Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jag har aldrig förstått mig på dieter, allra minst LCHF. Även om fler personer i min närhet vittnar om att de mår mycket bra av det.

Jag tänker att alla ska såklart göra som de vill och vad de mår bäst av, men för egen del ser jag det lite som en lyx att kunna äta allt och slippa allergier och intolerans. Jag kan inte förstå varför en person vill sätta upp restriktioner för sig själv att följa, när jag redan ser mina på riktigt allergiska och intoleranta vänner behöva vända och vrida på varenda paket på ICA och fråga personalen på varenda café. Nej, jag hade en kollega en gång som var nutritionist och han sa "ät allt" och en föreläsare jag träffade inom kost och träning bekräftade samma sak. Hon menade att äter man varierat så får man i sig allt man behöver, och ratade allt vad proteinshake heter. Jag har alltid varit på det spåret, att mat är bra för dig, och ju mer varierat desto bättre.
Ja jag håller helt med dig :D äter närapå vadsomhelst.
 
Jag räknar sällan på matkostnad, men gissar att tex kikärtscurry är billigare än pasta och ketchup.
Det kanske kan bli det. Men startupkostnaden tror jag är högre. Om du har ingenting i köket och 35 kr tror jag du kan få ihop pasta och ketchup men inte kikärtscurry, speciellt inte om du ska ha ris till. Spagetti 11 kr, ketchup 22 och det kan räcka i några dagar.

(jag tror att billig kikärtscurry innebär ett paket torkade kikärtor och en burk curry, men att någonting annat nog också måste i.)

Att du däremot dör snabbare är kanske en annan sak ;).
 
Sköter jag mig och veckohandlar och planerar maten till fler portioner (tex en falukorvsring går ju inte åt på en dag) så landar jag på 200-350kr veckan i mat. Tyvärr så är jag kass på att planera saker så jag får en kort period där det funkar bra, sen blir det småhandling igen... 🤦🏻‍♀️
 
Det kanske kan bli det. Men startupkostnaden tror jag är högre. Om du har ingenting i köket och 35 kr tror jag du kan få ihop pasta och ketchup men inte kikärtscurry, speciellt inte om du ska ha ris till. Spagetti 11 kr, ketchup 22 och det kan räcka i några dagar.

(jag tror att billig kikärtscurry innebär ett paket torkade kikärtor och en burk curry, men att någonting annat nog också måste i.)

Att du däremot dör snabbare är kanske en annan sak ;).

Vi brukar göra på kokosmjölk så bara där kostar 2 burkar 40 kr. Men, det lär väl finnas billigare recept också!
 
Jag har aldrig förstått mig på dieter, allra minst LCHF. Även om fler personer i min närhet vittnar om att de mår mycket bra av det.

Jag tänker att alla ska såklart göra som de vill och vad de mår bäst av, men för egen del ser jag det lite som en lyx att kunna äta allt och slippa allergier och intolerans. Jag kan inte förstå varför en person vill sätta upp restriktioner för sig själv att följa, när jag redan ser mina på riktigt allergiska och intoleranta vänner behöva vända och vrida på varenda paket på ICA och fråga personalen på varenda café. Nej, jag hade en kollega en gång som var nutritionist och han sa "ät allt" och en föreläsare jag träffade inom kost och träning bekräftade samma sak. Hon menade att äter man varierat så får man i sig allt man behöver, och ratade allt vad proteinshake heter. Jag har alltid varit på det spåret, att mat är bra för dig, och ju mer varierat desto bättre.
Att varva middagen med soppor tycker jag är enkelt och billigt. Den enklaste är ju tomatsoppan som dessutom kan toppas efter behag. Bara att köpa en tetra passerade tomater. Steka lite lök och vitlök, hälla i sagda tomater, späda med lite vatten ha i en buljongtärning låt koka i hop. Smaka av. Eventuellt har man i lite matlagningsgrädde och låter bubbla lite till.

Sen kan man om man vill ha i en näve pasta när man häller i vattnet. Eller så lägger man i lite stora vita bönor i botten på sin skål vid servering. eller toppar med någon valfri röra.

Vill man variera sig ytterligare så pudrar man löken med curry vid stekning och byter ut matlagningsgrädden mot kokosmjölk/kokosgrädde och serverar med lite tofu stekt i grön eller röd curry alternativt kyckling behandlad på samma vis.

En tetra passerade tomater hemma är super bra.

En annan är riv-soppa. Även den på temat billigt och snabbt. Man bara river lite rotsaker typ morötter, rotselleri och potatis. Skivar lite purjolök tunnt. Om man vill fräser man rivet och purjon lite snabbt med vitlök innan man häller på vatten och en buljongtärning, kokar mjukt på några minuter servera med en klick av något mjölkbaserat typ keso, kvarg, cremefraise, gräddfil, yoghurt. Om man vill göra den ännu matigare har man i en näve röda linser men då får man öka koktiden lite.

Soppor är mycket bra kvällsmat och går att göra på typ vad som helst.
 
Kan man få lite tips på vilka maträtter du brukar laga? :)
Mycket husmanskost eftersom det är så himla gott.
Tex
Korvstroganoff med ris.
Köttbullar med potatismos, givetvis med brunsås och lingonsylt till.
Pasta med olika såser, olika varianter av pasta carbonara är en favorit.
Ibland fiskrätter (inte jätteofta dock) oftast då sej eller torsk. Älskar strömming :love:
Kåldolmar med potatis och sås till.
Ungspankaka äter jag kanske lite väl ofta och samma med tomatsoppa. Så himla gott och enkel mat.
Linssoppa och ja soppor överlag, speciellt vintertid.

På vintern äter jag mer inlagda grönsaker och rotfrukter och på sommaren mer färska grönsaker.

Är storkonsument av ägg och grekisk yoghurt. Givetvis kaviar och ost till.
Älskar sylt. Handlar bara hallon, hjortron och lingonsylt eftersom jag har körsbärssylt och äppelmos sedan förra hösten kvar.

Gillar även asiatisk mat och gör olika varianter av wokar då och då.

Lagar oftast mycket så att det även räcker till matlådor.
 
Men till två personer måste det väl räcka med en burk? Vi har en burk till 4-5 portioner.

Vi försöker laga större mängd än varsin portion när vi väl lagar. Jag har inte mätt, men är ändå tveksam på om en burk skulle räcka till middag för oss båda.
 
Att varva middagen med soppor tycker jag är enkelt och billigt. Den enklaste är ju tomatsoppan som dessutom kan toppas efter behag. Bara att köpa en tetra passerade tomater. Steka lite lök och vitlök, hälla i sagda tomater, späda med lite vatten ha i en buljongtärning låt koka i hop. Smaka av. Eventuellt har man i lite matlagningsgrädde och låter bubbla lite till.

Sen kan man om man vill ha i en näve pasta när man häller i vattnet. Eller så lägger man i lite stora vita bönor i botten på sin skål vid servering. eller toppar med någon valfri röra.

Vill man variera sig ytterligare så pudrar man löken med curry vid stekning och byter ut matlagningsgrädden mot kokosmjölk/kokosgrädde och serverar med lite tofu stekt i grön eller röd curry alternativt kyckling behandlad på samma vis.

En tetra passerade tomater hemma är super bra.

En annan är riv-soppa. Även den på temat billigt och snabbt. Man bara river lite rotsaker typ morötter, rotselleri och potatis. Skivar lite purjolök tunnt. Om man vill fräser man rivet och purjon lite snabbt med vitlök innan man häller på vatten och en buljongtärning, kokar mjukt på några minuter servera med en klick av något mjölkbaserat typ keso, kvarg, cremefraise, gräddfil, yoghurt. Om man vill göra den ännu matigare har man i en näve röda linser men då får man öka koktiden lite.

Soppor är mycket bra kvällsmat och går att göra på typ vad som helst.

Bra tips!

Vi äter ofta linssoppa (tomater, röda linser, buljong) eller samma bas fast med potatis och morötter i stället för linser.
 
Så nu har du fiberhusk hemma att rycka fram nästa gång din glutenintoleranta/LCHF kompis kommer :D (eller ett hippt recept dyker upp)
Du ser, jag kanske ska laga fler hippa recept och bli en mat-influencer :D

Hur är det för glutenintoleranta överlag, är glutenfri mat oftast såhär dyr?
Jag brukar använda fiberhusk till kesoplättar, så sjukt gott! Dessutom så är det sällan mer än 1-2 msk fiberhusk i recepten jag sett, så det räcker ju extremt länge. :)
 
Jag brukar använda fiberhusk till kesoplättar, så sjukt gott! Dessutom så är det sällan mer än 1-2 msk fiberhusk i recepten jag sett, så det räcker ju extremt länge. :)

Det var det vi lagade nu, så gott! :d Och ja, förpackningen lär räcka ett tag för jag har inte direkt några andra recept med fiberhusk i :D
 
Det var det vi lagade nu, så gott! :d Och ja, förpackningen lär räcka ett tag för jag har inte direkt några andra recept med fiberhusk i :D
Man kan göra "muggbröd" i mikron, det går på typ tre minuter och fungerar bra till frukost. Men det är typ dom recepten jag kan.

Ska värma upp kesoplättar till lunch, det är sjukt gott med kall baconröra till, supertips :love:
 
Känner att det blev en hel tråd och hallon och mango :D Så jag förtydligar - jag vet om att hallon och mango är svindyrt, varför vi köper det väldigt sällan. Det ligger inte på vår vanliga inköpslista och jag är inte förvånad över att det blir dyrt när man köper sådant. Anledningen till att jag skrev ner just den inköpslistan var för att jag var nyfiken på priset i jämförelse med andra butiker, inte om det var en dyr inköpslista överlag. Det vet jag att den var :)

@Mabuse jag håller med dig om att man får nöja sig med ett protein i en måltid. Vi har som sagt varit lite dåliga och köper allt vi tycker är gott till, vilket jag verkligen inte anser ekonomiskt.
Jag tycker inte butiken låter dyr, däremot dina inköpsvanor! ;) Hallon och mango finns t ex som fryst blandning på ICA, vilket är ett billigare alternativ till färska bär och färsk mango.

Om dina matkostnader skenar iväg, så tror jag att anledningen helt enkelt är lite lyxiga vanor - färska bär, alla tillbehör ni tycker är goda, ekologiskt kött nästan varje dag... Låter inte orimligt att det kostar. Inget fel i det, såklart, men vill ni spara pengar är det kanske lyxkonsumtionen ni skulle kunna skära ner på? Nöja sig med ett gott tillbehör, kött fyra dagar i veckan, fryst frukt/bär om den inte är i säsong och billig.

Svårt att säga vad middagarna snittar på hemma, men kanske 70-80 kr per vuxenportion i genomsnitt? Om jag skulle gissa. Äter mycket ekologiskt, och väldigt internationellt, så mycket specialingredienser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp