Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

En tilläggsfråga mitt i tråden:

Hur hade svaren påverkats av att hästen vid nederbörd/blåst fått ett ofodrat regntäcke med halvhals i hagen?

Tycker ni man kan klippa mer då? Eller likvärdigt? Täcket ger ju ingen mer värme än det faktum att hästen hålls torr och skyddad från blåst, vilket enligt era svar ovan dock borde vara tillräckligt.

Och så klart de ponnycentrimetrarna av fluffig päls som ska få plats under täcket ;)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Jag tycker oxå att de flesta fallen (utom möjligtvis Andorras) är för mycket klippt för att jag skulle ens fundera på det till min häst. Som sagt, jag börjar klippa lite och ser hur han reagerar. Men jag kommer aldrig klippa översidan av halsen och bogen utan att täcka vid nederbörd, lite för mycket stora muskler i överlinjen att hålla oskyddade enligt min smak.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

En tilläggsfråga mitt i tråden:

Hur hade svaren påverkats av att hästen vid nederbörd/blåst fått ett ofodrat regntäcke med halvhals i hagen?

Tycker ni man kan klippa mer då? Eller likvärdigt? Täcket ger ju ingen mer värme än det faktum att hästen hålls torr och skyddad från blåst, vilket enligt era svar ovan dock borde vara tillräckligt.


självklart värmer ett sånt täcke mer än om hästen går utan och har avklippt päls! :confused:
det skapar ett luftrum mellan täcke och hästkropp, vilket isolerar massor!
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Haha, det säger du ja, majoriteten av Bukefolket verkar ju tycka att regntäcke snarare kyler än värmer vid nederbörd ;) Jag är dock mer inne på din linje, iaf om hästen har en sådan päls som min.

Men det var inte frågan eg, ursäkta om jag var o tydlig. Frågan var snarare hur mycket mer ni tycker man kan klippa om man erbjuder regntäcke ute vid dåligt väder.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Haha, det säger du ja, majoriteten av Bukefolket verkar ju tycka att regntäcke snarare kyler än värmer vid nederbörd ;) Jag är dock mer inne på din linje, iaf om hästen har en sådan päls som min.

Men det var inte frågan eg, ursäkta om jag var o tydlig. Frågan var snarare hur mycket mer ni tycker man kan klippa om man erbjuder regntäcke ute vid dåligt väder.


Nej, det där har du fått om bakfoten.
Ett regntäcke i köldgrader där hästen skulle rest sin päls för att isolera sig mot kylan, kyler mer än det värmer, om hästen har den pälsen, därför att täcket trycker ner stråna från att resa sig (isolera). Men då pratar vi KÖLD grader, inte vanlig nederbörd och blåst i plusgrader, för då reser hästen heller inte pälsen även om den kan.

men ett regntäcke på en häst som ingen päls har att resa, så isolerar SJÄLVKLART täcket genom att skapa ett luftrum mellan hästkroppen och yttervärlden.

Du kan klippa otroligt mycket mer, för att inte säga obegränsat om erbjuder ett täcke som skydd. Jag skulle dock aldrig helklippa en häst som går ute mycket ö.h.t, utan spar alltid rygg och länd, klipper resten. : )
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Ska bara inflika lite snabbt om att ni vet väl att hästens största värmekälla är under magen? Och området vid njurarna/rumpan såklart.
MEN det har ju från häst till häst och göra, vissa klarar sig jättebra, andra är känsligare

Hur hade svaren påverkats av att hästen vid nederbörd/blåst fått ett ofodrat regntäcke med halvhals i hagen?

Hästen hade blivit nerkyld pga att täcket hindrar hästen från att rugga, vilket några här tidigare har skrivit om så jag ska inte tragga vidare på det.
Sen om det är korta hårstrån, alltså inget att rugga med så behövs givetvis mer än ett ofodrat regntäcke.
Tänk dig på ett ungefär regnjacka direkt mot kroppen och ställ dig ute några timmar..kanske inte precis som en häst men åt det hållet

Har klippt minimalt i år för jag reser utomlands i januari och vill då ha honom otäckad. Funderar dock på att ta mer av halsen snart, för där svettas han mest men även så de hinner växa ut lite tills den värsta vinterkylan kommer. Än så är det varmt nog så jag passade på och ta en del av magen, där sadelgjorden är, men detta kommer växa ut på några veckor.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29480000-29489999/640x480/29488790.jpg
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

- kl -
ang min klippning.

Min maskin lämnar ganska mycket päls kvar, upp till ½ cm. Så min shettis blir inte kal på samma sätt som om man har en annan maskin (antar jag).

Är det min maskin det är fel på? Skären? Det är en De Laval maskin, inköpt förra hösten med ett "häst-skär" till :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

vet du hur mycket bladen ligger på då?
0,5mm,1mm, 2mm, 3mm?

Sen beror de på hur du håller klippmaskinen och hur snabbt du klipper (ett enda svep utan att "fila" vidare på det klippta), jag har 1mm och håller den som en rakhyvel kan man säga. Inte slätt mot hästen utan lite lutande så man kommer närmare åt. Min klippare lämnar 1-2cm enstaka strån efter första svepet, så jag går efter hand och fixar till det.

Hoppas de inte blev för kluddigt förklarat nu bara :angel::D
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

:idea: Jaha. Det kan jag kolla i kväll när jag nattar pållarna (om jag kommer ihåg det).

Jag klipper bara i ett svep så att säga :)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Hästen hade blivit nerkyld pga att täcket hindrar hästen från att rugga, vilket några här tidigare har skrivit om så jag ska inte tragga vidare på det.
Sen om det är korta hårstrån, alltså inget att rugga med så behövs givetvis mer än ett ofodrat regntäcke.
Tänk dig på ett ungefär regnjacka direkt mot kroppen och ställ dig ute några timmar..kanske inte precis som en häst men åt det hållet


Nej, det blir inte givetvis så att mer än ett ofodrat regntäcke behövs. ett lätt ofodrat regntäcke, mot en kal hästkropp, skapar som sagt ett luftlager där värme kan cirkulera - därmed isolerar det mer än om hästen går utan då den är helt nakenklippt.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Jaså? Tja då borde man ju verkligen klippa magen, med tanke på att efter en galopprepa i blött underlag så är hela magen blöt och inte torkar den på 5 s inte.

Och det där med att resa pälsen, gör det verkligen ingen skillnad att hästen har päls under? Täcket smiter ju liksom inte åt runt hela hästen utan lämnar snarare en massa luft under? Dessutom var det ju just vid nederbörd/blåst, inte enbart kallt väder.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Ja jag vill ju inte täcka öht. Men gärna befria min kamin lite lagom mkt från björnpälsen, därav denna tråd. Men vi får väl ta det lite på om på. Räcker det att klippa undersidan av halsen och bringan för att han ska kännas pigg o fräsch i ridningen så står jag ut med att han är svettig efteråt och att benen är blöta dygnet runt :p
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det borde väl rimligtvis även gälla en ickekal (typ täckesklippt)? Det blir ju samma luftlager men dessutom päls under. Eller?
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det borde väl rimligtvis även gälla en ickekal (typ täckesklippt)? Det blir ju samma luftlager men dessutom päls under. Eller?

Ja precis som jag försökte skriva tydligt är det bara i mycket svala, eller i MINUS grader när hästen normalt skulle vilja resa sin päls, som ett regntäcke kan kyla mer än det värmer. I plus grader och i REGN så reser hästen inte pälsen : )


SJÄLVKLART i plusgrader blir det som sagt ett isolerande luftlager mellan regntäcke och hästkropp, som gör att täcket fyller en funktion. beroende på hur "varm" en individ är i sig själv, kan ett ofodrat regntäcke funka rätt långt i låga temperaturer. Ju lättare täcke, desto mer luftrum och en oklippt päls kan dessutom faktiskt höja sig en del. Ett dyngsurt tungt regntäcke kyler självklart, det säger sig ju själv, men är täcket torrt och lätt räcker det väldigt bra, i låga grader.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Då är jag med, tänker likadant som du :)


Med tanke på hur liten skillnad i vikt det var i 200 gs täcket efter en dag i regn så hoppas och tror jag att ett likadant regntäcke beter sig likadant - dvs inte ligger slickat mot hästkroppen, blött o kallt.
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

jo men vilken släpper ut en helklippt häst helt otäckad i vilket fall som helst?
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det jag menade va att hästens värmekälla (håller värmen) är mestandels på magen. MEN det är beroende på hur känslig hästen är då vissa klarar sig bra med filtklippning och otäckade. förstår du?

Jo täcket ligger på över korset och ryggen. Under magen och på sidorna hänger det oftast löst. Sök lite i trådar så hittar du många diskutioner om de här
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Jag har faktiskt aldrig varken läst eller hört om fenomenet, trots att jag läst endel trådar här. Du vill inte länka? (ang magen alltså, ang pälsen så läs min konversation med mackan)
 
Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Visst, klipp du bara sen får du se om hästen klarar sig otäckad eller inte ;)

dyt upp lite diskutioner om det i en islandstråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1000107

här snackar dom mer HUR man inte klipper magen
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=600657&highlight=klippa+magen

MEN som jag nu har skrivit två gånger, så beror de självklart på hur känslig hästen är i frågan! Din kanske klarar sig galant utan något täcke.
(Jag hade inte tagit chansen då jag ska resa bort i vinter)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 499
Senast: hundtant
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 018
Senast: Bri
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 366
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp