Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag har en fullkomligt normal vikt, och är hälsosam enligt konstens alla regler enligt läkarna. Så uppenbart får jag i mig allting jag behöver. Jag bara överkonsumerar ingenting och äter ingenting utöver det jag verkligen behöver. För som sagt, mat äter inte jag för att det är gott, jag äter det för att jag måste och jag är väldigt noga med att få i mig allt pga av att mitt psyke inte är på topp, då är det extra viktigt att ha bra koll på fysiken.
Min vikt är också normal och jag äter åtminstone 3-4 ggr så många kcal som du på en normal lunch. Äter typ aldrig frysmat, hur många kcal innehåller en portion?
 
Ja och andra får tycka det precis som jag får tycka att det är en rimlig kostnad. Jag skriver hela tiden att för mig så är det rimligt, och för folk runt omkring mej är det rimligt för det är så dom flesta runt omkring mig lever när det gäller matkostnader. Varför så svårt att acceptera det? Jag är inget undantag, bara att se sig om på dom som pluggar och har häst osv, dom lever också väldigt billigt vad gäller maten.

Det jag är ett undantag med det är att jag frivilligt lägger den summan på maten för att mat inte betyder något speciellt för mig. Jag äter det jag måste och det kan jag hålla med om är ett undantag då dom flesta äter av andra anledningar också.

Jag accepterar att det är normalt för dig. Har själv levt på 1000kr när jag var student. Jag klarade det, men glad om jag slipper göra det igen. Vi prioriterar väldigt olika, utöver att jag hade blivit väldigt underviktig på din kosthållning.
 
Jag accepterar att det är normalt för dig. Har själv levt på 1000kr när jag var student. Jag klarade det, men glad om jag slipper göra det igen. Vi prioriterar väldigt olika, utöver att jag hade blivit väldigt underviktig på din kosthållning.
Kroppar fungerar olika, vissa går upp i vikt lätt och vissa gör det inte. Mina vänner som pluggar och har häst är då inte tjocka men heller inte underviktiga. Huruvida du hade varit underviktig på min kost förstår jag inte hur du kan veta då du inte exakt vet vad jag äter och vad allting innehåller. Jag får i mig iallafall minst 1500kcal om dagen.
 
Kroppar fungerar olika, vissa går upp i vikt lätt och vissa gör det inte. Mina vänner som pluggar och har häst är då inte tjocka men heller inte underviktiga. Huruvida du hade varit underviktig på min kost förstår jag inte hur du kan veta då du inte exakt vet vad jag äter och vad allting innehåller. Jag får i mig iallafall minst 1500kcal om dagen.
Vilket är betydligt lägre än nordiska näringsrekommendationer för stillasittande kvinnor.
 
Vilket är betydligt lägre än nordiska näringsrekommendationer för stillasittande kvinnor.
Som sagt, mina vänner och dom flesta i hästvärlden jag känner äter liknande som mig, ibland mindre tillomed och dom är då inte underviktiga iallafall. Eller vissa dagar mer och vissa mindre, alla vet väl hur det är att jobba i stall och rida på en nivå åt det högre hållet, det finns inte tid till någon direkt mat alltid. Ändå klarar dom sig fint.

Sen har ju inte näringen med kcalmängden att göra alltid.

Kroppar fungerar olika helt enkelt, vissa går upp i vikt lätt medans vissa inte gör det.
 
Kroppar fungerar olika, vissa går upp i vikt lätt och vissa gör det inte. Mina vänner som pluggar och har häst är då inte tjocka men heller inte underviktiga. Huruvida du hade varit underviktig på min kost förstår jag inte hur du kan veta då du inte exakt vet vad jag äter och vad allting innehåller. Jag får i mig iallafall minst 1500kcal om dagen.

Ja och jag klarar inte hålla vikten på 1500kcal, det är knappast konstigt. Skulle jag äta ett äpple och en apelsin till lunch hade jag inte bara hungrat ihjäl, jag hade nog haft ihjäl någon med.
 
Som sagt, mina vänner och dom flesta i hästvärlden jag känner äter liknande som mig, ibland mindre tillomed och dom är då inte underviktiga iallafall. Eller vissa dagar mer och vissa mindre, alla vet väl hur det är att jobba i stall och rida på en nivå åt det högre hållet, det finns inte tid till någon direkt mat alltid. Ändå klarar dom sig fint.

Sen har ju inte näringen med kcalmängden att göra alltid.

Kroppar fungerar olika helt enkelt, vissa går upp i vikt lätt medans vissa inte gör det.
Men vissa saker kommer ju inte direkt. Benskörhet t ex utvecklas ju över tid. 1500 kal per dag är för lite.
 
Men vissa saker kommer ju inte direkt. Benskörhet t ex utvecklas ju över tid. 1500 kal per dag är för lite.
Skrev minst, det betyder att jag säkerligen kommer upp i mera än det många dagar. Sen så kommer inte benskörhet pga för låga kcal. Det handlar om mer än det. Jag håller en konstant vikt och har bra värden. Det säger sig självt att jag uppenbart äter såpass att jag klarar mig.

Fantastiskt att alla andra verkar vara så otroligt hälsosamma. Jag har som sagt bra koll på min kropp. Om inte läkarna ljuger så är jag hälsosam. Dom borde sagt någonting om jag låg på en farligt låg nivå kcal, framförallt så borde jag gå ner i vikt vilket jag inte gör.
 
Ja och jag klarar inte hålla vikten på 1500kcal, det är knappast konstigt. Skulle jag äta ett äpple och en apelsin till lunch hade jag inte bara hungrat ihjäl, jag hade nog haft ihjäl någon med.
Som sagt, människor fungerar olika. Alla är inte maskiner som fungerar likadant, bara att acceptera att alla behöver olika mängder mat för att fungera.
 
Nej precis. Det är ju acceptansen för olikhet som jag tjatat om från start.
Och jag har accepterat andra hela tiden, är dock få som verkar kunna acceptera att jag inte är i något större behov av mat än den maten min kropp behöver för att fungera.

Om folk bara köpte det dom behövde för att kroppen ska fungera fysiskt så hade många kommit ner i kostnader vad gäller maten, dock så är det få som ser mat på det sättet jag ser på mat. Men det är ändå så att dom flesta faktiskt äter mera än vad kroppen egentligen behöver för att må bra, dock inget konstigt med det. Psyket ska ju också fungera och många tycker om mat helt enkelt.
 
Och jag har accepterat andra hela tiden, är dock få som verkar kunna acceptera att jag inte är i något större behov av mat än den maten min kropp behöver för att fungera.

Ja vi kom ju fram till det efter att ett helt gäng missförstått när du skrev om dig själv i generella ordalag. Vi ska väl inte dra det en vända till? ;)
 
Och jag har accepterat andra hela tiden, är dock få som verkar kunna acceptera att jag inte är i något större behov av mat än den maten min kropp behöver för att fungera.

Om folk bara köpte det dom behövde för att kroppen ska fungera fysiskt så hade många kommit ner i kostnader vad gäller maten, dock så är det få som ser mat på det sättet jag ser på mat. Men det är ändå så att dom flesta faktiskt äter mera än vad kroppen egentligen behöver för att må bra, dock inget konstigt med det. Psyket ska ju också fungera och många tycker om mat helt enkelt.

Varför var du tvungen att lägga till det andra stycket? Där dömer du ju andra igen på ett föraktfullt sätt. Andra äter för mycket, men du äter då minsann rätt. Fattar du inte själv vad du skriver eller provocerar du bara?
 
Jag hittade en hemsida. Jag gick inte igenom allt, men översta rätten tex kostade 62:-. Men frukost och middag varje dag och tio luncher betyder att varje måltid får kosta max 14-15:- om man ska klara sig på 1000:- i månaden.

....


Men du äter för 33:- om dagen. Frukost och middag och lunch på helgerna. Ca 14:- per portion. Finns det ens så billig färdigmat?
Det undrar jag med? Undviker (försöker undvika) färdigmat för tycker att då skenar kostnaden iväg för mycket.
 
Här är en till som äter för jag måste och inte för njutning och vill lägga så lite tid i köket som möjligt, äter för njutning ja tack men inte på bekostnad av att stå i köket så njuter gör jag när jag äter ute/ när andan faller på/blir bjuden eller bjuder vänner eller familj på mat.

Har dock lärt mig hur mycket rätt mat kan göra för kropp och knopp.
 
Du har ju skrivit flera gånger att du tycker att 1000 kr är normalt och att det går jättebra bara man håller sig borta från godis och lyx?
Det är verkligen inte normalt och har svårt att se att man klarar sig på det om man inte har någon egen odling eller på annat vis får mat utöver dessa 1000 kr. I snitt ~ 33 kr/dag. Det är väldigt lite.
 
Kroppar fungerar olika, vissa går upp i vikt lätt och vissa gör det inte. Mina vänner som pluggar och har häst är då inte tjocka men heller inte underviktiga. Huruvida du hade varit underviktig på min kost förstår jag inte hur du kan veta då du inte exakt vet vad jag äter och vad allting innehåller. Jag får i mig iallafall minst 1500kcal om dagen.
Okej då är det ganska mycket bröd och flingor som du äter? Ett par frukter blir ju inte mer än 150 kcal och säg att du får i dig 600 kcal på middagen. Det är ytterligare 750 kcal som du ska få i dig på bröd och flingor. Går kanske med sockrade flingor?

Jag ska äta över 2000 kcal om dagen för att hålla vikten. Har ett stillasittande jobb, motionerar måttligt 2-3 dagar i veckan. Som jämförelse. För att hålla vikten på 1500 kcal hade jag behövt dra ner på motionen till ett minimum. Om det ens hade gått då?
 
Men gud så ni tjatar. Vissa gillar att satsa på bra hemlagad mat, vissa överlever på mindre. Det spelar ingen roll.

Så himla dåligt tror jag dessutom inte att färdigmat är. Och man måste inte äta varm mat två gånger varje dag.

Och alla fixar inte 2000kcl/dag. Vissa går upp mycket i vikt på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 654
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp