Hur mycket kardad ull behövs?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Jag funderar på att köpa tovade ullsulor till hästens barfotaboots. De går på ca 300 kr/par. Jag har själv aldrig tovat någonting, men har länge velat testa. Ni som har sysslat med tovning, hur mycket ull skulle man behöva köpa för att få ihop ett par ullsulor? Varje sula ca 15 cm diameter och 1,5 cm hög-ish. Blir det dyrare/billigare än att köpa färdiga? Hur svårt skulle det vara för en ren nybörjare att få ihop ett par sulor? De behöver inte vara exakta mått när jag tovar, utan de som säljs klipper man till för att de ska passa hästens boots.

Mycket begränsad koll på tovning men råull kan du iallafall köpa billigt, inte många kronor som ull är värt tyvärr.

Beror på hur hårt tovat det ska vara hur mycket ull som går åt. Och även hur mycket av tjockleken som finns kvar när hästen har trampat ihop det.

En klippt kant på något som är halvlöst tovat kan rispas upp av mekaniskt slitage.
Ett alternativ kunde ev. vara att klippa ur från ett grövre vadmalstyg och sy ihop ett par lager. Det borde ge hyfsat många sulor för 300 kr. Och möjligen tåligare kanter när det är maskinvalkat.

Ull direkt från klippning skänks bort. Men ska de duga till användning behöver de tvättas först.

Jag tror yuotube är en rik källa med info
Är det hyfsat fin sommarull som man gör något lite robustare av (typ sittdynor, sulor) så räcker det med den tvätt som blir av såpan då man tovar.
Men då ska man väl kunna kamma/grovkarda/tesa ut den för hand innan. Vill man använda ullen finkardad är tvätt före bättre.

Beror på hur hårt tovat det ska vara hur mycket ull som går åt. Och även hur mycket av tjockleken som finns kvar när hästen har trampat ihop det.

En klippt kant på något som är halvlöst tovat kan rispas upp av mekaniskt slitage.
Ett alternativ kunde ev. vara att klippa ur från ett grövre vadmalstyg och sy ihop ett par lager. Det borde ge hyfsat många sulor för 300 kr. Och möjligen tåligare kanter när det är maskinvalkat.
De färdiga som jag har sett har det stått att de är löst tovade för att packas ihop när hästen börjar gå på dem. Ja, vadmalstyg kanske kunde fungera också. En del skriver att deras sulor är gjorda av råull med lanoliet kvar, andra att ullen är bra pga att den är naturligt antibakteriell. Om nu allt detta är sant så kanske man missar poängen om man kör på vadmaltstyg istället, och kanske också om jag köper finare ull och tovar med det?

Nu har jag fått ullen :) ! Det blev kardad (som var någon rest från garntillverkning), och har tittat på ett antal filmer om att våttova. Jag tror att jag har förstått helt generellt hur det ska gå till, men alla använder ju så olika redskap! Bubbelplast, bambumatta, yogamatta, tvättbräda - jisses 🤪 Jag börjar fundera på om det kanske är smartast - dock inte bekvämast - att tova i badkaret med allt vatten som verkar rinna omkring...

Nu har jag fått ullen :) ! Det blev kardad (som var någon rest från garntillverkning), och har tittat på ett antal filmer om att våttova. Jag tror att jag har förstått helt generellt hur det ska gå till, men alla använder ju så olika redskap! Bubbelplast, bambumatta, yogamatta, tvättbräda - jisses 🤪 Jag börjar fundera på om det kanske är smartast - dock inte bekvämast - att tova i badkaret med allt vatten som verkar rinna omkring...
Har du en klassisk diskbänk med metallkant?
För ditt ändamål hade jag bara kört metoden lägg ut på plan yta och gnugga. Helt utan redskap.

Oavsett metod var noga med att lägga ut ullen jämnt och fin från början, det lönar sig sedan. Och börja med att gnugga löst och försiktigt tills det fäst ihop sig.

Sedan kan du ta i mer när det bara handlar om att få det ännu mer tätt och hårt. Tänk på att det blir mindre ju mer du tovar, så storleken du lägger ut från början för "en hästhov" beror på hur kraftigt du ska tova ihop det sedan. Att lägga till mer ull när du är halvklar blir i princip aldrig bra.

Men rullmetoden har jag faktiskt aldrig gjort själv. I Mongoliet (tror jag det var) gör (gjorde?) de hela filtar/tältdukar genom att lägga ut ullen på en gammal duk, rulla runt en stock, vattna, dra bakom häst. När du övat lite kan du sätta pålle på att producera själv. :D

Har du en klassisk diskbänk med metallkant?
För ditt ändamål hade jag bara kört metoden lägg ut på plan yta och gnugga. Helt utan redskap.

Oavsett metod var noga med att lägga ut ullen jämnt och fin från början, det lönar sig sedan. Och börja med att gnugga löst och försiktigt tills det fäst ihop sig.

Sedan kan du ta i mer när det bara handlar om att få det ännu mer tätt och hårt. Tänk på att det blir mindre ju mer du tovar, så storleken du lägger ut från början för "en hästhov" beror på hur kraftigt du ska tova ihop det sedan. Att lägga till mer ull när du är halvklar blir i princip aldrig bra.

Men rullmetoden har jag faktiskt aldrig gjort själv. I Mongoliet (tror jag det var) gör (gjorde?) de hela filtar/tältdukar genom att lägga ut ullen på en gammal duk, rulla runt en stock, vattna, dra bakom häst. När du övat lite kan du sätta pålle på att producera själv. :D
Jag använde en yogamatta på mitt köksbord och fick faktiskt till en tovad bit. Det gick inte så bra med kanterna - som enligt filmerna jag kikat på ska vikas in - men det kommer väl med övning... :) Kanske blev det i tunnaste laget också, men det är ju bara till att ta fler ullager nästa gång. Man får lära sig med tiden :) ! tovning.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka