Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jag är lite förvånad att så många lägger så lite pengar på mat (om man inte måste det, såklart.) Äter mycket grönsaker och frukt och det kostar ju även om man inte äter exotiskt. Svenska äpplen ligger som standard på 30 kg här (vanlig Hemköp affär). Rotfrukter (typ morot, palsternacka, rotselleri, sötpotatis) 20-30 kr/kg minimum nu. Äter rätt lite kött men knappast för att det är dyrt, tycker inte det är särskilt dyrt med ens ekologiskt, (såvida man inte har det som basen i maten). Är basen i maten pasta, ris och potatis blir det såklart mycket billigare också, det köper jag lite av.

Själv hade jag tyckt det var jättetråkigt att lägga för lite pengar på mat, typ hushållsost istället för lagrad prästost - då hade jag hellre helt struntat i osten.
 
Jag tycker inte butiken låter dyr, däremot dina inköpsvanor! ;) Hallon och mango finns t ex som fryst blandning på ICA, vilket är ett billigare alternativ till färska bär och färsk mango.

Om dina matkostnader skenar iväg, så tror jag att anledningen helt enkelt är lite lyxiga vanor - färska bär, alla tillbehör ni tycker är goda, ekologiskt kött nästan varje dag... Låter inte orimligt att det kostar. Inget fel i det, såklart, men vill ni spara pengar är det kanske lyxkonsumtionen ni skulle kunna skära ner på? Nöja sig med ett gott tillbehör, kött fyra dagar i veckan, fryst frukt/bär om den inte är i säsong och billig.

Fast.. vi äter verkligen inte ekologiskt kött varje dag :D Som jag skrev tidigare i tråden så försöker vi variera dyrare mat med billigare, exempelvis äta kött en dag och linssoppa en annan. Hallon och mango är, som jag också skrev, ett ovanligt inköp. Så det är inte så att vi äter lyxig mat hela tiden, utan varierar oss med billigare mat som exempelvis currygryta eller soppor.

Men, det det sagt så är det nog ändå så att många inköp vi gör är onödigt lyxiga. Exempelvis överdrivet mycket ingredienser eller dyra varor. Där har vi en del att se över. Planeringen av mat bör vi också se över.

Men, sen tror jag också att det är stor prisskillnad. Jag kikade nu på matpriskollen.se och där har de snittat på att parhushåll i Stockholm betalar 5634:- (månad) om man handlar alla varor på ICA Nära och 4519:- om man handlar alla varor på Willys. På ett år blir Willys 13 484:- billigare än ICA Nära. Nu är det första gången jag är inne på den här sidan så jag har inte lusläst grunden till deras uträkningar.
 
Du ser, jag kanske ska laga fler hippa recept och bli en mat-influencer :D

Hur är det för glutenintoleranta överlag, är glutenfri mat oftast såhär dyr?

Min systerson är glutenintolerant, de får extra bidrag pga av det.
 
Jag är lite förvånad att så många lägger så lite pengar på mat (om man inte måste det, såklart.) Äter mycket grönsaker och frukt och det kostar ju även om man inte äter exotiskt. Svenska äpplen ligger som standard på 30 kg här (vanlig Hemköp affär). Rotfrukter (typ morot, palsternacka, rotselleri, sötpotatis) 20-30 kr/kg minimum nu. Äter rätt lite kött men knappast för att det är dyrt, tycker inte det är särskilt dyrt med ens ekologiskt, (såvida man inte har det som basen i maten). Är basen i maten pasta, ris och potatis blir det såklart mycket billigare också, det köper jag lite av.

Själv hade jag tyckt det var jättetråkigt att lägga för lite pengar på mat, typ hushållsost istället för lagrad prästost - då hade jag hellre helt struntat i osten.

Vissa verkar extremt duktiga på att planera sina inköp och laga goda billiga rätter. Men, jag håller med dig. För mig är mat en viktig del av livet. Nu är jag inte så kräsen som tur är, sambon är kräsnare och då blir det också dyrare.
 
Fast.. vi äter verkligen inte ekologiskt kött varje dag :D Som jag skrev tidigare i tråden så försöker vi variera dyrare mat med billigare, exempelvis äta kött en dag och linssoppa en annan. Hallon och mango är, som jag också skrev, ett ovanligt inköp. Så det är inte så att vi äter lyxig mat hela tiden, utan varierar oss med billigare mat som exempelvis currygryta eller soppor.

Men, det det sagt så är det nog ändå så att många inköp vi gör är onödigt lyxiga. Exempelvis överdrivet mycket ingredienser eller dyra varor. Där har vi en del att se över. Planeringen av mat bör vi också se över.

Men, sen tror jag också att det är stor prisskillnad. Jag kikade nu på matpriskollen.se och där har de snittat på att parhushåll i Stockholm betalar 5634:- (månad) om man handlar alla varor på ICA Nära och 4519:- om man handlar alla varor på Willys. På ett år blir Willys 13 484:- billigare än ICA Nära. Nu är det första gången jag är inne på den här sidan så jag har inte lusläst grunden till deras uträkningar.
Visst, men hur trevligt och praktiskt är det att handla på Willys om man bor närmast en ICA nära? Handla storpack på stormarknad är ekonomiskt, men leder enligt undersökningar också till mer svinn. Vilket gör det dyrare.

Sen är det ju inte bara prisskillnad mellan t ex Ica selection och Ica basic.

Så det är en massa parametrar att räkna in. I en välsorterad affär med fina färskvaror handlar man säkert mer än i en butik där man tappar matlusten och mycket inte finns, för det blir mer spontanköp om affären är bra - men å andra sidan kommer man ju också hem med godare och bättre grejor.

För egen del så tycker jag hellre en billig råvara dyrt, än en dyr råvara billigt. Alltså, jag får en godare måltid och det är roligare att laga mat med t ex ekologisk spetskål än med dansk kycklingfilé.
 
Vissa verkar extremt duktiga på att planera sina inköp och laga goda billiga rätter. Men, jag håller med dig. För mig är mat en viktig del av livet. Nu är jag inte så kräsen som tur är, sambon är kräsnare och då blir det också dyrare.

Fast, nu vill jag nog påpeka att det är möjligt att mat är en viktig del av livet, som man fortfarande kan planera vad gäller inköp och lagringsmöjligheter. Det finns liksom ingen motsättning där.

Jag och sambon har mat som gemensam passion, men det betyder inte att vi lägger många tusen på mat per månad. Vi behöver inte det, eftersom vi har gott om lagring.
 
Fast, nu vill jag nog påpeka att det är möjligt att mat är en viktig del av livet, som man fortfarande kan planera vad gäller inköp och lagringsmöjligheter. Det finns liksom ingen motsättning där.

Jag och sambon har mat som gemensam passion, men det betyder inte att vi lägger många tusen på mat per månad. Vi behöver inte det, eftersom vi har gott om lagring.

Jo, det var ju det jag skrev. Att vissa är extremt duktiga på att planera sina inköp och laga goda billiga rätter.

Personligen har jag inte lagringsmöjligheter, och har hittills inte prioriterat tid till planeringen. Men mat är ändå viktigt för mig, alltså blir det dyrare. Sedan kan det också finnas en motsättning, absolut, där personer prioriterar billigt över annat. Men det måste inte vara så.
 
Jo, det var ju det jag skrev. Att vissa är extremt duktiga på att planera sina inköp och laga goda billiga rätter.

Personligen har jag inte lagringsmöjligheter, och har hittills inte prioriterat tid till planeringen. Men mat är ändå viktigt för mig, alltså blir det dyrare. Sedan kan det också finnas en motsättning, absolut, där personer prioriterar billigt över annat. Men det måste inte vara så.

Men du slängde in ett "men..." efter att ha konstaterat att vissa är duktiga på att planera och laga god, billig mat. Det tyder för mig som att man skapat någon form av motsättning. Som då alltså absolut inte behöver existera.
 
Jag brukar använda fiberhusk till kesoplättar, så sjukt gott! Dessutom så är det sällan mer än 1-2 msk fiberhusk i recepten jag sett, så det räcker ju extremt länge. :)
Är säkert finfint! Jag brukar inte äta kesoplättar och dyl så. Är lite tråkig och kör på vanliga plättar eller amerikanska pannkakor om det kniper.
 
Visst, men hur trevligt och praktiskt är det att handla på Willys om man bor närmast en ICA nära? Handla storpack på stormarknad är ekonomiskt, men leder enligt undersökningar också till mer svinn. Vilket gör det dyrare.

Sen är det ju inte bara prisskillnad mellan t ex Ica selection och Ica basic.

Så det är en massa parametrar att räkna in. I en välsorterad affär med fina färskvaror handlar man säkert mer än i en butik där man tappar matlusten och mycket inte finns, för det blir mer spontanköp om affären är bra - men å andra sidan kommer man ju också hem med godare och bättre grejor.

För egen del så tycker jag hellre en billig råvara dyrt, än en dyr råvara billigt. Alltså, jag får en godare måltid och det är roligare att laga mat med t ex ekologisk spetskål än med dansk kycklingfilé.

Jo, men när jag pratar om prisskillnader så pratar jag givetvis om samma vara. Alltså att min kokosmjölk kostar 20,95:- och någon annans samma kokosmjölk kostar 14,95:-. När matpriskollen gjorde jämförelsen så skulle jag gissa att de tittat på exakt samma varor, och inte att man köper ekologisk spetskål på ena stället och dansk kycklingfilé på andra stället och dessutom spontanshoppar mer på det ena. Då blir det ju ingen prisjämförelse :D

Jag säger inte att Willys är trevligare än ICA Nära, jag handlar ju själv på ICA Nära typ jämt. Jag ville bara belysa prisskillnaden.
 
Men du slängde in ett "men..." efter att ha konstaterat att vissa är duktiga på att planera och laga god, billig mat. Det tyder för mig som att man skapat någon form av motsättning. Som då alltså absolut inte behöver existera.

Vilket jag sen förklarade hur jag menade.
 
Fast.. vi äter verkligen inte ekologiskt kött varje dag :D Som jag skrev tidigare i tråden så försöker vi variera dyrare mat med billigare, exempelvis äta kött en dag och linssoppa en annan. Hallon och mango är, som jag också skrev, ett ovanligt inköp. Så det är inte så att vi äter lyxig mat hela tiden, utan varierar oss med billigare mat som exempelvis currygryta eller soppor.

Men, det det sagt så är det nog ändå så att många inköp vi gör är onödigt lyxiga. Exempelvis överdrivet mycket ingredienser eller dyra varor. Där har vi en del att se över. Planeringen av mat bör vi också se över.

Men, sen tror jag också att det är stor prisskillnad. Jag kikade nu på matpriskollen.se och där har de snittat på att parhushåll i Stockholm betalar 5634:- (månad) om man handlar alla varor på ICA Nära och 4519:- om man handlar alla varor på Willys. På ett år blir Willys 13 484:- billigare än ICA Nära. Nu är det första gången jag är inne på den här sidan så jag har inte lusläst grunden till deras uträkningar.
Sedan är jag osäker på ekologiskt nötkött jämfört med vanligt nötkött. Jag har för mig, bara för mig (kanske ngn kontakt på SLU som pratat, men de är ju ibland lite väl negativa till KRAV). Att de flesta svenska nötdjur går ute på sommarhalvåret och äter mycket hösilage, inte högproteinfoder som mjölkkorna. Så svenskt nötkött som inte är krav borde vara nära likvärdigt för djurhälsa och miljö? Den som vet får gärna protestera.
 
Handla storpack på stormarknad är ekonomiskt, men leder enligt undersökningar också till mer svinn. Vilket gör det dyrare.

Det beror ju också på vad man handlar. Jag kan ju anse att vi i mitt hushåll bör börja handla typ toalettpapper, hushållspapper, tvättmedel, diskmedel, tandkräm, städmedel, schampo, balsam och tvål mm. på stormarknad och inte ICA Nära. Pasta, linser, konservburkar och liknande går ju också att storhandla utan svinn.
 
Sedan är jag osäker på ekologiskt nötkött jämfört med vanligt nötkött. Jag har för mig, bara för mig (kanske ngn kontakt på SLU som pratat, men de är ju ibland lite väl negativa till KRAV). Att de flesta svenska nötdjur går ute på sommarhalvåret och äter mycket hösilage, inte högproteinfoder som mjölkkorna. Så svenskt nötkött som inte är krav borde vara nära likvärdigt för djurhälsa och miljö? Den som vet får gärna protestera.

Jag vet faktiskt inte, men vet att jag har hört liknande åsikter tidigare. Vi köper som sagt köttlåda från Gröna Gårdar och fyller frysen. Då får man veta vilken gård djuret kommer ifrån och kan läsa på lite, plus att det blir både ekologiskt och gräsbetat. Det gör att jag känner att jag har lite kontroll över min konsumtion.
 
Jag vet faktiskt inte, men vet att jag har hört liknande åsikter tidigare. Vi köper som sagt köttlåda från Gröna Gårdar och fyller frysen. Då får man veta vilken gård djuret kommer ifrån och kan läsa på lite, plus att det blir både ekologiskt och gräsbetat. Det gör att jag känner att jag har lite kontroll över min konsumtion.
Ja det låter mycket bättre än båda alternativen tänker jag. Önskar vi hade mer frysplats.
 
Angående inköpslistan tycker jag det lät som mycket pengar. Jag skulle tippa på att de varorna skulle gå på max 200 kr i affärerna här och då tror jag att jag räknat i överkant.

Vi är två vuxna och handlar på mataffärena för 4500 kr i månaden. Då ingår ju lite toapapper och balsam och liknande men det är nog inte många kronor per månad. Om jag räknat rätt blir det om man slår ut det jämnt drygt 25 kr per måltid/person då vi äter tre gånger per dag (+något litet mellanmål). Vi köper ingen mat ute.

Jag förstår samtidigt som jag inte förstår hur det kan bli 4500 kr/ månad i mat. Vi äter bara vegetariskt ("veganskt") med mycket linser, kikärtor osv, samtidigt som vi aldrig äter mat ute och vi gör matschema varje vecka så att det ska slippa bli så mycket spring i affären.

Men å andra sidan så finns det väldigt få annonsvaror för oss. Det är frukt-/gröntsidorna vi kollar i princip, sedan tycker jag mest bara att det är en massa kött och mejeriprodukter på extrapris så det hjälper ju inte. Sedan är det ju så himla roligt att i princip allt veganskt är dyrare än de "vanliga" produkterna, så där försvinner ju pengar. Mjölkfri ost är jättedyr, havremjölken vi köper kostar 16,90 kr/litern och köttsubstitut kostar också mycket för ofta rätt små förpackningar. Vi äter också mycket frukt och grönt. Så det är nog inte så konstigt ändå att det drar iväg.

Jag tycker å ena sidan att mat är en väldigt vettig sak att lägga pengar på men det svider ändå lite när jag tänker att det är 4500 kr varenda månad.
 
Jag är lite förvånad att så många lägger så lite pengar på mat (om man inte måste det, såklart.) Äter mycket grönsaker och frukt och det kostar ju även om man inte äter exotiskt. Svenska äpplen ligger som standard på 30 kg här (vanlig Hemköp affär). Rotfrukter (typ morot, palsternacka, rotselleri, sötpotatis) 20-30 kr/kg minimum nu. Äter rätt lite kött men knappast för att det är dyrt, tycker inte det är särskilt dyrt med ens ekologiskt, (såvida man inte har det som basen i maten). Är basen i maten pasta, ris och potatis blir det såklart mycket billigare också, det köper jag lite av.

Själv hade jag tyckt det var jättetråkigt att lägga för lite pengar på mat, typ hushållsost istället för lagrad prästost - då hade jag hellre helt struntat i osten.
Antingen har man pengarna och gillar att äta dyrt - men då startar man inte en tråd och gnäller om hur dyrt det är. Om nu inte syftet med tråden egentligen är att få framhålla hur mycket fiiiinare och kräsnare man själv är.

Jag äter också mycket frukt och grönt - men väljer utifrån säsong och utbud. Jag väljer också de butiker som har bäst pris eller kvalitet på de varor som intresserar mig
 
Antingen har man pengarna och gillar att äta dyrt - men då startar man inte en tråd och gnäller om hur dyrt det är. Om nu inte syftet med tråden egentligen är att få framhålla hur mycket fiiiinare och kräsnare man själv är.

Är det så du uppfattar min trådstart? Gnäll om hur dyrt det är eller skryt om en finare smak?
 
Jag är lite förvånad att så många lägger så lite pengar på mat (om man inte måste det, såklart.) Äter mycket grönsaker och frukt och det kostar ju även om man inte äter exotiskt. Svenska äpplen ligger som standard på 30 kg här (vanlig Hemköp affär). Rotfrukter (typ morot, palsternacka, rotselleri, sötpotatis) 20-30 kr/kg minimum nu. Äter rätt lite kött men knappast för att det är dyrt, tycker inte det är särskilt dyrt med ens ekologiskt, (såvida man inte har det som basen i maten). Är basen i maten pasta, ris och potatis blir det såklart mycket billigare också, det köper jag lite av.

Själv hade jag tyckt det var jättetråkigt att lägga för lite pengar på mat, typ hushållsost istället för lagrad prästost - då hade jag hellre helt struntat i osten.

Jag planerar inköpen och storhandlar och gör storkok. Frukt tycker jag tyvärr inte om, så det köper jag inte, men färska bär när det är säsong. Däremot älskar jag grönsaker och varvar mellan fryst och det som det är säsong på. Äter inte kött.

Sen jag började med bättre planering har det gått åt förvånansvärt lite pengar till mat. Gillar också att laga mat från grunden och är bra på att koka soppa på en spik och är kreativ så jag är bra på att slänga ihop något gott och näringsrikt utifrån veckans extrapriser på Willys.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp