Hur mycket hänsyn tar ni?

Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Generationsfråga?

Det tror jag inte.
Jag har ända sedan jag skaffade mitt första egna telefonabonnemang alltid haft telefonen bredvid sängen.
Jag vill alltid gå att nå om det skulle hända något.
T.ex. lösa hästar eller sjuka barn.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Ringer gör jag bara på tider som jag tror skall passa.
Ofta så skickar jag först ett SMS och kollar av när det kan passa.

SMS skickar jag när jag kommer på det.
Samma med mailj eller inlägg på Facebook och Bukefalos.
Ofta så är jag vaken på konstiga tider och då så blir det då.
Läser ovanstående gör jag när jag får lust.
Om det är akut och bråttom så får man se till att ringa.
Jag har två telefonnummer, ett som jag alltid svarar på och ett som jag alltid har tid att prata på om jag svarar.
Så då kan man ju välja om man vill störa eller inte.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag hade en medryttare, som också var/är sen 80-talist... Hon kunde skicka ett mess och om jag inte svarade inom 10 minuter, typ, kom nästa: "Har du fått mitt mess?" :D Så kunde hon hålla på... Nya mess varje kvart!

I min generation, vi som var med när det bara fanns fasta telefoner, förväntar vi oss kanske inte att alla är tillgängliga dygnet runt, eller är i närheten av telefonen om vi ringer :) Jag brukar messa, ringa o dyl mellan 9-21, ungefär. Om det är någon, vars vanor jag känner till, kan jag även försöka kontakta den på andra tider.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Det handlar mera om personlighet tror jag.
Vissa lever sina liv med blicken konstant i I-fånen medan andra har annat för sig så att de inte har tid med Fånen.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Det handlar mera om personlighet tror jag.
Vissa lever sina liv med blicken konstant i I-fånen medan andra har annat för sig så att de inte har tid med Fånen.
Ja, nu har ju inte jag en Iphone! Det är kanske det som förklarar skillnaden ;)
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Det handlar mera om personlighet tror jag.
Vissa lever sina liv med blicken konstant i I-fånen medan andra har annat för sig så att de inte har tid med Fånen.

Jag ringer inte privat efter 9 och inte före 10. Själv bär jag med mig in telefon bara om jag inte är hemma. Mest får jag SMS och de läser jag när jag har tid. Jag förutsätter att de jag messar gör likadant, dvs läser när de har tid och möjlighet.
Min mobil ringer inte varje vecka.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag ringer eller SMS:ar inte någon innan 10 eller efter 21 en vardag (såvida jag inte vet att personen är vaken). Det finns folk som av olika skäl inte kan stänga av mobilerna/ljudet när de sover - jag är en av dem eftersom jag vill vara nåbar dygnet runt om något händer min häst.

Däremot skickar jag meddelanden på sociala medier precis när som helst, och passar det inte folk är det inte mitt bekymmer. Så svårt är det inte att stänga av aviseringar (och jag tänker kallt förutsätta att normala människor inte förlitar sig på FB som första och enda metod att kontaktas på vid akuta fall - gör man mot förmodan ändå det kan man ju bara stänga av aviseringarna för min konversation).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag tänker som du att skickar jag ett mail eller ett pm så läser mottagaren när den vill. Vill man inte bli störd av aviseringar sätter man väl på ljudlöst eller stänger av platta/telefon? Jag ringer människor jag känner fram till 21-tiden.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

FB, mail och sms skickar jag när jag kommer på att jag vill något oavsett tid på dygnet.
Inte mitt fel om någon inte stängt av ljudet på aviseringar.

Ringer gör jag väl ungefär mellan 8-21 beroende på om det är vardag eller helg och vem det är.
Är det akut så skiter jag i vad klockan är och ringer ändå.

Jag resonerar som att någon sorts meddelanden skickar man när man har tid och lust och läser även när man har tid och lust.
Är det viktigt så ringer man och vill man absolut inte bli stört stänger man av ljudet/mobilen.

Jag har min mobil oftast på ljudlöst och jag sitter inte ihop med min mobil heller så jag kan vara lite svår att få tag på ibland.
På gott och ont, ibland missar man något man inte vill missa men å andra sida vill jag inte vara fullt tillgänglig hela tiden heller.
Väldigt skönt det med faktiskt :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag ringer inte privat efter 9 och inte före 10.

Jag förväntar mig att någon som hittar mina hästar lösa mitt i natten ringer då och inte väntar till efter 9 på morgonen.
Samma sak om mina barn blir sjuka och behöver mig, så förväntar jag mig att de ringer omedelbart vilken tid som helst.

Akutfall är akutfall.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Allts textmeddelanden skickar jag precis närsom. Om folk har avisering som plingar så är det deras problem inte mitt.
Så jag tar väl dålig hänsyn eller nå't. Jag är tillräckligt gammal för att verkligen behöva göra grejer direkt annars så glömmer jag av
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag tycker man själv ska stänga av sina aviseringar om man inte vill bli störd. Jag har ställt in min telefon så den inte ger några ljud ifrån sig mellan 22:30-07:00. Ringer någon från samma nummer 2 ggr inom 3 minuter släpps samtal 2 igenom om något skulle vara akut.

Jag ringer inte folk för sent eller för tidigt lite beroende på vem det är och vad denne har för vanor. Dock kan jag bli lite irriterad på min pappa som är pensionär som ändå alltid måste ringa på tider när han vet att jag är på jobbet (jag jobbar kontorstid).
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Eftersom jag arbetar natt och därför har ett lite annorlunda socialt mönster än andra ser mina vanor annorlunda ut, det ingår dessutom i mitt jobb att ringa och väcka upp folk mitt i natten ibland, det är inget konstigt alls, antingen är någon väldigt sjuk, har dött eller så är deras stängsling förjävla bristfällig och korna/hästarna/fåren är ute på vägen, igen. Rent privat är jag ganska osocial med vanligt folk, undviker helst att ringa folk alls för rena sociala kontakter, det sköter jag via sms/mail och där anser jag att mottagaren har ansvar för att inte bli störd.

Tillägg: Jag använder _aldrig_ facebookchatten och kommer aldrig näver bäver göra det om det inte är en ur-akut situation och jag inte kan nå någon på annat sätt. Däremot använder jag messenger-appen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag ringer inte efter 21 utan att skicka "vaken?"-mess först. Morgnarna har jag aldrig reflekterat över eftersom jag sällan ringer privatsamtal då.
Sms och fb-meddelanden skickar jag närsomhelst på dygnet.

Själv stänger jag av min mobil på nätterna, jag har fortfarande fast telefon om något skulle tarva omedelbar uppmärksamhet.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Ringer gör jag väldigt sällan till folk. Oftast är det till min mormor eller till mina föräldrar. Jag vet tämligen bra vilka tider som funkar (generellt sett 8-22) så det är inget problem.

Sms:ar gör jag framförallt med två av mina bästa vänner och det kan jag göra dygnet runt, vilket gäller även från deras sida. Har jag ljudet på under natten så får jag skylla mig själv om jag vaknar. (Och det har hänt X antal gånger att den ena väcker mig vid 3-4-5-tiden vilket då är positivt.) Brukar dock stänga av ljudet på mobilen under natten. Hemtelefonen stänger jag aldrig av ljudet på.
Är det någon annan jag sms:ar, t.ex. någon i stallet så håller jag det mellan 8 och 22 om det inte är något akut.

Mejlar och skriver meddelanden i FB-chatten gör jag dygnet runt.

Blir aldrig arg eller upprörd ifall någon väcker mig med telefonsamtal eller meddelanden. Inte ens när jag jobbat natt och sover dagtid. Sen hänger det förstås ihop med att jag i princip alltid har lätt att somna om igen.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag ringer sällan öht och gillar inte själv att bli uppringd i onödan.

Resten tar jag noll hänsyn till, det är så lätt att stänga av om man störs. Eller iofs, jag är mer försiktig till äldre/folk med dålig teknikkoll, de kanske inte kan :-P annars jobbar jag treskift och sköter mer än gärna kommunikation kväll o nattpass om det är lite att göra.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

kl

På min mobil finns en funktion som heter 'stör ej!' där jag ställt in vilka som _får_ ringa eller sms:a mig medan alla andra förblir tysta, jag ser bara _att_ de har ringt. Ypperligt bra funktion, speciellt om man som jag är nattarbetande mamma. Mina barn måste alltid kunna nå mig, så enkelt är det. Medan resten av världen får vänta tills jag vill prta med dem.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

*kl*

Stänger av ljudet ytterst sällan själv, bara om jag vet med mig att jag inte behöver bli kontaktad innan ungefär nio. Min mamma har en irriterande ovana att både messa och ringa, gärna flera gånger, när hon varit uppe ett tag. Halv sju på morgonen ungefär.

Har som vana att inte kontakta folk som jag vet tycker om att sova på morgonen innan klockan tio. Efter klockan nio på kvällen ringer jag bara folk som jag vet är vakna. Skulle aldrig få för mig att t.ex ringa på annonser efter klockan nio på kvällen.
 
Sv: Hur mycket hänsyn tar ni?

Jag har aldrig ljud på min mobil så mig kan man ringa och smsa dygnet runt, men kanske inte förvänta sig svar...

Ringer gör jag mellan 9.30-21 ungefär, smsar kanske mellan 8-23. Om det inte är någon nära vän och/eller speciella omständigheter osv, men i regel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 559
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 427
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 858
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp