Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Sv: Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Om man ger dessa människor som skall tex. resa långt hjälp med telefonnummer och dylikt till branschfolk, så är jag säker på att de kan diskutera per telefon och komma fram till vad ryttaren vill prova och hur hästen ser ut i sin byggnad på ett ungefär. Mkt bättre än vad de kommer fram till utav såna här listor iaf. Däremot om du bara skriver en lista på en massa sadelmärken och priset på dem, så hade jag tyckt att det varit en helt annan sak.
A

Beroende på om det är dressyr eller hopp och vilken modell. Jag vet. Men de är inte raka i bommen. Utan kan jämföras med Prestige som är lite mittimellan.

Folk som bor i södra Sverige brukar jag ge tips på sadelkunniga personer.

Men alla sadelutprovare vill inte säga något om de olika märkena, utan de vill först se hästen och mäta den och sen säga vad de tror. Och det är ju bra på sitt sätt, men det kan avra svårt för folk som bor långt bort och måste låna sadlar.

Många uppskattar listan, bådekunniga människor och okunniga. De som läser mina trådar vet att man inte ska experimentera med sadlar och jag tjatar om det konstant, men det är ett bra hjälpmedel.
Du får tycka hur du vill, men många uppskattar den ändå.

Flera personer har hört av sig till mig och berättat att de har XX märke på sina hästar och som enligt min lista passar en helt annan typ av häst. Då har de kontaktat sadelutprovare (de har innan bara köpt en sadel och antagit att den passat.) som har hittat en bättre sadel till dom. Så det är också bra på det sättet: att folk kanske tänker till lite extra.

Ja, om du säger att du fått den reaktionen att folk hört av sig ang. listan för att de ska till en sadelutprovare, och vill veta på ett ungefär innan, så visst, då är den jättebra.

Jag oroar mig över de som INTE tänker åka till någon sadelmakare/utprovare, utan som bara läser din lista och gör precis som folk "gjorde förr", dvs man avgör själv vilken sorts byggnad ens häst har och vilket märke man är sugen på och så köper man efter det.

Är inte det din mardröm?

Diabolical_Kitten skrev:
Beroende på om det är dressyr eller hopp och vilken modell. Jag vet. Men de är inte raka i bommen. Utan kan jämföras med Prestige som är lite mittimellan.
Men snälla skriv det då... :D

I originallistan har jag skrivit att det skiljer sig mellan de olika modellerna och om man vill ha svar från en specifik modell så får man fråga mig om jag har provat den.

Har sen skrivit skillnaderna hos vissa märken mellan de olika modellerna i listan...

Ja, det är precis DÄRFÖR jag skriver i de olika trådarna och förespråkar ALLTID sadelutprovare.

Man kan inte nå alla.

Det är just det med buke.. man lär vara väldigt precis och exakt för att folk ska förstå..Och just när det gäller utrustning är det ju extra viktigt eftersom det har med hästens välbefinnade att göra...Det är ju självklart viktigt vad det än gäller när man skriver råd om och till folk med djur.. för att det inte ska missuppfattas.. det blir så lätt fel...och i slutändan är det hästarna som blir lidande...

Jo, och jag brukar vara väldigt precis, men personen som har startat tråden har jag haft kontakt med via mail och förklarat för henne.

Diabolical_Kitten skrev:
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke, har cutback
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder, passar väldigt hög manke då den har högt framvalv och på de flesta sadlar också cutback
Frank Baines: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen), har cutback
County: svängd rygg och hög manke, har cutback
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell och modell, dom nyare är rakare.) Artus, Scandica och Siegfried CS är rakare i bommen. Deras dressyrsadlar är rakare i bommen då hästens rygg blir rakare i samband med piaff/passage etc. så hästen måste kunna höja ryggen utan att sadeln då gör ont. I de större storlekarna (32-) passar de väldigt låg manke
Wintec: lång, desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar rakare rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke
Passier: lite svängd normallång rygg, har cutback men passar inte lång och hög manke.
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke, dressyrsadeln har cutback
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000)
Röösli: lite svängd rygg och hög manke, passar också väldigt svängd rygg. cutback
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också, de tysktillverkade sadlarna har samma konstruktion som stubben, det schweiztillverkade sadlarna är som stubbens rakare modeller och har kilbossor.
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke, men de äldre har bara 3 cm bred ryggkanal, så de funkar inte alls. cutback
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd, cutback på vissa modeller
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta, cutback
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke,
Lovatt & Ricketts: korta i anläggningsytan, finns upp till väldigt stora storlekar (kan måttbeställas för en billig peng), passar inte lång och hög manke, men kan funka på kort manke som är ganska hög.
Griffin: rak rygg/lite svängd rygg, hyfsat korta i anläggningsytan, har cutback på vissa modeller
Wellington, passar min pålle som har en bred rygg och är lite överbyggd bak, finns att få rätt så breda

Lägg gärna till några fler... Vore ju väldigt bra att man lägger på så många märken som möjligt på listan.. Så slipper man prova en County om hästen har rak rygg.. Då vet folk direkt att det inte är ngn ide... Och folk som trodde sig ha en utprovad County på en häst med rak rygg kanske kan testa några rakare sadlar...

Wellington, passar min pålle som har en musklad manke, bred rygg och är lite överbyggd bak i strl 3-4, finns att få smalare och bredare ändå

Senast ändrad:

Alla sadlar passar en välmusklad häst. Listan är till för hur ryggen ska se ut (rak, svankrygg, hög/låg manke, överbyggd/byggd i uppförsbacke etc)

Alla sadlar passar inte alla välmusklade hästar, men alla sadlar är gjorda för att passa en välmusklad rygg. Finns inte en enda märke som bara passar beniga unghästar el liknande.

Amalia skrev att hennes Wellington passar hennes välmusklade häst väldigt bra, men en sadel kan ligga dåligt fast hästen är välmusklad. Först och främst försöker man hitta en modell som passar rygglinjen, inte bara bomvidden som det är i hennes fall.

var väl det jag tänkte.... tack för att du redde ut det.. för det lät väldigt dumt..

För övrigt kan du inte utveckla listan... tänkte på att det är väldigt olika på de olika modellerna från de olika märkena.. det är ju tex väldig skillnad på bom mm från hopp och dessyr modellerna från vissa märken.. och jag antar att du har erfarenhet av de olika så jag tycker det vore bra.. om du tog upp olikheterna oxå.. för om man har tex passier dressyr är det ju inte självklart att hopp modellerna från samma märke ligger som jutet..

Jo, men jag har inte provat alla de olika modellerna av alla märken.
Då jag inte är helt säker på exakt vilka modeller jag har provat (har varit både begagnat och nya) och modellerna kan ha förnyats och har en annan passform så har jag inte gett mig in på det.

Kan försöka göra en lista på vilka modeller som passar vad, men t.ex. Amerigo, Dominus och Pessoa har jag inte tagit med i den här listan då jag inte vet exakt vad de passar för häst. De har väldigt olika passform på deras olika sadlar och jag har inte provat alla sadlar. De sadlar jag hr skrivit i listan har jag provat allihop och har provat X antal märken till, men de är jag lite osäker på vad de passar för hästar.

Kan ju vara bra om listan bli så utförlig som möjligt.. och om du tar med de du provat så kanske det finns andra här som kan följa upp med modeller som dom provat...
och på så vis göra listan mer utförlig :)

Jo, men de flesta vet inte riktigt. Har bett om att folk lägger till på listan, om de saknas ngt eller om ngt är fel, men ingen har kommenterat ngt eller så vet de inte vad för hästar en viss modell passar, utan de bara säger att sadeln passar en häst med hög manke, men inget annat.

Vissa påstår ju också att Prestige är krota i anläggningsytan, men man får tänka på att en 16" är alltid kort, vilket märke det än är. Utmaningen är att hitta ett märke som passar i 18" på en kort rygg. Man måste se märket i förhållande till andra sadlar. Och det kan vara svårt om man kanske bara har provat 5-10 sadlar. Jag framställde inte den här listan förrän jag hade provat 55 olika sadlar och då kunde jag se vilka märken som passade vilka hästar och om de var långa eller korta i anläggningsytan. Alla sadlar är provade på samma häst (har kort spikrak rygg och liten manke, men behöver ändå cutback, annars slår de ner i manken på honom) och då har jag kunnat se om den är böjd eller inte. Har sedan dubbelkollat det med vissa sadelutprovare och sadelmakare och har även provat vissa märken på vänners hästar för att se att det stämmer.

Men då jag har en häst med spikrak kort rygg har jag fokuserat på att hitta såna sadlar. Jag känner inte till så många märken eller modeller som är gjorda för svankrygar, då jag inte är ute efter en sån sadel.

Då kanske du ska skriva in modellerna.. på de just du har provat då.. så det inte blir galet på nått vis ...:)

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 904
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka