Sv: Hur mycket kan en sadelmakare ändra?
bettysmatte skrev:
Men Diabolical Kitten förklarade ju att det var en bananformad bom jag behövde, och att både en rak eller en svängd bom skulle tippa framåt på min häst, då måste jag väl ändå anta att svängd och bananformad inte är helt samma sak?
Nej, jag sa att du ska inte ha en helt rak eller helt svängd (även kallad bananformad...) bom. Du ska ha en bom som är svängd, men inte så svängd. Det finns alla möjliga former av bommar, helt raka, jättesvängd, mittimellan, lite mer åt det svängda hållet etc etc.
Man kan inte bara se på en sadel om den är svängd. Jag kan ju det litegrann nu för jag har provat 55 olika sadlar på min häst och jag vet vilka som är raka i bommen och vilka inte. Så nu, efter att ha provat alla möjliga märken och modeller (observera att bara för att en modell av ett märke har en vis typ av bom betyder inte att en annan modell av samma märke har samma form/material på bommen) vet jag hur en sadel är uppbyggd (och efter att ha pratat med ett 20 tal sadelkunniga personer som har visat mig på det ena och andra) och kan se litegrann på bossorna och framvalvet (var bossorna börjar och hur högt själva framvalvet är) om sadeln är mer svängd eller om den är mer rak. Men man kan aldrig veta säkert.
Det är ingen ide för dig att försöka samla information innan du vet nånting! Det lönar sig inte att du pratar med oss. Prata med en sadelutprovare först, som berättar för dig om sadeln uppbyggnad. Vi kan ge dig tips på frågor.
Men innan du vet hur vissa saker ska se ut och kännas så kan inte vi förklara för dig så du förstår. Och prata med minst två. Då du inte är insatt kanske du väljer en dålig sadelutprovare. Jag har bara haft en person som provat ut sadlar, men det är bara för att alla jag känner har anlitat henne (50 tal hästar, många elithästar) men jag har pratat med 20 personer till och så dom har beskrivit att sadeln ska ligga och vissa har ju sett det med (mailat kort från alla håll och kanter) och då jag har träffat många olika sadelutprovare som då har visat mig på andra hästar hur sadlar ska ligga så har jag kunnat konstatera att 'min' sadelutprovare har gjort ett väldigt bra jobb.
Och min häst har, tack vare min nya sadel, breddat sig från normal bom till vid bom på ett halvår! Och att han jobbar mycket friare nu än med min förra sadel (som låg bra, men den var liite för svängd i bommen för min häst, fast jag fyllde på med stoppning i framvalv och bakvalv så det blev rakare i anläggningsytan), så var noga med att hitta rätt sadel. Åk på flera sadelutprovningar. Dessutom så lånade jag hem 30-35 sadlar sammanlagt på några veckor. Då min sadelutprovare hade lärt mig hur det skulle se ut så kunde jag snabbt säga vilka som var för långa, för smala, för vida, för svängda och kunde få ner antalet från 35 sadlar till 2 sadlar som kanske skulle passa. Men när jag började provade jag en Prestige Hippos Dressage. Älskade den! Var helt övertygad om att den låg perfekt på hästen. Det var en 17"/34bom och jag tänkte bara beställa att större säte till mig. När Sophie såg den..... Han skulle behöva 35/36bom, kunde inte ha längre än 17" då den annars blev för lång och så dessutom glappade den av bara helvete! Men då jag inte visste bättre så trodde jag att den var bra. Så det kan bli väldigt fel......
Jag kan ju lägga in en lista på vilka sadlar som passar vad. Ni får ju gärna lägga till flera i listan eller skälla på mig om ni tycker annorlunda......
Men jag vet inte vilka som passar överbyggd häst. Den enda sadeln jag kan komma på är County, men det är för att jag inte har en överbyggd häst....