Hur mycket mat ger ni er(a) katt(er)?

MJLee

Trådstartare
Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga.

Megara som ska banta väger fn 3.7 kg. För mycket mjuk gosig kattmage och behöver trycka lite för att känna revben och ryggkotor. Burmor ska vara slanka orientaler så ja, lite väl mycket hull. Hon har fått ungefär 210-220g (ibland mer) Bozita om dagen, funderar på att dra ner det kanske knappt 200 g istället. Är det för mycket? Vill naturligtvis inte att hon ska riskera fettlever eller annat otrevligt genom att banta för snabbt och mycket. Jag vill ha ner henne till ca 3.4, dvs 300g. Och det får ta den tid det tar.

zooplus har följande rekommendationer:

https://www.zooplus.se/magasin/katt...behöver cirka,kattens storlek, ålder och vikt

Enligt den borde Megara gå ner i vikt vid 200g om dagen. Hon är innekatt men likt de flesta burmor aktiv och dundrar runt några gånger om dagen med apsvans och stora ögon och tar djärva språng överallt (viktigt att stänga toalettlocket annars finns det risk att det hamnar en katt i toan).
 
Jag ger endast torrfoder.

Den ena får 82gram /dygn fördelat på två måltider. Han äter ett bantningsfoder just nu och går sakta och fint ner i vikt. Ska snart minska med några gram för att få ner honom ytterligare.
Får se hur jag gör med mat bör han börjar närma sig målvikt. Hade helst haft honom på samma foder som den andre men risken är att han inte kan äta sig mätt...

Den andra får 70gram /dygn fördelat på två måltider. Hon äter ett foder för kastrater och ligger bra i hull. Så länge hon fortfarande är lika aktiv som nu behöver jag inte minska på maten.
 
De har fri tillgång på torrfoder, Kantarell äter en till två påsar Purina blötmöt. Så får de en massa godis också 😁
Prada är väldigt slank och har alltid varit, Kantarell och Paisley är i perfekt hull 😊
 
Oj, det varierar friskt. Fertila hanen på knappt 4 kg får 6 MUSH-bullar/dag. Digivande hona som väger 3,2 kg får 9 MUSH-bollar per dag plus en stor mängd torrfoder (väger inte). Kastrerad hane på 4,5 får 6 MUSH-bollar per dag och kastrerad honkatt på 2,7 kg får 3 MUSH-bollar per dag. Alla är i toppform.
 
Fri tillgång på torrfoder och några påsar Latz om dagen.
En smällfet och två i bra hull. Fetis äter både torrt och vårt, ena smalisen också och så en smal torrfoderätare.
 
Fri tillgång på torrfoder, Bozita. Han äter kanske 1,5-2 dl/dag. Väger 5,3 kg. Jättefin i hullet, liiite mage nu efter vintern och mindre rörelse än vanligt men blir nog perfekt framåt våren. Förra våren blev han lite smal.

Fram till för kanske 6 månader sen åt han också en boll Mush per dag, men han tröttnade på det. Har tänkt testa igen när han börjar vara ute mer.

Blötmat vägrar han tyvärr, godis gillar han inte heller.
 
Kim äter färskfoder och BARF. Jag väger inte utan höftar, men det landar nog på runt 150 ~200 per dag. Varierar beroende på aktivitet, och så får han små godbitar ibland också förstås. :D
Han är kastrerad oriental och perfekt i hull, väger runt 3,5kg skulle jag tro.
Inget torrfoder.
 
Lägger upp ca 200 gram torrfoder varannan var tredje dag till våra två. Det äter Bilnax spannmålsfria med smak av kyckling då honkatten klarar av den sorten utan att få ont i magen och Bozita för känslig mage fungerar också.

Sen äter det två - tre påsar till exempel latz som det delar på. Ingen av dem är stor ätare, men säger de till så händer de att det får fyra påsar på en dag. Båda lite knubbiga men ingen fara, kastrerade båda två. 2 år och 11 år gamla är det. Båda aktiva, den ena utekatt och den andra innekatt.
 
Katten själv protesterar självklart högt och menar att han är undernärd och måste leva på GURKA!

'Vad säger han nu när gurka är bristvara i UK. Höll på att säga England men jag antar att det är samma situation i Skottland?
 
Min får ca 340 - 400g blötmat om dagen. Han är i normalhull sedan han inte längre äter torrfoder regelbundet. Väger 7,5 kg.
 
Oj, aldrig riktigt kollat.
Han väger nog 4kg max, fin i hull.
Äter mest blötmat (oftast mjau bitar i gelé), ca 250-350 gram/dag. Lite torrfoder mot natten oftast.
 
Totalt 2 dl torrfoder till 2 katter på ungefär 3,5kg respektive 4,3kg, den första atletisk och i bra hull den andra lite mer rultig. Utekattet så jagar endel.
Så 50g foder per katt och dag + de möss mm de kanske lyckas fånga och äta

Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga.

Megara som ska banta väger fn 3.7 kg. För mycket mjuk gosig kattmage och behöver trycka lite för att känna revben och ryggkotor. Burmor ska vara slanka orientaler så ja, lite väl mycket hull. Hon har fått ungefär 210-220g (ibland mer) Bozita om dagen, funderar på att dra ner det kanske knappt 200 g istället. Är det för mycket? Vill naturligtvis inte att hon ska riskera fettlever eller annat otrevligt genom att banta för snabbt och mycket. Jag vill ha ner henne till ca 3.4, dvs 300g. Och det får ta den tid det tar.

zooplus har följande rekommendationer:

https://www.zooplus.se/magasin/katt...behöver cirka,kattens storlek, ålder och vikt

Enligt den borde Megara gå ner i vikt vid 200g om dagen. Hon är innekatt men likt de flesta burmor aktiv och dundrar runt några gånger om dagen med apsvans och stora ögon och tar djärva språng överallt (viktigt att stänga toalettlocket annars finns det risk att det hamnar en katt i toan).
 
De har inte fri tillgång på torrfoder pga hundarna skulle äta upp det för dom men i det närmaste fri, vi fyller på morgon och kväll och det är sällan slut när vi fyller på. Sen äter de 1 påse blötfoder var om dagen, hälften morgon och hälften kväll. Sen får de förstås godsaker också och Rut som får gå ut jagar ju också men jag vet inte hur mkt hon äter av det.
2 abysar, jag upplever då att de är i bra hull, slanka och fina :)
 
Ping äter 3 MUSH-bullar per dag. Hon har även fri tillgång på torrfoder men det är ingen jätteåtgång där. Har för mig att hon väger ca 2,5 kg. Är i precis lagom hull😊
 
Totalt 2 dl torrfoder till 2 katter på ungefär 3,5kg respektive 4,3kg, den första atletisk och i bra hull den andra lite mer rultig. Utekattet så jagar endel.
Så 50g foder per katt och dag + de möss mm de kanske lyckas fånga och äta

Av det lågkalorifoder jag kan få tag på mer eller mindre gratis för tillfället, om vi måste köpa blir det ’Mjau kastrerad innekatt’
 
Har 2 katter, kastrerade hankatter på 10 år och en som är 8 månader.
De får dela på max 4dl torrfoder och 1 påse blötmat dygn. Ibland äter de mindre torrfoder, igår tex åt de inte mer än 2-3dl.

Den äldre är i perfekt hull, den yngre är tyvärr rund. Ska byta till torrfoder för kastrerade katter och se om lillen kan bli något slankare. Inte jätte orolig för den lille pga hans ålder men vill ändå vara säker. :)
 
Har två innekatter, honor, 2 år, ca 3kg st, kastrerade. Dom har fri tillgång dygnet runt och går åt max 3-4 dl per dygn. Äter Applaws i olika smaker :)
 
Mina två ragdolls (innekatter), ena väger 6,3 kg och andra 6,5 kg, får endast torrfoder (Purina pro plan delicate) och får dela på ca 180-200 g/dag. Gav blötmat på morgonen förut men de blev så kladdiga i magen av det så nu får de bara torrfoder och magarna mår prima :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp