Hur mycket hänsyn tar ni?

Cattis_E

Trådstartare
Jag funderar på hur mycket hänsyn man borde ta till vilka tider man "stör folk".

Självklart ringer jag aldrig någon när jag misstänker att de sover. Om det inte är viktigt eller det är en mycket god vän undviker jag även sms annat än på normal vakentid. Det jag ser som normal vakentid är vanligen kl. 10-20 på vardagar (lägger mig själv tidigt i och med tidiga morgnar, därav den tidiga kvällen). På helger kan jag väl smsa fram till 21-22 ungefär.

Däremot har jag aldrig ens funderat på tidpunkten när jag sänder ett mail, eller privatmeddelande eftersom jag tänker att det läser man ändå när man vaknat.

Men i dagens samhälle med aviseringar på "allt" och då många ändå är inloggade på sin "platta" dygnet runt. Hur mycket hänsyn ska man visa egentligen?
Jag fick en kommentar idag om ett skickat facebookmeddelande och att det plingat till tidigt i morse.
Det var förvisso ingen sur kommentar men ändock en kommentar. Jag kontrade lugnt med att men är du inloggad dygnet runt :O? -Jag skickade det medan jag kom ihåg.
Och så informerade jag om att det går att stänga av aviseringar för att inte bli störd ;).

Kommer nog att tänka mig för ytterligare ett snäpp i fortsättningen men tycker nog att man själv också får se till att man inte blir störd av onödiga aviseringar medan man sover.

Vad tycker ni?
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag har inga aviseringar som plingar på min telefon när fb eller mailen uppdateras. De gör det utan ljud och jag blir därför inte störd.
Om folk väljer att lämna ljudliga aviseringar på så tycker jag de får skylla sig själva.

Att ringa gör jag mellan 9-21, ungefär. Om jag inte vet att personen är vaken eller det är viktigt, tex är jag sjuk redan på kvällen kan jag ringa eller smsa chefen sent.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Det enda jag tänker på är att inte ringa (eller förstås hälsa på) vid tider då det är stor risk att störa eller väcka folk. Vad gäller att det plingar vid sms, händelser på facebook, mail och liknande så tycker jag att folk får stänga av om de inte vill bli störda.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Skönt att ni verkar håll med. Personen var alltså tydligen online på "chatten" på Facebook när hon sov och stördes av det plinget som chatten ger.
Vet inte om det går att stänga av mer än at tstänga av datorljudet, men varför ha sidan öppen hela natten?
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag tänker som du och blev också förvånad över en kommentar om att jag stört när jag skickat ett pm på facebook, det hade plingat till. En annan vän sa att jag får skicka så mycket jag vill för hennes aviseringar är ljudlösa :) Hon jobbar natt ibland och sover dagtid och alla kan ju inte veta hennes arbetstider tänker hon. Det plingar ibland i min telefon också, men för det mesta är det avstängt såväl fb och mail och meddelande på fb.Nån gång har jag glömt stänga av det och har blivit väckt mitt i natten, men jag skyller på mig själv då.

Man kan inte skylla allt på andra när man själv vill vara kontaktbar dygnet runt.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Håller helt med där. Ringer gör jag inte, men annat anser jag att man stänger av ljudet på om det är så att man störs/vaknar av det.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Man kan stänga av aviseringsljudet i Facebook-chatten, man gör det genom att klicka på kugghjulet längst ner i listan över alla som är tillgängliga för chat och bocka ur "Chattljud".
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag har Messenger installerad i mobilen vilket gör att jag syns som inloggad alltid. Eller ja, när Messenger fungerar för den funkar som den själv vill.... Så även om jag ligger och sover gott mitt i natten och inte rör telefonen syns jag som inloggad pga Messenger. Det gör inte mig något alls och om jag inte vill bli störd får jag ju stänga av ljudet, vilket det ofta är.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

det plingar även om den INTE är öppen.. då har man ställt in att man vill kunna ta emot meddelanden hela tiden.

som nu så är min mobil tyst för jag har datorn på och är inne på facebook.. men om jag stänger ner facebook sidan så kommer det börja plinga på mobilen fast att jag inte är inloggad på nått där.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Fast det är ju bara att välja att inte ha ljud på aviseringarna från Facebook.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Skulle aldrig fundera på tidpunkt för sms el mail. Ljudlös eller inga aviseringar får ju mottagaren ta ansvar för själv.

Jag sover och jobbar på udda tider men har alltid ljudlöst.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Man kan inte skylla allt på andra när man själv vill vara kontaktbar dygnet runt.

Håller med :bow:
Dessutom kan jag tycka det är helt galet att vi vill vara så tillgängliga hela tiden. Jag vill kunna ha ljudet på min mobil för att vara säker på att jag vaknar om det hänt mina anhöriga något. Men därför har jag också valt att stänga av alla ljudaviseringar på allt mindre viktigt. Man ser ju ändå om man tittar på mobilen om man fått meddelande :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Eller så sover man inte bredvid telefon/surfplatta/dator... Min telefon ligger i min väska som står nere i köket. Vi sover på ovanvåningen. Datorn stänger jag av på kvällen och även den finns på nedre plan. Många tittar jättekonstigt på mig när de förstår att jag inte sover med telefonen bredvid sängen...:crazy:
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Eller så sover man inte bredvid telefon/surfplatta/dator... Min telefon ligger i min väska som står nere i köket. Vi sover på ovanvåningen. Datorn stänger jag av på kvällen och även den finns på nedre plan. Många tittar jättekonstigt på mig när de förstår att jag inte sover med telefonen bredvid sängen...:crazy:

Så skönt att det finns fler :D

Jag har telefoner och datorer på nedervåningen och en hederlig gammal klockradio bredvid sängen på övervåningen.

Har fått frågan om det går att ringa mig sent och jag svarat att det gör det säkert. -har jag gått och lagt mig har jag inte telefonen inom hörhåll. Samma undrande blickar :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Generationsfråga?

Jag slår av min telefon, om jag inte vill bli störd. Ibland glömmer jag att slå på den igen :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Har jag en känsla av att någon sover så ringer jag enbart om det är ett ont måste/akut/superviktigt. Är det någon som kan vänta i några timmar slänger jag bara iväg ett sms om att de kan ringa/slänga iväg ett sms så ringer jag när denne vaknat. Men då jag själv inte är den piggaste i världen så kan man inte förvänta sig att jag ringer någon innan klockan 10:00 iaf :P Är det jättesent och jag vill prata så smsar jag innan..

Om man nu tycker det är så viktigt att vara anträffbar dygnets alla tider men gärna inte vill bli störd i onödan så kan man utan problem stänga av ljud/notifikationer på appar; facebook såsom spel som wordfeud, quizkampen o.s.v utan att behöva sätta hela mobilen på ljudlös. Om den andra personen inte gjort det så tycker väl inte direkt jag att det är mitt problem. Inte mitt fel att denne kanske inte har stängt av ljudet om denne inte vill bli störd och om det är något viktigt så kanske det inte är så man kan vänta alt. man har något man vill skriva men inte kan vänta för man kan glömma vad det var man ville.

Vill jag ha 100% tysthet när jag sover sätter jag mobilen på ljudlös.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Alla typer av meddelanden skickar jag utan närmare reflektion när jag kommer på det. Och svarar på när jag känner för det/orkar om det inte är någon direkt fråga som kräver svar, då svarar jag när jag ser det. Vill folk något akut får de väl ringa. Men jag kan hålla med de flesta här i tråden om att man håller sig till att ringa dagtid om det inte är väldigt viktigt.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Kl

Ringer kl 08:00- Max 21:00. Sen beroende vem det är. Vet jag att nån jobbar kväll nä då ringer jag inte på morgonen å vs. Sms ej för sent men mail och fb närsom. Men försöker själv sova på natten så det blir inte sent oavsett ändå. Däremot möjligen före majoriteten vaknar. Själv vaknar jag 04:30 vardagar
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 559
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 435
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 858
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp