Hur mycket kraftfoder

F

Fakal

kan man ge per utfodringstillfälle? Minns inte hur mycket man kunde ge innan magsäcken blev "full"
Om man ger betfor också, ska vikten räknas torrt el. blött?
 
Ca 12 liter rymmer magsäcken,du måste räkna det i blöt tillstånd.alltså tex 1 kg blöt betfor osv.
Jag brukar fodra hellre ofta med kraft än i för stora mängder.
Tex så om du tex inte har mer fodrings tillfällen än just tre så dela verkligen up allt på alla tre!
Har du som vi har under vinter tid,så har vi fyra fodringar,tre med hö och en med endast kraft.
En normal stor häst med bra hull,som går rejält hårdapass,6 dar i veckan,och tävlas mm. den skulle jag ge ungefär så här: morgon 1 ½ kg havre 2- 3 kg hö , lunch 2 kg hö,eftermiddag: 1 ½ kg havre,1- 0.75 kg betfor,mineraler,kalk och b-vitamin.
Til kvällen skulle den få runt 4-5 kg hö, 1 kg havre.
Detta är alltså till en häst som behöver mycket energi,som tränas hårt varje dag.
En häst som bara motioneras ca 5 dar i veckan,rätt svår att hålla i hull, skulle jag ge:
Morgon:3 kg hö, 1 kg havre, lunch:2-3 kg hö, eftermiddag: 1kg havre, 1kg betfor ½ kg korn (eller mera korn) mineraler,kalk och b-vitamin.plus 1 kg hö.
Kväll. 5-6 kg hö.

Man måste se hur hästen ser ut i hull och vad det är för ras och vad den väger och hur mycket den motineras,eller om den är dräktig,eller diar eller om det är hingst osv..
 
Tack för svaret. Men jag vet redan vad jag ska ge min häst.
Det jag undrar är, nu när han går på bete stödfodrar jag honom. Har end. möjlighet att fodra en gång om dagen. Hur mycket kan jag ge som maxgiva då?
 
Inte mer än o,4 kg kraftfoder/100 kg häst. Vet inte om du ska gå efter betforn torr el. blöt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp