Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

the_connemara

Trådstartare
Ja, det var den långa rubriken det ;)

Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och fungerade bra med ett 200 g täcke ute och ett 150 g inne samt ett ylleländtäcke vid ridning ute. Dock var han svår att klippa och pga lånad maskin klippte vi allt i ett svep. Han gillade heller inget vidare att vara täckad, varken ute eller inne (trots bra, välsittande täcken).

Så detta året har jag införskaffat en liten batterimaskin så man kan vänja honom lite mer vettigt och klippa lite som det passar. Han ska absolut inte klippas över ryggen men i princip klippas så mycket som det går utan att han behöver täcke. Han är redan sedan en tid tillbaka matt av pälssättning och begynnande ponnypäls så förhoppningsvis gör något litet lufthål saken bättre, man kan ju testa iaf. Min plan var först att lägga ner träningen helt denna vintern eftersom jag inte vill helklippa/täcka igen "i onödan", han orkar inte gå i ett ridhus.

Det är ju ibland diskussioner om hurvida halstäcken behövs eller inte osv osv. Vilka partier tycker ni man ska lämna för att slippa täcka öht? Ska man lämna översidan av halsen eller kan man lika gärna klippa hela? Kan man klippa framben och bog eller bara bringan? Magen eller inte och isf hur högt? Bakben? Och vad kan man klippa utan större risk?

Helst hade jag klippt alla benen, så man kan använda skydd/transportskydd inom 5 h efter intag en normal plusgradersdag... Men det ser ju dumt ut om man bara klipper från knäet och ner (även om jag självklart vet att det inte påverkar värmehållningen det minsta), riktigt så dum vill jag nog inte att han ska se ut :D

Självklart kommer hästen inte behöva gå och frysa om han blir frusen av klippningen men det är ju bra att få ett litet hum om områden man inte bör klippa i första taget så kan man kanske testa sig fram och se om/hur det hjälper.

Beskriv gärna hur ni klippt era hästar utan att behöva täcka, eller iaf inte täcka så mycket. Gärna bilder på klippningar ni tycker är lämpliga oxå :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Jag klippte min häst så här förra vintern och han kan inte ha täcke ute pga att han med sina kompisar tar av det. Nu bor han i utebox och därför har han fått ha ett termotäcke på sej inne eftersom att han står stilla. Det är en nordsvensk så han har väl underhudsfett oxå som värmer.
Skulle han ha stått inne i stall så hade vi struntat helt i täcke.

Jul-Kadrilljen-08061.jpg
[/IMG]
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Fungerade det bra även mitt i vintern?

Jag hade tänkt mig som du fast med benen klippta och mer päls på "översidan" men trodde det blev för mkt.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Såhär har min shettis klippts i år. Dålig bild jag vet, men jag har inte kommit ihåg att ta med kameran och fota ;)



Förra året var hon lite mer klippt, men med samma tänk. Hon hade endast täcke om det hade snöblaskat en hel dag. Gick då på lösdrift.



Hon hatar allt vad täcken heter men den här klippningen har fungerat för oss. Dock så är hon ju en shettis så hennes korta rakade päls var ½-1 cm och jättetät. Så hon frös inte. Jag vet däremot inte hur en normalpälsad häst fryser om man tar bort så pass mkt päls.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Täckesklippte shettisen förra året, just för att slippa sätta på täcke. Dag 1 efter klippningen hittade vi honom skakande av köld i hagen, trots fri tillgång på grovfoder. Satan, rent ut sagt. La på honom regntäcke, försökte härda honom ett par dagar. Fortsatte att skaka av köld och till slut fick jag köpa ett tjockfodrat täcke till honom - DÅ slutade han skaka.

Med det sagt; vissa individer fryser tydligen hur lite man än klipper...
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Japp han gick så hela vintern, klipptes två ggr.
Han måste klippas om man ska kunna jobba honom för han blir jätte svettig annars, så skulle inte detta ha funkat för honom vet jag inte vad jag hade hittat på då täcke ju inte funkar.
Men det här kändes som en "maxklippning" för att jag skulle slippa ha dåligt samvete vid dåligt väder och extrem kyla (när nu den hälsar på i sthlm, inte så jätte ofta).
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Så här klippte jag båda mina hästar förra vintern och tänker göra likadant i år. De hade täcke på sig när det regnade eller snöade men annars klarade dom sig bra utan. Jolly är lite mer frusen av sig men de fick mer mat i hagen kalla dagar för att kunna hålla värmen bättre.

 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Som Andorra här ovan tycker jag borde funka även utan täcke. Man kan ju börja med att klippa lite mindre, dvs låta linjen gå längre ner på hästen till att börja med, för att se om det räcker. En fjording i stallet klipptes bara en 2 dm bred "sträng" på undersidan för några år sen, vilket gjorde enorm skillnad!
En tumregel för klippta hästar utan täcke tycker jag är att inte klippa någon yta som får direkt regn på sig.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det var nog lite så jag hade tänkt mig, fast dra bak till bakbenet oxå och klippa lite lägre. Tack för bilden :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Andorras klippning är max för mig om dom ska gå utan täcke . De andra är enligt mitt tycke klippta för mycket ,men som sagt min egen åsikt.

Skulle själv klippa till frambenen och ej bak mot magen för att se hur det fungerar .
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det tycker jag hästen får avgöra! Min nordsvensk och mitt fullblod får ju inte samma päls. Nordsvensken spårklipps på vintern och går aldrig med täcke. Det blir ungefär lika mycket som på Andorras bild fast hela vägen bak till rumpan. Han har ju gott om fett på kroppen också!

Fullblodet får kort men tjock, ullig päls. Han är väldigt varm av sig men skakar av att bli kall och blöt. I vintras var han klippt ungefär som Andorras (inte så mycket under magen) och klarade sig bra från svetten. Täcke hade han, men endast fleecefodrat regntäcke vintern igenom. När vädret var stabilt och inte regn/snö gick han utan, så han frös inte men risken att han kunde bli blöt gjorde att han fick ha täcke.

Slängde på 200 g thermo + regntäcke en gång när det var mer än -10, snö och blåst. Han var tokvarm under!
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Kom på nu att en i stallet brukar klippa hela halsen och bogen fram till schabrakskanten. Underlättar för hästen men all "viktig" päls är ju kvar.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

jag håller med, många verkar glömma att en klippt päls är mkt mkt kort och ger hästen absolut noll skydd mot väder och vind. dvs blåser eller regnar det så blir den iskall rakt inpå huden. därför bör all päls på ovansidan av hästen vara kvar så sant den inte har en enorm man som hänger på båda sidor och skyddar halsen.

skulle börjat med att endast klippa undersida av halsen, det kanske är tillräckligt! annars står du brått med en häst som du ändå måste täcka. det är lätt att ta bort mer päls men det går inte att sätta dit den igen.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Min tanke oxå, att börja klippa undersidan av halsen alltså. Behövs det inte mer så får vi väl finputsa samma spår några gånger, för träningens skull alltså ;)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

ja eller torrklippa, dvs dra maskinen fel väg så att den bara är på hästen men inte klipper. så gjorde jag när jag skulle vänja min. :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Andorras klippning är max för mig om dom ska gå utan täcke . De andra är enligt mitt tycke klippta för mycket ,men som sagt min egen åsikt.

Skulle själv klippa till frambenen och ej bak mot magen för att se hur det fungerar .

Håller helt med, jag tycker inte man klipper av hela/halva pälsen på hästen och sen låter bli att täcka. de har pälsen av en anledning, dvs för att kunna reglera sin värme, utan päls och utan täcke finns INGET skydd.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Håller helt med om att det är hästen som avgör!

Min häst är nu klippt som översta bilden på Constance´s shettis och han har inget täcke, eventuellt helklipps han senare o får då troligtvis bara fleccefodrat regntäcke, det brukar han gå med ner till -5 grader om det inte är skitväder. Han är dock väldigt varm av sig och klipps för att han blir för varm i pälsen - utan att arbeta -att då klippa och ersätta med mer täcke motarbetar ju syftet helt, även om täcket åker av vid arbete.

Jag har också haft en häst som inte var vindtät för fem öre och som mycket väl kunde gå med 300 grams vintertäcke om det var 5 plus och regnrusk, men som aldrig behövde täcke i stallet. Henne skulle jag å andra sidan inte få för mig att klippa över huvud taget heller.

Det måste ju trots allt vara hästen som bestämmer och inte om jag tycker att jag fryser. Värmeutslag är inte heller så skönt för hästen.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Dock misstänker jag fatiskt att min häst är för varm, iaf inomhus, med all sin päls. Det var en avsevärd skillnad om man kände bakom öronen iaf :D (klippte rent runt huvudet dagen innan klippning - stekhet hud. Efter klippning med täcke var huden mer normal)

Men självklart får man ju ha koll :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det jag menar är att de bilder som visas här där man tagit bort väldigt stora delar päls på sina hästar, tycker jag inte bör användas som exempel för vad som är helt okej att göra. Man tar som regel inte bort allt hästens skydd utan att ersätta det med något. Täcken kan man variera i material och tjocklek så att det passar men man släpper inte ut sin klippta häst i ur och skur utan täcke om man klipper bort massor av päls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 516
Senast: hundtant
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 019
Senast: Bri
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 375
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp