Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Ofta har dom frysmat för "4 stycken för 100kr" osv och dom räcker 4 dagar.

Så på dina 1000:- äter du alltså mat 1 gång/dag. Med undantag för de få gånger du äter chips, för då äter du ingen mat alls?

På mina 1000-1250:-/månad och person så kan vi äta frukost, lunch och middag och behöver inte dra in på någon mat om dottern nån gång vill ha chips, så sån där färdigmat låter som ett dyrt alternativ även om man bara äter 1 gång/dag. Skulle vi äta endast 1 mål hemlagad mat, så skulle vi inte behöva handla råvaror för mer än kanske 7-800 för 2 personer och det vore ju superextremt lågt matkonto :crazy:
 
Men om du lever på frysmat måste det ju gå iaf 2 st/dag. Köper du 4 för 100 kr är det ändå 50kr/dag och för att landa på 1000 kr/månaden måste du ligga på 33kr/dag inkl limpan, apelsiner osv.
2 middagar per dag? Nej, jag äter en middag per dag. Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsmat.

bröd eller fil till frukost, apelsin och äpple till lunch, en frysmat till middag och antingen bröd/frukt till kvällen om jag är hungrig.

Som jag skrivit innan, jag har billiga middagar och det är vad som gör att jag klarar mig med så låga kostnader. Resten av vad jag köper är billigt och räcker länge och köps inte ofta.
 
Vart har jag skrivit att det är normalt? Det är vad jag lägger, jag har inte skrivit någonstans att det är den normala mängden att lägga. Citera gärna det då där jag skrivit att det är den normala kostnaden att lägga på mat.
Du har ju skrivit flera gånger att du tycker att 1000 kr är normalt och att det går jättebra bara man håller sig borta från godis och lyx?
 
2 middagar per dag? Nej, jag äter en middag per dag. Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Du har skrivit att du främst äter fryst färdigmat. Det lät som att du äter det både till lunch och middag.

Jag ser fortfarande inte hur du får det till 1000 kr per månad.
 
Så på dina 1000:- äter du alltså mat 1 gång/dag. Med undantag för de få gånger du äter chips, för då äter du ingen mat alls?

På mina 1000-1250:-/månad och person så kan vi äta frukost, lunch och middag och behöver inte dra in på någon mat om dottern nån gång vill ha chips, så sån där färdigmat låter som ett dyrt alternativ även om man bara äter 1 gång/dag. Skulle vi äta endast 1 mål hemlagad mat, så skulle vi inte behöva handla råvaror för mer än kanske 7-800 för 2 personer och det vore ju superextremt lågt matkonto :crazy:
Varför hittar du på? Har inte skrivit någonstans att jag äter en gång per dag. En frysmat per dag dock.
 
Vart har jag skrivit att det är normalt? Det är vad jag lägger, jag har inte skrivit någonstans att det är den normala mängden att lägga. Citera gärna det då där jag skrivit att det är den normala kostnaden att lägga på mat.

T.ex

Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.

Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.
 

"Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat."

Om du ser vad som står där, så står det att JAG tycker att det är en normal summa att lägga på mat. Får jag inte tycka det? Du menar att jag inte får tycka att det är onödigt att lägga mer pengar på mat? Jag tycker det för det är så för mig.

Trots allt så överlever man och mår fysiskt bra på den billigare maten också, alltså för mig som inte äter för njutnings skull, så är det onödigt att lägga mera pengar på den. Andra tycker annat, alla får tycka som dom vill.

Att jag tycker det är en normal summa att lägga är för att andra jag känner också ligger på billiga summor när det gäller mat. Antagligen för att dom flesta jag känner pluggar och har häst och har inte råd att lyxa till det med maten. Jag umgås sällan med dom som har råd att lägga mycket pengar på mat.
 
"Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat."

Om du ser vad som står där, så står det att JAG tycker att det är en normal summa att lägga på mat. Får jag inte tycka det? Du menar att jag inte får tycka att det är onödigt att lägga mer pengar på mat? Jag tycker det för det är så för mig.

Trots allt så överlever man och mår fysiskt bra på den billigare maten också, alltså för mig som inte äter för njutnings skull, så är det onödigt att lägga mera pengar på den. Andra tycker annat, alla får tycka som dom vill.

Att jag tycker det är en normal summa att lägga är för att andra jag känner också ligger på billiga summor när det gäller mat. Antagligen för att dom flesta jag känner pluggar och har häst och har inte råd att lyxa till det med maten. Jag umgås sällan med dom som har råd att lägga mycket pengar på mat.

Jo du får tycka det, men det får jag samtidigt ifrågasätta. När jag ifrågasatte menade du att aldrig skrivit att det var en normal kostnad. Pudla nu istället för att snurra till det än mer. Vi är ju tydligt flera som uppfattat dig på samma sätt.
 
Jo du får tycka det, men det får jag samtidigt ifrågasätta. När jag ifrågasatte menade du att aldrig skrivit att det var en normal kostnad. Pudla nu istället för att snurra till det än mer. Vi är ju tydligt flera som uppfattat dig på samma sätt.
Nej, jag var inte övertydlig nog för en del uppenbarligen eftersom jag inte skrev att det var en normal kostnad för mig i mitt liv. När någon skriver att den tycker något är normalt så tar jag för givet att det är normalt för den personen helt enkelt i dens liv, men så tänker uppenbart inte alla.

I mitt liv runt omkring mig med folk som jag umgås med vilket är folk som pluggar och har häst osv så är det normalt att lägga lite pengar på mat. Precis likadant för dom som lägger mycket pengar på mat som anser det är normalt för att dom umgås med folk som har liknande rutiner och matkostnader.

Normalt är inte detsamma för alla personer.
 
Nej, jag var inte övertydlig nog för en del uppenbarligen som inte skrev att det var en normal kostnad för mig i mitt liv. När någon skriver att den tycker något är normalt så tar jag för givet att det är normalt för den personen helt enkelt, men så tänker uppenbart inte alla.

Det är en normal kostnad för dig, men ta till dig att det är en orimligt låg kostnad för de flesta utan att de som spenderar mer köper onödig skräpmat.
 
Delvis kl
Jag tycker att färdiga frysrätter och bröd är jättedyr mat, sett till vad det kostar att tillaga själv men av bättre kvalitet och svenska råvaror.

Jag håller med. Har levt mycket på färdigrätter i perioder pga dåligt mående och noll ork att laga mat, och vill man ha något som faktiskt är okej både kvalitets- och smakmässigt så börjar man närma sig portionspriser som nästan är i klass med vad det kostar att gå ut och äta. Inte ens om man håller sig till de billigaste rätterna och köper dem när det är extrapris så blir det billigare än att göra storkok av en eller ett par rätter hemma. Möjligen om man äter en enda portion färdigmat per dag och inte mer, men det är ju inte speciellt sunt...

Bröd är i en klass för sig, där finns enligt mig inte ens något gott att köpa förutom knäcke och en specifik sort mjukt tunnbröd, men jag inser att jag kanske är extra grinig på den fronten. Men det är precis som med mat i stort, man får mycket mer för samma summa pengar om man gör det själv, och hembakat blir dessutom smakligt om man inte är totalt hopplös i köket.

Själv lägger jag nog minst 2500-3000 kr per månad på mat och övrigt nödvändigt (hygienartiklar osv) som man ändå köper i mataffären, och då försöker jag ändå hålla igen på omkostnaderna just nu av olika skäl. För 1000 kr i månaden skulle jag knappt ha råd att utfodra min katt, och han äter Mjau så det är inte lyxfoder vi snackar om. Vansinne att bete sig som att det lilla är ett helt normalt matkonto bara man låter bli att köpa "onyttigheter" (för där ingår inte billig färdigmat tydligen?). :cautious:
 
Det är en normal kostnad för dig, men ta till dig att det är en orimligt låg kostnad för de flesta utan att de som spenderar mer köper onödig skräpmat.
Men för mig är det ingen orimligt låg kostnad. Och nej, jag tänker inte ta till mig att det är en orimligt låg kostnad för det är det inte i mitt liv. Fungerar utmärkt med den kostnaden om man planerar lite.

Jag har inte skrivit att dom som spenderar mer köper skräpmat. Jag har skrivit att när mina kostnader går upp vad gäller maten så är det för att jag unnar mig sånt jag inte behöver. Det innebär inte per automatik skräpmat. Jag har inte ens använt ordet skräpmat, det är andra som tar för givet att jag menar skräpmat när jag skriver att man unnar sig något, liksom lägg ner att hitta på vad jag skriver.
 
Varför hittar du på? Har inte skrivit någonstans att jag äter en gång per dag. En frysmat per dag dock.

Frukt, fil, mackor är förvisso födoämnen, men inte är det mat i bemärkelsen måltid och de flesta äter i af 2 måltider per dag. Nämligen lunch och middag.

Men fine, får du 6 kr per dag (vad som finns kvar när frysmaten är borträknad från de 33 kronorna/dag) att räcka till både fil, frukt och mackor så får du ju, men vi verkar vara skapligt många som inte får ihop det rent matematiskt hur det går till.
 
2 middagar per dag? Nej, jag äter en middag per dag. Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsmat.

bröd eller fil till frukost, apelsin och äpple till lunch, en frysmat till middag och antingen bröd/frukt till kvällen om jag är hungrig.

Som jag skrivit innan, jag har billiga middagar och det är vad som gör att jag klarar mig med så låga kostnader. Resten av vad jag köper är billigt och räcker länge och köps inte ofta.
Men va? Består din lunch av en apelsin och ett äpple? Det är ju inte bara näringsmässigt lite tokigt, utan också kalorimässigt. Är du inte väldigt underviktig på den dieten?
 
Men va? Består din lunch av en apelsin och ett äpple? Det är ju inte bara näringsmässigt lite tokigt, utan också kalorimässigt. Är du inte väldigt underviktig på den dieten?
Jag har en fullkomligt normal vikt, och är hälsosam enligt konstens alla regler enligt läkarna. Så uppenbart får jag i mig allting jag behöver. Jag bara överkonsumerar ingenting och äter ingenting utöver det jag verkligen behöver. För som sagt, mat äter inte jag för att det är gott, jag äter det för att jag måste och jag är väldigt noga med att få i mig allt pga av att mitt psyke inte är på topp, då är det extra viktigt att ha bra koll på fysiken.
 
Frukt, fil, mackor är förvisso födoämnen, men inte är det mat i bemärkelsen måltid och de flesta äter i af 2 måltider per dag. Nämligen lunch och middag.

Men fine, får du 6 kr per dag (vad som finns kvar när frysmaten är borträknad från de 33 kronorna/dag) att räcka till både fil, frukt och mackor så får du ju, men vi verkar vara skapligt många som inte får ihop det rent matematiskt hur det går till.
Du förstår nog om du hade sett alla priser och hur jag handlar när jag går och handlar. Allt kostar du vet inte likadant i alla affärer.

Och alla måste inte äta två måltider per dag i form av lagad mat för att hålla sig hälsosamma.
 
Frukt, fil, mackor är förvisso födoämnen, men inte är det mat i bemärkelsen måltid och de flesta äter i af 2 måltider per dag. Nämligen lunch och middag.

Men fine, får du 6 kr per dag (vad som finns kvar när frysmaten är borträknad från de 33 kronorna/dag) att räcka till både fil, frukt och mackor så får du ju, men vi verkar vara skapligt många som inte får ihop det rent matematiskt hur det går till.
Jag äter bara mat på jobbet?
Kaffe och macka på kvällen
Helgen äter jag också bara lagad mat en gång per dag
 
Men för mig är det ingen orimligt låg kostnad. Och nej, jag tänker inte ta till mig att det är en orimligt låg kostnad för det är det inte i mitt liv. Fungerar utmärkt med den kostnaden om man planerar lite.

Jag har inte skrivit att dom som spenderar mer köper skräpmat. Jag har skrivit att när mina kostnader går upp vad gäller maten så är det för att jag unnar mig sånt jag inte behöver. Det innebär inte per automatik skräpmat. Jag har inte ens använt ordet skräpmat, det är andra som tar för givet att jag menar skräpmat när jag skriver att man unnar sig något, liksom lägg ner att hitta på vad jag skriver.

Nej men för många andra är det både en orimlig kostnad och en orimlig kosthållning. Men jag fattar att du vägrar se dig som det undantag du är så vi lämnar det.
 
Nej men för många andra är det både en orimlig kostnad och en orimlig kosthållning. Men jag fattar att du vägrar se dig som det undantag du är så vi lämnar det.
Ja och andra får tycka det precis som jag får tycka att det är en rimlig kostnad. Jag skriver hela tiden att för mig så är det rimligt, och för folk runt omkring mej är det rimligt för det är så dom flesta runt omkring mig lever när det gäller matkostnader. Varför så svårt att acceptera det? Jag är inget undantag, bara att se sig om på dom som pluggar och har häst osv, dom lever också väldigt billigt vad gäller maten.

Det jag är ett undantag med det är att jag frivilligt lägger den summan på maten för att mat inte betyder något speciellt för mig. Jag äter det jag måste och det kan jag hålla med om är ett undantag då dom flesta äter av andra anledningar också.

Dock förstår inte jag varför det är så provocerande att inte vara i behov av mat på det sättet som anses "normalt". Eller att äta mindre än vad den "normala" äter, det går att vara hälsosam även ifall man inte äter särskilt mycket.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 053
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp