Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Det är sannolikt mangon och hallonen som felar ;)
Jag gissar på att de kan ha gått på mellan 50-100 kr tillsammans. Hallonen är ur säsong såvitt jag vet.

Så det är helt rimligt eftersom både mango och hallon kan vara jättedyrt ibland (så jag köper men det ligger på lyxkontot).

Låter rimligt, men också lyxigt! Färska hallon och mango? Vad gäller maten, så skulle jag kanske nöja mig med ett protein, eftersom det är dyrt. Alltså antingen halloumi/feta eller kött, inte båda, i en måltid.

Känner att det blev en hel tråd och hallon och mango :D Så jag förtydligar - jag vet om att hallon och mango är svindyrt, varför vi köper det väldigt sällan. Det ligger inte på vår vanliga inköpslista och jag är inte förvånad över att det blir dyrt när man köper sådant. Anledningen till att jag skrev ner just den inköpslistan var för att jag var nyfiken på priset i jämförelse med andra butiker, inte om det var en dyr inköpslista överlag. Det vet jag att den var :)

@Mabuse jag håller med dig om att man får nöja sig med ett protein i en måltid. Vi har som sagt varit lite dåliga och köper allt vi tycker är gott till, vilket jag verkligen inte anser ekonomiskt.
 
Känner att det blev en hel tråd och hallon och mango :D Så jag förtydligar - jag vet om att hallon och mango är svindyrt, varför vi köper det väldigt sällan. Det ligger inte på vår vanliga inköpslista och jag är inte förvånad över att det blir dyrt när man köper sådant. Anledningen till att jag skrev ner just den inköpslistan var för att jag var nyfiken på priset i jämförelse med andra butiker, inte om det var en dyr inköpslista överlag. Det vet jag att den var :)

@Mabuse jag håller med dig om att man får nöja sig med ett protein i en måltid. Vi har som sagt varit lite dåliga och köper allt vi tycker är gott till, vilket jag verkligen inte anser ekonomiskt.

Jo svarade sent. My bad.

:D alltså vi köper också mango ibland, inte hallon såhär års jag äter bara hallon och jordgubbar och dyl på sommaren (smaken) men det är svårt för mig att gissa på vad det skulle kosta i vår affär när det skiftar så radikalt.

En mango kan ju kosta från 20 kr till 80 kr tror jag är rekordet en kollega råkade komma upp i när hon glömde kolla, i samma affär. Hallon såhär års blir väl minst 40 kr i min affär. En snabbkoll på fiberhusk såg att 300 gram låg på runt 85 kr. Havregryn däremot kostar 15 kr eller något för 500 gram. Havregryn innehåller egentligen inte gluten om man har glutenångest, är man glutenintolerant finns de som garanterat är fria från gluten för 22 kr och de innehåller fiber :p.

Så jag tycker det ser rimligt ut med 301 kr.
 
Det är nog mest jag som öht inte fattar grejen med nyttigt.

(Mitt senaste Hemköp-inköp, igår, bestod av dammsugarpåsar, toapapper och rostade sojabönor. Alltså inte heller särskilt representativt för mina matvanor.)

Min syn på nyttigt är att få i sig alla de näringsämnen man behöver, med ungefär rätt antal kalorier (i det stora hela). Det bör rimligtvis bli en del frukt och grönt varje dag, vilket kostar mer än att bara käka spagetti med ketchup (som jag förvisso levde på som student). Så frukt och grönsaker kostar ju lite mer. Sen om man då och då köper mat ute så kostar ju en matig sallad betydligt mer än en hamburgare på McDonald´s eller en korv i kiosken.

Sen ja, det finns jättebra billig mat man kan laga hemma som är nyttig också. Vi gör det en hel del också. Så det är inte på något vis boven i ekonomin att äta näringsrik och varierad mat. Men det har väl ett litet finger med i spelet. Hade jag inte brytt mig om näringsinnehållet så hade jag lätt kunnat käkat spagetti med ketchup flera dagar i rad och det hade ju blivit svinbilligt.
 
Min syn på nyttigt är att få i sig alla de näringsämnen man behöver, med ungefär rätt antal kalorier (i det stora hela). Det bör rimligtvis bli en del frukt och grönt varje dag, vilket kostar mer än att bara käka spagetti med ketchup (som jag förvisso levde på som student). Så frukt och grönsaker kostar ju lite mer. Sen om man då och då köper mat ute så kostar ju en matig sallad betydligt mer än en hamburgare på McDonald´s eller en korv i kiosken.

Sen ja, det finns jättebra billig mat man kan laga hemma som är nyttig också. Vi gör det en hel del också. Så det är inte på något vis boven i ekonomin att äta näringsrik och varierad mat. Men det har väl ett litet finger med i spelet. Hade jag inte brytt mig om näringsinnehållet så hade jag lätt kunnat käkat spagetti med ketchup flera dagar i rad och det hade ju blivit svinbilligt.
Jag räknar sällan på matkostnad, men gissar att tex kikärtscurry är billigare än pasta och ketchup.
 
Jo svarade sent. My bad.

:D alltså vi köper också mango ibland, inte hallon såhär års jag äter bara hallon och jordgubbar och dyl på sommaren (smaken) men det är svårt för mig att gissa på vad det skulle kosta i vår affär när det skiftar så radikalt.

En mango kan ju kosta från 20 kr till 80 kr tror jag är rekordet en kollega råkade komma upp i när hon glömde kolla, i samma affär. Hallon såhär års blir väl minst 40 kr i min affär. En snabbkoll på fiberhusk såg att 300 gram låg på runt 85 kr. Havregryn kostar 15 kr eller något för 500 gram. Havregryn innehåller egentligen inte gluten om man har glutenångest, är man glutenintolerant finns de som garanterat är fria från gluten för 22 kr och de innehåller fiber :p.

Så jag tycker det ser rimligt ut med 301 kr.

Jag har aldrig handlat fiberhusk i hela mitt liv, men det ingick i ett recept som jag hade kollat upp på nätet :D Kollade inte ens priset när jag plockade den från hyllan.

Jag tror vi skulle tjäna på att lista upp saker som vi inte ska köpa. P.g.a helt orimligt dyrt eller miljöskäl. Samt andra regler typ att man inte behöver ha 762378 ingredienser i pastasåsen utan det räcker med 3, typ.
 
Min syn på nyttigt är att få i sig alla de näringsämnen man behöver, med ungefär rätt antal kalorier (i det stora hela). Det bör rimligtvis bli en del frukt och grönt varje dag, vilket kostar mer än att bara käka spagetti med ketchup (som jag förvisso levde på som student). Så frukt och grönsaker kostar ju lite mer. Sen om man då och då köper mat ute så kostar ju en matig sallad betydligt mer än en hamburgare på McDonald´s eller en korv i kiosken.

Sen ja, det finns jättebra billig mat man kan laga hemma som är nyttig också. Vi gör det en hel del också. Så det är inte på något vis boven i ekonomin att äta näringsrik och varierad mat. Men det har väl ett litet finger med i spelet. Hade jag inte brytt mig om näringsinnehållet så hade jag lätt kunnat käkat spagetti med ketchup flera dagar i rad och det hade ju blivit svinbilligt.
Haken med sallad på uteställen är att den iofs antagligen är nyttigare än burgaren, men definitivt kan innehålla mer kalorier pga såser och stora block med feta.
 
Jag har aldrig handlat fiberhusk i hela mitt liv, men det ingick i ett recept som jag hade kollat upp på nätet :D Kollade inte ens priset när jag plockade den från hyllan.

Jag tror vi skulle tjäna på att lista upp saker som vi inte ska köpa. P.g.a helt orimligt dyrt eller miljöskäl. Samt andra regler typ att man inte behöver ha 762378 ingredienser i pastasåsen utan det räcker med 3, typ.
Så nu har du fiberhusk hemma att rycka fram nästa gång din glutenintoleranta/LCHF kompis kommer :D (eller ett hippt recept dyker upp)
 
Jag lägger alldeles för mycket pengar på mat. Mer än jag egentligen har råd med. Men jag blir så ledsen av äcklig/tråkig mat! Jag tycker inte om vanliga mackor, äter aldrig fil och flingor, ÄLSKAR ostron och dyra ostar och färska grönsaker... Vintertid äter jag varm mat tre gånger om dagen. Och helst ska det vara ganska lite kalorier också. Att äta sig mätt på pasta funkar inte, då bli jag bara fet.

Anyhow. Osten drar jag ner på till ett minimum. Köper alltid storpack med ägg, de håller ju i evigheter och prisskillnaden mot 6-p är rätt stor. Dragit ner på fisken och äter mest sej till vardags (Alaska Pollock smakar verkligen inte gott som det är. Sej har en ful färg men smakar bra). Köper ytterst sällan portionsförpackad fisk, det är ju skitdyrt. Äter mer tofu, och försöker hitta billiga sorter. Eller har ägg som proteinkälla.

Frukt är en tung post tycker jag. Svårt att dra ner på. Det vill jag alltid ha hemma så att man äter nyttigt när man blir sugen. Gillar inte vanliga billiga äpplen typ royal gala mer än i mat. Så det blir mest bananer, pink lady äpplen, clementiner... Och någon vattenmelon då och då. Jag skäms fle miljöns skull, och det är dyrt :(.
 
Haken med sallad på uteställen är att den iofs antagligen är nyttigare än burgaren, men definitivt kan innehålla mer kalorier pga såser och stora block med feta.

Kalorier är jag inte så värst rädd för, jag förbränner ca 2500 per dag så det brukar finnas utrymme att äta det mesta. Så då äter jag hellre en stor sallad med samma kaloriinnehåll som en burgare, eftersom det ger mer vitamin och andra bra grejer. Finns dock en sallad på en restaurang nära mitt jobb där man får typ en hel grillad halloumi på salladen och sen är allt dränkt i olja :D Inte supernyttigt, men gooood. Men handlar jag sallad ute finns det en liten salladsbar nära mitt jobb som visserligen är dyr, men salladerna är matiga (säkert 650 kcal minst) men bara med massa bra grejer. Massa kikärtsröra, rödkål, röra på gröna ärtor, aubergine osv.
 
Jag har rätt höga matkostnader,köper exakt det jag vill ha ,prioriterar mat. Shoppar sällan kläder och prylar. Att någon kan laga mat för 1000 kr på en månad är helt ofattbart imponerande för mig :) det är vad jag gör av med på en vecka även om jag lagar mat från grunden.
 
Jag lägger alldeles för mycket pengar på mat. Mer än jag egentligen har råd med. Men jag blir så ledsen av äcklig/tråkig mat! Jag tycker inte om vanliga mackor, äter aldrig fil och flingor, ÄLSKAR ostron och dyra ostar och färska grönsaker... Vintertid äter jag varm mat tre gånger om dagen. Och helst ska det vara ganska lite kalorier också. Att äta sig mätt på pasta funkar inte, då bli jag bara fet.

Anyhow. Osten drar jag ner på till ett minimum. Köper alltid storpack med ägg, de håller ju i evigheter och prisskillnaden mot 6-p är rätt stor. Dragit ner på fisken och äter mest sej till vardags (Alaska Pollock smakar verkligen inte gott som det är. Sej har en ful färg men smakar bra). Köper ytterst sällan portionsförpackad fisk, det är ju skitdyrt. Äter mer tofu, och försöker hitta billiga sorter. Eller har ägg som proteinkälla.

Frukt är en tung post tycker jag. Svårt att dra ner på. Det vill jag alltid ha hemma så att man äter nyttigt när man blir sugen. Gillar inte vanliga billiga äpplen typ royal gala mer än i mat. Så det blir mest bananer, pink lady äpplen, clementiner... Och någon vattenmelon då och då. Jag skäms fle miljöns skull, och det är dyrt :(.
Vi har alltid svenska äpplen i butikerna under vintern, under sommarhalvåret lever jag på nektariner istället :).
 
Att någon kan laga mat för 1000 kr på en månad är helt ofattbart imponerande för mig :) det är vad jag gör av med på en vecka även om jag lagar mat från grunden.

Alltså, samma här 🙈 Förra månaden la vi 5000 kr på ICA/Coop köp. Då är det visserligen någon städpryl, lite värmeljus, någon snittblomma osv. med.

Sedan utöver det äter sambon lunch ute varje dag. Det betalar han själv. För egen del ingick väl ungefär hälften av mina luncher i det priset (matlåda), och hälften köpte jag ute på lunchen för egen peng. Jag äter dock ytterst sällan lunch ute utan handlar i så fall en soppa på Coop för 50 kr eller plocksallad.
 
Du ser, jag kanske ska laga fler hippa recept och bli en mat-influencer :D

Hur är det för glutenintoleranta överlag, är glutenfri mat oftast såhär dyr?
Nja nu gissar jag lite vilt här för jag är inte så drabbad men om du går på havregryn och potatismjöl så är det ju billigt. Det är inga som helst problem att laga kakor på endera. Om du kör på glutenfria mjölblandningar är det distinkt dyrare än vanligt mjöl, men det handlar väl om 25-40 kr istället för 11 kr. (Förutom för mig som köper jättedyrt mjöl, lokalodlat lokalmalet gärna, för det är min hobby.) sedan att köpa glutenfritt bröd och så är säkert dubbelt så dyrt som vanligt bröd men inte värre än så.

Men om du går på hela LCHF glutenintolerant, och ickelaktos på ett hippt och fräscht sätt kan det bli hur dyrt som helst. Därav ditt recept på nätet...

pizzabotten av ren parmesanost, efterätt på mosade dadlar, fiberhusk i pannkakorna. Avocado som rent bindningsmedel, mandelmjöl överallt osv.

(Lagat mat till många och det är mycket allergier. Ibland försöker man dodga allt på en gång och då springer det iväg, speciellt med nya recept som är lite hippa.)
 
Inte läst alla svar utan svarar utifrån hur vi gör i vår familj.

Vi handlar svenskt och närodlat så mycket som möjligt. Jag brukar göra en veckomatsedel och sen går vi ut och handlar. Matsedeln ändrar sig ofta ute i butiken om det är extrapris/kampanj på något t.ex nötfärs.

Vi är 4 i familjen och räknat ut att våra middagar t.ex något kött med potatis, sås och grönsaker hamnar på 35-45 ,- p/p Nu har jag en stor frys vilket underlättar. Det gör att jag kan köpa billigt kött när det reas ut pga av för kort datum och frysa in. Har inte så stora ytor för skafferiet men pasta, ris, kryddor mm kan vi ha en del av hemma iallafall.
 
Jag lägger alldeles för mycket pengar på mat. Mer än jag egentligen har råd med. Men jag blir så ledsen av äcklig/tråkig mat! Jag tycker inte om vanliga mackor, äter aldrig fil och flingor, ÄLSKAR ostron och dyra ostar och färska grönsaker... Vintertid äter jag varm mat tre gånger om dagen. Och helst ska det vara ganska lite kalorier också. Att äta sig mätt på pasta funkar inte, då bli jag bara fet.

Anyhow. Osten drar jag ner på till ett minimum. Köper alltid storpack med ägg, de håller ju i evigheter och prisskillnaden mot 6-p är rätt stor. Dragit ner på fisken och äter mest sej till vardags (Alaska Pollock smakar verkligen inte gott som det är. Sej har en ful färg men smakar bra). Köper ytterst sällan portionsförpackad fisk, det är ju skitdyrt. Äter mer tofu, och försöker hitta billiga sorter. Eller har ägg som proteinkälla.

Frukt är en tung post tycker jag. Svårt att dra ner på. Det vill jag alltid ha hemma så att man äter nyttigt när man blir sugen. Gillar inte vanliga billiga äpplen typ royal gala mer än i mat. Så det blir mest bananer, pink lady äpplen, clementiner... Och någon vattenmelon då och då. Jag skäms fle miljöns skull, och det är dyrt :(.

Jag tycker också att det är lite svårt att orientera mig i att mat är en stor och viktig del av livet, och att det är dyrt samt att mycket är dåligt för miljön. Det är därför jag startar sånna här trådar och diskuterar, jag tänker att ju mer tankeverksamhet jag ger det ju bättre kommer det nog bli. Mitt mål är att hitta maträtter som är goda, ganska billiga, miljöschyssta och fulla med bra grejer. Sen när man lärt sig, och kan massa recept, så kommer det nog gå mycket enklare.

Jag var vegetarian i 7 år och i början kunde jag inte komma på vad jag skulle laga för mat. Ett halvår senare kunde jag massa recept. Jag tänker att det är samma sak nu, en utmaning först men sen en naturlig del av vardagen.
 
Alltså, samma här 🙈 Förra månaden la vi 5000 kr på ICA/Coop köp. Då är det visserligen någon städpryl, lite värmeljus, någon snittblomma osv. med.

Sedan utöver det äter sambon lunch ute varje dag. Det betalar han själv. För egen del ingick väl ungefär hälften av mina luncher i det priset (matlåda), och hälften köpte jag ute på lunchen för egen peng. Jag äter dock ytterst sällan lunch ute utan handlar i så fall en soppa på Coop för 50 kr eller plocksallad.
Ja jag är helt chockad varje gång jag läser om människor som äter för 1000 kr i månaden. Mat är ju svindyrt. Jag handlade mat för helgen igår,visserligen en liten säck hundmat för 200,men vår mat gick på 800 och kommer räcka till på söndag. Och det är grönsaker frukt och mat,inget lyx.
 
Nja nu gissar jag lite vilt här för jag är inte så drabbad men om du går på havregryn och potatismjöl så är det ju billigt. Det är inga som helst problem att laga kakor på endera. Om du kör på glutenfria mjölblandningar är det distinkt dyrare än vanligt mjöl, men det handlar väl om 25-40 kr istället för 11 kr. (Förutom för mig som köper jättedyrt mjöl, lokalodlat lokalmalet gärna, för det är min hobby.) sedan att köpa glutenfritt bröd och så är säkert dubbelt så dyrt som vanligt bröd men inte värre än så.

Men om du går på hela LCHF glutenintolerant, och ickelaktos på ett hippt och fräscht sätt kan det bli hur dyrt som helst. Därav ditt recept på nätet...

pizzabotten av ren parmesanost, efterätt på mosade dadlar, fiberhusk i pannkakorna. Avocado som rent bindningsmedel, mandelmjöl överallt osv.

(Lagat mat till många och det är mycket allergier. Ibland försöker man dodga allt på en gång och då springer det iväg, speciellt med nya recept som är lite hippa.)

Jag har aldrig förstått mig på dieter, allra minst LCHF. Även om fler personer i min närhet vittnar om att de mår mycket bra av det.

Jag tänker att alla ska såklart göra som de vill och vad de mår bäst av, men för egen del ser jag det lite som en lyx att kunna äta allt och slippa allergier och intolerans. Jag kan inte förstå varför en person vill sätta upp restriktioner för sig själv att följa, när jag redan ser mina på riktigt allergiska och intoleranta vänner behöva vända och vrida på varenda paket på ICA och fråga personalen på varenda café. Nej, jag hade en kollega en gång som var nutritionist och han sa "ät allt" och en föreläsare jag träffade inom kost och träning bekräftade samma sak. Hon menade att äter man varierat så får man i sig allt man behöver, och ratade allt vad proteinshake heter. Jag har alltid varit på det spåret, att mat är bra för dig, och ju mer varierat desto bättre.
 
Vi lägger btw för mycket pengar på mat, men vet nog om det, samtidigt kan vi laga mat för runt 20 kr portionen inte helt oregelbundet. Då handlar det ofta om stora grytor som blir många matlådor :)
Boeuf bourguignon, kycklinggryta, currygryta och sådant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp