Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Sv: Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Ja, 17" är inte så storrt i sig. De flesta hästar som är 140 och uppåt kan oftast ha en 17", men Prestiges 17" är lika lång som en 18" om du jämför med korta märken. :)

Men det man ska tänka på är att kiropraktorer inte kan så mycket om sadlarnas uppbyggnad. Det kanske inte finns några bra i ditt område, men då får man åka iväg till en stad och prova ut sadlar. Eller så får man ju lära sig själv.

Jag har också läst på en hel del om dessa islandssadlar. Och att krta av dessa sadlar funkar inte, då de är annorlunda uppbyggda. Dessutom måste man ha en annan bom för att klara mer tryck på mindre yta. Alltså måste du byta bom (också ändra bommens form), göra bossorna tjockare och bredare då dessa sadlar är lite smalare, och ta ut de plast/plåtskivor som ligger inuti bossorna. (Alla såna sadlr har inte det, men det finns väääldigt många då man trodde att det gjorde att sadlarna var mer flexibla och passade fler hästar.)
Det är samma som när sadelmakare syr om kilbossor till rundbossor. Det funkar inte! Kilbossor kräver en annan konstruktion och bom.

Vem är det som har berättat för dig att det inte är några problem att korta av dessa sadlar? Vilka föreläsningar har du gått på, då säger att du kan prova ut sadlar själv nu för tiden, och vilka kurser/böcker har du läst?

Kommer inte ihåg riktigt alla detaljer vid köpet av den avkortade sadeln. Tror det var 1991 så det är ju några år sen!
Jag reagerade också på att det verkligen gick att avkorta sadlar men försäljaren sa att det hade utförts i samråd med en sadelkunnig veterinär, denne hade sen godkänt sadeln efter ingreppet. På den tiden så var jag inte så värst sadelkunnig, men vad jag minns låg den mycket bra på hästen med jämt fint avtryck. Bossorna var rejält breda och vid fin kanal. Orsaken till att den sen såldes var att hästen växte ifrån bomvidden!
Här där jag bor så finns det en kiropraktor som är mycket duktig på att kolla sadlars passning på hästryggen. Men det är ju inte säkert att alla kiropraktorer eller veterinärer kan det här med sadelpassning!
Man får fråga sig fram till nån kunnig genom att höra vad andra har för erfarenheter mm!
En av mina största intressen förutom hästarna är ju sadlar och så har det varit sen jag började rida ibörjan på 80-talet. Har alltid varit frågvis när det gäller hästens utrustning och tyckt det var väldigt intressant. På nåt sätt har jag då fastnat för just sadeldelen och har läst allt jag kommit över, både engelska och svenska böcker. Varit hos sadelmakare och pratat och kollat. Diskuterat med veterinärer och kiropraktorer och sadelutprovare. Sen har ju alla sadlar jag tagit hem genom åren givit mig erfarenhet både när det gäller tillpassning på hästen och sadelnsuppbygggnad (det har blivit en antal dissikerade sadlar genom åren ;) )!
Jag titulerar mig inte sadelutprovare på nåt sätt men är det nån som kan tänkas behöva lite hjälp och ber om det så ställer jag gärna upp och delar med mig av min kunskap!

Okej, jag har nämligen läst mycket om de avkortade sadlarna och jag har bara hört att det är dålig och att det inte går då de har en annan konstruktion.

Jag skulle egentligen vilja få tag på en sån avkortad sadel och kolla upp den vad det gäller passningen/viktfördelningen och hur det påverkat sadelns ev flexibilitet mm.
Den enda avkortade sadeln som jag haft var ju den jag hade för så länge sen och med den dåvarande tidens mått mätt så var den ju ok enligt försäljaren och vet. Men sen dess har ju utveckligen gått framåt rejält när det gäller sadlars utformning och tillpassning!
Att korta av sadlar är ju inget man normalt gör eftersom de flesta sadlar numera inte har de förlängda bossorna så detta är nog den första gången på senare tid som jag hör några diskutera saken och gav då min erfarenhet baserad på det jag fått höra av säljaren och vet.
Kanske var det fel att säga att det går "bra" att korta av sadlar. Visst det går att göra, men huruvida det sen blir bra beror ju på den som utför det och på sadelns hela uppbyggnad!
Skulle man välja att korta av en sadel så tycker jag det är viktigt att sen verkligen kollar upp den så att den ligger bra med hjälp av kunniga personer! Man får nog också kalkylera att det kanske inte blir så bra och att den då ej längre duger att rida i. Så det är ett litet vågspel att göra det, helt beroende på sadel!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tror det med. Har läst lite äldre böcker och där står ju vissa saker som nu anses vara dåligt för hästen. Men det året som jag nu har haft mycket kontakt med många sadelutprovare/sadelmakare/equiterapeuter har jag bara hört negativt och att det är skadligt för hästen.

Började först undra hur kunnig du var när du påstod att det var ganska okej med en avkortad sadel.. Men du verkar mycket vettigare än så nu när du ahr förklarat ditt tankesätt. ;) Men man ser ju inte så många avkortade sadlar längre, så det pratas ju inte mycket om det, och en ovetande tror väl bara att det är en vanlig sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
En bananformade bom är svängd.
Nej, du ska ha en sadel som är högre i framvalvet och lite svängd. En rak och svängd bom skulle tippa fram på din häst, det går inte.
Hrmm... hur går detta ihop då då? Antingen är bommen rak eller svängd... Period.
No offence, men du vet ju absolut ingenting om sadlar. Istället för att bara prata med oss, som du inte får ut så mkt av för tillfället, då du inte vet vad vi pratar om,
Vi vet inte heller vad DU pratar om..

Diabolical_Kitten skrev:
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke, har cutback
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder, passar väldigt hög manke då den har högt framvalv och på de flesta sadlar också cutback
Frank Baines: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen), har cutback
County: svängd rygg och hög manke, har cutback
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell och modell, dom nyare är rakare.) Artus, Scandica och Siegfried CS är rakare i bommen. Deras dressyrsadlar är rakare i bommen då hästens rygg blir rakare i samband med piaff/passage etc. så hästen måste kunna höja ryggen utan att sadeln då gör ont. I de större storlekarna (32-) passar de väldigt låg manke
Wintec: lång, desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar rakare rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke
Passier: lite svängd normallång rygg, har cutback men passar inte lång och hög manke.
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke, dressyrsadeln har cutback
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000)
Röösli: lite svängd rygg och hög manke, passar också väldigt svängd rygg. cutback
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också, de tysktillverkade sadlarna har samma konstruktion som stubben, det schweiztillverkade sadlarna är som stubbens rakare modeller och har kilbossor.
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke, men de äldre har bara 3 cm bred ryggkanal, så de funkar inte alls. cutback
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd, cutback på vissa modeller
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta, cutback
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke,
Lovatt & Ricketts: korta i anläggningsytan, finns upp till väldigt stora storlekar (kan måttbeställas för en billig peng), passar inte lång och hög manke, men kan funka på kort manke som är ganska hög.
Griffin: rak rygg/lite svängd rygg, hyfsat korta i anläggningsytan, har cutback på vissa modeller

Lägg gärna till några fler... Vore ju väldigt bra att man lägger på så många märken som möjligt på listan.. Så slipper man prova en County om hästen har rak rygg.. Då vet folk direkt att det inte är ngn ide... Och folk som trodde sig ha en utprovad County på en häst med rak rygg kanske kan testa några rakare sadlar...
Fantastiskt bra uppmuntran till låta folk börja laborera själva i sin okunnighet. Varför inte lägga till alla olika hästraser som borde passa tillhörande märke också när du ändå är igång.. :banana: Var inte vi överens om att vi skulle låta de utbildade sadelutprovarna/makarna sköta det jobbet istället???????

Senast ändrad av en moderator:

asmodeus skrev:
Hrmm... hur går detta ihop då då? Antingen är bommen rak eller svängd... Period.
Vi vet inte heller vad DU pratar om..

Javisst, men varken en rak eller svängd bom skulle passar på hennes häst. Läs inlägget istället. Du försöker väl få andra att tro att du är smart eller något, men det är inte mitt problem att du inte förstår inläggen.

asmodeus skrev:
Fantastiskt bra uppmuntran till låta folk börja laborera själva i sin okunnighet. Varför inte lägga till alla olika hästraser som borde passa tillhörande märke också när du ändå är igång.. :banana: Var inte vi överens om att vi skulle låta de utbildade sadelutprovarna/makarna sköta det jobbet istället???????

Ja, jag ahr skrivit i många trådar hur viktigt det är med sadelutprovare, men folk vill ändå veta vilka hästar som kan ha vilka sadlar. Och för att underlätta det arbetet så har jag gett dom tips. För är det så att man gillar vissa märken och man har en sadelutprovare som ska komma och titta, och kanske åker en bra bit för att komma, så kan det vara bra att veta vilka märken som ens har en chans att passa och vilka märken inte. Och då kan man försöka låna hem en del sadlar av märken som kan tros passa. Sen är det ju upp till sadelutprovaren att bedöma det.
Du behöver inte vara så kritisk i dina inlägg, det är bara du som läser fel och försöker tolka saker som inte står.

Diabolical_Kitten skrev:
Javisst, men varken en rak eller svängd bom skulle passar på hennes häst. Läs inlägget istället. Du försöker väl få andra att tro att du är smart eller något, men det är inte mitt problem att du inte förstår inläggen.
Och du påstår att hon är kritisk :crazy:

Är det inte bättre att sadelutprovaren ger ut den listan än att du gör det som bara är lekman? :)

Sadelutprovare kan ge råd om vilka märken som passar vilka hästar men om man nu vill kolla lite själv så kan man titta på den listan. Jag säger inte att man ska förlita sig på listan, men det kan putta en i rätt riktning och man slipper besväret att prova en massa sadlar som är fel. Många har långt till närmsta sadelaffär och det kan ju vara ganska bra att slippa ta hem 10 sadlar som helt enkelt inte kan passa, t.ex. ta med sig County eller Dominus om du har en häst med rak rygg. Eller att ta med sig Albion el FB om din häst har svankrygg. Listan är inte till för att folk ska kunna prova ut sadlar själva utan för att de ska veta vilka märken de kan titta på och prova och som kanske kan vara ett alternativ.

Listan är inte till för att folk ska kunna prova ut sadlar själva utan för att de ska veta vilka märken de kan titta på och prova och som kanske kan vara ett alternativ.

tack !för att du skrev in just detta.....

Jag brukar skriva ngt liknande att de ska be sadelutprovaren kolla in de köper ngn sadel, men i den här tråden kopierade jag abra in listan som jag skrev i en annan tråd. (listan är från tråden Ridskolehästarnas sadlar)

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, jag ahr skrivit i många trådar hur viktigt det är med sadelutprovare, men folk vill ändå veta vilka hästar som kan ha vilka sadlar. Och för att underlätta det arbetet så har jag gett dom tips.
Ja men du, om du som du nu påstår (och vilket jag hoppas ockå) att du vill att alla hästar ska ha en välsittande sadel, bör du inte då låta bli att ge "mindre kunniga" en massa tips på märken då?? Det ger ju dubbla signaler. Om vi med tidigare dåliga erfaranheter vill HJÄLPA dem som har problem så gör vi det bäst genom att rekommendera dem branschfolk istället för att rabbla upp en massa märken.

Nej, det ger inte dubbla signaler. Jag skriver också att man inte ska experimentera med sadlar utan ta hjälp av kunnigt folk. Och inte heller bara beskriva hästen hästens rygg och sen tro att vi på Buke kan säga vilken sadel hästen ska ha. (som personen i den här tråden ville)

Listan är till för folk som kanske måste resa långt eller vad det nu ska vara, och för att slippa stå där med 10 sadlar som ändå inte skulle kunna passa så är det ju skönt att slippa det besväret när man kan se på ett ungefär vilka sadlar som passar vad.

I de trådar där folk frågar om sadeltips till sina hästar (och inte har fått någon rekommendation av sadelutprovare) skriver jag att de ska ta hjälp av folk som är utbildade. Men sedan finns det många som har långt till sadelutprovare och sadelmakare som är väldigt glada över att då slippa besväret att åka långt och prova helt fel sadlar, bara för att ingen har gett dom tips på vilka märken som passar vad.

Det stämmer inte det du skrev ang dominus.....eller nja det kan göra men inte alla gånger...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 904
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna