag vet kan mycket, men såklart har de olika uppfattningar..iaf oftast. Sedan finns det ju hästar man har ridit, tagit hand om osv och insett att häst x, y, z har samma pappa...Så då börjar man ana ugglor i mossen ;) Camaro M är en sådan.
Men hade jag gillat hästen hade jag provat den.
Sen är jag ju förtjust i irländska hästar och där känns det mer att det är lättare att hitta hobbyhästar.
 
De flesta hästar är ju snälla och bussiga så länge de tycker det är roligt och rimligt. Men oavsett ung eller vuxen är det svårt veta om man provat det där som trycker på knappen. Med en vuxen har förhoppningsvis någon annan provtryckt och I den bästa av världar är ärlig med svaret. För en ung kan det ju ligga 2 år bort I utbildningen innan man trycker på knappen.

En given följdfråga ang stam blir ju när man kan betrakta stammen som det ena eller det andra. Många (inte alla) av de hingstar som är kända för att lämna bristfälligt temperament har ju även gott om avkommor som är trevliga. För precis som någon sa finns en mamma med.

(och bara för att komplicera så kommer de där undantagen som bekräftar regeln. Min första storhäst var gudasnäll. Hennes mamma var knäpp. Hennes mormor var knäpp. Hennes helbror var helgalen och hennes enda avkomma var tossig..)

Så ju mer jag funderar ju svårare blir det egentligen - förutom I fallet där det är en vuxen häst med kapacitet över ens eget mål. Där man kan prova allt innan köp sas.
Det här du skriver tycker jag är viktigt.
Jag skulle nog fundera en extra gång och fundera om vassheten kommer synas vid byte av stall, rutiner, ny ryttare.
Jag skulle inte avskriva hästen helt men vara medveten om att det kan dyka upp sen. Sen är det ju klart att det alltid kan visa sig saker vid byte av rutiner etc.
 
Min senast köpta häst var i min budget för att hon varit reaktiv och svår att rida in. En del i att jag vågade chansa på henne är att stammen är himla trevlig och jag har sett flera hästar efter pappan som verkligen visat underbart psyke och arbetsvilja. Hade det varit skarp stam hade jag antagligen backat då jag tror det inneburit ett ännu svårare jobb att få hästen att vilja jobba med mig.

Sen tänker jag att varje ryttare har sin egen definition av vad som är en "snäll" häst. För en tävlingsryttare och en hobbyryttare kan det skilja mil mellan den definitionen. Jag skulle aldrig råda en hobbyryttare som blivit skrämd i ridningen köpa en swb med erkänt känslig och het stam.
 
Min senast köpta häst var i min budget för att hon varit reaktiv och svår att rida in. En del i att jag vågade chansa på henne är att stammen är himla trevlig och jag har sett flera hästar efter pappan som verkligen visat underbart psyke och arbetsvilja. Hade det varit skarp stam hade jag antagligen backat då jag tror det inneburit ett ännu svårare jobb att få hästen att vilja jobba med mig.

Sen tänker jag att varje ryttare har sin egen definition av vad som är en "snäll" häst. För en tävlingsryttare och en hobbyryttare kan det skilja mil mellan den definitionen. Jag skulle aldrig råda en hobbyryttare som blivit skrämd i ridningen köpa en swb med erkänt känslig och het stam.

Svarar på ditt men berör andras svar med.

Nej det är ju just det som känns som det blir den springande punkten. Att snäll för en (säljare, ryttare, tränare, köpare whatever) behöver som sagt inte alls vara vad en annan menar med snäll. Och det kombinerat med att en häst kan vara hur snäll, trevlig och bussig som helst hos nuvarande ryttare/säljare. Dels för den där rids av passande människa och tränas samt hålls på ett vis som fungerar bra för den, dels för den tycker de krav som ställs på den är rimliga och roliga. Men samma häst kan hos sin nya ägare bli något helt annat. Åt båda hållen för all del.

Då vill man ju om man söker den där snälla tanthästen tex hitta en häst som "tål förändringen" med och är lika snäll tanthäst även när ridning, boende, utevistelse och krav ändras. Men hur i hela friden vet man det? Frågan är hypotetisk, om man inte känner hästen i fråga vet man inte.

Men där kan ju t ex stam vara just en åtminstone teoretisk fingervisning (även om undantag alltid finns, bla bla) och därför känns det rimligt att faktiskt i framtiden ta med det i bedömningen. Fast då måste man veta vilken stam man ska leta efter och vilken man ska akta sig för. Och hur vet man det??

Du vet ju vilken stam hästen jag pratar om är. Och morfar vet jag ju ryktet. Men pappa googlade jag till och med utan att få varningsflaggor. Jag menar inte de inte finns - bara att det för en amatör inte är lätt arr veta/få reda på. Och enda statistik som finns är ju blup. Men temp i hoppning som småknattar säger lite om ridbarhet sen...

Just när tokdumsnäll är viktigt känns det som det blir ett roulettliknande lotteri i än högre grad..
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.

Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?

Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..

Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.

Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.

Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?

Jag avlar ju inte utan rider bara. För mig kan stam ge en chans/risk för viss mentalitet. Men det kan också innebära att hästen i högre grad är predisponibel för olika fysiska icke önskvärda saker.

När jag jobbar med rehab och problemlösning kan det ibland dyka upp fler med samma besvär ur vissa stammar. Samma för min mentor som jobbar inom problemlösning och för sambo som är kiro för häst. Om sambon träffar många av en viss stam brukar det ofta vara något negativt. Den stam han inte träffar/vet mindre om är inte sällan lite sundare exteriört.
Vissa stammar man får som problemlösare kan vara bökiga för ägare etc men vid rätt hantering snabbt göra vad man ber om. Där andra stammar kämpar, inte vill etc. Det brukar märkas i ridningen med i form av hästar som är bussiga med bra arbetsvilja.

Fler av de jag jobbat med som upplevts farliga har haft svårlokaliserade fysiska besvär, ofta i truten. En del av dem från stam som lämnar knepigt. En del som jag nu i efterhand fattar hade nerdärvd bettproblematik som gav smärta.
Fördelen med om det är i truten är ju att det med rätt tandvård kan gå att få bra. En sån häst kan uppföra sig som en galning men gå att få helt bra och trevlig med rätt tandis.
En sån häst kan vara ett superklipp om man kollar den i käften och ser till att det inte verkar vara andra besvär också, tex för trång ganashvinkel eller problem i halskotpelare etc.

Är de väldigt tighta i ganashvinkel kan de klämmas och bli riktigt farliga. Det kan ju funka att rida en sån skolad häst som skicklig ryttare. Då kan man undvika att det kläms. Men hamnar den hästen i okunniga och mindre känsliga händer kan den bli livsfarlig.

Min är från knepig stam på mödernet. Han är förvisso superkänslig. Men att han förr var farlig berodde på smärta av nedärvd bettproblematik och tight ganashvinkel.
Han kan säkert än idag bli farlig i fel händer. Men han funkar fint för mig.

Så ja, jag kollar stam både vid jobb och köp. Det kan ge en fingervisning om vad för eventuella fysiska besvär som kan finnas och vad man bör ta hänsyn till i sitt val. Men blev jag förtjust i en häst utan stam hade jag absolut slagit till. Det kan dock vara betydligt enklare att väcka mitt intresse för att ens kika på hästen genom att den har en stam jag gillar gentemot om den är ett oskrivet blad sas.
 
Vassheten tar sig uttryck enligt ryktet, eller hos individen?

För oftast så har ju en hingst t ex ett rykte om att vara vass, nervig etc. Medan individen du har framför dig kan verka mild och lugn. Tiotusenkronorsfrågan är ju då om den är mild och lugn punkt, eller "bara" tills det spårar ut.

Warsteiner t ex var väl känd för att ge otroligt knepiga hästar. Jag har bara mött genuint trevliga avkommor efter honom. Men alla har varit hobbyhästar. D-day behöver nog ingen närmare presentation ang ryktet. Jag har bara mött knäppa D-day. Men för båda hingstarna kan man ju i trådar om temperament osv hitta både plus och minus. Och jag skulle pga min egen lilla erfarenhet troligen utan problem kunnat köpa en tillsynes snäll W-unge. Men hade inte köpt en tillsynes snäll DD-unge. Ja fördomsfullt och ologiskt, jag vet.
Jag köpte ju Hedwig som 3-åring. (D-Day-Furioso III) Inriden och hade gått 3-årstest. Första åren var den ständiga frågan: Men HUR är hon i temperamentet..:nailbiting:
Typ den gulligaste och raraste häst man kan tänka sig..:up:
Hon är 18 år nu och har alltid varit helt fantastisk.
Otroligt enkel i all hantering. Supersnäll i all ridning, inkl att jag rider ut helt själv i kolsvart mörker med pannlampa. Hon jobbar på som vanligt i alla gångarter. En drömhäst på alla sätt och viss. :love:

Min yngre häst efter Sezuan-JetSet D är också väldigt snäll men inte riktigt på samma nivå som fantastiska Hedwig. Dock borde stammen säga tvärtom.

Ska man ha den till ridning är ju individen absolut viktigare än stammen. Den säger inte alltid allt om hur hästen faktiskt är. :)

Hedwig skulle jag köpa igen alla dagar i veckan. En sådan lycka hon alltid har varit.
 
Ja jag tittar på stammen även på äldre hästar då det spar mycket tid i letandet då jag vet vilka stammar jag brukar tycka om individerna på.

Vill inte ha mycket till nerv men skärpa inga problem.
 
Beror lite på vad man vill med hästen. Söker jag ett sto att tävla och ev ta föl senare blir stammen väldigt viktig!Ska jag köpa en valack går jag till viss del på stammen beroende på vad jag har för mål med min ridning, men jag skulle helt klart kunna provrida en valack som beskrivs bra men har en stam med mindre bra rykte.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 760
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 801
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Min häst är som en del vet, till salu. Efter som att han står och kostar både pengar och tar tid hos utbildaren (är 17.2 mil enkel resa)...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp